hele vieze stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elizahbep

hele vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:16

heej ik heb een haflinger van 4 jaar. ik heb der nu inmiddels 2 jaar.
maar goed: toen we der net hadden was ze heel erg schoon (Qua mesten enz.) ze deed het toen nog in een hoekje of aan de achter kant van der stal.
maar nu poe poe!! het is een vieslel eerste klant gewoon niet normaal. ze poept en plast wanneer en waar ze wil (dat is opzich wel normaal hoor want wat moet dat moet Clown )egt dde mest licht egt overal voor de deur, midden in de stal in een hoek egt overal laats lach het zelfs in der voerbak!! maar mevrouw walst het zo plat dat al het schone stroo dan ook gelijk vies is!
ik moet egt gewoon elkedag mesten anders staat ze alleen maar op stront en dat vind ik zo smirig!! allen het probleem is we mogen allen op maandag en vrijdag mesten en woensdag opstrooien en de rest van de dagen poep scheppen.
nou is mijn vraag heeft er iemand een idee of tip hoe ik de stal schoner kan houden of hoe ik mijn paard leer ofzo dat ze op een bepaalde plaats mest of zo. ( ik weet het het klinkt maf maar ze is gewoon egt te vies voor woorden!!!)

hyawatta

Re: hele vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:19

misschien dat zaagsel een oplossing is???
het schone laat je weer terug vallen de drollen en plakaten en de natigheid kan je er gewoon uithalen.
vind het wel een beetje raar dat je maar 2 x mag mesten.en 1 x bijstrooien.
degene die dat verzonnen heeft loopt toch ook niet in de zelfde ondergoed en verschoont ze maandag en vrijdag???
zo zie ik het hoor.
maar misschien dat zaagsel een oplossing is??

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:21

ik loop bij mijn paarden iedere dag de stal door en gooi in 1hoekje alle mest die ik kan vinden. Dan haal ik 1 keer in de week de stal leeg. De eerste periode deden ze het nog overal, maar nu doen ze het bijna allemaal op 1plek. Echt super. Hopelijk gaat dat bij jou ook lukken

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:28

hyawatta: ja het is rot zo weinig uitmesten maar mensen van de manege gooide teveel schoon stroo weg waardoor we nu nog maar 2 keer mogen mesten( doe trouwens wel stiekem opstrooien Clown best wel zielig dat dat stiekem moet)
ze heeft al op zaagsel gestaan inverband met een ziekte... maar toen ze weer beter was moest ze van de va weer gewoon op stroo stan hij vond haar nog te jong om permanent op zaagsel te staan...

Boertjes : dus je doet gewoon der mest en het natte stroo in een hoek gooien en dat laten liggen en dan moeten ze vanzelf op een plek gaan mesten?? oke ga het proberen!

iemand nog meer tips??

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:31

Ik doe het alleen met de mest, een ruin kan niet echt makkelijk in een hoekje piesen. De merries van mij doen dat automatisch nu wel. Maar ik doe het dus alleen met de mest op een hoop of strookje op een vaste plek/kant van de stal

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:34

Hmm ik snap waarom er nu nog maar 2x gemest mag worden, maar je kan proberen om te vragen of jij iets vaker mag mesten omdat de stal anders gewoon TE smerig word ofz.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 19:15

de eigenaar heeft al een paar keer door de vingers gekeken maar dan volgt gelijk de hele manege en daar is hij nou niet zo blij mee.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:14

Dat is lastig!

Mijn pony werd eerst elke dag gemest en toen was ze me toch vies, ongelofelijk!! Elke dag weer een bende in haar stal. Nu worden ze niet meer elke dag gemest (1x in de week compleet leeggehaald) maar wel elke dag met een flinke laag schoon stro opgestrooid. En ik moet zeggen dat ze er nu altijd tiptop bijstaat!! Als ik er ben schep ik altijd haar poep in een hoekje achter in stal en gooi het schone stro naar het midden. Nu poept ze inderdaad vaak achterin en niet meer zo door heel dr stal. Het is dus zeker het proberen waard!

Wel heel lastig dat je ook niet mag opstrooien!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:24

dat is lastig ja als de DA al zegt dt ze niet op zaagsel moet maar wat is daar de reden vor? dat heeft naar mijn idee toch niet met leeftijd te maken??het zou in ider geval niks voor mij zijn dat als ik een eigen paard had gehad dat ik maar 2x mocht mesten, ik had dan een andere stal gezocht, maar dat daarbuiten is puur mijn mening en ieder voor zich natuurlijk.
het is ook niet makkelijk als je een andere stal zoekt natuurlijk en nu heb je ook alles bij de hand, goede bak enz enz.
en dan vind ik 1x in de week bijstrooien ook vrij weinig.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:25

inderdaad

en ik ga het zeker proberen!! hopen dat het werkt

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:28

o ja ff tussendoor: wel een hele mooie haf met lange manen. zonder als dat allemaal zo vies moet worden door een vieze stal die je niet vaak mag mesten.
ze kunnen natuurlijk ook zeggen mest maar maar dan komen er extra kosten bij mar ja daar zijn pensionklanten natuurlijk ook nooit blij mee.
en jij kan er uiteindelijk helemaal niks aan doen.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:32

hyawatta : ik snap zelf ook niet helemaal waarom ze niet op zaagsel mocht blijven staan ze was wel altijd stukken schoner!! maar ja het is niet anders...
een andere stal ja daar zeg je me wat er is niet egt een andere stal bij me in de buurt waar ik met me scoot naar toe kan rijden. en als er dan een stal is hebben ze alleen een buiten bak, waar ik zelden in rij omdat me paard zich dan niet met mij bezig houd maar met der omgeving. en bij die stalletjes heb je ook nietegt de gelegenheid om het park in te gaan wat ik nogal vaak doe.

