hoeveel perceel oppervlakte nodig voor paard aan huis.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

hoeveel perceel oppervlakte nodig voor paard aan huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 12:27

Nou zoals de titel al zegt zou ik wel eens willen weten wat iemand aan perceel oppervlakte heeft voor 1 paard aan huis (met shet).

Op het moment staat mijn pony aan huis met een oppervlakte van ongeveer 3 rijbakken. 3x 17 bij 45 meen ik. Voor mij is het belangrijk dat ik in de toekomst een rijgedeelte heb dus 20 bij 40 en daarbij nog een stuk waar hij op kan grazen. Het rijgedeelte blijft wel voorzien van gras.

Ben dus eigenlijk gewoon nieuwsgierig als we ooit naar een huis gaan kijken hoeveel grond erbij moet zitten. Natuurlijk is hoe meer grond hoe beter, maar helaas ook duurder.

Graag geen discussie dat een paard niet alleen hoort te staan, dit komt al vaak genoeg in andere topics voor.

maudy_89

Re: hoeveel perceel oppervlakte nodig voor paard aan huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:28

1 hectare per paard dacht ik maar wij doen met 2 paarden en 2 schetjes 1 en een half hectaren gaat prima ruimte zat

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:42

Waar van uit gegaan wordt is 1 hectare per paard. Per volgend paard een halve hectare erbij. Nou denk ik dat dat vooral is als het paard van het gras moet leven, dus niet bijgevoerd wordt. Qua ruimte is dat wat ieder inschat of fijn vind voor zijn/haar paard. Veel ruimte is natuurlijk fijn maar niet noodzakelijk Knipoog

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:44

wij hebben 24oo meter, totaal
met een bak van 36x18 en in de zomer de wei van de buren 1ha,
met een shet en 2 kwpn

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:51

Staat in de faq niet iets van 2500m2 per paard? Het ligt er natuurlijk aan of je bijvoert of je paard van het gras moet leven. Vroeger hadden wij een merrie staan bij mijn opa en oma op 5000m2. Paard stond zomers dag en nacht buiten en in de winter alleen overdag. Ze hield dat stuk echt niet bij in haar eentje, had best nog een paard bij kunnen staan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 12:55

Op zich staat hij op dit moment met het oppervlakte van de wei goed. Maar het is toch meer met het oog op de toekomst. Daarbij wordt van de zomer als het gras goed groeit ook wel vaak genoeg gemaaid. Bijvoeren is natuurlijk geen probleem. Als het nodig is dan is het nodig. Nu voer ik in de zomer niks bij en hij kan soms wat aan de dikke kant zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:02

Qua weiland zeggen ze volgens mij een 0,5 hectare voor het 1e paard en dan een 0,25 hectare voor het volgende paard.

Maar ik zou geen moeite hebben met minder dan dat hoor Bloos Voeren we wel gewoon hooi etc. bij.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:48

-> VSW

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:50

Als je 1 hectare per paard hebt, zegt men dat je in de zomer niet hoeft bij te voeren. Als het alleen gaat om buitenstaan en hij verder nog wordt bijgevoerd (hooi en kuil) kun je met minder toe.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:53

Leonoor schreef:
Qua weiland zeggen ze volgens mij een 0,5 hectare voor het 1e paard en dan een 0,25 hectare voor het volgende paard.

Deze regel heb ik ook vaak gehoord. Overigens is het sterk afhankelijk wat je met je paarden doet, hoeveel perceel je nodig hebt. Wil je ze 24/7 buiten, of maar een paar uurtjes per dag. Zet je in de winter op de wei ( als dat kan ) of zet je ze dan in de bak. Wat wil je in de bak doen, en dus hoe groot moet die zijn.
In de hoefslag stond vorig jaar een stuk van mensen die met een perceel van 1800m2 toe konden. Die hadden 1 paard, een stalletje, een bak en dan nog een klein stukje wei over. Dat paard stond alleen op het weitje als het goed weer was, voor de rest los in de bak. Dat kan natuurlijk ( het zou mijn keuze denk ik niet zijn ). Het is maar hoe je het zelf invult. Ik vind zo'n perceel toch echt wel minimaal.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 15:01

Mij lijkt het voornaamste dat het paard ook echt kan lopen. Ik ken ook mensen die hebben een paardje wel buiten staan, maar kan dan in de stal en op een klein stukje buiten van gok ik 4x4. Ze hebben wel een wei maar daar zie ik het paardje niet vaak op staan. Indien een paard dagelijks in een bak kan van 20 bij 40 lijkt me dat toch ook goed.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:18

