34 jaar, nieuwe kans geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

34 jaar, nieuwe kans geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:44

Lang verhaal kort: ik zoek een shet voor mijn shet, en ging van haar laten dekken naar misschien een en 34-jarig paardje, dat nog een paar jaar een goed huis nodig had.
Hij (heb gevaagd of het hengst of ruin is) heeft wat gebitsproblemen, en een incompleet gebit, maar krijgt er speciaal voer voor.

vragen:
Wat kost bietenpulp, en in hoeverre is het een aanvulling op/ gedeeltelijke vervanging van voer?

Zijn hengsten op die leeftijd nog vruchtbaar?

Wat zijn de extra dingen die hij nodig zou kunnen hebben? Dus niet 'reguliere' da, smid, enz. Tandarts tussen 50 en 100 eurie, is dat reeel?

Ik ga morgen naar de DA om te vragen over mogelijke artrose medicijnen, wat zijn dingen die ik nog meer moet vragen aan de DA en de eigenaar?

Help me Knipoog

Liesje89

Re: 34 jaar, nieuwe kans geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:48

Ik denk dat je je daarmee heel veel kosten op de hals gaat halen..
Een oude pony brengt toch vaak medicatie met zich mee e.d.
Bietenpulp is niet zo gek duur, zeker niet als je er bij denkt dat je eigenlijk 3x zoveel koopt voor hetzelfde bedrag Knipoog
Hoe het zit met vervanging voor krachtvoer geen idee, maar volgens mij voldoet alleen bietenpulp wel aan de eisen voor een oudje.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:53

Als je zelf een merrie hebt heb je grote kans op een veulentje!!!!Een hengst blijft tot zijn dood vruchtbaar. Maar ik vind het geweldig als je deze oude baas nog een paar mooie laatste jaren zou geven! Mijn eerste pony Jacky(shet) is 40 jaar geworden!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:59

@ hoge medische kosten: Ja he... Ik heb de adverteerder een mail gestuurd om te vragen hoe en wat, en of er verder nog gebreken zijn.

Behalve de tanden, wat zijn de bijkomende kosten voor artose, en welke andere problemen kom je nog meer tegen? De enige belasting zal een rustig wandelingetje aan de hand worden Lachen

En bedankt trouwens, maar ik kom er net achter dat het niet eens een shet hoeft te zijn, maar goed, dat zien we wel. Het is allemaal nog orientatie, maar het zou wel leuk zijn.

Bietenpulp is dus mogelijk als vervanging van krachtvoer? Hoeveel krachtvoer heeft een oudere pony trouwens nodig, als hij alleen een rustig wandelingetje maakt?
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 24-04-07 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:04

Ik begrijp dat uit je verhaal dat het een hengst is en je zelf een merrie hebt.

Hij blijft niet alleen tot zijn dood vruchtbaar hij zal ook je merrie willen dekken en daarbij erg enthousiast worden. Hier kan hij zelfs dood aan gaan omdat de adrenaline en zijn hormonen door zijn lichaam gieren en hij zich als jonge hengst zal gedragen maar dit lichamelijk waarschijnlijk niet meer aankan.

Maar voorderest inderdaad super als je het oude mannetje nog een heerlijke tijd geeft.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 22:06

Ik weet niet zeker of het een hengst is, maar ook als het een ruin is, zou hij haar dan evengoed willen dekken? Niet zozeer voor de merrie dan, maar als hij dood zou kunnen gaan van de adrenaline...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:14

Ik moet eerlijk zeggen dat bij al mijn shets er geen sprake was van artrose. Jacky was 40 en de oudste daarna 35. Op het laatst kregen ze, omdat de tanden versleten waren en gras en hooi niet meer goed werden opgenomen, lucernebrok. Daarnaast brood, appels,wat kruidenmelange en eigenlijk alles wat ze nog lekker vonden. Vaak zijn het trouwens niet de tanden, benen, of het koppie wat het opgeeft , maar de nieren.
En wat een prachtige manier om dood te gaan als je .........sex hebt?????
(GEINTJE)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 22:27

lol, tja, ik moet eerlijk zeggen dat áls je dan moet gaan... Knipoog
Áls ik zou besluiten hem te kopen, kan ik natuurlijk wel geluk hebben, maar ja, wat als ik ongeluk heb... 34 jaar, maar loopt kennelijk nog soepeltjes, en heeft zelfs zo nu en dan nog zin in een galopje. Misschien knapt 'ie zelfs op van 24/7 weidegang en lichte beweging?

