Wei Indeling Oorlog op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Wei Indeling Oorlog op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:15

Grrr Stoom uit je oren ben boos! Al bijna 10 jaar sta ik op een pensionstal en elk jaar is het weer oorlog over de wei-indeling. Meestal staan alle eigenaren weer met elkaar te bakkeleien over de rolverdeling van de paarden die het volgens mij zelf met elkaar uit moeten knokken.

Misschien heb ik makkelijk praten met een merrie die duidelijk laat merken dat mevrouw bijna staloudste is Bloos maar ik zie het dus ook al 10 jaar aan.... Boze eigenaren omdat hun paardje soms (rake) klappen krijgt en na een dag is het duidelijk... blijf uit de buurt van die dikke fjord want zij bepaald.

Wat is dan het probleem? Sinds deze winter hebben we nieuwe stalgenoten, 2 draken van pony's en zo paard zo eigenaresse lijkt het in dit geval. Mijn draak (ja ook ik) heeft de nieuwe draken op hun nummer gezet en toen begon de ellende...

Zonder overleg met mij heeft de eigenaresse van draak 1 en 2 mijn paard naar een andere wei
verplaatst! Lips are sealed. Ze heeft de staleigenaar gebeld dat mijn dikke fjord de boosdoender was van het zere been van draak 1 en dat ze geen zin had in een kreupele 2e (draak 1 had haar eigen draak 2 al verwond). De staleigenaar (ze is erg ziek en heeft echt wel wat anders aan haar hoofd dan een paar zeikende klanten, ze heeft nog maar heel even te leven).

Nu ga ik over 2 weken verhuizen naar mn eigen paradijs met mn paardjes lekker aan huis, weg van de oorlog, maar toch...
De staleigenaar ga ik iig niet bellen, ik kan zeggen over 2 weken ben ik er vanaf, maar toch.... ik kan toch niet zomaar laten gebeuren dat mijn fjord in een weide wordt verbannen tussen voor haar vreemde paarden. Voor mij vechten met de stroomdraadpoort omdat ik dat dus echt niet gewend ben. Paardje staat niet bij mijn andere paardjes en moet haar maatjes missen... Ik wil geen ruzie maar toch.... ik ben geloof ik echt boos... maar wat zal ik zeggen?

blosbokker

Re: Wei Indeling Oorlog op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:18

dat zij lekker haar paarden ergens anders neerzet!! Als jij dat al een paar jaar zo doet en dat altijd goed gaat lijkt mij de oorzaak haar 'draken' . Dus lijkt het mij het eerlijkst om haar paarden in die andere wei te zetten. Of kijk ik nu zwart wit?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:21

ik snap dat je boos bent over dat je paard verzet wordt naar ene andere weide. Zou ik ook zijn zonder mijn toestemming. Maar ik snap het probleem van de andere pensionklant ook, als het niet klikt tussen die paarden bij elkaar in de wei, waarom zet je dan niet ieder paardje apart, met een draad/omheining tussen de 2 weides.?? dan kun je ze nog naast elkaar in het land zetten, dan staan ze toch nog naast elkaar, en kunnen ze contact nemen als ze dat zelf willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:24

Ach voor die 2 weken. Je paard gaat sowieso andere weidemaatjes maken op haar nieuwe adres en als het een assertieve is dan heeft ze binnen een paar minuten al respect en paarden zijn sociaal genoeg om elkaar te laten, dat is iets wat snel voor elkaar is en verandering van spijs doet eten, dus nu heeft ze ook even de kans om andere paarden te leren kennen, is ze weer even bezig, ook leuk voor de verandering van het saaie, geregelde stalleven. In de natuur is het ook niet altijd makkelijker en die stroompoort is gewoon even wennen.

Denk aan je staleigenaar en laat die buiten dit gekift.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:26

idd laat zei lekker haar paarden ergens anders plaatsen.

