Loopstal & Groepshouding - regioverschillen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je graag je paard in een (pension)loopstal al dan niet met groepshouding willen hebben?

Friesland/Groningen/Drenthe: JA
11 (13%)
Friesland/Groningen/Drenthe: NEE
2 (2%)
Overijsel/Flevoland: JA
4 (5%)
Overijsel/Flevoland: NEE
2 (2%)
Gelderland: JA
8 (10%)
Gelderland: NEE
1 (1%)
Utrecht/Noord&Zuid Holland RANDSTAD: JA
23 (29%)
Utrecht/Noord&Zuid Holland RANDSTAD: NEE
2 (2%)
Utrecht/Noord&Zuid Holland OVERIG: JA
6 (7%)
Utrecht/Noord&Zuid Holland OVERIG: NEE
3 (3%)
Zeeland/Brabant/Limburg: JA
13 (16%)
Zeeland/Brabant/Limburg: NEE
4 (5%)

Totaal aantal stemmen: 79

QQQQ

Loopstal & Groepshouding - regioverschillen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:59

Vaak lijkt het alsof er behoorlijke verschillen bestaan in de eisen/behoeften die paardeneigenaren uit verschillende regio's stellen. Natuurlijk heeft dit ten dele ook te maken met het lokale aanbod.

Hier focus ik op de behoefte om een meer "paardgerichte" pensionstalling, dus loopstallen al dan niet gecombineerd met groepshouding. Een loopstal is een stal met een open verbinding naar een groter of kleiner buitengebied. Het buitengebied moet wel duidelijk groter zijn dan de stal, zodat het paard inderdaad wat meer kan bewegen. Zeg dat 3x stalmaat een minimum is voor de uitloop (zonder groepshouding, bij groepshouding met grote binnenstal kan de verhouding anders liggen, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van de bewegingsmogelijkheden).

In deze Poll vraag ik om aan te geven wat je mening is, in relatie tot de globale regio waar je je paard(en) hebt staan. De regio's zijn wat grof gekozen, deels vanwege het beperkte aantal keuzes dat je voor een Poll kunt kiezen. Ik ben benieuwd of er echt grote regioverschillen zijn Ja .

Twee extra vragen, die niet in de Poll zijn opgenomen, zijn:
1. Zou je bereid zijn om iets meer te betalen (en zo ja hoeveel % meer?) voor een stal met loopstal en/of groepshouding (redenatie: meer oppervlakte per paard nodig)?
2. Zou je voorkeur hebben voor individuele loopstallen of voor groepshouding in loopstallen?

Bovenstaande extra vragen zou je in een post kunnen beantwoorden, waar je uiteraard ook je verdere opmerkingen en toelichtingen kwijt kunt!

Ik ben benieuwd.

fjordnina

Re: Loopstal & Groepshouding - regioverschillen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:36

Ik zou graag een zo natuurlijk mogelijke benadering prettig vinden. Het liefst in een groep. Het valt mij op dat de loopstallen in verhouding echt niet zo groot zijn, De paarden moeten het per paard meestal met een kleinere ruimte doen, maar omdat ze kunnen lopen is dit niet erg. Ik zou dus ook niet bereid zijn om er extra voor te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:39

nee, ik zou geen groepstalling willen.

Ik vind daar de ruimte vaak te klein en kan een paard niet gemakkelijk genoeg wegkomen als er wat aan de hand is.

Wel ben ik voorstander van dagelijks weidegang in de groep.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:10

Het gaat dus om pensionstalling van volwassen dieren? Dus niet om opfok. Mijn rijpaarden zou ik ook niet in een groep willen huisvesten als het om stalling gaat. Wat betreft het weiden/paddock wel weer maar dat vanwege de ruimte. Ben toch bang dat ze blessure gevoeliger zijn als ze ook in een loopstal staan met andere rijpaarden.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:03

