nieuwe borstels/poetsspullen per paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arlette_

nieuwe borstels/poetsspullen per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 10:40

ik heb wel eens gelezen dat als je een paard hebt gepoetst, en je wil daarna een ander paard met die zelfde borstels poetsen,dat je ze eerst schoon moet maken ofzo
nu mijn vraag, is dit echt zo? ( niet zo handig op een manege ) en als dit echt zo is, hoe moet je die borstels dan precies schoonmaken?
alvast bedankt
-xxxx-

fjordnina

Re: nieuwe borstels/poetsspullen per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:03

Schoonmaken wordt gedaan om eventuele ziektes als schimmel niet zo gemakkelijk over te brengen. Dit geld met name voor paarden die niet in elkaars omgeving staan, immers als 1 paard op stal het heeft is de kans groot dat de rest het ook krijgt.

Ik maak mijn borstels na iedere poetsbeurt schoon door de losse haren eruit te halen en het stof op een paal of muur af te vegen.

Eens in de zoveel tijd gaan ze in warm water met groene zeep. Daar laat ik ze een nachtje in staan weken en dan spoel ik ze daarna goed schoon onder de kraan zodat alle zeepresten verwijderd worden.

WonderLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:04

Wat je hebt gelezen is inderdaad zo Knipoog want als je een paard gaat poetsen en daarna een andere met de zelfde borstels dan kan dat eerste paard die je borsteld iets hebben wat besmettelijk is dat komt dan in de borstel en als je dan een ander paard gaat poetsen kan die het ook krijgen Knipoog Hoe je het schoonmaakt : met je handen de haren eruit halen en onder de kraan houden tot dat ie weer helemaal schoon is Knipoog bijv. in een sopje laten weken Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:09

tsjah ik heb maar een paard dus niet zoveel last van Nagelbijten / Gniffelen
maar het klopt inderdaad wel, al is het wel zo als fjordnina zegt dat als een paard op stal iets heeft de hele stal dit gemakkelijk overneemt of je ze nou borstelt met dezelfde borstels of niet..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:08

Als je naar een andere stal gaat, of een paard van een ander poetst zou ik de borstels eerst schoonmaken, of andere nemen.
Mijn verzorgpony's staan samen op de uitloop, komen continu met elkaar in contact etc. en daarvoor gebruik ik dus ook dezelfde borstels.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:00

Bij on in de mangen staat er een bak met borstels enzo iedereen gebruikt ze voor alle mangepaarden (niet voor paarden die daar op stal staan Knipoog )
en voor je eigen paarden denk ik niet dat per paard andere borstel moet hebben (als ze het al op een manegen niet doen Haha! )

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:19

bij ons op de manege heeft elke manege pony een eigen poets emmer met naam erop.. zodat er niet andere pony;s met die borstels worden gepoetst.. eigen paarden hebben natuurlijk hun eigen poets spullen..

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:09

fjordnina schreef:
Schoonmaken wordt gedaan om eventuele ziektes als schimmel niet zo gemakkelijk over te brengen. Dit geld met name voor paarden die niet in elkaars omgeving staan, immers als 1 paard op stal het heeft is de kans groot dat de rest het ook krijgt.

Ik maak mijn borstels na iedere poetsbeurt schoon door de losse haren eruit te halen en het stof op een paal of muur af te vegen.

Eens in de zoveel tijd gaan ze in warm water met groene zeep. Daar laat ik ze een nachtje in staan weken en dan spoel ik ze daarna goed schoon onder de kraan zodat alle zeepresten verwijderd worden.

Helemaal mee eens Knipoog

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:29

ik heb voor mijn paard eigen borstels en voor mijn shetlander, nadat ik heb geborsteld haal ik altijd de haren eruit, ik zet ze ook welis in warm water met een beetje zeep en laat ik ze de hele nacht weken..

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:16

Als je ene paard met witte haren borstels en vervolgens een zwart paard dan zitten er ineens allemaal witte haren in de vacht van het zwarte paard. Ik maak zowieso na het borstelen de borstels schoon, naja de haren eruit halen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:35

Alles op stal wordt met dezelfde borstels gepoetst, enkel de appaloosa's hebben een eigen borstelset, maar meer omdat die witte haren zo opvallen op die bijna zwarte hackney's. Knipoog
Schoonmaken doe ik niet specifiek, maar aangezien de paarden wekelijks gewassen worden met de borstels worden ze zo ook wel schoon. Ik vind het onzin als ze op dezelfde stal staan.

