Wel of geen bescherming in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorage

Wel of geen bescherming in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:23

ik vroeg me af wie er allemaal bescherming omdoet in de wei, omdat ik zelf zit te denken om het wel te gaan doen omdat ze af en toe zo vreselijk dom doet in de wei en regelmatig haar ijzer er af trapt of los trapt..
Nu is dus ook mijn vraag wat zijn de beste beschermers dan om om te doen? Bandages met onderlappen of 3 in 1 beschermers of gewone peeskapjes en springschoenen?
Ze heeft ook regelmatig wondjes en als die dan genezen zijn trapt ze die ook wel weer eens open dus veel van die witte plekjes heeft ze op haar benen ik vind het erg zonde

Dus wat voor een beschermers hebben jullie op bij je paard/pony? Lachen

Anoniem

Re: Wel of geen bescherming in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:25

Ik doe het nooit, ondanks dat ze ook gek doen
Ze staan hier de hele dag buiten, dan vind ik dat het te lang om zit.
Staat je paard maar even buiten kan het wel...

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:26

die van mij staat meestal van 11 tot 6 ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:32

Dan durfde ik het niet om te doen Lachen

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:35

ik zou ook niks omdoen, maar je zou als het eventueel alleen het eerste uurtje is dat ze het meest gek doet, ze na een uurtje eraf kunnen halen? of vantevoren rijden of longeren zodat ze haar energie kwijt is

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:37

dat gaat beetje moeilijk want ik moet elke dag om 8 uur al beginnen dus 7 uur er uit even snel omkleden en wakker worden enzo en opmaken dan ben ik kwart over 7 10 voor half 8 ong. bij de paarden om te voeren dan ga ik om half 8 snel eten en dan tande poetsen en dan even mijn brood en drinken enzo in tas doen en dan ga ik kwart voor 8 de fiets op en meestal ben ik dan of 2 uur thuis of kwart voor 3..

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:39

Niks omdoen, peesbeschermers en alles knellen de boel af wat op den duur meer schade veroorzaakt. In de natuur doen ze ook wel is gek, en dan hebben ze ook niks om. Helemaal omdat het best lang is wordt het er ook warm onder.

ShiinexOnly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:40

Ik doe het altijd mijn pony's moeten niks krijgen, en ze staan heel lang op de wei. ook de manege pony's hebben allemaal eigen beschermis.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:40

maar zometeen zijn haar benen zowat wit door die wondjes.. ze heeft 1x haar binnenvoorbeen helemaal keer opengehaald endat is nog steeds gevoelig en haal haar regelmatig uit de wei en dan zijn die korstjes weer open en bloed het weer

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:41

dan zou ik alleen springschoenen omdoen in verband met dat ijzers aftrappen. voor de rest niks, want ze kunnen er drukplekken enzo van krijgen. en zeker geen bandages, want die helpen toch niet en zijn er eigenlijk alleen voor de sier. en die kan ze nog loskrijgen ook waardoor ze erop kan gaan staan enzo. dus dat zou ik zowiezo niet doen.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:42

Maar je richt zóveel schade aan met bandages/peesbeschermers. Stel je voor dat de bandage losgaat, de hitte eronder is enorm en op den duur krijgt ze daar last van. Benen insmeren met vaseline?

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:43

ja.. ijzers is idd vrij vaak maar die wondjes ook regelmatig gister was die ook weer open.. ik heb haar nu ook apart staan van de andere en nu is ze wel wat rustiger maar als ze door heeft dat die andere een metertje verder weg staan dan zij dan schiet ze omhoog en gaat keihard rennen en gek doen..
Ze heeft dan zelf niet door wat ze doet

en over bandages wou ik vragen wie dat dee en ervaring en idd ze gaan snel los daarom wou ik weten wie dat doet Lachen

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:44

niets, op zijn hoogst springschoenen als hij net nieuwe ijzers heeft of nodig naar de hoefsmid moet, en de ijzers (nog) niet helemaal goed zitten

