Manen en staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wytske_

Manen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:37

Hoe houden jullie de manen en staart van je paard mooi?.
Mijn paarden hebben er veel vuil in zitten,omdat ze nu veel op de wei staan.
En dat is me toch een werk om weer mooi te krijgen. Nagelbijten / Gniffelen
Daarom zijn tips wel welkom.
En het knippen,hoe doen jullie dit?.
Ik laat het altijd knippen als de staart op de grond hangt,of is het dan al te lang?
I need help Tong uitsteken

rhapsody_do

Re: Manen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:41

ik kam elke dag met een gewone haarborstel de manen en staart, 1 keer per week flink antiklit erin en af en toe nat maken/wassen. en ik doe meestal 1 keer per maand de staart helemaal vol antiklit en dan plukje voor plukje eerst met de haarborstel en daarna met een trekkam.
als ik mijn staart moet knippen doe ik dat als hij uitgekamt is en dan tot vlak boven de koot, bij de 'enkel' zeg maar (weet even niet meer hoe je dat noemt Bloos )

succes!!

Wytske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:46

Ik weet wat je bedoelt Tong uitsteken
Dat lijkt me wel een goede methode,ik zal het eens proberen. Knipoog
Meer tips zijn nogsteeds welkom.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:49

Zo doe ik het ook.
Eenmaal per week antiklit erin en af en toe helemaal doorborstelen. Niet te vaak want dan haal je weer onnodig haren los. Als het echt erg wordt leg ik een losse vlecht in de staart (vooral bij de fjord, die heeft zo'n mooie volle staart).

Knippen doe ik als de staart net onder de kogel uitkomt. Dan is ie in mijn ogen al te lang Haha! Ik knip hem ook altijd wat korter als mijn paard 's winters op stal komt, omdat hij dan in een dikke strooisellaag staat en hij dan dus sneller op z'n staart kan gaan staan. Ik til de staart iets op en bepaal dan de afstand tot ongeveer 5 cm boven de kogel (dus hoe het eruit ziet als je paard zijn staart met het rijden of rennen 'draagt' ).

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:50

Uitpluizen met je vingers. en eventueel voorzichtig kammen met een groffe kam.
Antiklitspray gebruiken.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:37

Ik pluis de staart elke dag uit, en doe er geregeld anti klit in. Als je het gewoon elke dag even bijhoudt, is het ook niet zoveel werk meer, dan kom je er zo doorheen.

Valletjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:13

Elke keer kam ik de staart. En dan is ie wel schoon, maar ze zijn ook van alle 2 zwart, alleen die van Ashley is wit, maar die is ook best schoon. Met knippen die ik gewoon puntje per puntje, want dan heb je niet dat het ineens te veel is Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:59

Ik borstel em een keer per maand ofzo Tong uitsteken
Eerst een flinke druppel cowboy magic erin (dat is echt superspul) en dan even met een mensenborstel er doorheen. Gaat prima, en het is echt geen klein staartje (zie profiel Haha! )
Gewone anti-klit is niet zo goed, daar wordt het haar broos van en breekt na een tijdje af.
Ik doe de staart een paar keer per jaar wassen, en in de winter af en toe in een staartzak. 's Zomers hangt ie gewoon los.
Ik knip em bij na het wassen, een paar cm onder de grond.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:47

Ik wil hier ook nog eventjes iets over vragen. Dat knippen hoe doen jullie dat? Gewoon kijken hoeveel cm er ongeveer af moet en hem dan helemaal optillen zodat je er goed bijkunt? Of ga je erbij zitten? Schrikt het paard niet van knippen?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:03

Fleming schreef:
Ik wil hier ook nog eventjes iets over vragen. Dat knippen hoe doen jullie dat? Gewoon kijken hoeveel cm er ongeveer af moet en hem dan helemaal optillen zodat je er goed bijkunt? Of ga je erbij zitten? Schrikt het paard niet van knippen?
Ik houd gewoon de staart vast, ga op mijn hurken naast haar achterbeen zitten en dan knip ik Tong uitsteken . Is mijn paard niet bang van hoor! (en het is al een hele grote bangerik Clown )
@ Wytske_: de staart is eigenlijk al te lang als hij over de grond hangt. Straks stapt je paard erop Tong uitsteken . Op de plaats waar kellyhvj zegt te knippen, is eigenlijk beter Ja. Voor de rest staart af en toe helemaal ontwarren en anti-klit inspuiten doe ik wat vaker. Manen borstel ik 1x / week, voor de rest blijf ik eraf want anders verlies ze te veel haren.

