Terug naar oude stalling of.....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ranny

Terug naar oude stalling of.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 17:37

Ik heb mijn paardje afgelopen zaterdag naar een nieuwe stal verhuisd omdat deze zich op fietsafstand van mijn huis bevindt. Nu is hij al vanaf zaterdag een compleet ander paard. Zelfs op stal is hij heel erg onrustig en loopt rondjes in zijn stal. Hij staat nu nog apart in de wei want hij heeft de andere paarden van de bestaande kudde op zitten jagen. Misschien kan hij er over een weekje wel bij in. Gisteren is er een nieuw paardje bijgekomen en toen zat hij zelfs in zijn stal te steigeren. Hij is echt helemaal gek en ik ben bang dat hij zichzelf of mij straks nog ernstig bezeerd. Op stal vragen de mensen was hij altijd al zo of vertellen mij dat hij ook weer druk op stal heeft gedaan. Ze hebben mij zelfs geadviseerd om ipv pavo all sports (wat hij al 2 maanden krijgt) over te stappen naar havens basis sport brok of geen biks omdat hij zo druk is. Ik wordt hier zo onzeker en ongelukkig van dat ik er echt aan zit te denken om hem terug naar zijn oude stalling te brengen (als er nog plaats is). Ik heb voor mijzelf een aantal voor en nadelen bedacht en ze hieronder neergezet. Kan iemand mij misschien helpen om de juiste keuze te maken want ik weet het niet meer.

Voordeel van de nieuwe stalling: dicht bij huis, kleine binnenbak, grote buitenbak en veel uitrijmogelijkheiden.

Nadeel nieuwe stalling: paard helemaal gek, zelf uitmesten (vindt ik niet erg), paarden later naar buiten en zelf binnen zetten; meer paarden dan op zijn vorige stalling; hij staat alleen want ze zijn nog niet aan elkaar gewend en er wordt veel later gevoerd (moeten we aan wennen denk ik).

Voordeel oude stalling: ruime buitenbak, weinig andere paarden, veel uitrijmogelijkheden, paard wordt goed in de gaten gehouden.

Nadeel oude stalling: 15-20 minuten van mijn huis, paard staat apart omdat hij anders gebeten wordt, kleinere stal, geen binnenbak, zomers dag en nacht in de wei, veel dazen in de zomer.

binkytopper

Re: Terug naar oude stalling of.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:48

ik denk dat je het eerst nbog ff een 2 weken.maand moet afwachten en dan verder zien

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:03

ik zou je paardje wat meer tijd geven. Paarden zijn gewoonte dieren en kunnen erg van streek zijn als ze uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald.
Je zou rescue remedy van bach kunnen halen voor hem en dan 3pd 4 druppels op een stukje brood, langzaam afbouwen.

Sterkte!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:14

Ik zou ook even afwachten, hij staat er nog geen week!
Als jij verhuisd ben jij dan binnen 3 dagen compleet thuis in je nieuwe huis? Dat duurt waarschijnlijk ook wel wat langer hoor. En dan kunnen wij nog bevatten waarom en wat er gebeurd, probeer dat maar eens aan een paard duidelijk te maken.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:19

paarden kunnen tot een paar maanden nodig hebben om aan een nieuwe omgeving te wennen. Jij bent nu het enige vertrouwde voor hem, dus doe gewoon wat je altijd ook doet. Twijfel niet aan jezelf, wees zeker en geef zo je paard het idee dat alles ook op deze stal in orde is. En geef je paard even de tijd om te wennen, dat is met 2 weken echt niet over helaas. Verder kan ik wel in het voeradvies meegaan. Zelf ken ik paarden die van Pavo drukker waren dan op Havens, maar das mijn mening.

