Wat voor weide afrasting hebben jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Wat voor weide afrasting hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:34

In het najaar gaan we de wei weer onderhanden nemen..

Omploegen en recht laten trekken, opnieuw inzaaien en een nieuwe omheiding. Ben al een beetje aan het rond kijken, hoeveel het allemaal gaat kosten enzo. We willen waarschijndelijk gewoon weer houten palen met breder lint.

Maar wij hebben dus aan 1 kant een sloot. Niet super breed, -iets van 1 meter- aan de andere kant staat hekwerk dus ze zouden er niet over heen kunnen springen. Maar zouden we daar ook palen met 2 rijen lint neer moeten zetten. Of het toch bij 1 rij laten.

Nou zou ik een paar dingen willen weten;
Wat voor palen hebben jullie? Hoe diep staan ze de groot in, hoeveel rijen lint hebben jullie etc.

Wiesje

Re: Wat voor weide afrasting hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:37

Palen van 1,80 en een diameter van 8 cm.
Ze staan 55 cm in de grond en vier meter uit elkaar.
Wij hebben schrikdraad in twee rijen, een op ongeveer 80 cm en een op 125 cm. Ons gehele perceel is omheind met gaashekwerk van Atent.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:00

Aan de kant van de weg hebben wij een houten hek. De palen zijn 1,80 tot 2 meter lang en ze steken zo'n 1,30 cm boven de grond uit. Zo hoog is het hek dus ook. De rest van het weiland is afgezet met stroomdraad, 4 rijen hoog (ivm een ontsnapgraag shetje) Tussen de weilanden in heb ik het afgezet met 2 draden.

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:59

paddock is afgezet met palen van 2.50 meter, steken 1.80m boven de grond uit, 4 brede stroomlinten, hoogste op ong. 1.60-1.65m. Lijkt overdreven maar het ene paard springt graag over de omheining en de andere kruipt eronderdoor...
Wel alleen de paddock is zo drastisch omheind, omdat ze om zich heen gras zien en daar natuurlijk heen willen. De rest van het perceel is omheind met palen van 1.80m, 3 brede stroomlinten, hoogste op 1.25-1.30m.

Heb wel gemerkt dat je een klein perceel met alleen zand (paddock) veeeeeeel beter moet omheinen dan een groot weiland met voldoende gras! Dan hebben ze minder de neiging om eruit te komen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:05

Wij hebben toevallig een paar weken terug deze omheining besteld voor de paddock en het weiland:

Afbeelding

De kleur die wij besteld hebben is wel een donkerdere kleur.
Vinden we mooier.
Verder komt er nog wel wat aan schrikdraad aanvast.

Palen zijn 2m50 lang en komen een meter onder de grond. Hoogte is dus 1m50.
Laatst bijgewerkt door Frank op 16-05-07 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:06

een gazen hekwerk met een schrik lintje ervoor

om de weides te delen houten palen met 2 lagen schriklint

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:00

runningkawa schreef:
een gazen hekwerk met een schrik lintje ervoor

om de weides te delen houten palen met 2 lagen schriklint

bedoel je met gazen hekwerk gewoon schapengaas?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:01

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:13

runningkawa schreef:
nee, daar vind ik de maas veel te groot voor
Nee dat gepoeder coate kleine gaas

zal wel een een foto opzoeken

http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/hui ... hoto12.jpg

Da's erg mooi. Ik moet ook nadenken over de afrastering (zie onderschrift) en ons pensionpaard kruipt er graag onderdoor. De afrastering die jij hebt is ook veel veiliger met veulens dan dat schapengaas is.
Bedankt voor de foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:17

Ik heb dus ook een houdini, vandaar dat ik ook echt is duurzaams en veiligs moest verzinnen.

Te laag en hij springt erover heen
Te hoog en hij kruipt eronder door Lachen

En we hebben aan de onderkant ook nog wildgaas geplaatst
Dat zit aan de gaas vast en gaat een stuk de grond in
Zo kunnen onze jack russels er ook niet uit.
En ook genieten van de weide, zonder ik steeds moet kijken of ze niet onder een auto zitten

Het is een erg flinke investering
Maar 3 lagen lint, isolatoren, goede palen, dan schrik je ook.