Ik zou graag een uitloop willen aan de stal, inderdaad iets van 3x stalopp. Met harde ondergrond. Groepsstallen lijken me best fijn voor het paard maar ik weet uit ervaring dat je paard dan vaker (kleine) blessures heeft. Dat hoeft voor mij dus niet. Vanaf april moeten ze wel gewoon overdag (en evt ´s nachts) de wei op.
Hier wil ik best iets meer voor betalen maar liever niet natuurlijk. In de regio Utrecht lijkt mij dit in combinatie met een binnen- en buitenbak, genoeg weiland en een longeerbak een bedrag tot 260 euro per maand waard. Dat is 30 euro meer dan ik nu betaal. Ik betaal het liefst naar wat ik verbruik, dus een lijst bijhouden voor voer, hooi en stro. Ik mest ook het liefst zelf uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:52

Ik heb niet gestemd omdat ik me niet echt in de poll kan vinden. Ik zou nl wel een loopstal willen, als ze op pension moeten staan. Maar absoluut niet met groepen. Maar gewoon een fatsoenlijke stal van minimaal 4*4 (liefst 5*5) en dan een minimale paddock van ook 4/5*5 of 4/5*10 (iig de breedte van de stal, en dan een lengte erbij). De stallen zelf moeten dichte zijwanden hebben. Ik vind het namelijk belangrijk dat een paard ook zijn rust kan hebben, sociaal contact is goed, maar op stal moeten ze gewoon rust en een veilige plek hebben zonder gezeur van een ander paard aan hun kop.

Maar above all, ik heb de ponies aan huis staan en ben absoluut niet van plan om ze op pension te zetten, een open stal met paddock heb ik nu al en bevalt me super. Als het aan mij ligt blijven de paarden voorgoed thuis staan Lachen Ik heb nu 2 stallen die met elkaar verbonden zijn, en dan 1 stal gaat naar buiten. Zij staan er met z'n 2-en, straks als het veulen er is met z'n drieën. Paddock meet 20*20 oid. Zo hebben ze de ruimte om ook afgezonderd van elkaar te staan, maar ook contact te zoeken indien gewenst.

nigito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:34

Ik zou graag willen dat mijn paarden dag en nacht in en uit konden zoals ze zelf willen.
Dat gaat op mijn stal waar ik sta en het is ook nog goedkoper dan de manier zoals ik nu sta.
Alleen vind ik de ruimte te klein binnen niet zo maar buiten vind ik het te klein.
Ik ben wel iemand die iedere dag naar de paardjes toe gaat en ze dan zelf in een weitje of paddock zet.
Maar ik heb voor een andere optie gekozen.
Mijn paarden staan snachts op stal, ze staan samen met zijn tweetjes in een stal van 6*3 meter.
Ik heb een arabier/ welch van 1.50 en een klein shetje en dat gaat super.
En overdag gaan ze heerlijk met een grote groep de wei in.
In de zomer gaan ze wel dag en nacht naar buiten.
De paarden die in zo'n loopstal staan gaan overdag niet de weides op, vandaar dat ik voor deze optie heb gekozen.
Ik hecht hier nogal veel waarde aan.

Groetjes kim

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:12

Ik heb de luxe van een pensionstal met loopstal en groepshuisvesting waar ze wel apart eten krijgen en bij een probleem of wat ook wel de beschikking over een aparte stal. het goede van beiden dus eigenlijk. En aangezien mijn tinker een echt groepspaardje is voor hem de beste optie van stallen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:36

Met een sportpaard zou mijn keuze uitgaan naar een eigen ruime box met uitloop. Zo kun je individueel voeren en minder kans dan een paard klem gelopen wordt of gaat vechten.

Mijn pony's heb ik wel in een groep lopen met schuilstal of zoals nu Dagmar en Andrew samen in een kapschuur.
In een kleine stabiele groep met paarden die niet gaan vechten. Veel ruimte binnen en liefst meerdere uitgangen zodat de elkaar niet makkelijk klem kunnen zetten en ruime uitloop naar buiten.

Een groep paarden op een relatief kleine oppervlak geeft meer kans op irritaties/ruzie en daarmee verwondingen.

Bij mij hebben ze straks een paddock van 17 bij 17 met daarin de schuilstal van 3 bij 6. De schuilstal is aan de kleine kant voor 4/5 paarden, ze zullen af moeten wisselen.

