Hoe een wei in tweeen delen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Hoe een wei in tweeen delen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 21:08

Hai

Aangezien de winter zo goed als voorbij is, en het weide seizoen alweer voor de deur staat:
Ik heb vrij grote wei, die ik in tweeen wil delen. Hoe kan ik dat het beste doen? Vorig jaar heeft mijn tussenscheiding het welgeteld 3 dagen volgehouden Koe het paard van mijn stalgenoot is gewoon door het schrikdraad heen gegaan... en heeft toen een paar palen meegetrokken. Was een erg duur grapje aangezien er flink wat palen doormidden waren. Wat is een 'paard-proof' tussenscheiding?

jantina

Re: Hoe een wei in tweeen delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:10

Bij ons was het ook vaak een beetje klooien met het stroomdraad, maar sinds we een andere stroomklok hebben met méér stroom erop is het voorbij. Zelfs voor kleine wollige houdini's en krachtpatsers met een deken op.

Maar als dat bij jouw niet werkt.... dan weet ik het niet. Van de grote wei definitief twee kleinere weides van maken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 21:17

Definitief 2 weides maken, kan helaas niet (wei is van natuurmonumenten). Hoeveel volt had jij erop staan?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:18

Wij hebben gewoon palen en lint.
Ze gaan er niet doorheen. Maar als ze dat eenmaal in de kop hebben doen ze dat toch wel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:53

Voldoende stroom werkt bij mij wel. Kon alles maken maar als er geen stroom op stond was Hans eruit. Toen hem express aan het draad laten snuffelen en toen kreeg ie een flinke tik, sindsdien is hij niet meer ontsnapt.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:55

Zorg dat de palen(of wat dan ook) goed vast staan .
Zet er goed veel stroom op
en laat ze dan eens regelmatig aan de stroomdraad 'snuffelen' of je duwt ze er tegen . Dat ze weten dat er stroom opstaat .
Ik heb een shetlandertje en die breekt ook altijd uit . Nu heeft ze een antennen boven op haar halster en als ze er dan onderdoor (of wat dan ook) probeert te gaan , raakt die antennen de stroomdraad en crosst ze de hele wei door . En probeert ze het niet meer Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:56

Haha heb je daar een foto van, klinkt behoorlijk apart.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:04

probeer eens om, een plastic tas aan reepjes van ong 5/10 cm te knippen en deze met een knoopje (om de meter)om de draad heen binden, dit helpt zeer goed bij onze paarden. Misschien helpt het ook bij jou?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 17:52

Palen stonden enorm goed vast in de grond, maar waren niet bestand tegen een hongerige peerd van 500 kilo Clown
Ik heb gewoon dun stroomdraad, is dikker draad of lint beter?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:19

Nee, dat maakt niks uit. Je kunt beter hebben dat het draad gewoon knapt als ze er toch doorheen gaan dan dat het door blijft schuren.

Een flinke lading stroom erop (en dan bedoel ik ook echt een flinke lading).
Zoals missMaya zegt... ze het stroomdraad aan laten raken: be my guest.. Ik heb altijd het idee dat paarden donders goed weten wanneer het stroom wel en wanneer het niet aan staat..
Trouwens.. hou een paard maar eens vast die net een klap stroom krijgt. Clown

fannygirl94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:29

idd heb je het paard vats...krijg je zelf ook lekker een klap.

Flinke stroom en bij echte uitbrekers kun je ook zo'n soort antenne aan het halster maken, schijnt effectief te zijn!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:35

fannygirl94 schreef:
idd heb je het paard vats...krijg je zelf ook lekker een klap.

Van wat?
Het paard of het stroomdraad? Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:38

Ik heb dat paard ook wel eens laten 'knuffelen' met schrikdraad (gewoon dat haakje van het handvat van schrikdraad even tegen ze aanhouden, krijgt alleen het paard een schok). Werkte wel moet ik zeggen, paard ging mooi achteruit. Ik had geen keus, het was of het paard expres een schok geven, of het paard was uitgebroken...

Ik heb groen draad, kan het daar aan liggen?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:40

van dat brede band bedoel je?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:42

Ik heb nu echt dun draad, maar ik ben bang dat, omdat het groen is, de paarden het niet heel goed zien. Is daarom breed, wit lint beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:44

Wij hebben palen van 1.65 hoog en dan twee tot drie lagen breed dik lint. Nu staan ze maar met zijn tweeen en is de grootste 1.64 die komt dus net niet boven het hek uit. Overgens zouden ze ook wel achter een lüllig stroomdraadje blijven staan. Maar denk dat menig paard er wel achter zou blijven.

Het lint wat wij hebben is van dat brede witte lint, toch al gauw 2.5 cm breed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:44

gewoon palen goed vastzetten, en flink stroom oplaten.
en ja, lint is beter, ook als ze boijven hangen, met dunne draad kunnen ze zicht snijden, meer dan met lint
je kan er ook lintjes aanhangen als je bang bent dat ze niet zien

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:45

je kan beter dat breede band pakken zien ze goed en geeft de minste beschadeging als ze erdoorheen gaan. dat koord is heel rot spul krijgen ze erg lelijke wonden van. goed wat stroom erop en ze paar keer aan de hand mee langsstappen datze zien dat er lint hangt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:47

Wij hebben dik wit draad rond de weilanden. (van dat touw waar ijzerdraden doorheen lopen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:47

Het stroomdraad dat wij hebben, breekt vrij snel. Dus ze zullen er geen verwondingen aan overhouden (ene paard is er al veel vaker doorheen gegaan). Zal een echte stroomdraad sloper, zich laten tegenhouden door breder lint? Of is cord toch beter?
(De palen stonden echt heel goed vast, waren dikke houten palen. Maar ook die bezweken onder 500 kilo Clown)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:49

ik zelf heb koord, vrij dik, maar zeggen altijd dat lint het beste is. maar als je goed stroom op hebt ,maakt de dikte niet uit. paard krijgt dan normaal gezien vanzelf respect voor draad

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:56

Mijn vriend kreeg wel een flinke schok, toen hij het draad vastpakte. Ik controleer altijd of er wel stroom op staat, en dat stond er ook op.
(datzelfde paard is ook al eens door een stevig houten hek heen gegaan...)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:02

Inderdaad flinke klap erop zetten, en anders een hierboven al beschreven Teletubbie-antenne aan de ringen van het halster vastmaken. Ziet er niet uit, werkt wel. Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:07

heeft nieand een foto van die antennes???
ik he zoiets nog nooit gezien, en ik heb ook ontsnappingswonder, Min paard maakt dmv handvatten vastpakkenmet haar mond de draad open, maar heb al handige tips gekregen hiervoor

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:12

Brede linten en liefst een paar boven elkaar (witte!)
als je nu dunne groene draad hebt gaat hij het misschien minder goed zien Knipoog
Die van mij gaan er alleen soms door als ze weten dat er geen stroom op staat (dat testen ze altijd door met hun tastharen even te voelen)