hoe vaak mest weg halen uit t land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ironic__

hoe vaak mest weg halen uit t land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 12:29

ik heb een stukje grond
en ik vraag me af hoe vaak het nodig is om mest te verwijderen
en wat als je het laat liggen ??

Marieke_K

Re: hoe vaak mest weg halen uit t land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:31

1x per dag lijkt mij redelijk. Je kan het laten liggen maar op mest komen een hoop vliegen af en verhoogd de kans op wormbesmettingen.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:32

De eigenaresse van mijn verzorgpaarden ruimt de mest elke avond op.
Zo voorkom je plekken waar het gras heel hoog staat omdat ze het niet eten.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:32

Ik zou zeggen 2x per dag. Dan heb je er in verhouding niet zoveel werk aan. Als je het laat liggen krijg je 'mestplekken' dat gras groeit dan veel hoger dan de rest en dat eten ze ook niet meer. Dan ziet je wei er erg slordig uit.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:45

bij ons op stal doen we het 5 keer in de week en het ziet er nog vrij netjes uit

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:41

ligt eraan hoe groot jouw weitje is Knipoog als de wei heel groot is hoef je er heus niet alles uit te halen,sommige dingen kun je best laten liggen want dan grazen ze er toch niet,,
een paard heeft namelijk vaste ''toiletplaatsen'' waar hij altijd zijn grote boodschap doet,dus daar graast hij toch niet,de kans op wormen is dan idd wel groter,
als je een klein weitje hebt zou ik hem iig 1x per dag ''ontmesten''

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:44

mijn paard doet het in de boskant dus ik hoef ut niet op te ruimen:P...plassen doet ze netjes al ze naar binnengaat als je plasje doen zeg kurig opgevoed..als me paard dit niet zou doen lijkt me om de 2 dagen als je een grote wij hebt genoeg

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:44

Aangezien mijn paarden op een redelijk klein stuk lopen (anders eten ze zich klem) elke dag. Maar als het om een veel groter stuk gaat, kan je het ook laten liggen of bijvoorbeeld 1 keer per maand ruimen... maar dan ben je wel een paar uur bezig denk ik..

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:48

Het is het best om elke dag mest uit het land te halen. Als je dat niet doet heb je veel meer kans dat je paarden wormen krijgen. En het is ook niet goed voor het gras, want dat gaat dood.

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:40

je moet het wel ieder dag het weiland uitmesten

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:42

ligt er maar aan wat je wilt, als je elke dag doet hoef je niet veel te doen Knipoog wij doen het helemaal niet hebben mega weilanden

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:55

opscheppert Clown

Bij ons is het ook niet zo nodig. Ze hebben over het algemeen een vaste plek, en daar grazen ze ook niet. Ligt dus aan de grootte en de gewoonten van je paard

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:58

anne_fury schreef:
ligt eraan hoe groot jouw weitje is Knipoog als de wei heel groot is hoef je er heus niet alles uit te halen,sommige dingen kun je best laten liggen want dan grazen ze er toch niet,,
een paard heeft namelijk vaste ''toiletplaatsen'' waar hij altijd zijn grote boodschap doet,dus daar graast hij toch niet,de kans op wormen is dan idd wel groter,
als je een klein weitje hebt zou ik hem iig 1x per dag ''ontmesten''

Had de mijne dat dan ook maar Vork

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:10

Als je een kleine wei of paddock hebt is het fijn als het 1x per dag kan doen, 1x in de 2 dagen kan ook wel hoor. Als je echt een grote wei hebt, dan kan je er ook voor kiezen om die een paar keer per jaar te (laten) slepen. En tegen wormbesmetting gewoon goed en tijdig ontwormen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:52

Wij proberen het ook elke dag te doen.

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:40

echt wel iedere dag.. vind niet echt fris als je het een paar dagen laat liggen...

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:20

Ik ruim het nooit op, af en toe de weidebloter erover (loonwerker) dan is alles weer kort en de mest uit elkaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:56

Wij mesten (sinds het voorjaar) minimaal 1 tot max 3x per dag de wei uit (afhankelijk van hoeveel tijd we hebben)
Ze lopen op niet te grote stukken en zo blijft het mooi schoon en eten ze het veel mooier op. Wat blijft staan aan gras maai ik 1x in de zoveel tijd met de grasmaaier er af. Als er mest zou blijven liggen kom ik er met onze maaier niet meer doorheen Tong uitsteken

Van de winter hebben we alleen de bak uitgemest en het laten liggen in het land. Die mest is helemaal weggetrokken omdat we het gras een half jaar niet meer hebben gebruikt en het daarna gemaaid is.

We hebben geen trekker met bloter en weidesleep, maar anders was bij het omweiden bloten en slepen ook een optie. Alleen kun je het land dan een paar weken niet gebruiken totdat de mest in de grond is getrokken. Nu is het gras met een week of 2 alweer zo lang dat ze er weer op kunnen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:09

Wij hebben grote en genoeg weilanden. Wij laten het dan ook liggen. Bij ons worden ze regelmatig omgeweid. En ook 1x per jaar geinjecteerd en gezaaid.

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:12

ongeveer 1 keer per dag

micas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:57

Ik haal de mest er 1 keer per week uit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:25

hi hi, ik moet er niet aan denken als ik al die poep van die 4 paarden 1x per week eruit zou moete halen, ze poepen 2 a 3 (kleine) kruiwagens per dag... We hebben een rooster en verdelen het met de eigenaren en dan heb ik liever elke dag (liefst verdeeld over meerdere keren) een beetje, dan 1 dag een heleboel. Denk dat mijn rug dat ook niet trekt...

Ik merk dat ik het prettig vind dat kinderen gerust hier in het weiland een potje kunnen gaan voetballen of gaan picknicken of hun tentje op kunnen zetten zonder tussen de hopen te lopen. In elk geval zomers Knipoog

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:02

Wij mesten het weiland elke dag uit,het ziet er dan netter uit,en je pony's houden schone hoeven [geen geplette poep onder de hoeven]. Ook heb je minder vliegen en minder kans op wormen.Let wel goed op waar jij je mest wil opslaan,voor je het weet heb je een boete te pakken van een paar duizend euro!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:08

Hoe groot is je weiland? Als je een paar hectare mestvrij wilt houden heb je een dagtaak daaraan. Een kleine paddock kun je mestvrij houden, maar een groot weiland niet. Zorg ervoor dat je ontwormbeleid goed is (bij alle paarden die op dat land staan) en ga er aan het eind van de weideperiode met een sleep overheen om de mest te verspreiden.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:09

bij ons gebeurt het zo vaak mogelijk. dan heb je ook niet in 1x een hele hoop werk en het is nog beter ook.