Ga lekker rijden, doe wat je altijd doet en dan komt het wel goed hoor. Succes

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:23

ps. probeer rust op je paard over te brengen. Op het moment dat jij je onzeker voelt geef je aan je paard een boodschap door dat er iets niet goed is, dat maakt hem er ook niet rustiger op..
Het komt vast goed, heb er een beetje vertrouwen in.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:22

ik vind de voor en de nadelen van de stallen allebei erg goed!
wat de een heeft heeft de ander niet of minder, dus op basis hiervan kan je niet echt een keus maken, wel dat hij nu dichterbij staat!

ik kan je uit mijn ervaring vertellen dat paarden vaak de eerste weken op hun nieuwe stal niet helemaal hunzelf zijn!
dit is normal, alles is anders voor hun, de paarden, de mensen, alles dus!
ze kunnen heel erg onrustig zijn en zelfs gemeen overkomen!
ik zou als ik jou was het een tijdje aankijken, veranderd je paard niet naar enkele weken kun je hem of haar altijd nog terug verhuizen!
geef je paard eerst de tijd om even te wennen!

maar uiteindelijk kun je alleen zelf de keuze maken!

succes Haha!

bloempje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:30

Ranny schreef:
Ik heb mijn paardje afgelopen zaterdag naar een nieuwe stal verhuisd omdat deze zich op fietsafstand van mijn huis bevindt. Nu is hij al vanaf zaterdag een compleet ander paard. Zelfs op stal is hij heel erg onrustig en loopt rondjes in zijn stal. Hij staat nu nog apart in de wei want hij heeft de andere paarden van de bestaande kudde op zitten jagen. Misschien kan hij er over een weekje wel bij in. Gisteren is er een nieuw paardje bijgekomen en toen zat hij zelfs in zijn stal te steigeren. Hij is echt helemaal gek en ik ben bang dat hij zichzelf of mij straks nog ernstig bezeerd. Op stal vragen de mensen was hij altijd al zo of vertellen mij dat hij ook weer druk op stal heeft gedaan. Ze hebben mij zelfs geadviseerd om ipv pavo all sports (wat hij al 2 maanden krijgt) over te stappen naar havens basis sport brok of geen biks omdat hij zo druk is. Ik wordt hier zo onzeker en ongelukkig van dat ik er echt aan zit te denken om hem terug naar zijn oude stalling te brengen (als er nog plaats is). Ik heb voor mijzelf een aantal voor en nadelen bedacht en ze hieronder neergezet. Kan iemand mij misschien helpen om de juiste keuze te maken want ik weet het niet meer.

Voordeel van de nieuwe stalling: dicht bij huis, kleine binnenbak, grote buitenbak en veel uitrijmogelijkheiden.

Nadeel nieuwe stalling: paard helemaal gek, zelf uitmesten (vindt ik niet erg), paarden later naar buiten en zelf binnen zetten; meer paarden dan op zijn vorige stalling; hij staat alleen want ze zijn nog niet aan elkaar gewend en er wordt veel later gevoerd (moeten we aan wennen denk ik).

Voordeel oude stalling: ruime buitenbak, weinig andere paarden, veel uitrijmogelijkheden, paard wordt goed in de gaten gehouden.

Nadeel oude stalling: 15-20 minuten van mijn huis, paard staat apart omdat hij anders gebeten wordt, kleinere stal, geen binnenbak, zomers dag en nacht in de wei, veel dazen in de zomer.

hoi,
ik denk dat je je paardje gewoon nog de tijd moet geven !
maar veranderen van voer waar hij minder gek van wordt is zeker geen slecht idee hoor, maar wel moet je weten hoe je paardej daar op reageerd
of je in een keer kunt wisselen van voer of je dit geleidelijk moet gaan vermengen ! veel sterkte Knipoog

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:33

Showpony schreef:
ik zou je paardje wat meer tijd geven. Paarden zijn gewoonte dieren en kunnen erg van streek zijn als ze uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald.
Je zou rescue remedy van bach kunnen halen voor hem en dan 3pd 4 druppels op een stukje brood, langzaam afbouwen.

Sterkte!

Werken zo weinig druppels wel, ik neem er ook vaak wat van, een drupje of 4 (staat voor mensen) maar zo'n paard is toch vele malen groter....
Vind het overigens wel een goed idee. Zou het nog meer even aankijken desnoods mbv wat druppeltjes....Daar worden ze niet wappie van want ik ben ook niet wappie...