Die van mij is ook behoorlijk dominant een pony van 140. vorig jaar stond hij nog bij de manege pony's en nog een aantal pensionpony's. Omdat die van mij behoorlijk dominant is staat hij nu bij de paarden. Nu is hij daar niet meer de dominanste. Maar dat maakt mij niet uit. Echt vorig jaar was hij ook bezig.Toen zeiden ze wel van hij is dominant maar ze gingen hem niet verplaatsen. Nu moesten ze toch nieuwe kudde's maken dus staat hij nu bij de paarden.

en tja wij hebben ook last van zeik eigenaren. want er is een paardje daar die moet nu naar de pony's omdat hij wordt toegetakeld. Nou vorig jaar ja. toen hij net nieuwe was (de paarden kudde is een behoorlijke dominante kudde, pony's zijn wat zachter).

Maar nu wordt hij echt niet toegetakeld. Zelf die van mij niet terwijl dit zijn 1e keer is bij de paardekudde. aan die kudde is niks veranderd. En die van mij krijgt ook rake klappen. Nou echt niet dat ik ga zeiken. Zolang hij niet paniekerig loopt te doen.En de eigenaaresse van de manege houdt het in de gaten.

En mijn haf kennende als hij het niet naar zijn zin staat was hij al lang door de draad heen gelopen naar zijn oude weide maatjes. haha

ik vind dat ze niet moeten zeiken sorry

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 21:27

Er staan meerdere paarden het is verdeeld in meerdere stukken.. mn dikke staat nu op het achterste stuk.. mijn andere paarden staan nog vooraan... normaal was t fluiten en een polinaise van 3 van mijn paarden komen aandraven. Nu moet ik een hindernisbaan van 3 weides met schrikdraad dat mij lijkt te willen stroomshotten doorploegen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:10

In eerste instantie zou ik zeggen, laat die twee nieuwe drakies maar lekker in een andere wei. Als je daar al bijna 10 jaar staat, heb je toch wel wat meer rechten wat dat betreft lijkt me.

Maar aan de andere kant: je wilt de stal-eigenaresse niet belasten en dan kun je denken "nog maar twee weekjes". Dus is het ook nog maar twee weekjes ploeteren op je hindernisbaan. Ontzie je de eigenaresse, voorkom je oorlog en voor je het weet zijn die 14 daagjes voorbij en komen de paardjes in een paradijsje terecht.

FlameLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 12:15

Ik zou echt zorgen dat de 2 nieuwe draken naar een andere wei moeten.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:29

Het komt mij ook enigszins vreemd over dat de nieuwe pensionklant niet haar paarden uit de wei haalt als ze niet wil dat ze bij jouw fjord staan. Zomaar jouw paard verzetten, zonder toestemming, is gewoon not-done.

Je staleigenaar is, begrijp ik, niet in staat om nog haar rol op stal te vervullen. Heeft zij een waarnemer aangewezen met wie je dit kunt bespreken ? Verder zou ik gewoon met de nieuwe stalgenoot gaan praten. Rustig, beleefd vertellen dat je het niet fijn vind hoe ze gehandeld heeft. Dat je het niet prettig vind dat zij voor jouw paard dit soort beslissingen neemt. En dan de oplossing bieden dat ze haar paarden in een andere wei neerzet, omdat jouw fjord in de wei blijft staan die haar is toegewezen, namelijk bij jouw andere paarden. Desnoods voor haar twee paarden een extra stuk wei afzetten zodat ze met hun tweetjes kunnen staan. Een nieuwe kudde is behoorlijk stressvol voor een paard en daar zou ik haar niet mee belasten als het niet strikt noodzakelijk is. Ik denk dat je dit kan doen zonder de pensioneigenaar ermee te belasten, eventueel onder toeziend oog van de waarnemer.
Succes!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:21

Ik vind het absoluut niet netjes dat jouw paard nu uit de kudde wordt gehaald. De nieuwe pensionklant zou in geval van problemen een oplossing moeten zoeken en niet jij! Ik zou in dit geval ook absoluut niet akkoord gaan... Probeer het met de nieuwe pensionklant uit te praten, de pensionstalhouder hiermee belasten vind ik nu ook wat ongepast.

