geslachtsdeel wassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

geslachtsdeel wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 12:07

Ik heb dus een ruin en die is dus uiteraard ook voorzien van een 5e been Bloos .
Nu is dit mijn eerste paard en mij is altijd gezegd dat je van de geslachtsdelen best afblijft. Achteraan was ik het vaak wel uit met een spons en wat water.

Nu laat hij hem vaak zakken na het rijden. Mijn lesgeefster zag dit afgelopen woensdag en vroeg me of ik heb eigenlijk ooit wel eens wastte? Er waren wat schilfers ed op.
Dat was dus het eerste wat ik daarvan hoorde. Normaal ben ik iemand die mijn paard tot in de puntjes verzorg, maar ik wist dit dus niet. Bloos

Wassen jullie het geslachtsdeel van jullie ruin/hengst ook wel ns?
Hoe dan? Met wat? En hoe vaak?

Alvast bedankt! Wat voel ik me nou stom zeg dat ik dat niet wist!
(heb gegoogled + zoekfunctie gebruikt maar niet veel ontdekt).

Sisco4life

Re: geslachtsdeel wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:10

haha...heb hier ook zoiets. De een zegt, in de natuur worden ze ook niet gewassen ( maar wel gebruikt Clown ) en de ander zegt dat ik dit zeker 1x per maand moet doen.

Ik ga voor de eerste optie, zie me al hangen onder m'n paard en iedereen maar toekijken, mooi niet

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:10

ja . ik was ze en als ze er uit hangen probeer ik zo snel mogelijk de schilfers er af te halen hahaha Haha!
en als ik in een blubberbuitenbak heb gereden dan zet ik de slang er in en spoel zachtje en beetje met je vingers klontje pulken Oei wat klinkt dit vies haha !!

ik heb van een stalgenoot gehoord dat zei het geleerd heeft te doen met der hand er in en unicura zeep ..
alleen ik doe het toch liever zonder zeep .. klinkt gevaarlijker vind ik Clown

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:11

Sisco4life schreef:
haha...heb hier ook zoiets. De een zegt, in de natuur worden ze ook niet gewassen ( maar wel gebruikt Clown ) en de ander zegt dat ik dit zeker 1x per maand moet doen.

Ik ga voor de eerste optie, zie me al hangen onder m'n paard en iedereen maar toekijken, mooi niet

een paard in de natuur is in het echt een hengst die dus regelmatig veel dat ding er uit hangt en ergens in stopt .. ik geloof dat er dan zo ie zo al meer minder bende aan hangt als wat wij bij onze tamme paarden hebben Clown

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:12

Nou, je hoeft je helemaal niet stom te voelen hoor !!
Ik heb sinds kort ook mijn eerste eigen paardje (ruin) en ik wist het ook niet.
Een dekhengst kan ik me nog voorstellen maar een ruin???

Mijn stalgenoten hebben er al wel ervaring mee en ik moet hen nog om uitleg vragen. Zodra ik er meer van af weet, zal ik het je laten weten (als andere Bokkers mij dan nog niet voor zijn Tong uitsteken )

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:14

Inderdaad ik zie me zelf nou ook niet echt onder mijn shet liggen Bloos (90 cm)Ik heb het ook weleens aan iemand op stal gevraagd en die vertelde dat je het het beste zo kan laten.
Nou moet ik zeggen dat ik die van mijn shet eigenlijk nooit eruit zie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:14

bij onze ruin moest ik hem wassen op advies van de dierenarts, dit omdat hij regelmatig zijn koker had ontstoken. gewoon van die dunne latex handschoenen aan en wassen met lactacyd (ja voor onszelf voor de intieme delen zeg maar) wat je ook kunt doen is inderdaad spoelen en als je m echt goed wilt reinigen dan kan dat ook met een betadineshampootje...........
moet zeggen dat ik het in het begin geen prettig klusje vond maar het went!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:15

Juist niet... Hengsten hebben vaak een schonere dan een ruin (die er in de natuur niet zijn ) omdat ze hem stijf maken en dus gebruiken Knipoog
Zodra mijn hengst hem laat hangen ros ik er snel even met mijn handen overheen om de ergste schilfers (hij dekt niet) eraf te halen... Hij trekt hem namelijk meteen in als ik er alleen al naar kijk Knipoog

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:16

Sisco4life schreef:

Tsja, in de natuur heb je ook geen ruinen...Zoveel gaat in de natuur anders, zo worden paarden ook niet geopetst, bereden, uit de kudde gehaald, in een stal gezet etc etc...

Ludo_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:21

Meen je niet ?? Nagelbijten / Gniffelen
In die 4/5 jaar dat ik mijn ruin hbe nog nooit gedaan.. Hij is wel vies ..
Maar heb ook nooit iemand dat zien doen...??

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:21

Ik was die van mijn ruin ook uit maar slechts 1x per jaar als het echt loeiheet is.

