wel of niet invlechten voor wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ReneZ

wel of niet invlechten voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:44

Hoi,

Ik heb komende zondag een wedstrijd ik start om half 9 en moet dan rond kwart voor 7 met paard op trailer onderweg zijn. Zaterdagavond ben ik ook niet eerder dan half 12 thuis....

Nu heb ik nogal veel werk met invlechten en zie hier dus ook geen ruimte voor. Als de manen netjes getrokken zijn en het paard staat er verder netjes op zou het dan een probleem zijn?

Invlechten op vrijdag is ook geen optie.
Wat vinden jullie hiervan?

Flew

Re: wel of niet invlechten voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:45

Ik vind het zelf prima kunnen hoor, het gaat voornamelijk om de prestatie die jij en je paard leveren, de verzorging is maar 1 onderdeel.. (of denk ik nou zo krom?)

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:45

Ik schrijf wel eens bij een jury, die geeft standaard een 6 ipv een 7 als er niet gevlochten is maar het paard en ruiter er verder netjes uitziet.

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:47

als het paard er verder netjes uitziet , is het eigenlijk niet echt een probleem.
maar ik zelf vind het wel neter als het ingevlochten is

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:52

ik vind het zelf ook netter, maar om nu om half 6 sochtend al te staan vlechten gaat me ook weer wat te ver Lachen

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:10

probeer t gewoon om niet in te vlechten, achteraf zie je wel hoe ze het beoordelen. Want wat ik begrijp uit jouw berichten is dat toch niet gaat vlechten...

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:11

Je kan ook de dag van te voren vlechten.
Maar ik denk dat je verzorgingscijfers alleen maar lager is als je niet vlecht.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:22

het kan wel maar invlechten vooral met dressuur ziet er zoveel mooier en verzorgder uit!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:57

ReneZ schreef:
ik vind het zelf ook netter, maar om nu om half 6 sochtend al te staan vlechten gaat me ook weer wat te ver Lachen

Je moet er wat voor over hebben Knipoog

Ik ben van mening dat je wel je paard hoort te vlechten. Dan maar wat vroeger opstaan of wat dan ook.
Het is tegen mijn principe om niet te vlechten, ik zou bijvoorbeeld ook nooit zonder jasje starten (bij hoge temperaturen) Knipoog Er zullen ongetwijfeld juryleden zijn die het gewoon door de vingers zien!

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:36

het invlechten is niet het allerbelangrijkste nee, zolang jij en je paard er verder maar netjes uit zien en mooi rijden. Lachen

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:17

Ik dacht zelfs dat het verplicht was om de manen te vlechten Bloos Weet ook niet hoe ik daarbij kom, rijd zelf geen wedstrijden maar dacht het toch echt hoor Nagelbijten / Gniffelen

Als het dus niet uitmaakt, behalve voor je beoordeling op verzorging dan, kan je ze best los laten. Hangt ook een beetje van de manen van je paard af natuurlijk.
Ikzelf zou ze toch proberen te vlechten. Dan maar een half uurtje eerder op.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:19

Ik zou denken: Ik moet toch al vroeg op wat maakt dat uurtje/half uurtje dan nog uit?
Ik vind het zelf ook véél verzorgder er uitzien als je je paard invlecht.

Olettaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:21

het gaat om de presentatie van jou paard en je zelf.
het is altijd iets verzorgder om je paard te vlechten maar als de rest er goed uit ziet .!
kan het geen kwaad en het is maar 1 onderdeel als je nou een 6 krijgt of een 7 voor 1 keer.

groetjes

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:08

Kan niet iemand anders jouw paard de avond er voor of 's morgens vroeg vlechten? Misschien iemand die er iets handiger in is en er daardoor sneller mee klaar is, dan hoef je ook niet zo heel vroeg je bed uit. Knipoog

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:12

Vlechten is niet verplicht het heeft wel de voorkeur. Als je de manen getrokken hebt en ze liggen recht en netjes naar een kant is het ook goed.

Ik ben ook een luie vlechter en mijn zoon vertikt het helemaal om te vlechten. Laatst met de regen ging ik er half en half van uit dat de wedstrijden afgelast zou worden en heb ik niet gevlochten. Mijn zoon had iedere keer toch een 7 of 8 voor de verzorging.
En het cijfer voor verzorging bestaat ook niet alleen uit het vlechten. Conditie van paard en tuig en verzorging van de ruiter (kleding ed) speelt ook mee.

Dus, ik zou er niet zo'n probleem van maken Knipoog

Succes morgen met je wedstrijd!

MyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:46

Invlechten is natuurlijk netter maar als het is natuurlijk met de omstandigheden lastig. Als het er verder netjes uit ziet denk ik niet dat het een probleem is Lachen

bud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:03

Invlecten vind ik wel wat netter, Ik denk dat je er wel een hoger cijfen voor haalt.
Maar als het paard en de proef er netjes uit ziet dan is het verder toch geen probleem Knipoog

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:08

Het is idd wat netter, maar de beoordeling hangt verder compleet van het jurylid af...
Kun je ook geen hengstenvlecht proberen? Als je die erg strak maakt is het nog geen kwartiertje werk en staat het toch wat meer 'af' dan geen gevlochten manen...

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:09

Ik vind een ingevlochten paard er ook netter uitzien, maar verplicht is het niet. Volgens mij staat er in de regelementen dat het wel de voorkeur heeft.

Maar dan krijg je toch vor 1 keer een lager puntje voor de verzorging, daar zou ik me niet zo druk over maken hoor.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:13

Ik vlecht standaard niet meer. Altijd gedaan, maar ik werd er zo geprikkeld van Huilen van het lachen Mijn ene paardje heeft ook hele lange manen, die naar 1 kant hangen, dus als ik die netjes uitpluis vind ik het wel best. De ander heb ik gekortwiekt Huilen van het lachen Die gaat nu als punker door het leven, dus vlechten is ook niet meer mogelijk. Nagelbijten / Gniffelen

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 10:07

Had toch nog een 7 op verzorging, ondanks dat ik niet gevlecht had. Vlechten word bij mij nu ook afgeschreven, wekt veel irritatie bij mezelf op heb ik niks aan en mijn paard ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:09

Het hoeft idd niet
Maar zelf zou ik om 6 uur staan vlechten Lachen
Vind het gewoon erbij horen

ambertJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:10

ReneZ schreef:
Had toch nog een 7 op verzorging, ondanks dat ik niet gevlecht had. Vlechten word bij mij nu ook afgeschreven, wekt veel irritatie bij mezelf op heb ik niks aan en mijn paard ook niet.

en hoevel punten had je verder?

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 12:38

ReneZ schreef:

en hoevel punten had je verder?

ik had 180 punten (eigenlijk 182 maar ik kwam buiten de baan *LOL*
en 165 in die proef zat ik niet helemaal met mn gedachte erbij en liep ze gewoon niet fijn genoeg.
Maar toch weer een winstpunt Lachen

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:43

Het is niet verplicht nee. Maar ik zou het zeker wel doen. Het staat een stuk netter en het hoort er gewoon bij. Net als vroeg opstaan als je wedstrijden wilt rijden. En als je genoeg oefent (met vlechten) ben je zo klaar.Bij mij kost t maximaal 20 minuutjes.