Maar wat kan er wél nog mis gaan? Spat? botontkalking? of zie ik het toch weer somberder in dan nodig is?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 23:04

en lucerne brok, hoe duur is dat?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:07

Ga gewoon eens kijken en laat hem eventueel keuren, de dierenarts kan je vertellen wat er mis is en wat er in de nabije toekomst allemaal nog aan kan gaan zitten te komen Lachen
Misschien loopt hij wel als een driejarige als je daar aankomt!
Met shetten weet je het nooit Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 23:15

lol, das waar, maar voor ik wat dan ook doe, is het toch wel fijn vantevoren te horen van andere mensen wat er kán gebeuren. Liever drie keer te lang gekeken dan straks niet weten wat er kan gebeuren Lachen Maar idd, keuring wil ik eigenlijk sowieso doen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 08:32

De kans is natuurlijk wel heel groot dat het Shetje niet lang meer te leven heeft. Heb je er wel aan gedacht dat het een rot gezicht is als je zo'n pony dood in de wei vindt? En dat het afvoeren ervan een nog veel rotter gezicht is? Daarnaast hecht je je toch ook aan zo'n pony, dus je hebt er ook nog eens een rot gevoel bij. Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen er zijn ook een heleboel jongere pony's die een goed tehuis nodig hebben. Voor de andere pony is het trouwens ook niet zo leuk als haar maatje doodgaat. Ze kunnen dan best van slag zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:40

Maar daarnaast kan zo'n beest nog net zoveel liefde geven als iedere andere pony en zo oud hoeft hij nog niet te zijn Lachen
Een pony van 3 kan ook in het draad springen of in de sloot en overlijden. Natuurlijk is het bij de oude pony een grotere kans maar toch. Zo'n beessie hoeft nog niet naar de slacht alleen om zn leeftijd toch?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:46

Pulp is geen krachtvoer maar een ruwvoer. Mijn oudje doet het prima op grote hoeveelheden pulp en daar wat krachtvoer bij. Als je het krachtvoer bij de pulp geeft, wordt het sowieso al wat zachter.
Daarnaast krijgt ze nog Hartog luzerne en D&H Fibergy maar daar eet ze niet echt veel van.
Voor volgende winter overweeg ik een "dieet" pulp, Linamix (das een geëxpandeerde lijnzaadkorrel waardoor ze veel vetten binnenkrijgen, vetten = energie) en een vitaminekorrel.
Bij de voederleverancier zeiden ze dat ik enkel moest zorgen voor structuur in het voer. Dus alleen pulp geven, was niet goed omdat er dan geen structuur in het voer zat en ze platte mest ging krijgen.
Pony is kwestie is een grote C-pony van 33 jaar oud, met wat last van atrose en dempig, dus hooi is geen optie. Ze eet dat heel moeilijk en gaat ervan hoesten.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:48

Is de pony wel gewend aan 24/7 weidegang? Als hij bv altijd in de stal heeft gestaan ter gezelschap van een rijpaard ofzo dan is hij niet gewend om zichzelf 'swinters warm te houden buiten, en dat met zijn leeftijd? Lijkt me moeilijk een pony er nog aan te laten wennen op die leeftijd. Als het een hengst is zou ik het sowieso niet doen want castratie op die leeftijd zou ik hem niet meer aan willen doen. Als het een ruin is kun je het proberen, hoewel ik een pony van 34 wel erg oud vind; voor hetzelfde geld komt hij dit jaar nog te overlijden of moet je hem in laten slapen wegens teveel pijn o.i.d Hij heeft dus artrose begrijp ik uit je verhaal, dus ook dat komt er nog bij kijken (niet alleen qua kosten voor jou maar ook qua lasten voor hemzelf). Ik zou zelf eerder een jongere (hoeft geen 3jarige te zijn) pony erbij nemen die niet meer geschikt is voor het rijden wegens een klein gebrek. Maar het ligt ook aan de leeftijd van jouw pony; als die al oud is en je wilt niet heel lang "vastzitten" aan een nieuwe pony kan ik me voorstellen dat je een oudere pony neemt.
Veel succes met je beslissing!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:48

als je besluit tot bieten pulp is het misschien wel handig paarden koek (shet heeft maar een zesde van een koek nodig ongeveer ) er bij te verkruimellen
voor de nodige vitmientjes etc

zou kjken of die nog goed gras / hooi kan eten anders is luzerne miss een optie , alleen pulp is niet grof genoeg (ruwvoer is en blijft toch een van de brlangrijkste dingen voor een paard)

weet je zeker dat die artrose heeft in een vorm die medicatie behoeft ?

glucosemine kan daar positief bij zijn
maar dat moet je wel maand gebruiken voordat je kan zeggen of het idd wel of niet iets doet
(herstellen van bot doet het iig niet ..)

rust roest iig dus zo vel mogelijk lekker buiten laten staan

houd er rekening mee dat die ter plekke dood kan neer vallen maar
voor het zelfde geld gaat die nog 10 jaar mee !