In mijn schetsjes voor een grote stal (meerjarenplan, want eerst moet ons huis nog verbouwd Schijnheilig Tong uitsteken) heb ik wel een idee met deels een loopstal (4 bij 7 tot max. 4 bij 10) met verharde uitloop opgenomen.

Als ik de paarden niet aan huis had gehad, had ik best willen betalen voor een loopstal, maar niet meer dan voor een normale box met dagelijks uitloop/paddock/weiland omdat je in mijn ogen niet meer ruimte nodig hebt met groepshuisvestig en uitloop als normaal met individuele boxen en paddocks/weidegang.

Ik denk dat je werk kunt besparen doordat je niet meer binnen en buiten hoeft te zetten als de (loop)stal een vrije doorgang heeft naar uitloop/paddock.

Zomers heeft 24 uur weidegang mijn voorkeur, met als alternatief combinatie overdag weide, 's nachts stal met uitloop.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:45

ja ik ben voor groepshuisvesting
maar door de kleine oppervlaktes wel voor kleinschalige groepen
dus een 6 paarden/ponies bij elkaar max
op een oppervlakte waarbij er voldoende ruimte is om van elkaar weg te komen
dus een 20X40 bak met een flinke inloopstal

ben ik bereid meer te betalen
sja ligt geheel aan de accomodatie
een grote paddock met een flinke stal geeft ander werk dan 6 boxen
en is in mijn ogen makkelijker te onderhouden dan die 6 boxen
maar de oppervlakte is groter

als ik ga kijken naar wat een box kost per maand
hier tussen de 175 en de 275 denk ik niet dat ik meer zou willen betalen dan dat

een aantal voorwaarden zijn wel idd een stabiele groep
dus weinig wisseling binnen de groep

ook merk ik dat een groepje merries met meerdere kerels erbij vaak niet zo goed gaat
(concurentie strijdjes tussen de mannen
enzo
dus ik zou zelf al snel voor ene mannen en een vrouwengroep kiezen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 18:27

Bedankt voor jullie reacties!

Uiteraard moet er voor groepshouding meer dan genoeg ruimte (vandaar ook mogelijk de hogere kosten) zijn en is stabiliteit belangrijk: Nieuwe paarden moeten dus niet zomaar in de groep geïntroduceerd worden, maar geleidelijk en met verstand.

Zorg dat er altijd op genoeg plekken hooi ligt en er zijn verschillende mogelijkheden om individueel te voeren, ook in een groep (ook zonder oormerken Knipoog ).
Dan zullen er geen vechtpartijen zijn, de paarden veel sociaal contact hebben, ook hun rust kunnen vinden, de hele dag kunnen lopen (wat ook blessures helpt voorkomen).

Als ze daarnaast ook nog in dezelfde groep de wei in kunnen, lijkt het mij ideaal - voor elk type paard (met uitzondering van hengsten dan wellicht...).

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:48

Mijn paard wordt al gehouden in een groep (ong. 30 paarden) in een loopstal met uitlooppaddock en voldoende weidegang.
Mijn paard heeft het goed naar zijn zin zo, hij is tevreden, vrolijk en relaxed. De paarden hebben voldoende ruimte om zich af te zonderen als ze rust willen. Er ligt meer dan genoeg ruwvoer en paarden die bijgevoert worden gaan even in een aparte stal, dus geen gedoe met chips, halsbanden of oormerken Knipoog.
De groep bestaat uit bijna allemaal rijpaarden, blessures komen bijna niet voor, al hebben de ruinen nu in het voorjaar wel wat meer bijtwondjes van het spelen. Het is wel belangrijk dat er genoeg ruimte is voor de paarden om weg te kunnen komen en voor paarden die elkaar niet mogen dat ze elkaar kunnen ontlopen.

Ik betaal hier iets minder dan bij mijn vorige stal en ik ben dus voor groepshuisvesting.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:52

Mijn vader is enkele jaren geleden in Duitsland geweest om de zogenaamde Activ stallen te bekijken. Tevens oom te kijken of dit iets is voor onze pensionstal in Twente is.

