de kudde samenstelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

de kudde samenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 15:09

nu het weer beter wordt mogen de paarden binnenkort weer lekker de wei in! heel fijn!!
we hebben in de loop van de winter een aantal pensionpaarden er bij gekregen op stal, dus we moeten nog even uitvogelen wie bij wie kan. We hebben nu ongeveer 10 paarden, dus het zullen waarschijnlijk 2 groepen van 5 worden.

doen jullie merries en ruinen gescheiden in de wei, of juist gemixt, wat zijn de voor en nadelen, of doen jullie scheiding maken op jong en oud ?? er zijn een aantal bejaarden bij en een paar jonkies namelijk, of liever op oude garde /nieuwelingen??

ik ben benieuwd naar jullie mening.

het zal natuurlijk toch even uitproberen worden wat het handigst gaat lopen

smurf1988

Re: de kudde samenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:12

Ik zou voor zo veel mogelijk mengen in geslacht en leeftijd. Leeftijd met name om de jonkies wat manieren bij te brengen, en over het algemeen vinden paarden het erg gezellig om met een ander geslacht samen te lopen, geeft ze iets meer de mogelijkheid om hun natuurlijke behoeftes te voldoen (en dat hoeft dus niet dekken te zijn want dat doen de meeste ruinen niet meer)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:17

Waarom niet allemaal bij elkaar? Een mooiere kudde kun je niet hebben. Degenen die dan niet met elkaar om kunnen gaan kun je er dan alsnog uithalen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 15:18

de stukken land zijn daarvoor te klein

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:20

Bij ons gaat ook alles bijelkaar. Er lopen geen dekkende ruinen tussen, en die ene ruin die enorm bezitterig is tov de merries, wordt door een jongere ruin in bedwang gehouden.
De leeftijden varieren tussen de 6 en de 30.
Alleen de shetten lopen apart vanwege een groot gevaar op hoefbevangenheid.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:24

bij ons staan ong 30-35 paarden en we hebben stuk of 9-10 weides.

Sommige groepen bestaan uit hooguit 5 paarden en dan staat de leeftijd doorelkaar maar van hetzelfde geslacht.

Ik heb een oude pony die dominant is ik wil niet dat ie in een groep gaat en ook niet (meer) alleen dus heb ik een weide met samen een ander paard.
Helemaal top ik hou niet van grote koppels geef mij maar 2 paardjes meer dan genoeg komt er ook niet zo'n gedonder

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:27

@ Tita, jij houd misschien niet van grotere groepen dan 2 paarden, maar wat zouden de paarden zelf verkiezen?

@ Juval: Dan zou ik inderdaad 2 groepen maken, maar wel lekker gemengd. Jong, oud, merrie, ruin, lekker mixen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:29

mijn pony wil dat echt niet meer hij is de leider en gaat vechten en vechten alleen als de anderen beginnen en omdat hij soort stollingsziekte heeft hou ik hem graag alleen

Overigens in het verleden werd Draak wel eens vergeten binnen te halen omdat hij achter de bak stond en alleen.
Omdat Draak zelf heel rustig blijft en niet gaat rennen kwamen ze er pas achter als s' avonds 23.00h voor het laatst werd gevoerd.

Ik geloof dat Draak het alleen super vind nu heeft ie een maatje en das ook goed maar in een grote groep nee dat vindt ie te druk

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:32

Ik zou als je de kans hebt alles bij elkaar gooien. Mocht dat niet kunnen dan zou ik uitzoeken wie de meest dominanten zijn en die iig scheiden. De aller dominantste merrie bij grotendeels ruinen zetten.

Verder iig zorgen dat er in iedere koppel minimaal 2 jonge dieren lopen, of alle jonge dieren bij elkaar, lekker spelen is heerlijk, maar werkt vaak niet met een oudere weidegenoot.

Verder zou ik kijken naar grootte (dus geen mni's tussen de belgen) dat ivm vertrappings gevaar...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 15:34

wij zijn ook wel voorzichtig met onze 2 oude omaatjes (beide 25+)... het zou niet fijn zijn als die door de jonge ruinen worden lastig gevallen... maar dat is toch een kwestie van uitproberen.

de paarden zijn wel ongeveer van hetzelfde formaat behalve 1 shet

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:41

juval schreef:
wij zijn ook wel voorzichtig met onze 2 oude omaatjes (beide 25+)... het zou niet fijn zijn als die door de jonge ruinen worden lastig gevallen... maar dat is toch een kwestie van uitproberen.

Omaatjes... Haha! . Ik vond dit wel grappig om te lezen, want wij hebben een merrie die dit jaar 30 wordt en die wordt door geen van de andere paarden (totaal nog 6) lastig gevallen hoor. Zij is juist de baas en bepaalt eigenlijk alles Knipoog . En ze is nog bepaald geen oma, in haar doen en laten nog best jong Knipoog .

