Ik zie heel vaak dat bij gespannen paarden een praam word gebruikt, om hem rustig te houden.
Maar hoe komt het eigenlijk dat ze rustiger worden van een praam?
Gewoon een nieuwsgierigheidsvraagje , maar toch
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
RicardoOpa schreef:Ja, dat beweerde laatst ook het baasje van mijn verzorgpaard. Dat het echt komt door de pijn, ik dacht inderdaad ook altijd dat het een stofje was dat vrijkwam?
katiavl schreef:Omdat er dan endorfines vrijkomen door prikkeling op de zenuwbanen die er lopen
Ytjuuuh schreef:Ja, volgens mij komt er ook een stofje vrij. Waarom zullen de paarden anders telkens weer een praam toe laten? (mits goed gebruikt natuurlijk) Als het pijn doet, denk ik niet dat ze het telkens toe laten.
_Rapido_ schreef:Mijn pony ging zich der alleen maar tegen verzetten..![]()
Deed het dan pijn ?
Isis_Ywen schreef:Endorfine is, voor zover ik weet, een stof die je altijd aan maakt als je maar genoeg pijnprikkels krijgt. Of verliefd word, of chocolade eet..
Een praam doet wel degelijk zeer, maar dat is maar een korte periode die daarna meteen gevolgt word door een hoge dosis endorfine aanmaak. Zo heb ik het altijd begrepen.....geeft mij toch maar de verliefdheid
Enfin, bedankt, ik begrijp het nou iniedergeval

maudy_89 schreef:hoe werkt een praam dan wat is het ik heb er verschillende dingen over gehoord en ze hebben het achter mijn rug om ook bij mijn paard gebruikt toen ze niet de trailer op wou en het heeft wel geholpen
maudy_89 schreef:maudy_89 schreef:hoe werkt een praam dan wat is het ik heb er verschillende dingen over gehoord en ze hebben het achter mijn rug om ook bij mijn paard gebruikt toen ze niet de trailer op wou en het heeft wel geholpen
iemand