Is dit ST Jacobkruiskruid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Is dit ST Jacobkruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 20:56

Ik heb hier al een paar exemplaren van, van de wei gehaald, maar vandaag vond ik het op nog veel meer plaatsen.
Ik heb al gegoogled, maar de resultaten zijn heel verwarrend. Is dit St Jacobkruiskruid?

Afbeelding

Afbeelding

Marigold

Re: Is dit ST Jacobkruiskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:58

volgens mij niet maar foto's zijn beetje onduidelijk.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 20:59

Marigold schreef:
volgens mij niet maar foto's zijn beetje onduidelijk.

Sorry, heb alleen de camera van mijn telefoon bij de hand en lukte niet om ze scherper te krijgen. Zal morgen hier een nieuwe foto plaatsen van overdag als het in het weiland staat. Bloos

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:00

Nee hoor. Maar het zijn wel heel onscherpe foto's. Ga maar een googlen op kruiskruid, daar zie je heel goeie foto's.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:01

flicka schreef:
Nee hoor. Maar het zijn wel heel onscherpe foto's. Ga maar een googlen op kruiskruid, daar zie je heel goeie foto's.

Zie mijn eerste post Bloos

kusfleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:48

als je bij google st jacobskruid en dan afbeeldingen krijg je er allemaal foto's van kijk wle uit voor st jacobskruid hij kan er aan dood gaan

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 22:35

kusfleurtje schreef:
als je bij google st jacobskruid en dan afbeeldingen krijg je er allemaal foto's van kijk wle uit voor st jacobskruid hij kan er aan dood gaan

Heb al die foto's al bekeken. Maar zijn heel verwarrend. Bloemetjes kloppen niet helemaal, maar plantje lijkt er verder wel veel op.

En natuurlijk weet ik al lang dat het heel dodelijk is, daarom vraag ik er juist ook om!!!!!! Bloos

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:40

Het is geen st Jacobkruiskruid. Er zitten wel gele bloemetjes in maar de blaadjes van de st Jacobkruiskruid zijn anders. De foto's zijn onduidelijk maar de vorm van de blaadjes zijn duidelijk te zien.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 22:42

Heb de blaadjes ook goed ziten vergelijken. Maar bij mijn plantje zit er bij elk bloemtje 5 blaadjes en bij st Jakobkruiskruid meer.

Daarnaast zijn bij mij de knopjes van de bloemetjes groen/groengeel en bij st Jakobkruiskruid echt geel.

Maar morgen duidelijke foto's Bloos

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:50

De groene blaadjes zijn bij deze plant lang en recht zeg maar, bij de st Jacobkruiskruid is het groene blad heel anders. Maar ik ben benieuwd naar je nieuwe foto's.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:53

Ik zie het ook nooit... Bloos
Nu trek ik gewoon alles met kleine gele bloemetjes er uit, volgens mij zit daar voor de paarden toch niks nuttigs bij! Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:14

Het lijkt mij iets van koolzaad of raapzaad. Voor bloeiend Jakobskruiskruid is het trouwens nog wat vroeg. Jakobskruiskruid begint pas zo n beetje in juni te bloeien.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:15

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:27

grobo schreef:
Volgens mij heb je het je plantje langs de slootkant gevonden of op een natte plek in het land.

Jouw plantje is volgens mij de blaartrekkende boterbloem. Voor foto's van dit plantje: http://www.kuleuven-kortrijk.be/bioweb/ ... detail=313

Ik denk geen blaartrekkende boterbloem of een andere boterbloem, die hebben ook ingesneden bladeren, dat hebben de bladeren van deze foto weer niet. In ieder geval is het geen kruiskruid. Ik ben trouwens erg benieuwd naar goede foto's van deze plant. Verschillende rozetplanten, maar ook verschillende soorten kruiskruid zijn hier goed te zien
http://www.jakobskruiskruid.com even klikken op de knop multimedia.
We zullen de diashows eerdaags aanvullen met meer geelbloeiende planten die ook worden verward met verschillende kruiskruiden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 17:19

EstherHegt schreef:
grobo schreef:
Volgens mij heb je het je plantje langs de slootkant gevonden of op een natte plek in het land.

