Hoe shetlanders binnen houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Hoe shetlanders binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 10:23

Ik heb nooit problemen gehad met mijn haarballen, tot 2 weken terug...
Ik heb 2 grappenmakers die constand buiten staan, ook nu er 2 kasten op een klein weiland zonder begroeiing staan. Er met hun neus in duwen helpt niet, dus ze staan nu in de padock (waar nog geen olifant uit kan komen, 3 cm dik hout, 3 planken hoog).

Maar, mijn weiland, 3 schrik linten hoog (het dunne lint). De onderste op ong 30 cm, 1 op 65 en een op 100 cm. Ik had er altijd een kast op het lichtnet op staan en dit ging altijd prima (ook met mijn dekhengst, die er om bekend stond dat hij nogal eens ontsnapte, in het land naast de merries). Maar sinds kort heb ik 2 grappenmakers die steeds overal lopen behalve in het weiland.

Omdat ik er een stuk land bij krijg moet ik wat aan mijn omheining doen en wil ik het meteen goed doen.

Welk schrikdraad apparaat kan ik het best gebruiken? En welk lint of draad het best?

Er hout of gaas omheen zetten word helaas te duur, anders had ik dat gedaan.

Cheveyo

Re: Hoe shetlanders binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:50

anders dan gaas heb ik geen oplossing voor je...wellicht een zwaarder apparaat?..Ik heb wel turbodraad (groen/rood) vamn Gallagher verkozen boven ander draad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 19:23

Ik heb al meerdere soorten draad er omheen gehad. Op 2 verschillende (of zelfs 2 tegelijk) kasten.
Bij beide stond je zelf toch wel even goed te vloeken als je er tegen aan kwam en was de boel niet open te doen als het 's ochtends een keer goed vochtig is....

Het is 1 hoek waar ze er steeds uit gaan (waar dus al een extra draad gespannen is) dus zit er eerst maar over te denken om daar gaas achter te zetten en de rest zo te laten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:26

Weet je zeker dat er geen lek in de afrastering zit? Omdat het juist alleen maar in die hoek is?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 19:36

Met compleet nieuw lint er om heen, en na het lint in die hoek zelf lekker vast gepakt te hebben weet ik dat er daar voldoende stroom op staat Knipoog.

Galbakken vervelen zich en verzinnen ongein, ze hebben zelfs al een plank uit de padock gesloopt.......

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:14

Kan je niet een kast op lichtnet erop doen??
en hoe komen ze eruit?? kruipen ze eronder door of er tussendoor??

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:04

Heb je er wel eens aan gedacht om op de plek waar ze er steeds van tussen gaan 'dubbel draad' neer te zetten? Dus zeg maar ca. 0,5 tot 1 mtr voor de echte omheining nog een 'hek', en daarbij wat meer (lage) draden te gebruiken. Zo staan ze in ieder geval niet gelijk buiten. Ik gebruik een dergelijke constructie ook altijd wanneer 2 groepen paarden in hetzelfde weiland absoluut niet bij elkaar mogen komen (schrikdraad - paar meter niemandsland - schrikdraad).

Buiten het schrikdraadapparaat er nog een aantal andere factoren welke de 'kwaliteit' van je omheining bepalen. O.a. de kwaliteit van het gebruikte lint en hoe dit lint bevestigd is. Heb je de verschillende stukken lint gewoon 'aan elkaar' geknoopt, of heb je lintverbinders gebruikt? Wanneer je lint 'aan elkaar knoopt' komen de draden die de stroom door geven vaak niet goed tegen elkaar en wordt de hoeveelheid stroom op het volgende stuk lint dus minder. Lintverbinders zijn van metaal en zorgen ervoor dat de stoom 'moeiteloos' wordt doorgegeven.

En hoe zit het met je aarding? Aarding zorgt dat het stroomcircuit zich sluit, dus wanneer een paard het lint aanraakt de stroom via het paard de grond in vloeit en via de aardingspaal terugvloeit naar het schrikdraadapparaat. Met dit hele droge weer geleidt de bodem zeer slecht, en heb je dus ook meer aarding nodig voor 'hetzelfde resultaat'.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:06

Zou ik ook wel eens willen weten. Ik heb mijn shet een maand geleden verkocht omdat ik hem met geen mogelijkheid binnen kon houden, wat ik ook deed. Het werd me te gevaarlijk toen hij regelmatig vlakbij een drukke weg stond.......

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:06

hier was pas geloof ik ook een topic over. hebben de shetlanders een dikke pak manen? zo ja dan kunnen ze onder het stroomdraad door duiken en voelen ze er vaak niks tot weinig van. ik heb een keer gehoord dat iemand toen een stukje los stroomdraad in die pony z'n manen gevlochtend had.(wel zo dat het tegen z'n vacht aankomt anders heeft het nog geen zin. die pony heeft het trouwens uiteindelijk nog 1 x geprobeerd, daarna nooit meer Nagelbijten / Gniffelen

suc6 met jou draakjes. en hopelijk kom je aan een goede en goedkoopmogelijke oplossing!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 09:58

Extra draad in de hoek waar ze er uit gingen stond er, hielp niet. Ze kruipen er onderdoor, te zien aan de plukken manen die er aan hangen (30 cm hoog is het laagste draadje).

