Welk graszaad kan ik het beste nemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Welk graszaad kan ik het beste nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 14:24

Wij hebben eens stuk grond bij ons achter gepacht en dat moet nu bewerkt gaan worden tot weiland. Tot zover heb ik alles voor elkaar. Nu moet ik echter opgeven bij de loonwerker wat voor soort graszaad ik erin wil hebben. Tja, en daar weet ik dus echt helemaal niks van... Bloos .
Dus, wat voor graszaad hebben jullie in je wei en bevalt het? (Het gaat om 1 1/2 ha grond voor twee (sport)paarden. Ik wil er dus ook wat hooi van af halen). Het is zandgrond met een heel klein beetje klei erdoor, redelijk los dus.

Imker

Re: Welk graszaad kan ik het beste nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:16

Mijn weides zijn ingezaaid met BG11. Dat is hetzelfde gras als wat als hooigras gebruikt wordt.
Fijn gras, niet te fijn (zodat het niet supersnel kapotgelopen wordt) en heel voornaam: geen onkruid!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:42

Ik denk dat speciaal paardengras het meest geschikt is. kijk eens op www.paardenwei.nl

daar staan heel geschikte mengsels op.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 04:26

ik zag laatst ook graszaad speciaal voor paardenweides met kruiden er door heen. misschien is dat wat? bij paardendrogist dacht ik als ik me niet vergis hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:19

Dat met kruiden zou ik niet willen
Zou bang zijn dat die de overhand gaan nemen.
Ik zou persoonlijk wel paardengras nemen, kan wat beter tegen bekorte begrazing en is wat steviger van structuur.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:52

Engels raaigras ofzo is volgnsmij paardengras.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:20

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:14

imker schreef:
Mijn weides zijn ingezaaid met BG11. Dat is hetzelfde gras als wat als hooigras gebruikt wordt.
Fijn gras, niet te fijn (zodat het niet supersnel kapotgelopen wordt) en heel voornaam: geen onkruid!

Helemaal mee eens! Binnenkort ga ik mijn weide ook opnieuw inzaaien.
In eerst instantie dacht ik zelf ook aan een mengsel die er speciaal is voor paardenweides, maar nadat ik advies heb gekregen die heel veel van graszaaden (en mais) afweet, ben ik toch van plan om de BG11 (rendement) te zaaien.

Waarom:
* Ik wil er ook graag van kunnen maaien, en bij paardenweidemengsel is vaak het probleem dat er laatgroeiende grassoorten inzitten, die ook niet lang worden.
* De prijs, paardenweidemengels zijn veel duuren (en 9 van de 10x betaal je namelijk alleen maar voor het woord paard Nagelbijten / Gniffelen)
* Er waren er nog wel een paar, maar die ben ik vergeten Bloos

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Succes ermee!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 08:30

Allemaal bedankt hoor. Ik denk dat ik maar eens ga vragen naar BG11. Echt speciale soorten hebben ze ook niet hier vrees ik. Wij hoeven het inzaaien niet te betalen, dus voor de prijs maakt het niet uit, maar ik moet wel even opgeven wat voor soort erin moet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:12

Citaat:
BG 4 is een mengsel van 72% Engels raaigras en 28% Timotheegras
BG 5 is een mengsel van 56% Engels raaigras, 14% Timothee, 14% Beemdlangbloem, 3% Veldbeemd en 13% witte klaver.
BG 11 is een mengsel van 69% Engels raaigras, 14% Timothee, 14% Beemdlangbloem en 3% Veldbeemd.

Verder heeft Pavo ook een graszaadmengsel meen ik : http://www.pavo.nl/specials/paardengras ... uiden.html

Zelf heb ik in de weide een mengsel van hoofdzakelijk Engels Raai en Veldbeemd staan, verder nog wat diverse andere soorten, maar niet de moeite van vermelden waard. Engels Raai vind ik zelf heel fijn spul Lachen

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:01

ik heb vorig jaar een gedeelte ingezaaid met een paardengrasmengsel. Het grote verschil met het "oude gras" is dat het echt veel beter tegen betrapping. De hergroei vertraging van dit mengsel is een stuk korter dan het engelse raaigras dat nog in het midden van het perceel staat(= meer opbrengst) . Engels raaigras is wel echt produktie gras= koeiengras en bevat veel suikers. niet zo handig als je een sober ras hebt.

