Prikkeldraad voor shetten niet slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

speedy_cindy

Prikkeldraad voor shetten niet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:13

Hej, ik heb even een vraag. Ik kan mijn vriendin niet overtuigen dat prikkeldraad slecht is. Ze zecht dat het bij shetten anders is is dat ook zo? Volgens mij maakt het niks uit een paard of een shet! Als ze wel een keer schrikken en erdoor rennen dan lijkt het me net zo hard gevaarlijk als dat het een groot paard is. Reacties zijn welkom!
Groetjes..

Jobbeltje

Re: Prikkeldraad voor shetten niet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:17

Je zegt het zelf al. Prikkeldraad is en blijft slecht!
Shet of paard, is in beide gevallen even gevaarlijk.
Welke argumenten geeft je vriendin jouw dan dat het niet gevaarlijk zou zijn?

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:20

Ze zegt dat shetlanders er niet doorheen gaan, want haar paarden ontsnapten steeds dus toen hebben ze prikkeldraad tussen de gewone draden door gedaan. En omdat een meneer die al 40 jaar paarden heeft dat zegt vind zei dat het klopt. Ik heb geen idee waarom ze zegt dat shetten niet schrikken of erdoor lopen/rennen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:29

verder nog iemand reactie???

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:33

speedy_cindy schreef:
Ze zegt dat shetlanders er niet doorheen gaan, want haar paarden ontsnapten steeds dus toen hebben ze prikkeldraad tussen de gewone draden door gedaan. En omdat een meneer die al 40 jaar paarden heeft dat zegt vind zei dat het klopt. Ik heb geen idee waarom ze zegt dat shetten niet schrikken of erdoor lopen/rennen.

Dat is natuurlijk bullsh*t!!! Dat weet je zelf ook. Nog meer argumenten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:33

Een paard is een paard

Ze hebben allemaal vluchtgedrag
Allemaal pezen die snel doorgetrokken kunnen worden
Allemaal huid die je er in lappen af kunt trekken als het hangt in de stekels.

Dus nee, prikkeldraad hoort bij geen 1 paard of pony

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:52

Prikkeldraad vind ik bij shetten mss nog wel gevaarlijker dan bij andere pony's. Door die dikke vacht hebben ze sneller last van jeuk bij warm weer en dan kunnen ze dus de neiging hebben om te gaan schuren, tenminste dat deden ze hier wel. Ik heb het ook zo snel mogelijk weggehaald. En een shet is natuurlijk niks anders dan een ander paard, dus ook voor de shet is het gevaarlijk.

En als ze steeds ontsnappen moet ze eens nakijken of er genoeg stroom opstaat want met genoeg stroom blijft zelfs mijn super ontsnapper achter 2 stroomdraden staan.

yentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:52

Ik ben zowiezo geen voorstander van prikkeldraad, kunnen ze lelijke wonden van krijgen..

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 07:39

Bedankt voor jullie reactie.
@capopjekop: Volgens mij staat er wel genoeg stroom op.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:40

Ik ben het helemaal eens met runningkawa.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:42

Ik ben ook geen voorstander van prikkeldraad, maar van gewoon paardendraad (/lint) kunnen ze net zo goed hele lelijke wonden krijgen. Daarmee wil ik dus niet zeggen dat prikkeldraad wel goed is, maar het echte 'paarden'draad (en lint) is evenmin perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:44

Niets is perfect
Maar je hebt wel draden waarbij het risico groter is, zoals bij prikkeldraad Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:45

Of het nou een geit is of een shet of iets anders prikkeldraad blijft prikkeldraad.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:48

Waarom zou het voor shetlandponys nou weer anders zijn, is gewoon hetzelfde natuurlijk maar dat was al duidelijk..

Ik heb 5 shetjes rondlopen waaronder twee hengstjes, maar ik heb ze gewoon achter een stroomdraadje staan en zoveel stroom staat daar niet eens op want ik werk met een accu. Wel heb ik wat meer draden die lager hangen gespannen en iets dichter op elkaar ander stappen ze er tussendoor Knipoog

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 07:49

ja ik zie het verschil ook niet hoor maar misschien kan ik haar nu wat meer overtuigen