De ''oorlog'' rondom de weidegang kan ik echter wel begrijpen. Iedereen wil nu eenmaal dat zijn of haar paard veilig in de wei kan staan. Wanneer weidegang met andere paarden flinke blessures als gevolg heeft dan baal je daar natuurlijk van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:28

wat een gezeur zeg, ik krijg de indruk dat het vaak de ego's van de eigenaren zijn die niet bijelkaar op de weide kunnen dan de paarden.

zet ze allemaal in 1 weide en het is een dag of 2 knokken en daarna is het over

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:47

Ik zou hier dus helemaal van gaan flippen he. Iemand die mijn paard uit het land haalt omdat hun paarden niet met die van mij op kunnen schieten. En dit niet met mij overleggen. Een ander hoort niet aan je paard te zitten zonder toestemming en als het niet noodzakelijk is. Ik zou mijn paard gewoon terug zetten waar hij stond en ze maar naar een andere oplossing laten zoeken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:33

Oeh dit ken ik , soortgelijk...vorig jaar kwamen er hier nieuwe stalgenoten bij. Onze 4 ponies stonden allemaal samen op de wei , gewoon lekker simpel. 2 van de staleigenaar , 1 van mij en de andere van de andere pensionklant , ging allemaal prima.

Kom ik op een dag na m'n werk bij de paarden aan , was hartstikke warm zo eind van de zomer al een tijd , staat er ineens een Tinker in de wei en onze ponies staan achter een draadje op het stuk zand , zonder hun ton met water of iets in de zon te bakken ! Bleken ze daar al vanaf 's ochtends vroeg te staan , want het vrouwtje van de Tinker vond het zielig dat ze steeds achter de Tink aanzaten..... toen kookte ik ook van binnen hoor , zet dan je eigen paard apart ! Je komt verdorie ergens nieuw en dan ga je even bepalen dat de bestaande kudde verkassen moet , dat is lekker zeg ! En dan ook nog die dieren zonder eten en drinken wegzetten...hoe haal je het in je hoofd .

Ik vind jouw situatie ook absoluut on-acceptabel. Als zij niet wil dat de paarden het zelf uitzoeken , dan haalt ze haar paarden maar weg. Je mag bij de kudde , maar niet de kudde uit elkaar halen als nieuweling zijnde , die gedachte moet niet eens in je op komen

Ik zou haar vertellen dat je je paard morgen weer in d'r normale wei zet zoals het al jaren is , en als ze niet wil dat ze bij elkaar lopen dat ze dan haar paarden voor die tijd weghaalt. En erbij vermelden dat je het absoluut niet acceptabel vindt dat ze aan je paarden zit te rommelen : alleen jij neemt beslissingen voor jouw dieren , dat is niet haar taak.

Aan de andere kant als je over 2 weken weggaat en geen oorlog wilt dan kun je je erbij neerleggen , maar toch zou ik iets regeln met die muts waardoor jouw paarden toch weer in hun normale kudde staan bij elkaar , en zij wel even duidelijk leert dat dit soort streken echt niet kunnen !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:37

Oja en als mensen zeggen dat het écht niet kan omdat ze elkaar stuk maken, stuur ze maar hierheen. Wij hebben hier 7 hengsten lopen in de leeftijd 3 tot 5, en twee daarvan konden elkaar echt niet uitstaan: een draver en een kwpner. Die hebben twee dagen lopen matten, sprongen over sloten, en plukten elkaar helemaal kaal. Steigeren, trappen etc

Nu is de rangorde vastgesteld en heerst er vrede. Alleen lopen er wat paarden rond met wat happen uit de vacht, maar dat groeit wel weer aan Knipoog Als je zag hoe erg ze tekeer gingen had ik meer verwondingen verwacht, maar ze hebben verder helemaal niets eraan over gehouden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 22:48

ook al zou ik er nog maar 1 week staan... mijn paard wordt niet door anderen uit de wei gehaald omdat deze een ander op z'n punten zet... Hamer
Paarden zijn niet van poedersuiker hoor, en van een ander paard kunnen ze net zo makkelijk een trap krijgen.
Ik zou gewoon mijn paard weer terug zetten in de kudde, de paarden moeten het zelf uitzoeken... daar zijn ze het beste in.
Natuurlijk vallen er wat rake klappen, dat is bij ons ook elk jaar op het kamp met de manege paarden en pony's maar ze denken er niet aan de groep te veranderen Knipoog

