geen schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cien1992

geen schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 19:18

Ik krijg misschien een shetlander veulen, maar dan wil ik graag dat hij wel op een wei komt te staan. Zou het erg zijn als hij in die wei geen schuilstal heeft?

dootjee

Re: geen schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:23

Niet heel erg. Zolang het maar niet hard vriest. Ook niet als het erg stort.
Is er dan geen mogelijkheid voor een klein onderdakje?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:15

Erg, wat is erg?
Ik persoonlijk zou wel graag zien dat het diertje een mogelijkheid tot schuilen heeft. Maar wat ik nog veel belangrijker vindt, en dat lees ik in jouw post niet terug, is dat hij een vriendje heeft. LIefst een wat ouder beestje zodat hij ook wat "dieren"-opvoeding krijgt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:52

Ik zou het ook liever zien van wel, op zijn minst dat hij uit de wind, zon en regen kan staan door bomen of een hoge heg, al is een schuil stal natuurlijk het fijnst. Ik ben het met Wiesje eens, vriendjes zijn vooral op die leeftijd van belang, ook graag een wat ouder dier erbij zodat hij opgevoed wordt, daar zul je zelf profeit van hebben omdat ze dan toch vaak socialer naar mensen toe zijn, dat is tenminste mijn ervaring.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:46

het plaatsen van een stalling is vaak een probleem echter voor een shetlander zou je ook gebruik kunnen maken van een kalverbox ook wel iglo genoemd.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:48

Shetlanders kunnen qua weer heel wat hebben. Ik zie ze liever in de wei zonder schuilstal dan op stal. Maar goed een schuilstal is natuurlijk wel altijd een prettig idee (al hoewel het vaak de praktijk is dat ze er nooit gebruik van maken Nagelbijten / Gniffelen )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:14

Ik moet toch zeggen dat die van mij er heel vaak in staan, vooral met warm weer, terwijl er best wel schaduw is want er staan overal bomen. In de stal hebben ze minder last van vliegen en het is er koel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:15

Hier in de omgeving kun je niet zonder in de zomer met de dazen

wat ik in dit verhaal mis is het maatje van het paard.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:18

Het is altijd handig natuurlijk, eventueel voor de vast eetplaats, en drinkplaats. In de zomer voor de zon en vliegen/dazen (als er veel bomen staan heb je dat natuurlijk ook)
Maar stel dat er iets met je pony gebeurt dat hij/zij op rust moet, moet je dan toch geen andere wei meer zoeken.
En ook bij een storm gaan veel shetlanders ook naar de schuilstal hoor.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:30

Mijn 3 jarige pony staat al 2 jaar dag en nacht buiten, zonder schuilstal. Wel staan er langs de wei hoge bomen die beschutting bieden. Hij heeft er volgens mij geen last van gehad dat er geen schuilstal was. Het is een kerngezonde pony die zich de afgelopen 2 jaar prima vermaakt heeft op de wei.

Melanie

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:25

In principe niet, maar ik vind het zelf voor het gevoel toch wat fijner als je weet dat je pony bij veel regen ergens kan schuilen. En bovendien droge voeten heeft als er veel modder in de winter is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:10

runningkawa schreef:
Hier in de omgeving kun je niet zonder in de zomer met de dazen

Mijn ervaring is dat nauwjuist de paarden die een schuilstal hebben om weg te vluchten voor de vliegen het meest last hebben van de vliegen. Als je paard geen schuilstal hebben raken ze er aan gewend en boeit het ze uiteindelijk helemaal niet meer, terwijl paarden die altijd wegvluchten voor de vliegen beginnen te racen etc.

Maar goed, paarden kunnen niet zo goed tegen extreme warmte, dus schaduw is wel handig in een wei. In de winter kan het handig zijn om een droge plek te hebben met voeren etc, maar niet om de koud ofzo. Paarden kunnen prima tegen koud, ze zijn daar veel beter tegen bestand dan warmte. Alleen dat wil er bij de meeste mensen niet in omdat hun gevoel hun totaal iets anders verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:21

Klopt, met je eens
op het stukje waar ik eerst woonde en er minder zaten

Vorig jaar zaten er op mijn paard ongelogen zeker 50
Hij was het lekkere hapje in de groep want op de andere 4 zater er "maar" 30
(2 andere paarden in een andere wei waren al binnen gaan staan)

Omdat ik in eerste instantie niet in de gaten had dat het er zoveel waren had ik ook zoiets van, niet aanstellen, wen er maar aan. (ze stonden in een wei zonder schuilstal en geen van alle was een schuilstal gewend)
Maar ze bleven rennen
Ze lieten zich zelfs uit galop op de grond vallen om te rollen, om weer op te staan en weer als idioten verder te rennen.
Dat ging zo al een half uur en werd niet minder.
Toen ging ik dus kijken en schrok me echt rot. Ik heb nog nooit zoveel van die enge beesten gezien.
Zanda zijn kont had gewoon een grijze waas. En je zag niks als van die kontjes omhoog steken. Verdrietig

Ik heb toen de 2 andere paarden in de echte binnen stallen gezet en de groep jonge paarden in de wei gelaten met schuilstal.
En daar konden ze wit van het schuim uitrusten.
De hele zomer hebben ze 12 uur lang vrijwillig binnen gestaan.

