Wat doen jullie als he paard wormen heeft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Wat doen jullie als he paard wormen heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 14:46

Jaa de titel zegt het al..

Wat doen jullie als je paard wormen heeft? Knipoog

Maneater

Re: Wat doen jullie als he paard wormen heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:53

Zorgen te voorkomen dat hij wormen krijgt.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 14:56

Jaa maar stel hij heeft het al?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:59

Me eens goed achter de oren krabben en me afvragen hoe ik zo onzorgvuldig heb kunnen zijn.

Vervolgens als de wiedeweerga een goed breedspectrum ontwormingspasta aanschaffen en daar de gebruiksaanwijzing goed van doorlezen. Ook zou ik an voor 100 kg meer geven dan normaal.
Daarbij krijgen al zijn weidegenoten een extra ontwormbeurt.

Vervolgens haal ik de complete stal leeg, spuit hem schoon en doe er dan pas nieuwe bedekking in. Daarna zorg ik ook nog dat hij voorlopig niet meer op het land komt waar hij de afgelopen tijd gestaan heeft.

Maneater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:05

IId goed het land schoonmaken alle hopen eruit halen en voorlopig niet meer opzetten. De paarden eromheen ook goed ontwormen en die van jezelf dus ook. Net wat hierboven gezegd word eigenlijk dus. Maar iid jezelf is goed achter je oren krabben hoe dit kan want als jij je paard netjes ontwormt is dit helemaal niet nodig.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:08

Ook een paard dat netjes ontwormd is, schijnt wormen te kunnen krijgen als ze bv verminderde weerstand oid hebben. Het beste is om dan direct een wormenkuur te geven dat het type worm dat je paard heeft bestrijd. Deze kuur moet om de 10 dagen herhaald worden tot alle wormen weg zijn. En inderdaad dagelijks alle mest uit het weiland halen.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 15:24

En hoe krijgens ze wormen dan?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:44

fjordnina schreef:
Me eens goed achter de oren krabben en me afvragen hoe ik zo onzorgvuldig heb kunnen zijn.

Nou, dat is echt onzin hoor... Ik ben altijd heel stipt met ontwormen maar toch had mijn paard een paar jaar terug plotseling bloedwormen. Veel wormenkuren beschermen niet tegen de ingenestelde larven, de enigste die dat doet is Equest. (of misschien inmiddels ook andere, destijds wat het alleen Equest volgens mijn va) Als je de larven eenmaal in het weiland hebt zitten heb je al helemaal pech, voor je het weet is de hele stal besmet. (als je dus in het voor- en najaar geen andere kuur geeft)

Afijn, ik heb mijn va om advies gevraagd en ik moest haar vervolgens 2 x ontwormen met 2 weken er tussen. Beide keren met Equest en hierna is er een mestonderzoek gedaan. Ze was na de kuren weer wormvrij Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:45

Elk paard heeft wormen! Wel in geringe mate door de wormenkuren die ze krijgen. Sommige wormen zijn echter resistent tegen bepaalde middelen waardoor de populatie groeit. Als een paard verminderde weerstand heeft kan het aantal wormen ook toenemen. Doordat elk paard worden heeft is dus elke wei ook besmet, zei het niet ernstig, maar voor sommige paarden dus genoeg om echt last van de wormen te krijgen. Op diverse sites van veeartsen/klinieken kan je meer informatie vinden over wormen bij paarden (bv via google).

Maneater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:07

Ik heb van mijn DA het advies gekregen mijn wormekuren af te wisselen 2 keer een normale 1 keer equest dan weer een keer een ander merk te nemen. Juist om ervoor te zorgen dat ze er niet imuum voor worden.

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:10

Maneater schreef:
Ik heb van mijn DA het advies gekregen mijn wormekuren af te wisselen 2 keer een normale 1 keer equest dan weer een keer een ander merk te nemen. Juist om ervoor te zorgen dat ze er niet imuum voor worden.

zo doe ik het ook,

Maneater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:28

Ik kreeg dit advies ook niet van 1 Da maar heb er meerdere gewoon gebeld om is te vragen en allemaal gaven ze me dit advies.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:38

Als je paard wormen heeft: wormkuur tegen alles nemen, iets meer geven (ligt aan de grootte van je paard en zijn gewicht), en dan twee weken wachten, dan nog een keer.