Dan trek ik mijn rubberen handschoentjes aan, zorg voor een emmer lauw-warm water en gyneacologische zeep die ze ook voor merries gebruiken. En dan maar rond tasten in die koker om alle klodders eruit te halen. Daarna netjes uitspoelen met de slang.

Ik kan je wel zeggen dat het ontzettend stinkt want het is een vochtige, warme plek.
Voor de rest probeer ik als hij ontspannen is en zijn geslachtsdeel laat hangen er regelmatig wat af te pulken. Heel zachtjes dan...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:23

als je het regelmatig doet stinkt het ook niet zo Knipoog
En handschoenen Verward
Ik ben niet vies van mijn paarden hoor Haha!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:24

ik heb op de manege een ruin om de twee weken moeten doen. Deze had ook snel wondjes, maar de andere ruinen werden ook 1/2 keer per maand schoongemaakt. je kunt het gewoon met water doen, zeep zou ik niet gebruiken. De lactasit (weet niet hoe je het schrijft) is wel goed want daar zit geen zeep in, en de betadineshampoo vind ik zelf het beste. Het is niet raar om te doen, het hoort er gewoon bij.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:25

Ik weet niet of mijn merrie dat toelaat.
ik denk het eigelijk niet Clown

Ludo_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:26

Als je het 2 keer per week deed . Deed hij hem er spontaan uit? Tong uitsteken

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:26

doom schreef:
ja . ik was ze en als ze er uit hangen probeer ik zo snel mogelijk de schilfers er af te halen hahaha Haha!
en als ik in een blubberbuitenbak heb gereden dan zet ik de slang er in en spoel zachtje en beetje met je vingers klontje pulken Oei wat klinkt dit vies haha !!

ik heb van een stalgenoot gehoord dat zei het geleerd heeft te doen met der hand er in en unicura zeep ..
alleen ik doe het toch liever zonder zeep .. klinkt gevaarlijker vind ik Clown

Unicura zeep lijkt me heel onverstandig! Dit is namelijk anti-bacteriele zeep die de normale flora daar dus ook dood. Zeep gebruiken is sowieso niet goed voor de natuurlijke flora. Als de normale flora gedood worden is de natuurlijke balans verstoord en de kans op een infectie (verkeerde flora) vele malen groter! Ik zou dit persoonlijk dus sterk afraden. De speciale gynaecolische zeep waar Milord het over heeft zou imo niet veel kwaad kunnen, deze is daar speciaal voor ontwikkeld.

Zelf heb ik altijd merries gehad, dus kan je niet echt een tip geven Haha! Ik ga mee met de tips die hierboven al zijn gegeven (afgezien van de zeep dan Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:27

Mij is geleerd gewoon lauw water
Geen zeep of ander ontsmettingsmiddel

Dunno

hengsten heb 'm idd meestal minder vaak vies tenminste de dekhengsten dan, omdat deze moeten dekken.. maar of je die van 'n ruin schoon moet maken durf ik niet voor 100% te zeggen..
maar lijkt me voor 't beestje toch ook wel prettig als ie 'm schoon heeft, en vooral als er bij sommige ruinen/hengsten dan een koker ontsteking ontstaat.. dan zou ik 't wel goed.. maar denk dat je hem 't beste met wat lauw warm water kunt schoonmaken en géén zeep..

doom

DaanxBien schreef:
Ik weet niet of mijn merrie dat toelaat.
ik denk het eigelijk niet Clown

je kan bij de merrie de uiers mooi schoon houden Haha!
verder zou ik de muts van de merrie met rust laten haha Clown

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:28

Ik haal wel eens de ergste vellen er vanaf. Maar daar moet je ook voorzichtig mee zijn! Als je te ´grof´ te werk gaat kunnen ze daar ook een ontstoken koker aan over houden.
Echt wassen doe ik eigenlijk nooit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:29

Ik ga idd zoals lusitana zegt niet echt peuteren
Pak een schone spons en sop daarmee langs en ook wat in de koker
wat mee komt, komt mee, maar ik ga niet lopen pulleken Lachen

Ludo_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:30

Lusitano schreef:
Ik haal wel eens de ergste vellen er vanaf. Maar daar moet je ook voorzichtig mee zijn! Als je te ´grof´ te werk gaat kunnen ze daar ook een ontstoken koker aan over houden.
Echt wassen doe ik eigenlijk nooit...

Als de koker kan gaan ontsteken is het dan wel verstandig om het schoon te maken?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:30

Hier is al eens een heel topic overgeweest.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:31

haha ja ik bedoelde ook wel de uiers
hihi kga het toch is proberen ze zijn wel toe een buurt Clown

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:31

Ik heb mijn paard nu 3 jaar en heb het eigenlijk nog nooit gedaan... Hij stond laatst bij een hengstige merrie en toen heeft ie volgens mij alles aan haar gesmeerd...