Praam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Praam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:07

Ik zit al een tijdje met een vraag.
Ik zie heel vaak dat bij gespannen paarden een praam word gebruikt, om hem rustig te houden.
Maar hoe komt het eigenlijk dat ze rustiger worden van een praam?
Gewoon een nieuwsgierigheidsvraagje , maar toch Ja

lesilla

Re: Praam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:11

Omdat er dan endorfines vrijkomen door prikkeling op de zenuwbanen die er lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:17

Ok bedankt, weet ik dat ook weer Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:19

Maar soms krijg je ook een antwoord dat praam een pijngevoel geeft omdat je op maar één plaats pijn kan hebben dus word het paard afgeleid. Maar hoever daar iets van klopt weet ik niet

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:21

Ja, dat beweerde laatst ook het baasje van mijn verzorgpaard. Dat het echt komt door de pijn, ik dacht inderdaad ook altijd dat het een stofje was dat vrijkwam?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:22

RicardoOpa schreef:
Ja, dat beweerde laatst ook het baasje van mijn verzorgpaard. Dat het echt komt door de pijn, ik dacht inderdaad ook altijd dat het een stofje was dat vrijkwam?

Ja stofje komt zowiezo vrij maar dat zijn de twee verklaringen dat je vaak hoor men prof beweerde het ook terwijl een andere de niet pijn verklaring gaf

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:23

Ja, volgens mij komt er ook een stofje vrij. Waarom zullen de paarden anders telkens weer een praam toe laten? (mits goed gebruikt natuurlijk) Als het pijn doet, denk ik niet dat ze het telkens toe laten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:25

katiavl schreef:
Omdat er dan endorfines vrijkomen door prikkeling op de zenuwbanen die er lopen

Je haalt de woorden uit mijn mond. Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:26

Ytjuuuh schreef:
Ja, volgens mij komt er ook een stofje vrij. Waarom zullen de paarden anders telkens weer een praam toe laten? (mits goed gebruikt natuurlijk) Als het pijn doet, denk ik niet dat ze het telkens toe laten.

Inderdaad.

rachillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:35

Ik wist ook niet beter dan dat er dan een "rustgevend" stofje vrij komt maar het kan ook averechts werken, sommige paarden gaan zich oppompen tegen de praam waardoor er alleen nog maar adrenaline door hun lijf giert waardoor ze alleen maar sterker worden.
Dat was dus laatst bij mijn merrie het geval...

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:25

Mijn pony ging zich der alleen maar tegen verzetten.. Verdrietig
Deed het dan pijn ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:27

_Rapido_ schreef:
Mijn pony ging zich der alleen maar tegen verzetten.. Verdrietig
Deed het dan pijn ?

nee dan heb je hem er niet strak genoeg omgedaan, en dan doet het inderdaad pijn (pijn is niet het goede woord, maar dan irriteert het ipv de endorfine aanmaken)

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:56

Endorfine is, voor zover ik weet, een stof die je altijd aan maakt als je maar genoeg pijnprikkels krijgt. Of verliefd word, of chocolade eet..
Een praam doet wel degelijk zeer, maar dat is maar een korte periode die daarna meteen gevolgt word door een hoge dosis endorfine aanmaak. Zo heb ik het altijd begrepen.....geeft mij toch maar de verliefdheid Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:52

Isis_Ywen schreef:
Endorfine is, voor zover ik weet, een stof die je altijd aan maakt als je maar genoeg pijnprikkels krijgt. Of verliefd word, of chocolade eet..
Een praam doet wel degelijk zeer, maar dat is maar een korte periode die daarna meteen gevolgt word door een hoge dosis endorfine aanmaak. Zo heb ik het altijd begrepen.....geeft mij toch maar de verliefdheid Haha!

Of chocolade Haha! Enfin, bedankt, ik begrijp het nou iniedergeval Clown

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:20

Bij mijn paard werd de praam ook omgedaan toen hij bij z'n oren werd geschoren, maar toen op een 1 of andere manier, was die los gekomen, en kregen we hem daarna niet meer om. Logisch, maar dat moet dan wel betekenen, dat er geen stofje genoeg is vrij gekomen, want hij bleef wel helder.. Anders zou hij niet die praam los hebben gekregen. Het deed toen gewoon erg pijn. Kan een praam verkeerd omgedaan worden? Hoe dan bijvoorbeeld? Je neemt toch gewoon de top van de neus.. Tenzij je maar een klein puntje pakt, of juist die hele neus meeneemt...

Clown

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:23

Ik vind het iig wel zielig! Duivel

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:27

Ik doe het liever zonder, maar soms moet het gewoon. Mijn paarden staan dan gewoon met de oren naar voren met de praam op, of zelfs wat te dutten, dus ik geloof niet dat het vreselijk veel pijn doet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:28

je moet een stukje lip nemen, als het goed is worden ze helemaal stoned en staan ze er suf bij

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:30

hoe werkt een praam dan wat is het ik heb er verschillende dingen over gehoord en ze hebben het achter mijn rug om ook bij mijn paard gebruikt toen ze niet de trailer op wou en het heeft wel geholpen

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:30

kan wel zielig zijn, maar soms is het gewoon echt nodig. En altijd nog beter dan een verdoving van de veearts, voor relatief kleine "ingrepen"
Voorbeeld: Mijn merrie was gek op haar veulen, maar wilde het veulen niet zogen. Het veulen moest de eerste biest van haar krijgen. Met behulp van een praam kon de kleine drinken. Door tijdens het drinken de praam los te draaien, is zij eraan gewend geraakt. We hebben dit de eerste dag twee keer zo moeten doen, later toen ze de wei op gingen (derde dag) nog een keer. Daarna was ze eraan gewend en kon het veulen gewoon drinken.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:55

maudy_89 schreef:
hoe werkt een praam dan wat is het ik heb er verschillende dingen over gehoord en ze hebben het achter mijn rug om ook bij mijn paard gebruikt toen ze niet de trailer op wou en het heeft wel geholpen

iemand

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:57

maudy_89 schreef:
maudy_89 schreef:

iemand

Gewoon het stimuleert zenuwen die daar lopen en dan komen er stoffen vrij die zorgen dat je paard rustig word.
De pijn theorie is ook heen controverieel en de één zegt geen pijn de andere wel.
als het zoveel pijn deet zullen veel paarden het ook niet aannemen. Het gebruik van de praam is zeker niet slecht Lachen

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:59

ja maar hoe ziet zoiets eruit dan ±S

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:03

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:04

Het iseen lange stok met aan het uiteinde een lusje van touw.
Niet te dun, dan snijdt het en niet te dik want dan glipt het eraf.
Niet te klein lusje dan glipt het er ook af.

Je steekt je hand door de lus en neemt de bovenlip van het paardgoed vast, zo'n groot mogelijk stuk.
Haal dit door de lus heen en draai deze aan, goed strak draaien.

Eerst is er beetje verzet maar dan geven ze toe en worden ze rustig. Toch bewegen is nog meer aandraaien.Tot ze stilstaan.

Wanneer alles klaar is voorzichtig losdraaien en even de bovenlip masseren tbv de doorbloeding die op gang moet komen.

Let op dat met losdraaien je niet de stok loslaat, doet erg pijn aan je hoofd.
Let op dat je niet de neusvleugels ook dichtdraait, dit wordt wel erg spannend dan....