Stalling/weidegang op een 'zwarte' pensionstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxie

Stalling/weidegang op een 'zwarte' pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 15:55

N.a.v. een topic dat ik net las, bedacht ik dat er behoorlijk wat 'zwarte' mogelijkheden zijn om je paard te stallen. Nu heb ik ooit een topic gelezen van iemand die zich afvroeg hoe dat zat als de staleigenaar overleed, of de nabestaanden dan jouw pony/paard kunnen opeisen. Buiten dat risico, kun je natuurlijk ook behoorlijk wat gezeur krijgen over wel/niet betaalde stalling (dit kan immers niet via de bank) of de aansprakelijkheid van de 'zwarte' stalhouder. Omdat er best wel wat van die stallen zijn, leek het me dat er wel bokkers zijn die daar ook gebruik van maken. Ik vroeg me af of die wel eens problemen hebben gehad en waarom die daarvoor hebben gekozen. Of misschien is het wel helemaal geen keuze, en heb je er nooit bij stilgestaan.

Als staleigenaar neem je trouwens ook wel een risico bedenk ik nu, als iemand vertrekt zonder te betalen heb je ook geen poot om op te staan.

Kortom, wegen de voordelen wel op tegen de nadelen? Zowel vanuit het oogpunt van huurder, als van staleigenaar?

(Overigens, nu ik er over nadenk heb ik mijn paard tijdelijk bij zo'n stal gezet toen ik haar net had. Ik bedenk nu dat het zeer waarschijnlijk zwart was, ik ben er toen helemaal niet mee bezig geweest.)

__Esther__

Re: Stalling/weidegang op een 'zwarte' pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:53

Over het betalen. Je kunt toch contant betalen en dan geeft de gene aan wie je het geld hebt gegeven gewoon een betalingsbewijs af met handtekening. Kan je igg aantonen dat je betaald hebt.

Ik heb er geen ervaringen mee maar zoals je al zegt je neemt een hoop risico zowel als staleigenaar als eigenaar v/h paard

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:00

Ik begrijp eigenlijk de vraag niet helemaal. Wat bedoel je met een zwarte pensionstal??? Een boer die een paar paarden in pension heeft staan als bij verdienste of zo??Of iemand die vier boxen aan huis heeft en er twee verhuurd aan derde? Als je het paspoort van je paard hebt, dan kunnen ze natuurlijk nooit je paard van je afnemen als zijnde hun paard. Wat de stal huur betreft, dat zal hun woord tegen het jouwe zijn, en de kosten van een eventueele rechtzaak zijn meestal vele malen hoger dan een maand of wat stalhuur. Hier in de omgeving zitten een hele hoop van deze "zwarte" pensionhouders.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:44

ik sta op een 'zwarte' pensionstal en hiervoor heb ik er ook op 1 gestaan. je neemt idd een risico met het betalen, maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Als de pensionhouder niet correct is, wordt het doorverteld en zullen er niet veel mensen meer komen staan. De pensionhouder neemt wel meer risico, maar het is een kwestie van vertrouwen.
Toen de boer van mijn vorige wei gestorven is, heb ik zoveel tijd gekregen als ik nodig had om iets nieuws te vinden (dat zijn uiteindelijk 9 maanden geworden)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:48

Moeten jullie toch even uitleggen wat jullie bedoelen met een zwarte pensionstal!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:51

Dat begrijp ik ook niet helemaal..

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:01

naar mijn weten bedoelen ze:

-mensen die stallen overhebben en dan zo verhuren
-en boeren die stallen zo verhuren.

geen erkende bedrijven.. zoals manege's.. kvk nummer...

teminste dat denk ik als ik het lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:22