Op zich kwa ruimte misschien wel, maar ik zou mijn paard een weiland niet willen ontnemen. Nergens wordt mijn vreetzak vrolijker van dan op de wei staan. Je kan hem uren in de bak zetten, en dan vermaakt hij zich wel, maar hij wordt er niet zo gelukkig van als op de wei.
Wij hebben wel eens gekeken naar de mogelijkheid van een bak en stal aan huis en dan in de zomer een wei huren van een boer. Maar zonder mogelijkheid van enige weidegang, zou ik mijn paard niet willen houden. Maar zoals ik al zei: dat is natuurlijk persoonlijk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 15:24

Nee oke daar geef ik je gelijk in. Die van mij word ook chagie als hij een tijdje (door kunstmest of onkruid bestrijding) de echte wei niet in kan. De rijbak waar hij altijd in mag lopen heeft ook gras, maar dat is altijd kort omdat hij daar dus altijd in mag. Ik zou hem dus echt geen plezier doen met geen gras. Maar dan liever een uitloop bakje (7x7) zodat hij altijd naar buiten kan en dan wel een wei hebben waar altijd echt gras te halen is waar hij dan elke dag 2-5 uur op kan.
Helaas is een grote wei niet voor iedereen haalbaar door financiele middelen of geen grond beschikbaar in de buurt.

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:50

Ik heb zo'n 4000 m2 waarvan nog 800 m2 bak die we ook als paddock gaan gebruiken en 65 m2 aan stal.
We zijn dit nog aan het realiseren *de bak en stal) maar ik hoop dat ik hier dus mee toekom met 1 paard en een shet....en eventueel in de toekomst ooit eens een logeetje.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:15

Mijn paarden staat alletwee op een halve hectare en die hebben ruimte zat hoor!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:36

het ligt er ook aan of je je paard swinters ook op de wei laat he. ze vertrappen ook een boel, dus als je ze dan op een klein stukje hebt staan is een groter stuk wel prettig...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:17

Ik heb 2 paarden en totaal 1.5 HA grasland.
Dit is rúim (overdreven) voldoende voor die van mij en ik haal er ieder jaar ook nog eens 2 of 3 sneden hooi af.

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:07

Ik heb ongeveer 5000m2 voor een groot paard en een minishet. Ze staan overdag, zomer en winter daarop. Dat is genoeg. In de zomer maai ik het zelfs regelmatig, zodat de shet zich niet kan overeten. Ik wil ze bewust niet op een kleiner stuk, omdat ik het heel belangerijk vindt dat ze kunnen rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:15

Ik denk idd dat je ook ongeveer aan 5000 m2 weiland moet denken wil je zo ook geregeld laten grazen Ja
Vaak gaat er ook nog een bak vanaf.

Bij meer kun je zelf eens hooien, maar daar moet je maar zin in hebben Lachen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:44

Ons stukje is iets meer dan 1 ha (1,2 ha ofzo) en daar hebben we een bak op van iets breder dan 15m en iets korter dan 30m. Onze paarden staan er met zn 2en en eigenlijk is het teveel gras voor ze. We halen er niet zelf ons gras af voor ze om te voeren in de winter maar het kan wel, hebben we een keer gedaan.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:15

Bij ons staan ze (geloof ik) op rond de 2500 m2. Dit gaat om een a-pony en een e-pony. Dit is méér dan voldoende. Ja

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:12

maar als je gewoon een stal hebt en overdag op een weilandje hoe groot moet die dan minimaal zijn?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:36

IK heb 2 ha voor 14 pony`s/ paarden en hoef heel de zomer niet bij tevoeren als ze dag en nacht buiten staan , ze zijn dan flink rond als ze de winter weer ingaan en in de winter staan ze ovedag op de wei en worden dan ook s`morgens en sàvonds bij gevoerd met biks en ruim voldoende hooi.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:56

Wij hebben op ons perceel een weide van ong. 0.5 hectare en daar ligt ook de bak van 20x36m in. Ik heb een KWPN-er en een shet.
We hebben ruim voldoende gras voor hen beiden!! Soms zelfs teveel Haha!
Zomers staan ze dag en nacht in de wei en 's winters overdag in de bak en 's nachts op stal.

Volgens mij is de 1 hectare norm-per-paard gebaseerd op zelf hooien en dan dat 's winters voeren. Zodat je dus je paard het hele jaar rond van je eigen land voert......

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:00

wij hebben 0,6 hectaren. Nu staan er 2 shetlanders op, en af en toe komt er een haflinger bij.