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:44

de paardjes bij ons hebben ook geen bescherming aan.
we hebben wel eens een paardje op logé gehad, dit deden we de eerste dagen wel springschoenen aan omdat ze niet gewent was om op de wei te staan, en ze op de achterkant van haar voorhoef trapte.. maar na een paar dagen hebben we dit uitgelaten.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:46

Doe dan springschoenen, maar met bandages en peesbeschermers kan je wachten op gedonder als je ze zo lang omlaat.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:47

ijslanderfan schreef:
Maar je richt zóveel schade aan met bandages/peesbeschermers. Stel je voor dat de bandage losgaat, de hitte eronder is enorm en op den duur krijgt ze daar last van. Benen insmeren met vaseline?

Idd, Paarden krijgen meer problemen dóór bandages&peesbeschermers.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:48

ja.. oke ik zou eens aankijken en dan maar minder lang op de wei als het zo lang door gaat want zometeen komen er nog meer witte vlekken op haar benen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:49

Liever witte vlekken dan inwendige problemen toch?

Minder lang op de wei los je het niet mee op. Zodra ze dan op de wei mag is ze zó blij dat ze nog gekkere dingen gaat doen. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:52

Kun je niet beter de ijzers er onderuit laten halen?
Ik heb nog nooit een paard gezien met bescherming op wei. Dat gaat broeien en jeuken. Bandages kunnen heel gevaarlijk zijn als ze los gaan. En van peesbeschermers krijgen paarden heel vaak dikke benen als ze te lang omzitten.
Ik zou er een rustig paardje bij zetten, en een berg hooi, zodat ze wat rustiger blijft.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:57

nee ik doe geen ijzers er onder uit ze staat nu al van 4 jarige leeftijd onder ijzers ( was nog bij oude eigenaar ) en ze is dus niets anders gewend en omdat we ook wedstrijden rijden en ze dus grip nodig heeft is dat handig met stiften!
We hebben 2 rustige paardjes maar die eten heel veel en hebben dus voor haar geen aandacht en dat wil ze graag en als ze die niet krijgt gaat ze die paardjes opjagen enzo.
We hebben 2 fell pony's thuis en die vreten de hele dag.. en mijn pony staat eerst uren overal naar te kijken en te rennen en opjagen voordat ze ooit keer gaat eten dus ook geen hooi..

dat is waar minderlang op de wei is geen keuze..
Nouja het was maar een vraag en wou weten of er meerdere mensen dit deden.. Lachen
iniedergeval bedankt iedereen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:59

Mijn vz-paardne staat 24/7 buiten.
het is hun probleem als ze gek gaan lopen doen (oeh wat klinkt dat grof,doen ze nooit, maar áls) tuurlijk behandel ik het wel (is wel eens een wondje onstaan door een ruzietje) en t was drna ook gelijk over met het getrap.
maaruhmm.. bescherming begin ik niet aan, ze hebben sokken zat om zich te bescheremn (fjordXfries)

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 14:03

ja wij hebben ook fell pony's die hebben ook genoeg bescherming maar een nrps met dunnen beentjes waar alles weg is geknipt en alles kort is voor de wedstrijd?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:05

Dorage schreef:
ja wij hebben ook fell pony's die hebben ook genoeg bescherming maar een nrps met dunnen beentjes waar alles weg is geknipt en alles kort is voor de wedstrijd?

ja da's waar. ach, k zou t niet weten
ben niet zo voor bescherming

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 14:06

ik wel bij het rijden dan heeft ze altijd wel aardig wat bescherming om en de trailer maar dat is idd maar een uurtje en de trailer nog minder.. maar idd in de wei is natuurlijk veels te warm en te lang..

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:09

In de wei hebben ze hier ook niets om. Ze staan vrijwel de hele dag buiten, dan vind ik beschermers om ook niet altijd ideaal. Ze doen wel eens gek, maar eigenlijk is tot nu toe nog nooit wat mee gebeurd wat met beschermers voorkomen zou worden.