hoe lang per dag in de molen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonderlover

hoe lang per dag in de molen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 09:50

hoe lang doen jullie je paard in de molen per dag?
een meisje die ik ken doet haar paard een uur en dat is zijn beweging als hij vrij heeft geen wei niks alleen een uur in de mole zonder poetsen.
wat doen jullie Bloos Bloos

Novice

Re: hoe lang per dag in de molen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:30

Zo gebeurd dat bij ons op stal ook. 's winters dan want dan mogen ze niet op het land.
Zomers is een vrije dag gewoon lekker op het land staan.
Mijn paard staat ook +- een uur in de molen soms iets langer soms iets korter, en wordt ook niet altijd gepoetst hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:33

Ik zou mijn paarden nog geen 5 minuten in een stapmolen willen hebben. Het lijkt me behoorlijk geestdodend voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:35

Ik sta momenteel op een stal zonder molen, maar al stond 'ie er, dan gebruikte ik 'm niet. Ik heb geloof ik een vrij pittige mening over mensen die vinden dat een tijdje in de molen genoeg beweging is voor een paard, dus die kan ik hier misschien beter maar niet omschrijven...

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:39

toen semir stalrust had, en maar 20 min. per dag mocht stappen met opbouw, was stapmolen echt een uitkomst!! (erheen lopen was al drama genoeg)

nu hij weer in goede conditie is, rond de 1 á 2 uur. ondertussen mooi z'n stalletje uitmesten etc.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:35

Stapmolen is inderdaad geen vervanging van beweging naar mijn mening, maar kan wel een toevoeging zijn.
Ik heb mijn paard liefst zoveel mogelijk op de wei, maar als die mogelijkheid er niet is omdat de weien te slecht zijn ben ik toch blij dat er een stapmolen is, is toch altijd beter dan helemaal niks. Normaal gesproken staat ze 2 keer per week 1 uur in de stapmolen als aanvulling op de weidegang en nu de ostheopaat is geweest tijdelijk elke dag 30 minuten op advies. Ze gaat er graag in en wil er soms zelfs helemaal niet uit, dus zo geestdodend zal het nou toch ook weer niet zijn.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:41

Ik vind het een super uitvinding! Naast de gewone training vind ik 30 minuten per dag echt super! Ik denk ook niet dat het geestdodend is, als het tenminste een open molen is waar ze nog naar buiten kunnen kijken. Ik vind het een super training naast je normale trainingsschema

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:46

Ik vind het ook heerlijk!
Mijn paard staat 's ochtends een uur in de molen met andere paarden, in de tussentijd worden de stallen uitgemest.. 's middags gaat hij naar buiten en 's avonds kom ik rijden.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:12

Wat staan ze allemaal lang en vaak in de molen.
Als mijn pony vrij heeft gaat ze een halfuur in de molen hooguit 3 kwartier en dat maar 1 of 2 keer per week. Maar dan ook nog los of wandelen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:06

Al stond er 1 op het terrein ik ben er niet zo op gesteld eerlijk gezegd. Dan heb ik liever (als de mogelijkheid er is bij mij iig wel) losgooien in de bak oid.
Maar snap het punt wel als er bij anderen die mogelijkheid niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:26

Je kunt altijd nog met je paard gaan wandelen (aan de hand). Pling
Is voor het paard leuker, en is voor je beide erg leuk.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:23

