geen binnenbak wat te doen met regen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

geen binnenbak wat te doen met regen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 13:20

tja beetje vreemde titel maar wist even geen betere

ik ga per september op kamers. En neem mijn paardje mee. Hij komt dan op een stalling te staan met 2 buitenbakken. dus geen binnenbak.Die heb ik nu wel.

nu is mijn vraag. Stel het regent en ik ga gewoon rijden. Dan wordt hij bezweet en nat. Dus kan ik hem niet goed uitstappen (zodat hij droogt). Hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij geen longonsteking of wat dan ook krijgt. Hij komt ook elke dag naar buiten ook in de winter. en het liefst wil ik geen deken voor hem (een zweet deken is niet zo erg maar wil ik niet de hele dag ofzo om) Het is wel een haflinger

dus hoe doen jullie dat?

ik weet september is nog ver maar goed.

Marijkjuh

Re: geen binnenbak wat te doen met regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:22

Ik heb nog nooit een binnebak gehad Nagelbijten / Gniffelen

Maar ik zou gewoon gaan rijden in de regen en na het rijden gelijk een zweetdekentje opdoen, zodat je paard kan opdrogen en daarna als je al een winter/tussendeken op heb die op doen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:24

vooruitdenken is altijd goed Knipoog
Wij hebben zelf ook buitenbakken ipv binnenbak. Normaal rij ik niet in de regen, maar als het toch gaat regenen terwijl ik aan het rijden ben dan rij ik gewoon door. Ik hou t paard dan wel actief aan het werk en als ik klaar ben dan stap ik niet lang uit. Het ligt ook aan de temperatuur. Als het vrij koud is dan stap ik heel kort uit en vervolg de rest in het gangpad van de stal met zweetdeken over. We hebben een heel ruim gangpad, dus aan de hand uitstappen kan dan prima.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:25

Bij mijn vorige verzorgpaard hadden we ook geen binnenbak.

Was hij erg nat geworden in de regen dan wreven we hem eerst zo veel mogelijk droog met een oude handdoek en daarna een zweetdeken op. Als er nog iemand op stal was vroegen we of diegene na een uurtje de deken er weer af wilde halen of ik bleef nog even kletsen en haalde dan na een half uurtje de zweetdeken er weer af.

Paard had geen normale deken.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:28

Ik rijd nu alweer 6 jaar in alleen maar een buitenbak
Als t echt met bakken uit de hemel komt rijd ik zelf niet
Als het een beetje regent wrijf ik m gewoon droog...
Mn peerd is geen mietje en kan wel tegen wat water Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:28

ik heb ook geen binnenbak, en rij ook gewoon door! ik stap ook niet super lang uit... droog stappen lukt je dan toch niet Clown op adem stappen en dan op stal zetten met een zweetdeken op... persoonlijk zou ik wel kizen voor een deken, want anders is het echt super lastig en de kans op verkoudheid enzo is veel groter...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 13:38

naja mijn haf is keigoed in slopen van dekens vooral zijn eigen deken. en als hij dagelijks op de weide komt vind ik zo deken heel onhandig en niet prettig. En om constant een nieuwe te kopen. nee dankje. (hij heeft dit jaar voor het eerst met een deken gestaan vanwege dat de manege eigenaareesse wou dat alle paarden een deken kregen. ik vond het toen onzin. maar me moeder was het ermee eens dus mijn haf moest persee een deken. nou dat ding heb ik weet ik veel hoe vaak moeten maken)

daarom wil ik graag geen deken op. gwoon lekker zijn wintervacht. En een zweetdeken vind ik niet zo erg. maar die wil ik er later dan gewoon af doen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:52

Ik had op de stal bij Indy ook geen binnenbak, en Indy stond ook zonder deken. Als het regent na het rijden gewoon direct een zweetdeken opleggen. Indy droogde dan heel snel.
Wel hield ik met flinke regen of flinke kou wat rekening met haar tijdens het rijden. Dus rustig aan, veel in stap werken en niet in het zweet werken.

Maar Pluto kan wel wat hebben hoor. Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:54

Ik heb ook geen binnenbak, maar als het regent rijd ik nooit, geen behoefte aan Knipoog Gewoon lekker in wintervacht buiten laten staan zonder deken, zo gebeurt het bij mijn pony ook. Na het rijden als hij nat is gewoon goed uitstappen (uitstappen tot je merkt dat jíj het koud krijgt, dan krijgt je paard het namelijk ook koud) . Zweetdeken is niet eens nodig, de vacht van een paard fungeert namelijk ook als zweetdeken.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:07

Als je fanatiek rijdt, gewoon een deken op doen! Na het werk een zweetdeken en als hij droog is een iwnterdeken.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:07

Inge_ schreef:
. Zweetdeken is niet eens nodig, de vacht van een paard fungeert namelijk ook als zweetdeken.

dat klopt.. Haha!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:08

Inge_ schreef:
(uitstappen tot je merkt dat jíj het koud krijgt, dan krijgt je paard het namelijk ook koud) .