Justme88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:17

Vlechten in de staart, 1 keer in de maand uitwassen en uitpluizen krijgt die mooie dikke staart van vooral niet te vaak borstelen enzo.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:10

Okey, dankjewel! En knippen met een gewone schaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:15

Wytske_ schreef:

Door er vrijwel niets aan te doen. Hooguit eens in de paar weken de borstel er door. Met de klitten valt het erg mee (nauwelijks), terwijl ze allebei dag & nacht in de wei lopen.
Knippen doe ik al helemaal niet Bloos! , vind ik zó zonde!.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:40

Fleming schreef:
Okey, dankjewel! En knippen met een gewone schaar?

Neen, ze heeft zo tandjes of hoe noem je het ook. In de paardenwinkel gekocht Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:42

JoviBan schreef:
Wytske_ schreef:

Door er vrijwel niets aan te doen. Hooguit eens in de paar weken de borstel er door. Met de klitten valt het erg mee (nauwelijks), terwijl ze allebei dag & nacht in de wei lopen.
Knippen doe ik al helemaal niet Bloos! , vind ik zó zonde!.
Een paard die op z'n staart trapt is nog véél meer zonde Nagelbijten / Gniffelen Waarschijnlijk knip je je paard zijn staart wel, maar alleen het komt zo over dat je er niets aandoet Tong uitsteken Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:48

fiekhe schreef:
Waarschijnlijk knip je je paard zijn staart wel, maar alleen het komt zo over dat je er niets aandoet Tong uitsteken Clown

Ik doe er vrijwel niets aan, precies zoals ik zei. Knipoog
Eén keer in 't jaar knip ik de puntjes eraf, en dat is alleen het onderste dunne stukje.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:12

Als ie echt heel smerig is ( mijn tinkie poept zijn staart nog wel eens onder Lips are sealed ) dan was ik hem met een zachte babyshampoo, daarna cremespoeling erin en goed uitwassen. dan smeer ik er flink wat CowboyMagic in ( ik zweer bij dat spul!) even op laten drogen en je kunt hem zo uitkammen. de dagen erna is hij nog heerlijk doorkambaar. Ik gebruik cowboyMagic 2 of 3 keer per week in zijn staart en in zijn manen. Go jij! Go jij!

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:37

ik kam de staart elke dag door, en de manen natuurlijk! Tong uitsteken en Naaltje sprayt er weleens anti-klit in Vingers aflikken

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:39

Ik doe er eigenlijk niks aan, lekker laten groeien. Maar dat komt o.a. ook omdat mijn arabiertje redelijk lange manen heeft, en ik die niet wil afknippen. Verder, ga ik er niet in borstelen. En als ik denk de staart moet weer is bijgeknipt worden, was ik hem eerste zodat al het viezigheid en klitten (die ontstaan door viezigheid) eruit zijn en dan goed anti- klit spul erin en dan voorizchtig uitpluize / zachte borsten. Lachen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:41

De manen kam ik dagelijks, desnoods met antiklit, maar die blijft sowieso 2weken werkzaam, dus dat is bijna nooit nodig. De staart maar 1x in de 2 weken max! Anders verliest ze veels te veel haar.

SabMuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:08

Ik heb gehoord dat je met CowboyMagic echt hele schone/ mooie manen krijgt/houdt. Ze worden lekker zacht, geen klitten en ze blijven er ook heel mooi schoon mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:16

mijn shet heeft zijn manen altijd in de vlecht, de rest haal ik elke dag het vuil er met mijn handen uit en dan 1 keer per week met een borstel en antiklit erdoor heen, staart doe iok meestal 1 keer in de 2 weken met antiklit en borstelen en ook dagelijks het vuil eruit Lachen

wijberen_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:29

ik spuit eerst veel antiklit in de staart, echt pluk voor pluk, dan wacht ik tot hij ongeveer droog is en dan borstel ik hem met een zachte borstel door (dan breken de haren niet af en blijft hij lekker vol) je kunt hem ook met je vingers uitpluizen dat is nog beter maar dan ben ik wel een paar uur zoet. dus dat doe ik af en toe, als ze er aantoe is. en het afknippen doe ik net als de rest gewoon de uit gekamde staart pakken en terhoogte van de kogel af recht af knippen. groetjes! Pling

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:46

SabMuf schreef:
Ik heb gehoord dat je met CowboyMagic echt hele schone/ mooie manen krijgt/houdt. Ze worden lekker zacht, geen klitten en ze blijven er ook heel mooi schoon mee.

Het voordeel van CM vind ik is dat het niet zo stinkt als andere antiklit spul. Ik herrinner me nog wle dat ik altijd van die sprays had dat als je dan de volgende dag de kam erdoorhaalde je een vieze nare smaak in je mond kreeg, bovendien worden je handen plakkerig maar toch ook spiegelglad van die sprays. (vind ik persoonlijk) Toen ik Cm in mijn handen kreeg heb ik onmiddelijk alle sprays in de kliko gegooid

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:23

Ja hier ook zo, ik gebruik ook nooit meer andere anti-klit spullen. CM is ook heel zuinig, ik doe al bijna een jaar met een wat grotere fles.