Er zijn bv stallen met beperkte weidegang mogelijkheden. Of te veel paarden voor te weinig weidegrond. Als een paard dan een half uurtje of een uur op de wei kan, is het veel. Een paard is een bewegingsdier. Om tal van lichaamsfuncties van een paard goed te houden heeft een paard beweging nodig. Heeft een paard weinig beweging, zoals veel stil staan op stal, dan is dat vragen om problemen. Het is dan kiezen tussen twee alternatieven die ieder niet perfect zijn, maar waarschijnlijk is het bewegingsalternatief wel beter dan stilstaan. Als het paard voldoende de kans krijgt om op de eigen benen te lopen met een goede ondergrond, dan heeft de grote volte die het paard gaat, voordelen voor het paard zelf als het in de trainingsmolen gaat, als het dan maar op beide handen gebeurt. Een gezond paard hoort de neiging te hebben om de hals te willen strekken. Niet alleen uit oogpunt van paardrijden, maar ook als fysiologische en psychologische reactie. Een paard dat op die manier op de grote volte gaat, gaat licht gebogen, met weinig stelling. Het is juist deze houding (weinig stelling en buiging) die een paard veel sneller de hals doet strekken en het hoofd voor de loodlijn doet brengen. Het paard zal ontspannen. De constante snelheid van een trainingsmolen, leert het paard ook om met een constant tempo te gaan. Dat wordt bij het instappen en gaan, door de meeste ruiters vergeten. Dat constante tempo doet het paard nog meer fysiek en psychologisch ontspannen. Je compenseert met de (trainings)molen dus ook een aantal zaken, die de meeste breedtesport ruiters verkeerd doen, zonder dat ze daar bij het rijden erg in hebben. Een (trainings)molen met tempo veranderingen is ook heel goed, dit afgewisseld met het veranderen van de draairichting. Om zo maar te stellen dat een (traings)molen niet goed zou zijn is zwart wit. Het rijden wat gedaan wordt, is vaak slechter, terwijl de indruk bij de ruiter bestaat, dat het rijden goed zou zijn (voor wie?). Als wij plezier beleven aan het rijden, wil dat niet zeggen dat het voor het paard altijd goed is. Er wordt meer aangemodderd, dan goed gereden. Als je ziet hoe het uitstrekken van de hals door een gereden paard vaak gebeurt, dan heeft dat niets maar dan ook niets meer met halsstrekken te maken, zoals een paard dat van nature doet. Het is de natuurlijke manier van strekken van de hals en het naar voren brengen van de neus voor de loodlijn, die voor een paard van wezenlijk belang is. Een (traings)molen is misschien niet alles, maar toch.... Pling

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:58

JoviBan schreef:
Je kunt altijd nog met je paard gaan wandelen (aan de hand). Pling
Is voor het paard leuker, en is voor je beide erg leuk.

En dan mensen in de bak in de weg lopen? want daar heb ik toch zo'n hekel aan... brrrrr en niet alle paarden zijn makkelijk aan de hand mee te nemen, ik ken er wel een aantal die ik liever niet naast me heb lopen tijdens een gezellig wandeltje... de stapmolen is over het algemeen ook erg leuk want ze staan met andere paarden en hoe goed wij ook ons best doen dat kunnen we niet vervangen.
Mijn paard komt wel in de stapmolen maar niet veel, eigenlijk meer in de zomer om te droog te stappen na het wassen meer niet maar hij heeft dan ook beweging genoeg

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:03

Die van mij gaat per dag in totaal 45 minuten ongeveer in de molen. Puur als extra beweging en om goed uit te stappen na het werk.

Ik zie een stapmolen als toegevoegde waarde aan het dagelijks bewegingspatroon van mijn paard. De molen zorgt voor wat extra beweging vooral in periodes als het land niet toegankelijk is naast de beweging die hij krijgt door het werk.

Aan de hand wandelen is zeker niet voor iedereen een optie en ik denk dat een stapmolen dan zelfs nog wat natuurlijker is, een paard bepaald dan meer zijn eigen tempo.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:04

-> VSW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:10

Kaat18 schreef:
Aan de hand wandelen is zeker niet voor iedereen een optie en ik denk dat een stapmolen dan zelfs nog wat natuurlijker is, een paard bepaald dan meer zijn eigen tempo.

Een paard kan in de stapmolen toch juist nièt z'n eigen tempo bepalen?

@cloris: In de bak wandelen is een optie, maar dat bedoelde ik niet. Lekker het erf af met je paard en een fijne wandeling maken. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-07 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:10

Ik vind een molen ook wel handig. We hebben thuis een trainingsmolen staan. Opzich maak ik er niet super veel gebruik van, maar af en toe voor de extra beweging (voor ze de wei in gaan bv) is het wel handig. Daarnaast als ik haast heb, doe ik m'n paard even in de molen om uit te stappen en kan ik ondertussen m'n spullen opruimen en stal doen.

Maar ik zie de trainingsmolen niet als vervanging voor rijden of longeren, maar gewoon voor erbij (op de dagen dat ik niet rij/longeer).

