Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ranny schreef:Ik heb mijn paardje afgelopen zaterdag naar een nieuwe stal verhuisd omdat deze zich op fietsafstand van mijn huis bevindt. Nu is hij al vanaf zaterdag een compleet ander paard. Zelfs op stal is hij heel erg onrustig en loopt rondjes in zijn stal. Hij staat nu nog apart in de wei want hij heeft de andere paarden van de bestaande kudde op zitten jagen. Misschien kan hij er over een weekje wel bij in. Gisteren is er een nieuw paardje bijgekomen en toen zat hij zelfs in zijn stal te steigeren. Hij is echt helemaal gek en ik ben bang dat hij zichzelf of mij straks nog ernstig bezeerd. Op stal vragen de mensen was hij altijd al zo of vertellen mij dat hij ook weer druk op stal heeft gedaan. Ze hebben mij zelfs geadviseerd om ipv pavo all sports (wat hij al 2 maanden krijgt) over te stappen naar havens basis sport brok of geen biks omdat hij zo druk is. Ik wordt hier zo onzeker en ongelukkig van dat ik er echt aan zit te denken om hem terug naar zijn oude stalling te brengen (als er nog plaats is). Ik heb voor mijzelf een aantal voor en nadelen bedacht en ze hieronder neergezet. Kan iemand mij misschien helpen om de juiste keuze te maken want ik weet het niet meer.
Voordeel van de nieuwe stalling: dicht bij huis, kleine binnenbak, grote buitenbak en veel uitrijmogelijkheiden.
Nadeel nieuwe stalling: paard helemaal gek, zelf uitmesten (vindt ik niet erg), paarden later naar buiten en zelf binnen zetten; meer paarden dan op zijn vorige stalling; hij staat alleen want ze zijn nog niet aan elkaar gewend en er wordt veel later gevoerd (moeten we aan wennen denk ik).
Voordeel oude stalling: ruime buitenbak, weinig andere paarden, veel uitrijmogelijkheden, paard wordt goed in de gaten gehouden.
Nadeel oude stalling: 15-20 minuten van mijn huis, paard staat apart omdat hij anders gebeten wordt, kleinere stal, geen binnenbak, zomers dag en nacht in de wei, veel dazen in de zomer.
Showpony schreef:ik zou je paardje wat meer tijd geven. Paarden zijn gewoonte dieren en kunnen erg van streek zijn als ze uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald.
Je zou rescue remedy van bach kunnen halen voor hem en dan 3pd 4 druppels op een stukje brood, langzaam afbouwen.
Sterkte!
Passiepaard schreef:Showpony schreef:ik zou je paardje wat meer tijd geven. Paarden zijn gewoonte dieren en kunnen erg van streek zijn als ze uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald.
Je zou rescue remedy van bach kunnen halen voor hem en dan 3pd 4 druppels op een stukje brood, langzaam afbouwen.
Sterkte!
Werken zo weinig druppels wel, ik neem er ook vaak wat van, een drupje of 4 (staat voor mensen) maar zo'n paard is toch vele malen groter....
Vind het overigens wel een goed idee. Zou het nog meer even aankijken desnoods mbv wat druppeltjes....Daar worden ze niet wappie van want ik ben ook niet wappie...
boemel schreef:Geef je paard inderdaad even de tijd. Hij staat er nog maar kort en hij is gewoon van slag.
Tijdelijk terugzetten op basisbrok is misschien nog niet zo'n slecht idee. Dat kan 'm ook wat meer rust geven. Zorg verder dat hij veel ruwvoer krijgt en overleg anders of hij eerst apart met 1 paard mag komen te staan voordat hij bij alle paarden komt te staan.
Falona schreef:Ik zou ook even afwachten, hij staat er nog geen week!
Als jij verhuisd ben jij dan binnen 3 dagen compleet thuis in je nieuwe huis? Dat duurt waarschijnlijk ook wel wat langer hoor. En dan kunnen wij nog bevatten waarom en wat er gebeurd, probeer dat maar eens aan een paard duidelijk te maken.
.Ik heb trouwens ook nog een ruin en die blijft gewoon hetzelfde
.
(ik heb zelf ook ruim 20 min naar mijn pony), En dat ie daar zomers dag en nacht buiten staat vind paarden meestal juist hardstikke fijn!
Dat is hardstikke natuurlijk!
?! )