Van Zanda merk ik dat hij er een tik van over heeft gehouden.
Deze week rende hij een paar keer naar binnen, denk dat er een vlieg stak. Verdrietig

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:24

die van mij staan in de zomer ook altijd in de inloopstallen, ikl vind het ook absoluut een must dat een paard zowel voor regen als voor warmte / dazen, moet kunnen schuilen.
een beetje vrieskou kunnen ze erg goed tegen, regen daarentegen veel minder

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:33

Als hij er dag en nacht op staat is het wel fijn dat hij in een stalletje kan staan ( schuilstal dus)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:41

ik heb laatst problemen van dichtbij meegemaakt van mensen met paarden en de db en lid die moeilijk deden. pony`s hoeven geen schuilstal, als er maar wel een stukje in de wei is waar ze droge hoeven kunnen hebben(dus in de winter niet in de blub HOEVEN te staan(dit doen ze vaak wel, maar dat is eigen keuze). dat stukje droog moet 2 vierkante meter zijn per pony.

een paard moet wel een schuilstal hebben omdat die (zo zeggen zij) minder weerstand hebben. ik ben het daar totaal niet mee eens, maar goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:50

Daar ben ik het ook niet mee eens

Wel dat ze een stuk droog moeten hebben, maar ook een stuk schaduw met zon.
En ook ergens achter kunnen staan met hele snijdende winde en regen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:54

ik ben het helemaal niet er mee eens. ik vind schaduw, en droge plek belangrijk, maar schuilstal niet. ik zet het hier alleen maar neer omdat de landelijke regels zijn (dat is mij door de db verteld, want ik heb hun opgebeld om eens te vragen hoe het nou precies zat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:56

Ben je het nu niet met mij eens terwijl ik hetzelfde zeg?

Overigens gaat mijn voorkeur wel uit naar een schuilstal Lachen
Dat zeker weten Ja
En zou ook graag zien dat gemeentes daar ook eens wat soepeler in waren.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:37

ik zou eerder gaan voor een weitje met maatje als een eenzaam weitje met schuilstalletje. Een schuilstal vind ik niet het allerbelangrijkste, als ze in de zomer maar schaduw hebben van bomen. Vorst, zelfs strenge vorst doet ze weinig, harde wind en stortbuien wel. Dat is de enige reden dat ik ze hier binnen zie staan, voor de rest blijven ze buiten. Zelfs nu met deze warmte schuilen ze nog niet in de schaduw en blijven ze gewoon doorgrazen.

Voor zo'n kleintje is een schuilstal zo gemaakt van bijvoorbeeld een oude vierkante watersilo, een kalveriglo'tje of een geitenhok oid.

Watersilo
Afbeelding

Hier staan er te koop voor 30 euro
http://www.2dehands.nl/ibc-container-10 ... k=land_vee

Kalveriglo (te koop bij Agradi)
Afbeelding

Geitenhok
Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:35

Ik heb voor de zomer geen schuilstal nodig, er staan hoge bomen om de wei die voor schaduw zorgen. In de winter gebruiken de paarden hun stal als schuilplek ( en voor de stal is het betegeld en is er een dakje).
Je hebt geen schuilstal nodig als: er een droge plek is, én genoeg bomen om de pony te voorzien van schaduw en windvrije plekken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:43

hoe hou je een stukje wei droog zonder schuilstal? Mijn shetje van bijna 1 jaar staat 24/7 buiten. In de winter alleen overdag met vriendjes en zomers 24/7 met vriendjes. Hij heeft geen schuilstal en absoluut geen droog stukje grond, als het geregend heeft. Ik heb wel een apart stukje met schuilstal, maar dat is aan de andere kant van de weilanden en dan ziet hij alleen in de verte andere pony's. Terwijl waar hij nu staat heeft hij 2 buurmannen, die alleen aardig zijn over het draad. Ik heb hem op dat stukje alleen neergezet toen het echt hoosde, maar voorderest staat hij op het grote weiland. (hij staat dus de winternachten alleen)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:46

Zonder schuilstal zullen ze het heus wel overleven, maar ik heb bij mijn eigen pony's het verschil gezien afgelopen zomer en zou ze absoluut niet meer zonder schuilmogelijkheid zetten.

Op mijn eigen weitje hebben ze die schuilmogelijkheden wel en hebben nooit ergens last van gehad. Van de zomer stonden mijn pony's op de 'fokkerij' waar ik werkte. Daar was geen schuil mogelijkheid. Binnen een paar weken zagen mijn pony's er niet uit, doffe vacht, verbrande neuzen, geiriteerde ogen ed. En na een paar dagen regen stonden er een aantal echt te beven (de 'zwakkere' van mij een een oudere van mijn baas) die ook echt door nat waren geworden en lang nat bleven.

Voor mij dus absoluut niet meer zonder schuilplek.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:32

Als ik zie hoeveel die van mij de schuilstal gebruiken zou ik zelf ook niet meer zonder willen. Al zou ik ze dus echt nooit in zo'n hokje zetten wat teuntje aangeeft. Daarin zouden ze alleen kunnen als ze alleen op de wei staan maar dat lijkt me dus niet de bedoeling.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:52

ik geef deze mogelijkheden aan, omdat je voor deze dingen geen bouwvergunning nodig hebt, voor een container of gebouwde stal dus WEL. Zelfs voor een caravan moet je een stallingsvergunning hebben.