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:37

Geef je paard idd de tijd om te wennen en probeer zo gewoon mogelijk te doen. Soms kan het wel een maand of zelfs veel langer duren voor een paard gewend is.
Veranderen van voer lijkt me nu niet verstandig. Teveel veranderingen in korte tijd zijn nog veel slechter. Of het moet zijn dat je paard op je vorige stal ook druk en nerveus reageerde, maar uit je verhaal begrijp ik dat dat niet het geval was.
Als je toch wilt veranderen van voer wacht daar dan nog zeker 1 en liefst nog zelfs 2 weken mee. En laat de overgang geleidelijk plaatsvinden, door het voer met elkaar te mengen o.i.d.

Wat ook al een verandering kan zijn is de verstrekking van ruwvoer, krijgt je paard nu ander hooi of kuilgras als dat hij gewend was? En de bodembedekking, is daar ook verandering in gekomen?

Vergeet niet dat dat allemaal veranderingen kunnen zijn die veel indruk op je paard kunnen maken.
Geef het de tijd, veel succes.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:08

Passiepaard schreef:
Showpony schreef:

Sterkte!

Werken zo weinig druppels wel, ik neem er ook vaak wat van, een drupje of 4 (staat voor mensen) maar zo'n paard is toch vele malen groter....
Vind het overigens wel een goed idee. Zou het nog meer even aankijken desnoods mbv wat druppeltjes....Daar worden ze niet wappie van want ik ben ook niet wappie...

paarden reageren over het algemeen sterker op dit soort dingen. kwestie van uitproberen. als het puur om gewicht en omvang zou gaan kun je er wel een heel flesje in mieteren. Gelukkig werkt het niet zo..

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:15

Hallo, wij zitten in hetzelfde schuitje hoor. We zijn van de week ook verhuisd. Onze paarden zijn ook van slag in de nieuwe kudde. ik begrijp dat je je druk maakt en vooral als je zoveel opmerkingen krijgt over het gedrag van je paard. Maar ik ga er vanuit dat het gewoon wat tijd nodig heeft. 10 dagen geleden is er ook een paard gekomen hier op onze nieuwe stal en die loopt er nu rond alsof ze hier altijd al stond.
Mijn paard laat zich de hele tijd in een hoek zetten door die van mijn vriendin. En het paard van mijn vriendin is zelfs wat gemeen. Ook soms naar mij toe. We proberen hier weer een nieuw ritme te krijgen met de paarden. Dus gewoon dingen doen, die je anders ook doet. Maar ik leef met je mee, want ik vind het ook moeilijk om te zien, dat ze zo van slag zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:19

Geef je paard inderdaad even de tijd. Hij staat er nog maar kort en hij is gewoon van slag.
Tijdelijk terugzetten op basisbrok is misschien nog niet zo'n slecht idee. Dat kan 'm ook wat meer rust geven. Zorg verder dat hij veel ruwvoer krijgt en overleg anders of hij eerst apart met 1 paard mag komen te staan voordat hij bij alle paarden komt te staan.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:31

boemel schreef:
Geef je paard inderdaad even de tijd. Hij staat er nog maar kort en hij is gewoon van slag.
Tijdelijk terugzetten op basisbrok is misschien nog niet zo'n slecht idee. Dat kan 'm ook wat meer rust geven. Zorg verder dat hij veel ruwvoer krijgt en overleg anders of hij eerst apart met 1 paard mag komen te staan voordat hij bij alle paarden komt te staan.

Dat is een goede tip. Bij ons zijn de paarden eerst met zijn tweetjes geweest en daarna zijn er per dag een of twee toegevoegd.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:34

Falona schreef:
Ik zou ook even afwachten, hij staat er nog geen week!
Als jij verhuisd ben jij dan binnen 3 dagen compleet thuis in je nieuwe huis? Dat duurt waarschijnlijk ook wel wat langer hoor. En dan kunnen wij nog bevatten waarom en wat er gebeurd, probeer dat maar eens aan een paard duidelijk te maken.