Jouw plantje is volgens mij de blaartrekkende boterbloem. Voor foto's van dit plantje: http://www.kuleuven-kortrijk.be/bioweb/ ... detail=313

Ik denk geen blaartrekkende boterbloem of een andere boterbloem, die hebben ook ingesneden bladeren, dat hebben de bladeren van deze foto weer niet. In ieder geval is het geen kruiskruid. Ik ben trouwens erg benieuwd naar goede foto's van deze plant. Verschillende rozetplanten, maar ook verschillende soorten kruiskruid zijn hier goed te zien
http://www.jakobskruiskruid.com even klikken op de knop multimedia.
We zullen de diashows eerdaags aanvullen met meer geelbloeiende planten die ook worden verward met verschillende kruiskruiden.

Ja dat is hem!!!!
Mysterie ontrafeld. Heb net nog een ander plantje gevonden wat dat is ga ik zo ook maar even opzoeken. Maar bedankt!! Haha!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:41

Ik heb een diashow toegevoegd met geelbloeiende planten om het verschil met kruiskruiden makkelijker te herkennen. Misschien heb je er ook wat aan. Er komen nog wel meer dia's bij.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:12

Lous, kom maar op met dat plantje Vriendjes zijn? ...(Volgens mij is dat geen Jacobskruiskruid... Nagelbijten / Gniffelen )

(als de foto's maar een beetje duidelijker zijn)

Hou Heukels' Flora van Nederland naast de PC. Maar zelfs de blaartrekkende boterbloem was daar niet in afgebeeld. Maar dankzij google is het toch gelukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:02

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 08:36

Nee klein kruiskruid is het dus niet. Heb net jouw foto met mijn plantje vergeleken. Had mijn plantje namelijk nog thuis liggen Knipoog

Vanmidddag foto's van het andere plantje wat ik gisteren nog gevonden heb.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 08:38

Misschien een goed idee om de titel van dit topic na vanmiddage te veranderen in een centraal topic Wat is dit voor weideplantje?

Zodat we elkaar een beetje op de hoogte kunnen houden wat we allemaal in de wei tegenkomen en of dat het giftig is. Haha!

elke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:40

ik denk ook niet dat hij jacobskruid is maar de foto's zijn idd wat onduidelijk,, Afbeelding
zo ziet jacobskruid eruit:P

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:00

Er zijn wel wat handige kenmerken om kruiskruid uit te sluiten. Er zijn veel geelbloeiende planten die wit melksap hebben, bijvoorbeeld melkdistels en paardenbloemen .
Er staan geen buisbloemen in het hoofdje, alleen lintbloemen. Deze twee kenmerken
zijn erg handig in het veld om uit te sluiten dat het om Jakobskruiskruid gaat.
Buisbloemen zijn het zoenaamde hart van de plant de krans van bloempjes aan de buitenkant
heten lintbloemen.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:28

Lous, heb je geen blaren op je handen?
Want de blaartrekkende boterbloem bevat in de sap(stroom) van de plant protoanemonine. Dat stofje zorgt ervoor dat je blaren krijgt.
Dus ook als mens oppassen voor dit plantje!!!!
(paarden laten het plantje staan. In gedroogde vorm verandert protoanemonine in een andere stofje die niet schadelijk is voor mens en dier.)
Voor meer info zie o.a.: Wikipedia.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:31

De bladeren kloppen niet op de eerste foto, de bloemen zijn moeilijk uit te maken...maar zo te zien is het geen JKK.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 21:32

grobo schreef:
Lous, heb je geen blaren op je handen?
Want de blaartrekkende boterbloem bevat in de sap(stroom) van de plant protoanemonine. Dat stofje zorgt ervoor dat je blaren krijgt.
Dus ook als mens oppassen voor dit plantje!!!!
(paarden laten het plantje staan. In gedroogde vorm verandert protoanemonine in een andere stofje die niet schadelijk is voor mens en dier.)
Voor meer info zie o.a.: Wikipedia.nl

Nee geen blaren. Maar die blaartrekkende boterbloem was wel precies hetzelfde plantje. Ik heb hem wel met mijn nagel eraf gehaald. Misschien dat het daar aan ligt. Knipoog