Likken na eten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Likken na eten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:38

Dat doet Sheila dus altijd. Als ze bix/ brood oid heeft gegeten gaat ze likken aan het eerste het beste wat ze tegenkomt. Na hooi of gras doet ze dat niet. Heb het wel meer paarden zien doen. Nou was mijn vraag, waarom doen ze dat eigenlijk ?

Malibu_

Re: Likken na eten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:39

volgens mij omdat ze het lekker vinden, en er zit een ijzer laagje aan ( heb ik gehoord.. )

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:42

Ik denk ook dat e dit doen omdat ze het zo lekker vinden, en zo wat langer de smaak vasthouden ofzo? Verward Ik weet het ook niet precies, en ik ben ook wel benieuwd eigenlijk. Mijn pony doet het ook alleen na bix gegeten te hebben of een ander lekker hapje.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:45

Iris doet dit ook.
Ik heb haar nu 9 jaar en 9 jaar dag in dag uit, hetzelfde ritueel na het eten van biks, slobber, appeltjes, wortels enz.. Dan begint ze daarna haar tralies op dezelfde plek af te likken.

Ik heb wel eens begrepen dat dit is dat ze dan wat ijzer binnen krijgen, maar of dit nu daadwerkelijk zo is of een fabeltje, dat weet ik niet.
Ach ze zal het wel lekker en fijn vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:51

Geen idee waarom ze dat doen. Zazoe likt trouwens altijd, aan alles en aan iedereen. Geen idee waarom..? Tong uitsteken

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:54

Mijn vzpony's doen het ook, altijd na iets lekkers (doen het niet na gras/kuil). Snoepjes, biks, muesli, fruit, brood enz. Meestal aan iets van ijzer. Maar ook aan m'n handen, kleding niets is veilig Clown.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:55

Mijne doet het ook, soms ook zijn tong langs zijn tanden de hele tijd, dat doet die als ze niks te likken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:31

eowyn04 schreef:
Iris doet dit ook.
Ik heb haar nu 9 jaar en 9 jaar dag in dag uit, hetzelfde ritueel na het eten van biks, slobber, appeltjes, wortels enz.. Dan begint ze daarna haar tralies op dezelfde plek af te likken.

Ik heb wel eens begrepen dat dit is dat ze dan wat ijzer binnen krijgen, maar of dit nu daadwerkelijk zo is of een fabeltje, dat weet ik niet.
Ach ze zal het wel lekker en fijn vinden.

Iets van ijzer.. dat kan. Maar ze likt ook aan hout en aan kleding/ handen Clown

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:03

Gebrek aan zout. Misschien kan je een zoute liksteen op hangen gaan ze daar aan likken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:26

Mijn bijrijdpaard doet het ook, terwijl die toch altijd een flinke liksteen heeft hangen. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:49

Racheltjuh13 schreef:
Gebrek aan zout. Misschien kan je een zoute liksteen op hangen gaan ze daar aan likken!!

Waarom likt ze dan alleen na het eten ? bij een gebrek aan zout zou je denken dat ze het wel vaker doet..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:12

Ik weet zeker dat het niet gebrek aan zout is.
Mijn pony laat alle soorten en maten likstenen liggen. Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:15

Mijn paard doet dat ook. Hij likt na het eten ook wel eens aan zijn liksteen, maar ook aan metaal ed. Geen idee waarom, misschien een soort likkebaarden. Dat doet de kat altijd als hij iets lekkers heeft gegeten?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:17

Racheltjuh13 schreef:

Hier hetzelfde verhaal. Die van mij likt ook aan de rand van haar deur (ijzer) nadat ze wat lekkers heeft gehad (maar ook bij gras of hooi weer niet). Heeft ze ook altijd al gedaan sinds ik haar uit de opfok heb gehaald. Liksteen hangt standaard in haar stal en daar likt ze ook wel aan maar nooit direct na het eten.
Als ik haar de mogelijkheid tot likken weg neem (bijvoorbeeld voeren in het weiland) zie je haar de eerste keren ook echt zoeken naar iets om op te likken om vervolgens d'r eigen lippen uitgebreid te gaan aflebberen.
Volgens mij is het gewoon een gewoonte. En altijd nog beter dan kribbebijten, luchtzuigen of weven.

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:23

Mijn pony doet het ook , elke keer na zijn eten of een appeltje , suikertje , noem maar op (behalve na hooi en gras).
hij likt eigenlijk aan alles (ook aan personen) muur , palen,...
nogtans heeft hij een liksteen in zn stal hangen.
kvind het wel heel lief enzo , maar toch een beetje raar ...

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:45

meschien komt ze zout tekort en dan doen paarden dat !!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:51

De mijne doet het ook, ze likt haar lippen af en gaat dan lekker de staldeur (met stalen randje) aflikken. Ziet er wel komisch uit Clown

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:34

Fellow doet dit ook altijd en staat dan altijd in een soort van trance een minuut of 10 te likken, tot hij een wit snorretje boven zijn lip heeft Haha! .

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:36

Hier ook een pony die likt na d'r eten Ja

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:59

Lekker toch als ze nog even na kunnen genieten, doet de mijne ook altijd.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:22

Ja de mijne doet dat ook.
Moet wel zeggen dat ik de schoonste trailes heb, in vergelijking met de andere stallen Tong uitsteken

Maar dit is na mijn mening geen gebrek aan zout. Want zet een zoutblok erin, en ze komen er niet aan.
Maar inderdaad het wordt alleen gedaan als ze biks of zo gegeten hebben, bij hooi/kuil doen ze dat niet.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:23

Mijn paard doet het ook vaak na het eten, zeker als hij iets heeft gehad wat hij niet vaak krijgt, zoals brood. Dan kan hij zo een kwartier aan de tralies blijven likken. Volgens mij gewoon omdat hij het lekker vond.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:40

Misschien likken ze dan wel ergens aan, om daar de 'smaak' aan af te smeren, kunnen ze de volgende keer weer gewoon verder genieten Vingers aflikken Tong uitsteken

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:04

Paarden likken ook wel eens aan dingen als ze zout te kort hebben, dan moet je een zoutliksteen kopen.

Daphne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:35

Ze likken omdat ze het lekker vinden. Of omdat ze ijzer/zout te kort hebben als ik me niet vergis.