Vooral mijn paard. die heeft in nog geen maand 4 ''eigenaren'' gehad (handelaren)
Die was echt over zn toeren toen hij bij mij was op zn wéér nieuwe stalling.
Er gaat wat tijd overheen maar je paard zal uiteindelijk wel aan zn nieuwe stal gaan wennen Knipoog

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:46

Ik ken het probleem wel.Mijn merrie werd ook behoorlijk stressie toen ze verhuist was(jammer genoeg meerdere malen).
Wat bij haar voornamelijk een oorzaak was: ze was behoorlijk uit haar regelmaat en dit is het type paardje dat het wel nodig heeft.Is de regelmaat nu veranderd en had hij op de oude stal mischien een maatje wat hij nu mist.Ik heb mijn merrie nu homeopatische druppels gegeven en ze krijgt kamille door haar eten dit puur om haar wat meer rust te geven.Ik moet zeggen of het nu de druppels en kamille zijn of dat er nu regelmaat is maar ik heb langzaam maar zeker mijn paardje weer terug.
Geef hem in ieder geval even de tijd hij zal even moeten wennen Pling .Ik heb trouwens ook nog een ruin en die blijft gewoon hetzelfde Haha! .

micas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:29

tijd geven,

Ranny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 22:44

Super bedankt voor al jullie reacties. Vandaag heb ik beter nieuws. Hij heeft met het shetje van de eigenaar in een klein weitje gestaan en het ging best goed. Eerst even bepalen wie de baas is en de rest van de dag hebben ze gezellig met z'n tweetjes gestaan en gespeeld. Hij lijkt ook al wat rustiger te worden en ik heb zelfs vandaag weer gelongeerd en dat ging ook al beter. Wat een opluchting.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:22

Wat fijn voor je, goed nieuws. Bij ons gaat het nog niet zo goed, mijn paard is gisteren aangevallen door de ruin die daar al stond. Hij heeft hem heel hard gebeten en heeft nu een wond van zeker 40 cm lang. Gelukkig niet heel diep. Maar ik vond het zo zielig. Ik hoop echt dat ze snel geaccepteerd worden door de kudde. (vooral door de ruin).

_Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:11

Fijn dat het alweer wat beter met hem gaat.

Vera_Quintin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:08

Ik zou eerst nog even wacht ookal is het vervelend.. Misschien als ie nieuwe vriendjes heeft op je nieuwe adresje dat hij niet meer zo onrustig is Knipoog

En als dat echt niet gaat dan moet ie maar trug.. Als hij het daar fijner heeft! 15 min fietsen is niet heel veel toch Knipoog (ik heb zelf ook ruim 20 min naar mijn pony), En dat ie daar zomers dag en nacht buiten staat vind paarden meestal juist hardstikke fijn! Haha! Dat is hardstikke natuurlijk! Knipoog

Ik hoop voor je dat je pony normaal gaat doen!! (en om je pony te kalmeren kun je ook spul kopen voor door het eten,, als je kleine zachte rondjes draait op de hals gaan de meeste paarden zich ontspannen dusse tip Knipoog ?! )
Vooral niet opgeven!!

Vera_Quintin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:09

Mooi zoo! Haha!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:14

Toen ik mijn paard verhuisd heb duurde het ook zeker 2 maanden voordat ik nomraal kon zadelen/peosten en andere dingen doen,.. hij was ook ontzettend druk, maar nu heb ik nergens last meer van..

Ik zou het nog even aankijken Lachen

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:18

ik zou je p[aard meer tijd geven want als het over 2 a 3 weken nog niet beter is zou ik hgem terug zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:23

Je moet even afwachten, paarden passen zich wel aan. Je zou zijn ritme wat kunnen verschuiven door zelf tijdens voedertijd even te komen en hem uit stal te halen, wat laten grazen. Veel aandacht aan hem besteden de eerste tijd.
Wij gooien nieuwelingen meteen in de bestaande kudde, gaat iddn niet altijd meteen van een leien dakje, bijtwonden en een hoop onrust, maar dat is normaal. Dat is altijd zo. Soms in het begin alles zonder problemen en na een maand of 2 ineens een hoop bijtwonden bij je paard. Paarden regelen het onderling en een nieuwe erbij is ook meteen een andere rangorde en dat geef onrust, niks mis mee. Isoleren lijkt mij niet echt oke. Waarom is hij zo druk op stal? Staat hij dan alleen of kan hij geen andere paarden zien?

Idd even met die pavo stoppen lijkt mij, maar wel veel hooi geven.

Het komt altijd goed.