Wat mn vader gezien heeft is vooral paarden die in alle rust met elkaar omgingen/de dag door kwamen. Natuurlijk moet er ruimte genoeg zijn voor een paard wanneer er kleine ruzies ontstaat, maar dat is meer dan logisch. Op een weiland aansluiten kan zeker en is idd nog mooier.
Mijn vader was erg te spreken over deze manier van paarden houden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 17:03

Sjoert schreef:
Mijn vader is enkele jaren geleden in Duitsland geweest om de zogenaamde Activ stallen te bekijken. Tevens oom te kijken of dit iets is voor onze pensionstal in Twente is.

Wat mn vader gezien heeft is vooral paarden die in alle rust met elkaar omgingen/de dag door kwamen. Natuurlijk moet er ruimte genoeg zijn voor een paard wanneer er kleine ruzies ontstaat, maar dat is meer dan logisch. Op een weiland aansluiten kan zeker en is idd nog mooier.
Mijn vader was erg te spreken over deze manier van paarden houden.

En? Gaat ie het implementeren?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 20:22

Esther schreef:
Ik betaal hier iets minder dan bij mijn vorige stal en ik ben dus voor groepshuisvesting.
- nieuwsgierig -
Denk je dat je de overstap ook had gemaakt als het iets duurder was geweest?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:24

Pff, dat is een moeilijke vraag, ik betaalde al riant vond ik en had mijn max op dat bedrag gesteld. Dat was ook de reden van de verhuizing, stalgeld ging omhoog, dat was ik niet meer bereid te betalen.
Aan de andere kant liet die manier van paarden houden op mijn huidige stal me niet meer los en wilde ik mijn paard daar wel heel graag stallen.

Dus... ik weet het echt niet omdat dat niet de realiteit was, ik wist toen ook niet dat we het hier zo enorm naar ons zin zouden hebben.

Als ik terug denk aan de tijd dat ik de beslissing nam dan denk ik niet dat ik het gedaan had als het stalgeld hoger was geweest, dan was ik ook niet meer terug gegaan om nog een keer te kijken denk ik. Een tweede punt is dat ik wel meer reiskosten kwijt ben nu, dat had ik er niet voor over gehad.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:51

Ook ik ben voor groepshuisvesting maar dan wel zo dat de paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen zijn, er moet een "ontsnapmogelijkheid" zijn zeg maar. Het 24 uur buiten (kunnen) zijn is vindt ik erg belangrijk. Wel zou ik in de toekomst (sportpaard) het prettig vinden als ik mijn paard bijv. een aantal uren op stal kan zetten met slecht weer en net na een zware training o.i.d. of even op temperatuur te komen en voor de extra verzorging. Anderszijds denk ik dat beweging het beste is voor spieren die net hard gewerkt hebben.

Afijn, zoals mijn paardje nu staat ben ik dik tevreden alhoewel ik wel met enige spoed op beter weer hoop zodat de groep ook het land weer lekker op kan.

Gr. Susan

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 07:32

QQQQ schreef:

Nee, het kost veeel te veel. Bloos

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 18:17

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 18:19

Sjoert schreef:
QQQQ schreef:
Nee, het kost veeel te veel. Bloos
Dat is wel heel jammer...maarja, meer stalgeld vragen is waarschijnlijk dus geen optie (gezien Esthers reactie Knipoog )

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:08

Mijn paard staat in dezelfde groepsstal als die van Esther.

k ben er naar toe gegaan omdat mijn paard gewrichtsproblemen had (invalhoefsmid had em anders op zijn hoeven gezet... Huilen ) Ik heb driekwart jaar gestapt en de vage kreupelheid werd niet beter. Ik dacht: hij staat in een box, loopt iedere dag een paar uur buiten (bij slecht weer in de molen) en wordt nog gestapt, maar het helpt allemaal niet. Het moet drastisch anders qua beweging, anders heb ik hem gehad. En dus besloot ik namens hem dat hij ging verhuizen. Op naar de groepsstal!

Inmiddels heeft mijn paard geen problemen meer. Zijn gewrichten zijn goed, hij ziet er ook anders uit. Het popperige en te dikke dat hij altijd had is er ook totaal van af. De beweging doet hem fysiek en geestelijk goed en hij speelt tot hij erbij neervalt (of tot alle 12 andere ruinen het beu zijn).