Daar zou ik maar voorzichtig mee zijn... Mijn ervaring is dat het ene paard veel kouder is dan de andere, net als met mensen...

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:09

Regenbroek aan. En als je paard na het rijden erg nat is fleasedekentje op. Lachen

En mischien kan je het rijden wel een dagje uitstellen.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:43

Niks anders als anders. Ik heb jaren alleen maar in buitenbakken gereden, praktisch nooit dekens gehad en nooit een ziek paard daardoor gehad.
Heb ook 2 haflingers gehad, die werden na het werk uitgestapt en gingen daarna gewoon zo op stal. Op stal deed ik dan nog even wrijven met stro.

Uitstappen doe je om de ademhaling weer op peil te laten koemn en om de spieren te ontspannen, als je paard goed is uitgestapt kan ie gewoon zo op stal. Het enige waar je op moet letten is of de stal niet tochtig is, dan kunnen ze wel ziek worden.
Die van mij stonden trouwens in buitenstallen.

Een paard kan heel goed zelf zijn temperatuur regelen. Als jij niet zodanig veel poetst dat ie zijn natuurlijke vetlaag kwijt is kan die niet eens door en doornat worden.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:16

Gewoon in de regen rijden/longeren of tussen de buien door.
Niet te verwend doen hoor regen ga je niet dood van Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:17

Lilian__ schreef:
Regenbroek aan. En als je paard na het rijden erg nat is fleasedekentje op. Lachen

En mischien kan je het rijden wel een dagje uitstellen.

Je schrijft het als fleecedekentje!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:20

Ik rij altijd gewoon in de regen, zowel ik als m'n pony zijn niet van suiker. Ziek is ze er ook nog nooit van geweest.
Je kan er na het rijden een zweet/fleecedekentje op doen. Of een andere optie is een waterdichte uitrij/nierdeken er op doen, zodat je paardje iets droger blijft.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:20

Heb ook niet de luxe van een binnenbak, dus moet soms ook in de regen rijden. Ik wrijf haar op stal eerst een beetje droog met een handdoek en dan doe ik gewoon haar zweetdeken op tot ze helemaal droog is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:23

Rianneke schreef:
ik heb ook geen binnenbak, en rij ook gewoon door! ik stap ook niet super lang uit... droog stappen lukt je dan toch niet Clown op adem stappen en dan op stal zetten met een zweetdeken op... persoonlijk zou ik wel kizen voor een deken, want anders is het echt super lastig en de kans op verkoudheid enzo is veel groter...

Idd doe ik zelf ook. Als ie binnen staat met handdoeken (of stro) droogwrijven en een zweetdeken op. En dan na een half uurtje ongeveer een andere zweetdeken of d'r normale deken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:56

erm...gewoon ridjen ,
van regen smelt je niet
en droogstappen betekent niet dat je je paard kurkdroog moet stappen
maar op temperatuur en zodat de ademhaling weer genormaliseert is ...
daarna kun je hem droogwrijven met stro... = eventueel laten rollen

heb vrijwel nooit een binnenbak tot mijn beschikking gehad en gaat prima op die manier

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:58

IK heb ook geen binnenbak.
Ik doe het op dezelfde manier als mn voorganger. Als het echt heeel hard regent dan zet ik hem op met 2 regendekens op (1 hele dunne met hals) en een gevoerde.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:59

Goed dat je er alvast aan denkt..Gewoon na het rijden, zweetdeken op en dan weer de winterdeken als je paardje droog is.
Verder wandel ik meestal als het regent of ga ik longeren.

Succes

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:54

Ik rijd ook altijd buiten in weer en wind (ook met een haf die geen deken opheeft in de winter). Als het erg hard regent doe ik nog wel eens een nierdeken op met rijden zodat hij niet al te nat wordt. Verder op adem stappen, droogwrijven en zweetdeken op. Helemaal droog wordt hij daar niet mee vanwege zijn dikke vacht, maar mede dankzij de dikke vacht kan hij ook wel tegen een beetje regen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:51

ik heb nog nooit op een stal gestaan met binnenbak. In de praktijk blijkt het met de regen reuze mee te vallen, meestal schipper ik een beetje om de buien heen, of als het echt bar en boos is krijgt hij een dagje vrij.

Waar je wel op moet letten is dat je eerder een uitrijdeken nodig hebt, na het rijden even een zweetdeken op en klaar is kees.

PouFlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:54

Hoi hoi,
Ik heb bij mijn verzorgpaardje (Gyco) ook geen binnenbak als het heel hard regent gooi ik hem alleen even los omdat ik dan zijn stal uit moet mesten als hij erg nat is haal ik er een zweetmes over doe hem een zweetdeken op, of wrijf hem droog met stro.