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:56

@BrittKitt, Even reëel, 34 jaar kun je niet bepaald een jonge blom noemen. De kans dat deze pony binnen enkele jaren doodgaat is wel groter dan bij een 3-jarige shetlander. Er zijn ook een heleboel jongere pony's die je van de slacht kunt redden, dus dat vind ik niet echt een argument. Ik denk alleen dat sommige mensen hier het verdriet en de narigheid onderschatten als het beestje daadwerkelijk overlijdt. Nu kan dat bij elk paard gebeuren, maar in dit geval kun je er op wachten. Het is een heel ander geval als je zo'n paardje al jaren hebt, om daar nu aan te beginnen....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:06

Ik mag toch hopen dat je hem KRIJGT en niet moet KOPEN??? Dan zou ik het n.l niet doen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:51

als je hem een goed thuis kunt geven, en zeker weet dat je het aankunt, zou ik het doen. een mooi pensioentje. met het dekken zou ik inderdaad uitkijken, zoals al eerder gezegd is.

verder kan je nooit van tevoren de maximale kosten uitrekenen. een koliekoperatie, peesklap, ik noem maar wat. dat zie je nooit aankomen. slijtage misschien wel, maar wat de behandeling gaat kosten weet je nooit. dat verschilt zowiezo per DA, en hangt uiteraard af van de ernst van de situatie.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:53

@Merrieveulen, Ik denk niet dat een DA een koliekoperatie bij een pony van 34 jaar adviseert. Het lijkt mij sowieso niet dat je op die leeftijd nog operaties die duizenden euro's kosten laat doen. Ik denk dat de pony niet eens de narcose overleeft.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 11:51

Bedankt voor al jullie reacties, ik heb ondertussen ook een reactie van de eigenaresse.

Zoals al eerder gezegd, wat ik onder een lekkere oude dag versta is: 24/7 weidegang met inloopstallen, met dikke stro erin, en meer dan genoeg hooi, subli-senioren voer, wortels, appels, liefde, een wandelingetje elke dag, misschien medicijnen en op tijd een dierenarts en tandarts. Tuurlijk, zo'n paard heeft een verhoogd sterfte risico, maar dat wil niet zeggen dat een lieverd geen paar lekkere jaren verdient. Goed, dat was mijn idee van een oude dag, maar het mooie komt eraan:

Ik had uitgelegd dat ik rond aan het kijken was voor een hengst om mijn merrie te dekken, maar dat ik op die advertentie was gekomen, en dat ik graag een lieve oude heer een mooie oude dag zou willen geven. Verkeerd opgevat: ik moest maar niet denken dat hij nog aan een denkdienst kon beginnen (was trouwens een hengst, dus dat had sowieso al niet kunnen gaan gebeuren)

Ik vroeg verder welke andere gebreken hij nog had, in welke staat zijn tanden precies waren, en in hoeverre hij last van zijn gewrichten had, ivm eventuele medicijnen.

Het kwam erop neer dat ze kennelijk dacht dat ik een 5- jarige was, die niet begreep dat een oud paard nu eenmaal niet meer zo hard gaat. Ze was daarbij ook meteen niet bepaald zacht in de bewoording. Hij ging nu naar iemand die voor paarden kon zorgen, en die een opleiding paardenhouderij doet (aka, kleine uk, jij kunt er toch niet tegenop)

Heb meteen een mail terug gestuurd met uitleg, maar dat het zo natuurlijk goed was, als hij maar een goed huis krijgt. Dat ze zich niet moest vergissen in mijn leeftijd en ervaring en dat ik (ahum, kleine leugen hier) 20 jaar met paarden werkte, afgezien van het feit dat ik op een stoeterij opgegroeid was, en nu als paardenarts werkte, en daarbij verschillende paarden en ponies opving.

(Dat ik eigenlijk 21 ben, alleen een shetje heb, en interculturele communicatitie studeer klonk niet zo goed voor mijn zaak Knipoog )

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:10

Ik begrijp nog steeds niet waarom je aan een pony van 34 jaar zou beginnen. Als je bij de deur van de slager gaat staan, zijn er genoeg jongere paarden die ook graag een goed tehuis zouden willen. Daar zijn ook veel shetjes bij die helemaal niets mankeren, maar gewoon "overtollig" zijn. Als het nu een pony van een vriendin is of een pony waar je aan gehecht bent dan zou ik het anders vinden. In dit geval vind ik toch dat je, zeker gezien je leeftijd, wel wat naïef denkt. (Ik neem aan dat je hem zou krijgen en niet hoeft te kopen, of moet je er toch nog voor betalen?)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:52

ik begrijp het wel Ja
en vind het super wat je doet. als je de tijd en de ruimte en geld hebt, waarom altijd een jong dier en niet een oude? alleen omdat ze dood kunnen gaan.
ja.. je hebt er verdriet van dan.. maar je hebt zo'n beestje wel een topeinde gegeven.
liever dat dan weer het zoveelste ( slacht) veulen fokken omdat het zo leuk is.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:13

@Lowara, er gaan echt niet alleen maar veulentjes naar de slager!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:25

nee, maar ze wil wel anders een veulen fokken, net zoals zoveel mensen doen als hun merrie alleen staan.
en al die veulentjes moeten ooit wel ergens terecht --> toch vaak de handel in of de slacht.
Waarom bijfokken als er al een overschot is en een oudje die anders nergens meer kan staan een nieuw plekje geven?