Ik zou aan de loonwerker vragen wat er in de buurt gebruikt word aan mengsels. De dichtheid van de graszode is belangrijk bij het dragen van druk. Dus als het een paar dagen nat is vangt de grasmat de betreding op. een open zode word snel vertrapt en dan krijg je geheid onkruid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:53

Engels raai is weer wel belangrijk voor stevige graszode / stabiele bodem Lachen En verder hangt het ervanaf hoe je de wei bemest + hoe lang je het gras laat groeien voor de paarden erop mogen, evenals hoe lang. Voor die krachtigheid, dus ik zou niet per definitie engels raai afwijzen voor paardenweides Lachen

Mijn sobere ponies staan ook gewoon in een vette koeienweide, met verschil dat zij dan 3 u (en later in het seizoen 5 u) op de wei gaan, en verder permanent op een grondpaddock staan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:16

Mijn paarden staan in de zomer 12/24 of 24/7 buiten (ligt aan het weer) en mijn weides worden niet kapotgelopen met BG11 als bodem.

Voornaamste redenen bij mij voor het kiezen van BG11 waren:
- weinig/geen onkruid
- laag in onderhoud
- goede voedingsstoffen in gras
- niet hoeven bijvoeren
- goed te hooien
- niet te veel te hoeven bemesten
- weide niet snel kapotgelopen
- EN heel belangrijk: niet te duur!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:32

Wij hebben speciaal paardengras, geen flauw idee wat het voor de rest inhoud eerlij kgezegd..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:10

Weet iemand of in BG11 veel eiwitten zitten? Dit ivm met schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:47

Eiwitten is niet van belang, het draait om de fructanen, en dat is weer afhankelijk van de weersomstandigheden en of het gras snel gegroeid is / gestresst raakt. Daarnaast ook je mate van beweiding en hoe lang je het gras laat groeien Lachen

BG 11 is geschikt voor alle paarden.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 19:10

Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik heb vandaag BG11 besteld bij de loonwerker en als het weer een beetje mee zit word het binnenkort gezaaid. Ze keken me zelfs niet eens wazig aan (zoals gewoonlijk als ik van tevoren bedacht heb hoe ik iets wil... Haha!)

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:57

joyce83 schreef:
Weet iemand of in BG11 veel eiwitten zitten? Dit ivm met schuren.

In Nederland gebruikel we meestal BG11, een graszaadmengsel voor rundveeweides. De "normale" graszaadmengsels hebben een hoog aandeel engels raaigras dat erg hard groeit (productiegras) en ook een hoog eiwitgehalte heeft (voor een eiwitrijke melk bij koeien). Voor paarden is dit mengsel duidelijk minder geschikt aangezien paarden over het algemeen al veel te veel eiwit (c.q. stikstof) binnen krijgen en een veel hogere behoefte hebben aan structuurrijk gras.

Bovendien is het "normale" gras slecht bestand tegen de wijze waarop paarden weiden (zeer kort het gras afgrazen). Koeien snijden gras af met de tong. Paarden “millimeteren” het gras met hun tanden. Gras begint weer te groeien vanuit “het groeipuntje”, daar waar de blaadjes uit de stengel komen. Als het groeipuntje opgegeten is, komt het gras moeilijk weer op gang. Een goed paardenmengsel bevat dan ook gras met een heel laag groeipunt (dicht bij de grond), zodat het gras na “consumptie” weer snel kan aangroeien.

Cath_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:59

@ Gerrie: Bedoel je dus dat BG11 eigenlijk niet zo geschikt is voor paardenweides gezien het hoge eiwitgehalte??

Welk mengsel zou je dan wel aanraden? Een van de andere B mengsels met minder Engels raaigras of toch een speciaal paardemengsel?

Iemand enig idee trouwens hoe duur graszaad is??? Zowel de paardemengsel als het 'normale' BG11.

groetjes,
Cath

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:01

Volgens PAVO is BG11 niet geschikt vanwege die eiwitgehaltes.

Hier heb ik prijsinfo over zaad;

VitaHorse:

prijs/100 kg excl. BTW b/n

GrassBalance € 450
Low fructane mix € 490
Herb mix € 4.250

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:03

Even een rare vraag misschien. Maar als je de weide doet verticuteren dan gaan toch ook veel "onkruiden" uit de weide? Hoe zit het dan met kruidenrijke wei? Haal je dan deze kruiden er niet uit als je dat doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:38

Persoonlijk wil ik geen kruide weide
Wel een weide mat gras dat tegen korte begrazing kan.

Simpel, die kruiden gaan toch overwoekeren en dat wil ik niet.
Nu kun je als het echt te erg is eens spuiten tegen onkruid, dan niet.
En dat kruid kan ook niet tegen mesten.
Nu is overbemesten niet goed, maar niet mesten ook niet Lachen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:00

runningkawa:

Ja je hebt gelijk met de kruiden. Daarbij lijkt me dat je er dan ook verstand van moet hebben wat dan een kruid is en wat ONkruid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:02

Ja idd, dat ook nog eens Ja
Verschillende soorten grassen lijkt me wel fijn Ja

Isa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:03

Ik zou zelf ook gaan voor BG11. Hebben wij ook en het bevalt prima.