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:14

Kit_for_ever schreef:
Ik vind het een super uitvinding! Naast de gewone training vind ik 30 minuten per dag echt super! Ik denk ook niet dat het geestdodend is, als het tenminste een open molen is waar ze nog naar buiten kunnen kijken. Ik vind het een super training naast je normale trainingsschema

ja dat vind ik ook, onze molen is open en ze kunnen van alles zien.
Ze vind het nog leuk ook, ze staat er eerder in dan ik het lijntje eraf kan halen.

gr

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:19

JoviBan schreef:
Kaat18 schreef:

Een paard kan in de stapmolen toch juist nièt z'n eigen tempo bepalen?

Het is de bedoeling dat ze het tempo van de molen volgen, maar als de hokken maar groot genoeg zijn, kunnen ze er natuurlijk voor kiezen om dan weer harder, dan weer langzamer te lopen. Zo zette ik de molen vaak op een tempo waarin ze lekker door moesten stappen. Had ze daar geen zin in, was langzamer lopen en af en toe een stukje draven ook een optie Knipoog

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:27

JoviBan schreef:
@cloris: In de bak wandelen is een optie, maar dat bedoelde ik niet. Lekker het erf af met je paard en een fijne wandeling maken. Knipoog

Ja okej maar dat vindt mijn paard dus weer minder leuk dan in de stapmolen want dan zijn de andere paarden heel dichtbij Clown en dan loopt hij heerlijk om zich heen te kijken en staat eens stil (onze molen staat in een rustig staptempo) en loopt dan weer verder enz.
Wat ik ook al aangaf is dat er veel paarden zijn die niet echt fijn zijn om mee te wandelen Knipoog

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:14

Goofy44 jij vind dat ze dan gaan ontspannen.
Ik weet niet hoe jij ze in de molen zet.
Maar bij wonderlover en mij gaan ze alleen stappen, ze hebben niet eens een halster om.
Dus ik vind het ook geen TRAININGSmolen..

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:50

Die van mij staat s'ochtends in de stapmolen en daarna wordt ie nog losgegooid door stal.
S'middag of s'avonds rijd/longeer ik hem dan nog. Ik vind de stapmolen wel een uitkomst omdat hij dan er toch s'ochtends uitkomt en daarnaast nog de beweging van mij krijgt en niet de hele dag op stal staat. In de zomer staat hij bijna de hele dag op het land. Gebruik dus alleen in de winter de stapmolen en als het weer het toe laat staat ie ook op het land.
Hij staat hooguit een half uur tot 3 kwartier in de stapmolen.

We hebben ook nog een trainingsmolen op stal (met stap, draf en galop programma) maar hier maak ik eigenlijk geen gebruik van.

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:57

als ik mijn pony in de mole zet dat loopt hij maar een half uurtje in :p

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:06

sabje19 schreef:
We hebben ook nog een trainingsmolen op stal (met stap, draf en galop programma) maar hier maak ik eigenlijk geen gebruik van.

Ik heb altijd wel gehoord dat dit bestaat, maar heb het nog nooit in het echt gezien..
Als zo'n paard dan maar niet struikelt tijdens het galopprogramma..

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 07:43

Ik ben ook niet zo voor de stapmolen, het kan altijd weleens gebeuren dat je erg weinig tijd hebt en je paard en hooguit een half uurtje in staat maar voor een paard lijkt het me dus vreselijk als je er 1 a 2 uur in moet staan. Scheve mond Maar daar zijn de meningen erg over verdeeld dus. Ik vergelijk het altijd met mezelf je zou maar gedwongen word om 1 uur in een laat ik maar zeggen hokje te moeten lopen en als je niet doorloopt krijg je stroom.. niet echt fijn.

@x_katje_x: Ja precies! Dat zou toch verschrikkelijk zijn als er een paard valt... ik ga er maar niet verder over nadenken.

Er zijn ook steeds meer mensen die stapmolen als vervanging van de training zien en hun paard daar gewoon omdat het lekker makkelijk is een uurtje inzetten en zelf dan wat kunnen gaan drinken of kletsen met vrienden. Nu wil ik niemand aanvallen hoor maar die mensen zijn er zeker wel. Ja