Ik denk idd de particulier die een stalletje over heeft en dat verhuurd

Ik heb maar 1x wit gestaan, de rest allemaal zwart
Maar dat is me altijd goed bevallen Lachen
Als je veel weidegang wilt kom je heel vaak al bij de particulier uit Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:26

ik sta ook zwart, en verhuurde ook zwart
ja, je hebt idd geen poot om op te staan als iets gebeurd, heb ik zelf ontdekt. nu over jaar is mij eigen weilandje klaar en ben ik van het gezeik af, tot die tijd overal en nergens staan. Nu is ine lk geval weer geregeld voor enkele maanden.
ik wil niet op grote pensionstal staan, ik verzorg ze liever zelf, waar ze veel buiten kunnen, en waar je moeite moet doen om je paard te verzorgen, niet alleen het rijden, kun je net zo goed naar manege gaan rijden.
wei die ik nu heb staat op papier dat ikd ie voor jaar pacht, stalling waar ik sta met 2 andere paarden betaal ik elke maand contacnt, maar die vrouw is bijna familie voor me, dus dat zit wel goed

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:56

Ik heb zelf 14 jaar 'zwart' bij 2 verschillende boeren gestaan. De eerste boer heeft mijn paard bijna 3 jaar gestaan en daar ben ik van de ene op de andere dag vertrokken door een hoog opgelopen ruzie. Toen heb ik een weiland gehuurd van een boer (200 meter verderop Haha! ) waar ik vroeger altijd de welshjes van verzorgde. Daar heb ik 10 jaar zonder problemen gestaan. Pas toen hij zijn land verkocht aan z'n buurman (ook een boer) omdat hij het niet meer aankon (man was boven de 80) ontstonden er problemen. Die buurman had blijkbaar die halve hectare die ik huurde heel erg hard nodig voor z'n koeien, want hij had maar een hectare of 40 Boos! Ik kreeg toen (hoogzwanger) 2 weken de tijd om iets anders te zoeken Hamer Gelukkig had ik nog een adresje waar mijn paard in de winter stond, zodat ik niet helemaal zonder zat. Ik heb me toen moeten behelpen met een stukje van zo'n 1500-2000m2 waar mijn paard het hele jaar rond mee moest toekomen.

Sinds vorig jaar juni heb ik mijn eigen weiland van ca. 8500m2 en daar heb ik nu een paar 'zwarte' pony's lopen van 2 vriendinnen van mij Clown . Bevalt van beide zijden tot op heden prima moet ik zeggen!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:02

aerdenhout1 schreef:
Moeten jullie toch even uitleggen wat jullie bedoelen met een zwarte pensionstal!

Hiermee bedoelt ze denk ik een stal die niet aangemeld is als bedrijf, dus er geen belasting over betaald.

Is voor de boer interessant omdat er dan geen belasting over het geinde bedrag betaald gaat worden, maaaaaaaaar aan de andere kant erg gevaarlijk stel dat ze er achter komen dan ben je goed de banketstaaf. en kan hij/zij alles achteraf betalen met andere woorden vaak niet te doen.

dus ga hier geen namen van stallen neerzetten die zwart verhuren.

mvg shir

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:06

'zwarte' mogelijkheden !!!

Ze heeft het niet over zwarte mensen Clown

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:39

DaanxBien schreef:

Ze heeft het niet over zwarte mensen Clown

haha,

ik mag aannemen dat iedereen dat wel begrijpt hihi

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 09:45

DaanxBien schreef:

Ja, ik vond het wel een mooie omschrijving Haha! .
Ik bedoel idd particulieren die een stal hebben, of bij een boer in een schuur ergens.
Wat hier gezegd wordt in het topic, een paardenpaspoort geldt toch niet per se als eigendomsbewijs?
Maar weegt het 'zwart' verhuren wel op tegen de nadelen? Zoals openstaande betalingen en mensen die met de noorderzon vertrokken zijn? Ik heb geen idee hoe hoog de kosten zijn om het 'wit' te maken (6% btw?), maar zelfs op de hele kleine stal waar ik sta (1 paard van de eigenaar, en 4 in pension) is alles wit. Ik vraag me wel eens af of de eigenaar er überhaupt wel iets aan overhoudt, aangezien ik niet zo veel betaal vergeleken met stallen in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:13

Ik heb geen idee wat er bij komt kijken
Maar ik denk dat je moet denken aan een hele boekhouding betreffende wat je voer, wat er afgevoert wordt aan mest enz.
En heb je toevallig een stalletje over kan ik me voorstellen dat je daargeen bedrijf van maakt.
Maar misschien dat mensen met een wit bedrijf er hier meer over kunnen zeggen?