Pino_Guy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:36

Prikkeldraad is heel erg slecht. Boos! Het maakt daarom niet uit of het voor een groot paard of een Shetlander. Je moet er echt proberen te overtuigen. Prikkeldraad is erg gevaarlijk. Als ze je nog steeds niet geloofd laat haar dan foto's zien van verwondingen van prikkeldraad. Zeg des noods tegen haar ouders dat ze moeten overstappen op schrikdraad. Als een pony tegen schrikdraad aan komt, dan krijgen ze een schok. Daar schrikken ze zo van dat ze voortaan wel uit de buurt van dat schrikdraad blijven. Schrikdraad doet voor pony's geen pijn maar ze weten wel dat ze uit de buurt ervan moeten blijven. Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:24

capopjekop schreef:
Prikkeldraad vind ik bij shetten mss nog wel gevaarlijker dan bij andere pony's. Door die dikke vacht hebben ze sneller last van jeuk bij warm weer en dan kunnen ze dus de neiging hebben om te gaan schuren, tenminste dat deden ze hier wel. Ik heb het ook zo snel mogelijk weggehaald. En een shet is natuurlijk niks anders dan een ander paard, dus ook voor de shet is het gevaarlijk.

En als ze steeds ontsnappen moet ze eens nakijken of er genoeg stroom opstaat want met genoeg stroom blijft zelfs mijn super ontsnapper achter 2 stroomdraden staan.

Wij hebben ook prikkeldraad om onze weides. Waarschijnlijk zouden warmbloedjes (dus met dunnere vacht) wel achter het stroomdraad blijven, maar de shetten doen dat hier echt niet. Juist door die dikke vacht merken ze maar weinig van de stroom. Meer stroom erop zetten is bijna niet te doen, het grondwater zit hier enorm diep. We hebben er nu een pin in staan die tot 9m diepte gaat en dat levert maar een beetje stroom op. Als ik mijn shetten dus alleen met stroomdraad binnen moet houden lopen ze zodra ze het uitgevonden hebben met de hele kudde over de provinciale weg heen te denderen. Het prikkeldraad weten ze, daarbij zijn de percelen behoorlijk groot dus er is voldoende vluchtruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:27

Als ze schrikdraad niet voelen door de dikke vacht
Voelen ze de prikkels ook pas als het te laat is...

Verder bestaat er ook nog iets als bijv gaas met kleine maas.
(dus geen schapen gaas) Daar een schrikdraadje voor en een shet kan er ook niet uit.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:19

Een ander punt wat wat bij het soort afrastering meespeelt is het landschappelijke, de bewerkbaarheid bij het plaatsen en herstellen en natuurlijk het kostenplaatje.....(wat je zelf al hebt hoef je niet te kopen).

Daarnaast hebben sommige paardehouders de keuze voor prikkeldraad gemaakt, niet alleen om het edele dier binnen het perceel te houden maar ook om andere 4- en 2- voeters (waaronder honden en penny's) buiten het perceel te houden.

Persoonlijk ben ik ook niet helemaal voor prikkeldraad. Je zou er maar per ongeluk in vallen....met alle gevolgen van littekens en dergelijke.....

Ja, het is dus als shettlandhouder het afwegen van de eerder in dit topic genoemde voor en tegen argumenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:49

Maar een operatie en laten we het niet hebben over emotionele waarde want dat weegt anders toch niet op tegen een dure afrastering Lachen

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 17:09

Ik heb haar een klein beetje kunnen overtuigen, maar ze gaan er pas wat aan doen als er wat gebeurt volgens mij.
Zoiets zei ze.. Maar dan is het dus al te laat.
Het is maar een klein stukje land waar ze in staan.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:17

Ik zou eerder voor een combi gaan dan alleen prikkeldraad.. mijn paard spring nl over omheiningen heen, dus daarvoor moest er een draad bij, prikkeldraad hadden we al, en daar nu een schrikdraadje voorlangs... nu wel een shetje hebben ook op zijn hoogte een draadje erbij gespannen, gaat ie door de draad heen (waar ie in zn zomervachtje onzag voor heeft, staat een bult stroom op) dan stuit ie nog op een extra hinderlaag...
maar denk niet dat ie dat snel doet..
prikkeldraad moet trouwens wel altijd goed strak gespannen zijn, als het los hangt is het helemaal een levensgevaarlijke omheining..

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:19

mn haf voordat ik dr kreeg stond ze ook in een weide met prikkeldraad geen probleem. ik denk dat als ze het gewoon weten dat ze daar uit de buurt moeten blijven er geen probleem is hoor..

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:20

Prikkeldraad is ALTIJD slecht !!
De slechtste omheining om je paard achter te houden ...
Of dat nou een shet is of een belg Bloos

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 17:21

het lijkt mij nog al slecht als ze een x schrikken ofzo en ze rennen erdoorheen..