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:12

Wij hebben voor al onze paarden een apparte poestkoffer.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:11

Ik gebruik voor Katinka en haar twee weidemaatjes altijd dezelfde borstels. Ze staan al hun leven lang dag en nacht met z'n 3en en delen alles, zo ook de borstels. Natuurlijk haal ik de haren er wel uit, maar ik ga niet moeilijk doen om voor elke pony andere borstels te gebruiken of helemaal schoon te maken.

Voor manegepony's heb ik m'n eigen borstels, die gebruik ik ook alleen maar op de manege. Daar rijd ik meestal wel op een vaste pony en gebruik ik ook mijn lievelingsborstels voor. Voor de andere pony's gebruik ik dan de borstels die ik voor de vaste pony bijna niet gebruik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:14

ik gooi ze eens in de zoveel tijd gewoon op 40 graden in het wasmachine... maakt wel herrie trouwens Knipoog

liszzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:51

ja zeker!! dat moet!! als dat paardje een besmettelijke ziekte heeft, kan het volgende paardje het ook krijgen!!

liszzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:51

Neonlight schreef:
Alles op stal wordt met dezelfde borstels gepoetst, enkel de appaloosa's hebben een eigen borstelset, maar meer omdat die witte haren zo opvallen op die bijna zwarte hackney's. Knipoog
Schoonmaken doe ik niet specifiek, maar aangezien de paarden wekelijks gewassen worden met de borstels worden ze zo ook wel schoon. Ik vind het onzin als ze op dezelfde stal staan.

nou, is heel erg slecht hoor......

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:40

Wat is er slecht aan dan? Borstels komen wekelijks in de sop als er de paarden mee gewassen worden, en de paarden hebben contact met elkaar, zie niet in dat een schimmelinfectie of iets dergelijks alleen maar door borstels over gebracht kan worden als ze bij elkaar staan.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:45

Ik gebruik mijn borstels voor alle manegepaarden. De 'manege' borstels liggen ook in een bak bij elkaar en worden dus ook voor alle paarden gebruikt.

Als een paard een besmettelijke huidziekte of iets dergelijks heeft dan wordt dit meestal wel aangegeven (of je ziet het) en dan gebruik ik niet mijn eigen borstels. En raak ik andere paarden na het aanraken van dit paard niet aan voordat ik mijn handen heb gewassen.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:55

Je hebt ook een soort ijzeren ros borstel, daarmee kan je gemakkelijk alle haren en vuil uit je borstel halen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:59

liszzxx schreef:
ja zeker!! dat moet!! als dat paardje een besmettelijke ziekte heeft, kan het volgende paardje het ook krijgen!!

Maar als dat volgende paard het weidemaatje van je paard is, en er de hele dag mee staat te kroelen, dan maakt dat echt geen verschil hoor, dan is hij allang besmet. Knipoog
Dus het móet zeker niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:34

Ik heb voor beide paarden een aparte set. Ze staan ook op verschillende stallen.
De borstels ontsmet ik regelmatig door ze te wassen met een Dettoloplossing.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:39

liszzxx schreef:
Neonlight schreef:

Is dat alles wat je te zeggen hebt? Als ze op dezelfde stal staan, waar niet zomaar iedereen aan de paarden komt, is er niks aan de hand. Als ze dan wat hebben krijgt een andere het vaak toch wel

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:34

Ponybokjes schreef:
Als je ene paard met witte haren borstels en vervolgens een zwart paard dan zitten er ineens allemaal witte haren in de vacht van het zwarte paard. Ik maak zowieso na het borstelen de borstels schoon, naja de haren eruit halen..

dit ken ik ja Ja
wil ik een paard in de manege poetsen word ie nog vuiler Sigaar nouja witter Tong uitsteken (het is een donker bruine Haha! )
dan moet ik eerste de haren eruit doen voor ik aan mijn paard kan beginnen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:08

liszzxx schreef:
Neonlight schreef:

Ik poets mijn paarden ook met dezelfde borstels geen enkel probleem Knipoog Nou zijn dit wel mijn eigen en die borstels gebruik ik dus niet voor andere paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:15

Mijn paarden staan naast elkaar, kunnen elkaar dus ook zo aanraken. Ik was wel begonnen met een aparte borstelset voor alletwee, maar dat is nu over, ik heb een set Osters en daar doe ik ze allebei mee.