Verder land goed schoon houden, maar daar ben je dan al te laat mee Lachen

Hoe je paard wormen krijgt: zoals al eerder gezegd, elk paard heeft in geringe mate wormen, deze krijgen ze binnen door bijv. gras eten. In de mest van een paard zitten wormen eitjes. Als ze poepen, komen die dus in het gras, en als je niet goed opruimt, komen ze in het gras te zitten. Een paard eet het gras met de eitjes, de eitjes komen uit, en leven verder in het paard. Dan leggen ze weer eitjes...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:02

meteen een goede wormenspuit halen en erin en wat over doseren en na een paar weken herhalen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:03

ontwormen Bloos

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:05

MarchaL schreef:
fjordnina schreef:

Nou, dat is echt onzin hoor... Ik ben altijd heel stipt met ontwormen maar toch had mijn paard een paar jaar terug plotseling bloedwormen. Veel wormenkuren beschermen niet tegen de ingenestelde larven, de enigste die dat doet is Equest. (of misschien inmiddels ook andere, destijds wat het alleen Equest volgens mijn va) Als je de larven eenmaal in het weiland hebt zitten heb je al helemaal pech, voor je het weet is de hele stal besmet. (als je dus in het voor- en najaar geen andere kuur geeft)

Afijn, ik heb mijn va om advies gevraagd en ik moest haar vervolgens 2 x ontwormen met 2 weken er tussen. Beide keren met Equest en hierna is er een mestonderzoek gedaan. Ze was na de kuren weer wormvrij Lachen

Toch is het met bloedwormen een ander verhaal dan met 'gewone' wormen Lachen

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:11

ik geef eigenlijk altijd meer van de spuit dan zijn eigen lichaamsgewicht..
heb gelukkig nog nooit last gehad van wormen bij mijn paard.

stel dat er larven op het land zijn, hoe moet je dat dan in godsnaam schoonmaken?
zoiets krijg je toch helemaal niet weg.. dan moet je zeker gaan spuiten ofzo?
ja ik weet het niet, want heb het nog nooit moeten doen.. maar vroeg het me opeens af Blond

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:56

M_K schreef:
stel dat er larven op het land zijn, hoe moet je dat dan in godsnaam schoonmaken?
zoiets krijg je toch helemaal niet weg.. dan moet je zeker gaan spuiten ofzo?

Niet volgens mij. Mijn va vertelde me dat het verstandig is om alle paarden op stal in het voor- en najaar te ontwormen met Equest. In dat geval worden namelijk ook de ingenestelde larven gedood en zou je je goed indekken tegen iig bloedwormen.

(Als ik het goed begrepen heb dan nestelen de larven zich in het najaar in de darmwand in om hier vervolgens de hele winter te zitten. In het voorjaar komen ze er gezellig uit en besmetten ze het land. Door zowel in het najaar als in het voorjaar speciaal te ontwormen voorkom je dit iig.)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:03

wat een vraag?
mijn paard heeft geen wormen maar hetvolgende zou ik in deze situatie doen!

als eerste zorg je dat je een hele goede wormkuur aan je paard geeft, en dit hermaal je na 2 weken nog een keer!
blijft hij dof in de vacht en futloos dan laat ik bloedprikken om te kijken of hij bloedwormen heeft of iets anders!

en als hij er eenmaal vanaf is zorg je dat je goed blijft ontwormen zodat hij geen wormen meer krijgt!

SabineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:58

geef hem een wormenkuur ! Lachen

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:15

Als je paard al wormen heeft zou ik gewoon even je DA bellen en vragen wat je het beste kan doen. Die weet het toch het beste, vraag 10 mensen en je krijgt 10 verschillende antwoorden...

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:12

Hoe weet je dat je paard wormen heeft?
En als hij wormen heeft hoe weet je dan welke?
En hoe weet je dan welk wormbestrijdings middel je moet geven?
Dat zijn de vragen die je moet stellen en de enige manier om er achter te komen is een mest onderzoek laten doen.
Dan weet je of je paard wormen heeft en welke dat dan zijn en weet je ook meteen welk middel je moet gebruiken om er weer van af te komen.
Zomaar lukraak gaan ontwormen met welk middel dan ook is niet verstandig, METEN IS WETEN.

kijk eens op www.wormbestrijding.nl

succes!!

Chantal16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:16

wormenkuur geven!!!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:49

Ja idd, net als Chantal16 zegt! Een wormenkuur geven Knipoog

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:03

wij hebben ook een keer wormen bij een nieuw pard gehad (paard was hier met wormen gekomen) direct na 4 weken opnieuw ontwormd , nu 2 jaar later en nog steeds geen wormen meer gezien.