Gefeliciteerd met je droom die uitgekomen is!!

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:35

Citaat:
Alani: Da's erg mooi. Ik moet ook nadenken over de afrastering (zie onderschrift) en ons pensionpaard kruipt er graag onderdoor. De afrastering die jij hebt is ook veel veiliger met veulens dan dat schapengaas is.

Tja, die pensionpaarden ook altijd he? Bloos

Ze is te houden achter twee rijtjes band mét stroom. In Valthe hebben we die houten omheining die hier bovenstaat, met twee balken en een schrikdraadje eroverheen zodat er geen kinderen op gaan zitten. Knipoog

Eigenlijk is ze niet zo moeilijk en heeft ze respect voor genoeg stroom.

Ik vind dat fijne gaas wel mooi, maar volgens mij is dat ook vrij kostbaar. (Daar gaat mijn pensiongeld Ach gut )

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:27

We hebben nog gebrainstormd en we hebben besloten geen gaas te gebruiken. Band gaat zelf mn voorkeur niet naar uit. Vind het net als hout niet mooi (ieder zn smaak)

Het gaas wat RK heeft is prachtig, maar als je 5 ha erin moet zetten ga je bijna failliet. Bloos

Het grootste aandachtpunt is ons pensionpaard (pensionklant krijgt straks een contract van tenminste 10 jaar Clown ).
We gaan de afrasteringspalen circa 4 tot 5 meter uit elkaar zetten en 3 draden (glad draad) onderaan en 2 draden op normale hoogte.
Als de draden goed strak gespannen zijn, lukt er onder door kruipen niet meer.
Ook zullen we zo en dan de schapen van mn ouders krijgen en die moeten er natuurlijk ook achterblijven.

Toch vind ik het moeilijk om goede, betaalbare afrastering aan te schaffen. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:37

3 ha of 5 maakt ook niet veel meer uit Tong uitsteken Clown

gladdraad zou ik echt nooit doen
dat werkt als een kaasschaaf, ook strak gespannen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:18

Wij hebben aan 1 kant zo'n heras hekwerk (vd buurman Clown )
en aan de andere kant lint..
Aan de voor en achterkant hebben we planken met daarvoor lint. En er komt helemaal rondom planken, als mijn vader er tijd voor heeft Ja

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:58

runningkawa schreef:
3 ha of 5 maakt ook niet veel meer uit Tong uitsteken Clown

gladdraad zou ik echt nooit doen
dat werkt als een kaasschaaf, ook strak gespannen

Wanneer werkt gladdraad als een kaasschaaf? Als ze erdoor gaan, knapt het en draait niet om een been vast oid. Ik vind het een goed alternatief voor schrikdraadtouw (draad geeft veel meer spanning door).
Een houten afrastering kan als een sateprikker werken. "k heb al eens een paar heel nare verwondingen gezien.
Als je het goed beschouwd is geen afrastering voor 100% veilig. Ik ken veel paardenmensen die hun weiland in glad draad hebben staan, nooit geen problemen gehad. Neemt voor mij niet weg, dat ik jouw afrastering helemaal super vind. Maar ja, zoals gezegd speelt het financiele plaatje ook een rol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:42

nee juist gladdraad knapt zelden en dan snijd het er gewoon in.

Niet zelf verzonnen overigens, had dat nooit bedacht zo slim ben ik niet Tong uitsteken , maar eens over verwondingen en soorten draad gehad met een DA.
En dat was zijn antwoord over gladdraad.

Koord werkt iedem dito, plus dat het kan rekken en dan ook nog eens om te been kan slaan.
Hier heb ik dan ook een wond van gezien, zag er dus ook uit als of er een kaasschaaf tot op het bot geschaafd had, hing zo een stuk vel naar beneden

Persoonlijk zou ik dan gaan voor lint of toch hout
Tuurlijk kan daar ook wat mee mis gaan, kan bij gaas ook, kan bij alles. Dat is gewoon zo.