In onze stal tref je alleen maar paarden met harde hoeven (de paddock e.d. zijn expres verhard opdat ze betere hoeven krijgen), zonder beenproblemen (van de 30 niks kreupel of onregelmatig en ze zijn gemiddeld een stuk ouder dan de paarden in de dressuurstallen waar ik vroeger stond), ik heb geen hoestbuien of snot gezien, er zijn ook geen paarden met stalgewoonten. Mijn paard is een sukkeltje en is sociaal niet zo handig, hij had in het begin wel wat wonden. Nu is dat goed, hij ligt goed in de groep en speelt dus veel.

Als eigenaar heb ik het ook makkelijker omdat ik niet persé hoef te rijden omdat mijn paard anders te weinig beweging heeft gehad. Hij heeft een weiland van 10 hectare! En 's avonds een loopstal van 30x50 met nog een even grote paddock eraan vast.
Ik kan gaan rijden als ik tijd/zin heb. Lekker hoor.

Wat me vooral opvalt is de rust die er in de stal heerst. Je komt er binnen en er hangt een serene rust. Ze staan er zo heerlijk en degene die zin heeft om je te begroeten, komt naar je toe gescharreld.
Goed, deze paarden hebben heus eens een akkefietje met elkaar in de stal (paard A: 'jij mag daar niet staan', paard B: 'Oh nee? Says who?', Paard A: 'ikke, toevallig, en wie stond er ook alweer hoger in rang, nounounounou?', paard B: 'Okay..., maar we hebben het er nog wel over') maar er staan schotjes tussen zodat ze elkaar niet in een hoek kunnen zetten. Paard B loopt gewoon weg.
Naast het recht om het paard naast je eens rechtstreeks in zijn gezicht te kunnen zeggen wat voor (censuur) hij wel niet is, kunnen ze ook naast hun vriendjes gaan staan, verliefd zijn (er is een nieuw stelletje) of op elkaar passen als de rest slaapt.
Binnen in de stal is een slaapgedeelte en daar komen ze daadwerkelijk om uit te rusten als het buikje vol is. Ze hebben een hele grote slaapkamer Clown
Zo groot zelfs, dat er in de stal ook wel eens een paard langs komt galopperen. Dat kan niet iedereen in zijn stal Knipoog

Individuele paddocks vind ik een matige oplossing. Niet genoeg sociaal contact, niet genoeg beweging. In individuele paddocks staan ze nog steeds naast het paard dat jij als eigenaar voor ze bepaalt. Dit schijnt bij paarden erg veel stress op te leveren. Ze moeten zelf kunnen bepalen naast wie ze willen staan, het moet qua rangorde en 'liking' passen.
Individuele loopstalling was voor de benen van mijn paard zeker niet afdoende geweest.

De prijs is hetzelfde als mijn vorige stal. Ging ik er ook heen als het duurder was? Nou, de stal is 30 meter over de grens en ik zit financieel ook wel een beetje aan de grens, zeg maar Knipoog

Weet je zo genoeg QQQQ? Clown Anders schrijf ik nog een stukkie verder Sigaar

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:27

oeps, foutje!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 22:28

Thanks Kataklopje, ik weet zeker meer, maar niet snel genoeg, dus leef je gerust uit Knipoog

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:10

QQQQ schreef:
Thanks Kataklopje, ik weet zeker meer, maar niet snel genoeg, dus leef je gerust uit Knipoog

Aarghh, weet je wel wat je daar zegt.... Ze schrijft net zoveel als dat ze praat.. Extreme duivel Haha! (nou hoop ik dat ze me niet te serieus neemt, ik zit al onder m'n bureau...)

Verder kan ik alleen maar beamen wat ze schrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:05

Kataklopje, zou ik misschien wat foto's van die situatie mogen zien? Ben daar heel benieuwd naar Ja (en euh... Bloos als mod moet ik zeggen, maximaal 2 als foto, de rest als link, alvast bedankt Clown ) Of maak er een topicje van Lachen