Ik denk idd wat men zwart overhoud niet veel is.
De uren moet je denk ik helemaal niet tellen Lachen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:17

Ik hoop niet dat de belastingdienst ook op bokt zit... Haha! Knipoog

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:54

Citaat:
Ik hoop niet dat de belastingdienst ook op bokt zit...

Nee hoop het ook niet maar ik weet wel dat ze soms reageren op advertenties (op bijv marktplaats) om te kijken of het legaal is. Met het adres kunnen ze denk ik al een hoop controleren

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:57

wij staan ook zwart
een kleine erg gezellige stal
ik denk dat als je van te voren goede afspraken maakt het wel goed komt, en je moet natuurlijk de stal even bekijken en praten met die mensen Lachen

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:12

ik stond ook altijd 'zwart' bij een boer hier verderop, maar ik kreeg wel altijd een kwitantie, dat wilde ik ook graag want stel je voor dat er brand uitbreekt en jouw paard komt in de vlammen om, zie dan maar te bewijzen dat het de jouwe was....
wie weet is alleen een kwitantie dan ook niet genoeg maar voor mijn gevoel was dat 'goed'.
Laatst bijgewerkt door desillies op 03-04-07 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:23

Rhodos schreef:
Ik hoop niet dat de belastingdienst ook op bokt zit... Haha! Knipoog

nou daar hebben ze bokt niet voor nodig die lui komen altijd overal achter.

er zijn nog wel eens mensen die een hekel hebben aan andere en die gaan dan verlinken echt zielig
maar soms kan ik het me wel voorstellen

gr

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:41

Ik heb een "wit" bedrijf. En al die zwarte bedrijven maken het erg moeilijk om rond te komen. Ik betaal echt voor ALLES en moeten aan ongeloofelijk veel eisen voldoen. Ik kan er dan ook best boos om worden omdat de concurentie gewoon niet eerlijk is op deze manier. Maar dat je op een witte stal meer zekerheid hebt??? Ik vraag het me af!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:45

ik heb ook regelmatig paarden zwart op de wei staan.
gewoon afspraken gemaakt en elke maand handje contantje betalen. is eigenlijk altijd goedgegaan. Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:57

Er is meer verschil dan alleen BTW betalen hoor...
Om bedrijf te mogen zijn moet dat mogen qua bestemmingsplan.
Een woonbestemming staat geen bedrijfsmatige pensionstalling toe.
Kun je wel een bedrijf beginnen, dan moet je aan allerlei milieu-regels voldoen (wordt al wel eenvoudiger voor de paardenhouder) en je moet een goede administratie bijhouden van de inkomsten en de uitgaven om je omzet en winst te kunnen berekenen... Over je winst moet je inkomstenbelasting betalen, die tot een bepaald bedrag vrij is gesteld...

Ik denk dat wanneer je een paar boxen verhuurd, en je alle kosten rekent, je niet boven die grens uit komt...
Moet je dan daar alle moeite voor doen?

Valse concurrentie is inderdaad lastig.
Maar die concurentie is er nu al bij boeren die de paarden er als legale neventak bij doen en bedrijven die al jaren in de familie zitten en lage lasten hebben vanwege de overwaarde...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:02

heeft idd ook met aantal stallen te maken, geloof dat bij 7 of meer moet aangeven, of ben ik nu echt onzin uit aan kramen, staat me nl iets van bij, over een bepaald aantal wat wel mag, en wanneer het als bedrijf telt en je het moet opgeven allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:04

Is dat niet gewoon bij het hebben van eigen paarden?
Dat onder de 7 het als hobbie word gezien, heb je er meer dat men dan niet meer over een hobbie spreekt?