Maar koord of gladdraad komt er bij mij echt nooit in.

owja, als je dan toch voor gladdraad gaat ivm het spannen
Kijk dan eens bij permanent draad (bestaat ook van een ander merk en heet het geloof ik anders)
http://www.gallaghereurope.com/nederlan ... tnr=009124

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:01

wij hebben van onder naar boven: eerst 3 banden beoband, zonder stroom. En aan de bovenkant een stroomdraad.

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:42

Ik zou ook zeggen lint, dat knapt als het nodig is, en het is goed te zien. Het geleidt de stroom goed. Maar ja.. ik zie het wel wat er komt Clown . Als er twee lintjes zijn met stroom, dan blijft ze er echt wel achter. (Desnoods financieren we een Mascot-vos weitje Haha! )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:03

Om anouar z'n wei staat van dat breder schriklint. Aan de kant die altijd blijft staan (de kant van de weg en het huis) zijn twee draden. Achterin is een stuk wel eens verplaatst, daar zit een draad. Daarnaast is er aan een kant een heg.

Maar ik heb echt brave paarden. Er staat vaak niet eens stroom op de draad (langs de weg zit ook een greppel) en de kant waar maar één draad zit is zo hoog dat Macy er zo onder door kan (als dat gebeurd is er weinig aan de hand, alleen staat ze dan in de andere wei) maar ze blijven er heel netjes achter.

Voor stroomdraad heb je ook van die 'apparaatjes' die het draad doorsnijden als er teveel druk op komt. Daar heb ik verder geen ervaring mee. Misschien iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:04

2 weitjes een houten hek met 2 liggers en schrikdraad en de andere met turbo-cord.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:07

hier in Zuid-Holland liggen er sloten en een schrikdraadje over de hele breedte sluit de ingang af

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:22

Ik ben heel trots op onze houten omheining Haha!
De palen staan op 1.20m hoog, en zitten geloof ik nog eens bijna een meter de grond in. De palen staan 1.80 van elkaar af, en de planken zijn 3.60 lang.
We hebben 2 rijen planken. En aan beide kanten 2 x schrikdraad, onder en boven, en bovenop nog 1x.
Verder zit er om het hele stuk nog sloot, en bomen/struiken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:39

hout is het best en het mooist maar ook het duurst. we hebben een deel met hout voor de merries met jonge veulens en de rest van de wei in lint (wel super strak, bruin lint) dit valt niet op en is niet eens zo lelijk mits je alles op tijd vervangt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:48

Glad draad is inderdaad net zo gevaarlijk als bijvoorbeeld prikkeldraad. In ieder geval gevaalijk genoeg om in Duitsland verboden te zijn als weide afrastering voor paarden. Wegens het risico op verwondigen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:07

sonjim schreef:
Glad draad is inderdaad net zo gevaarlijk als bijvoorbeeld prikkeldraad. In ieder geval gevaalijk genoeg om in Duitsland verboden te zijn als weide afrastering voor paarden. Wegens het risico op verwondigen.

Da's natuurlijk flauwekul. Prikkeldraad gaat vastzitten en gaat ook niet meer los. Daar komt ook nog bij dat prikkeldraad veel erger, dieper en meer verwond. Glad draad trekt bijvoorbeeld niet strak om het been heen en laat weer los (er ontstaan dus niet een steeds strakker trekkende lus).
Wat RK zegt zou best kunnen (werkt als een kaasschaaf), maar hoe vervelend ook er ontstaat maar zo geen diepe vleeswond waarbij het been helemaal op licht.

Het grote voordeel van glad draad (tov lint of touw) is dat het de beste geleider van stroom is. Zolang je er vaak maar genoeg stroom op hebt staan, kruipen ze er niet onder door. Ons pensionpaardje (da's de uitbreker) gaat niet onder een afrastering door waar voldoende stroom op staat. Maar als een een touwtje in het land zet om ze stukje bij stukje er wat bij te geven, dan kruipt ze er regelmatig onderdoor. Dit gebeurt ook wanneer het een lange tijd droog is en je te weinig aarding hebt.

Vwb een houten afrastering; smaken verschillen nou eenmaal Bloos