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 05:49

Voor die laatste twee weken zou ik er geen drama's meer over maken, alhoewel ik je standpunt heel goed kan begrijpen.
In dit geval zou ik de pensionhoudster toch ook haar laatste weken haar rust gunnen.
Maar kan me goed voorstellen dat je flink pissed bent!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:00

Arabesk schreef:
Oja en als mensen zeggen dat het écht niet kan omdat ze elkaar stuk maken, stuur ze maar hierheen. Wij hebben hier 7 hengsten lopen in de leeftijd 3 tot 5, en twee daarvan konden elkaar echt niet uitstaan: een draver en een kwpner. Die hebben twee dagen lopen matten, sprongen over sloten, en plukten elkaar helemaal kaal. Steigeren, trappen etc

Nu is de rangorde vastgesteld en heerst er vrede. Alleen lopen er wat paarden rond met wat happen uit de vacht, maar dat groeit wel weer aan Knipoog Als je zag hoe erg ze tekeer gingen had ik meer verwondingen verwacht, maar ze hebben verder helemaal niets eraan over gehouden.

O ja, dat kan maar als ze ijzers hebben, ben je niet blij.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:08

Ja, als je paarden hebt bij wie het er niet uitmaakt hoe ze eruit zien en of ze verwondingen oplopen, dan zou ik die van mij ook gewoon 3 dagen laten matten.
(ik trek knollen niet zo snel uit elkaar Bloos )
Maarrrr eigenaren willen hun paard over het algemeen nogal graag heel houden.

De eerste dag is het gewoon altijd even aftasten en dan kan er wel een rake klap vallen. De rest van het weideseizoen is het gewoon rustig.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:10

blosbokker schreef:
dat zij lekker haar paarden ergens anders neerzet!! Als jij dat al een paar jaar zo doet en dat altijd goed gaat lijkt mij de oorzaak haar 'draken' . Dus lijkt het mij het eerlijkst om haar paarden in die andere wei te zetten. Of kijk ik nu zwart wit?

dat vind ik dus ook, paarden moeten gewoon even de rangorde bepalen en het is weer over, meestal dan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:07

russel schreef:

alweer een reden om niet te beslaan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:17

Slimme opmerking Tong uitsteken Het zijn wel de mensen, bv menners die beslagen paarden hebben en de ander, bv een onbeslagen paard die er eventueel een probleem door oploopt. Dus een oplossing is het niet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:30

Jij staat daar al jaren op stal en zij komt net kijken, ik vind niet dat zij recht van spreken heeft om jouw paard te verbannen. Als ze bang is dat die van haar kreupel getrapt worden dan moet ze die twee van haar maar saampjes op een weitje zetten. In een kudde loop je nu eenmaal het risico dat er getrapt wordt.
Ik ben stiekum toch wel een beetje blij dat de mijne weet hoe ze van zich af moet bijten Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:44

Falona schreef:
Jij staat daar al jaren op stal en zij komt net kijken, ik vind niet dat zij recht van spreken heeft om jouw paard te verbannen. Als ze bang is dat die van haar kreupel getrapt worden dan moet ze die twee van haar maar saampjes op een weitje zetten. In een kudde loop je nu eenmaal het risico dat er getrapt wordt.
Ik ben stiekum toch wel een beetje blij dat de mijne weet hoe ze van zich af moet bijten Bloos

Ik begrijp wel je reaktie, omdat je een paard hebt die goed van zich afbijt, maar ik heb er eentje die in elkaar wordt getrapt en in elke kudde weer de underdog is en dat is niet leuk. Heb zelfs gehad dat hij niet meer de wei op wilde. Zo een paard als die van mij is heeel sociaal en doet geen vlieg kwaad, dan is het best zielig en ik heb verschillende keren moeten aanzien hoe hij over de emmer was of flik gewond, voor mij dus niet meer. Nu gelukkig staat hij in een sociale kudde en de sterkste ruin regelt het allemaal, de merries zijn wel de baas maar houden zich in omdat de leider er voor zorgt dat de merries niet worden lastig gevallen. Een super groep.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:33

lekker terug zetten!!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:40

Arabesk schreef:
russel schreef:

alweer een reden om niet te beslaan Tong uitsteken

Gewoon geen paard kopen. Tong uitsteken