Boel staat al op het lichtnet, accu kast vertrouw ik helemaal niet met die etterbakken....

Ze hebben (uiteraard) allemaal dikke manen. Vlechten helpt niet, heb zelfs een keer uit wanhoop ijzerdraad mee gevlochten in een hengstenvlecht in de hoop dat ze een mega klap zou krijgen, lukte ook niet.....

Boel is geaard, zelfs mijn hengst blijft er achter.

Ene pony die het vaakst buiten loopt kan je ook met een skippy bal tegen haar kop voetballen zonder dat ze aan de kant gaat, tis dus nog al een harde dame......

Zit er toch over te denken om een goede klap te investeren en de buitenkant met gaas te doen. En dan de slootkant en de scheiding tussen de stukken wel met lint te houden.

Padock is ook niet veilig meer. Plank er uit gesloopt, skippybal lek gestampt, waterbak word dagelijks om getrokken(ondanks dat hij helemaal vol zit en er een flinke steen onder in ligt).
Stelletje stomme pubberende kleuters..... Tong uitsteken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:06

Vangrails Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 11:48

Ja, samen met een grote gracht en daar achter hekwerken van 3 meter hoog Knipoog.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:34

Wat ik wel eens heb gezien, is dat mensen een soort antenne aan het halster van hun shet hadden gemaakt.
Ook deze kleine heer liep steeds overal en nergens. Sinds hij een antenne van ijzerdraad aan zijn halster heeft en dus daarmee tegen de draad komt als hij probeert te ontsnappen, blijft hij netjes in de wei.

Wat ook een stuk rustiger is, aangezien zijn weidemaatje compleet over de zeik ging elke keer wanneer de shet ging lopen Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:37

Dat van die antenne wilde ik ook zeggen inderdaad.
Ik ken iemand die er goed resultaat mee heeft geboekt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 11:29

Antene werkt een beetje het zelfde als ijzerdraad mee vlechten in een hengstenvlecht. Werkt niet bij deze etterbakken. Ik ben al aardig creatief geworden maar denk dat het met lint niet meer gaat lukken.

Ik ga voor de vangrails, de grote diepe gracht en een 3 meter hoog hek Knipoog.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:52

whahaha, monsters zijn het

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:47

Uk is back zeker? Clown

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:50

goede vraag..als je het antwoord hebt mag je het mij ook even vertellen. al werkt een houten omheinig op de juiste hoogte al heel veel maar is natuurlij onbetaalbaar op grote en lange stukken. je moet er dan alsnog stroom op de planken zetten anders vreten ze het op. ik had ooit een shet die letterlijk met het stroomdraad mee stond te schokken maar hij bleef onder het hek doorvreten. nou wat helpt dan nog?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 13:56

LaraCroft schreef:
Uk is back zeker? Clown

Waarom verdenk je Uk hier van Clown . Stomme tr*t is het Haha! .

Deze twee etterbakken staan nu achter mega dik hout van 115 hoog. Poortje is 'maar' 105 hoog, maar een van de dame's gaat daar gewoon overheen als het aan haar licht....

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:00

Mijn haarbal breekt ook verschrikkelijk graag uit.
Nu heeft een soort van antenne op haar halster dus als ze der onderdoor gaat komt die antenne tegen de draad en wees er maar zeker van dat ze de stroom voelt Lachen

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:01

Hahahaha te grappig! Maar wel irritant! Misschien moet je Uk gewoon in de paddock vastzetten aan een ketting. Of hangt ze haarzelf dan op? Haha!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:08

Je kent Polly, als ze de kans krijgt loopt ze ook overal waar het niet moet.
In de tijd dat ik hier kwam te staan had ik 3 hengsten en in overleg met schoonvader (boer) heb ik ipv schriklint ijzerdraad gespannen, met daartussen een schriklint om het een beetje zichtbaar te houden.
Tot nu toe heb ik nooit geen problemen meer gehad.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:39

Hier gaan ze ook overal doorheen.
Als ze willen komen ze er uit, is de ervaring hier. Haha!

Maar weet je zeker dat er overal stroom op staat? Heb je al eens gemeten met zo'n kastje? (ik weet niet hoe je zo'n ding noemt) Bij ons bleek dat er bijna geen stroom meer op stond. We hebben toen de hele wei opnieuw omheind en nu staat er wel weer genoeg op en blijven ze er weer achter.

Overigens werkt gaas hier toch het beste. Van dat stevige groene met twee draden ervoor, anders klimmen ze er over heen.
Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 14:11

Ik heb niet zo'n kastje, maar ga wel zelf af en toe het hek af (zeker op plekken waar ik twijfel).
Sta ik echt goed te GVD-en staat er nog voldoende stroom op Knipoog.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:56

Ipv lint glad schrikdraad gebruiken! (dus gewoon glad ijzerdraad)
En goede draadspanners ertussen zodat de boel ect goed strak staat, zo heb je de meeste kans dat ze een oplawaai krijgen!