groetjes van mij Clown

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:34

hyawatta schreef:
o ja ff tussendoor: wel een hele mooie haf met lange manen. zonder als dat allemaal zo vies moet worden door een vieze stal die je niet vaak mag mesten.
ze kunnen natuurlijk ook zeggen mest maar maar dan komen er extra kosten bij mar ja daar zijn pensionklanten natuurlijk ook nooit blij mee.
en jij kan er uiteindelijk helemaal niks aan doen.

Bloos Bloos bedankt die manen zijn me trots Bloos Bloos

das trouwens wel een goeie van die extra kosten ga het met me ma over hebben Haha!

Pooch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:29

Paard oppotten 2 weken,worden ze vanzelf schoner.
Heb je er later geen last meer van..

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 14:14

oppotten??
is dat zoiets als 2 weken je stal niet uitmesten??? Blond

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:17

Oppotten heb ik ook wel eens gedaan, is idd niet uitmesten en schoon stro er over. Maar zodra ik dan weer ging uitmesten begon het weer van voor af aan. Dus dan gooi ik liever de mest in een hoekje, dat ziet er beter uit vind ik dan oppotten.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:53

ik zou weer voor het zaagsel gaan...
de veearts vond ze wss te jong omdat ze constant in het stro zit te eten, wat dus bezighouding is
maar als je genoeg hooi voor haar voorziet, 4keer op een dag of 6keer op dag ofzo is dat geen enkel probleem.
mijn veulentjes, ondertussen jaarlingen staan ook op vlaslemen, dus net hetzelfde als zaagsel en heb daar geen problemen mee

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 18:10

ben vandaag begonnen met de mest in een hoekje te gooien hoop egt dat het werkt!!

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:15

heb mss nog een oplossing
dus je zegt dat je niet mag mesten hé?
neem een emmer en een handschoen
en haal de bolletjes eruit...
veel mensen doen dit bij vlaslemen of schaveling soms ook
klinkt viezer dan het is
en dan gooi je dat ergens weg en zo heb je geen strootjes mee

als je je paard op de wasplaats plaats en hij doet daar zijn behoefte dan moet je dit ook opruimen dus dat zal wel in dezelfde kruiwagen mogen...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:06

mijn haffie kan/kon dat ook. nu heb ik meer last van de pisplekken. MAar poepen doet hij keurig in een hoek op een ongeluktje soms na. hoe ik het hem geleerd hebt?

gewoon elke dag doe je wat poep van een andere paard in het hoekje waar jij wilt dat ze gaat mesten. Dit hou je dan 2 weken vol. En dan mest je paard op de plek waar je het wilt. en tja ook bij mijn paard gebeurd wel eens een ongelukje. MAar hij is lang niet zo smerig meer als vroeger.

zelf als ik hem aan het borstelen ben en hij moet mesten gaat hij in zijn hoekje staan om te mesten. En mijn haffie was vroeger echt een heeel vies varken. dan was het meer zeik en mest dan dat er stro lag. die kon ik onderhand op 2 handentellen.

Wel zeikt hij nog overal maar tja dat kan je hem niet leren in een hoekje.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 16:54

ulestro schreef:
klinkt viezer dan het is

als je je paard op de wasplaats plaats en hij doet daar zijn behoefte dan moet je dit ook opruimen dus dat zal wel in dezelfde kruiwagen mogen...

haha dat doet me moeder vaak Tong uitsteken
en je mag wel gewoon de mest uit de stal halen als er maar niet te veel stroo bij zit en ik weet niet hoe ze het flikt maar alles licht altijd door elkaar dus dat lukt ook niet egt meer...

plutolover: gewoon de mest van andere paarden? is dat niet vies Clown

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:15

ik heb maandag gemest op die eene hoek na dan. vandag woensdag mogt ik opstrooien. nou ik kwam aan en het was gewoon een grote ramp na 2 dagen is der stal gewoon alleen poep en plas. er lach gewoon een plas, plas in de hoek niet normaal zeg.

sorry hoor maar ik begin egt wanhopig te worden.

weet iemandt niet de goeden tip ofzo

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:51

elizahbep schreef:
ulestro schreef:
klinkt viezer dan het is

haha dat doet me moeder vaak Tong uitsteken
en je mag wel gewoon de mest uit de stal halen als er maar niet te veel stroo bij zit en ik weet niet hoe ze het flikt maar alles licht altijd door elkaar dus dat lukt ook niet egt meer...

plutolover: gewoon de mest van andere paarden? is dat niet vies Clown

nee hoor niet als je gewoon een riek pak en wat drolletjes nee leg. je hoeft het niet de rest van zijn leven te doen haha gewoon een weekje of 2

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 22:21

oke heb het vandaag voor het eerst gedaan van die andere paarden mest Clown

hopen dat het werkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:23

kun je haar niet op zaagsel zetten, en er dan wat stro bijgeven, om op te knabbelen?