Mijn ervaring is dat het erg moeilijk is om dat van tevoren goed te bepalen. Het is erg afhankelijk van de karakters van de paarden. Op een gegeven moment zie je vanzelf ook welke paarden meer naar elkaar toe trekken.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:07

Ik zou toch ook durven selecteren op leeftijd. Mijn paard heeft behoorlijk veel energie en trekt behoorlijk veel galopjes. Dat werd in het verleden niet altijd op prijs gesteld door eigenaars van wat oudere paarden, want die gaan dan natuurlijk vrolijk meelopen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:48

Dit is nogal moeilijk.

Ruinen kunnen wel heel dominant worden over de merries, wat onrust zou kunnen veroorzaken,

persoonlijk zeg ik, merries ruinen gescheiden houden, data dat niet, kun je altijd nog een 3e groep maken,en het weiland extra spiltsen

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:04

Wij hebben onze pensionpaarden nu al meerdere jaren in groepen in de wei staan.
Het eerste jaar stonden merries en ruinen door elkaar. Toch gaf dit nogal vaak onrust. Dominante ruinen en hengstige merries was altijd weer feest. (niet echt knokpartijen, maar juist wel een hoop geren)

Sinds vorig jaar zijn ruinen en merries gescheiden. De merries staan met zn allen op een weiland van 3 hectare en kunnen meer dan hun ei kwijt daar. Er zitten er een paar tussen die echt niks met andere merries hebben, maar toch gaat alles goed in zo'n groot weiland.
Ook de ruinen-groepen zijn stukken rustiger. Er wordt wel veel gespeeld, maar het gaat niet meer zo hard als toen wanneer de merries erbij stonden.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:25

Bij ons staan de merries en ruinen altijd apart in groepjes van 3 tot 5 paarden/pony's
Dat geeft meer rust in de groep dan wanneer ze gemengt staan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:29

dus ruinen en merries gescheiden gaat het best... komt op zich wel mooi uit, want als we zo sorteren is het ook wel jong en oud gescheiden, de dames zijn wat ouder dan de heren bij ons...
ik ga het voorstellen aan de stalhouder

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:30

Ik zou het juist wel mixen. Mijn ervaring is juist dat je met ruinen onderling altijd gedonder hebt. Een dominante merrie houdt dat gedonder mooi in de hand vaak. Blijkbaar kan dat per paard dus enorm verschillen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:46

Bij ons staan de ongeveer 30 paarden allemaal bij elkaar.
Van trekpaard tot ijslander, quarters, appaloosa's, kwpn-ers en arabieren in leeftijd varierend van 2 tot 31. De weilanden en de stal zijn groot genoeg zodat de paarden weg kunnen komen en niet veroordeeld zijn tot elkaar.
Dit gaat goed, er wordt wel eens gefeest in de wei en de ruinen zijn druk aan het spelen, problemen zijn er niet.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:49

Bij ons gaan de kleintjes bij elkaar en de groten bij elkaar. Zo hebben ze ieder maatjes van eigen formaat, wel zo fijn voor ze. Ze kunnen prima samen hoor maar we beginnen op deze manier.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:52

Wij hebben op stal verschillende landen die varieren in grotes van 3 tot 9
Merries en ruinen zijn gescheiden, alhoewel er wel 1 of 2 ruinen in een merrie landje staan, omdat dat een beeetje de 'sukkels' onder de ruinen zijn.

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:29

wij hebben de paarden ook allemaal bij elkaar. van 2 tot 21 jr op dit moment, verschillende rassen, ruinen en merries.
er is een bepaalde rust in de kudde en toch spelen ze vaak met elkaar, zowel jong als oud. de jongeren worden manieren bijgeleerd, de wat ouderen worden in beweging gehouden. vaak word een onruststoker ook wel de kop ingedrukt. word het te heftig dan gaan worden er wel wat apart gezet.
je moet gewoon kijken hoe de paarden reageren. wie de wat dominanteren zijn, welke jij denkt dat problemen zal geven. meer op je gevoel werken wetende van hoe elk paard een beetje in mekaar zit! ik zou ze lekker mengen! succes ermee

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:59

Bij ons gaan eerst de hekken open en loopt de groep ( zo'n 45 paarden) de eerste week bij elkaar. Dan wordt de groep opgesplitst in paarden die weinig gras mogen hebben en paarden die veel gras mogen hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:00

bij mij lopen mijn paarden bij elkaar (zo veel mogelijk) echter apart staan bv. merrie met jong veulen (na ca 3 weken mogen ook zij weer bij de groep) en paarden die schaler moeten staan (ivm problemen koliek) soms wil ik deze paarden ook wel gedeeltijdek van de dag in de paddock houden. Echter paarden die problemen geven worden uit de groep gehaald maar daar is nu geen sprake van. De leeftijd van mij groep varieert van 1 tot 18 jaar.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:03

ik heb zelf 1 merrie en 2 ruinen en die gaan gewoon bij elkaar.
en dat gaat prima.

Isa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:05

Wij hebben zelf een scheiding tussen merries met veulens, jaarlingen en jonge paarden. Gaat perfect.