Bestrating?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM

Bestrating?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 14:58

Na een ellendige winter met heel heel veel modder Huilen lijkt het nu eindelijk goed te gaan komen met mijn weilandje Clown

Mijn ouders hebben gezegd dat zij de kosten voor het bestraten van een stuk van de wei gaan voorschieten (voorschot op de erfenis zeggen ze Clown ).

Nu wil ik een stuk van ca. 250m2 gaan bestraten zodat de paarden ten allen tijden droog (uit de blub dus) kunnen staan. Daarnaast houden ze dan in de winterdag nog de beschikking over zo'n 500-700m2 (onverhard) weiland (met een schuilhok en een containerstal erop).

Er zijn mensen die zeggen dat de paarden/pony's dan absoluut het hele jaar op ijzers moeten, omdat ze hun hoeven heel hard gaan afslijten Verward .

Wat is hier nu eigenlijk van waar?

De paarden zullen volgens mij echt niet constant op die stenen gaan lopen (het zijn trouwens straatklinkers) lijkt mij Scheve mond

Mijn eigen paard haal ik juist in de winter van de ijzers (tot nu toe dan), om te voorkomen dat ze ze aftrapt in de blub... en de pony's zijn 2 shetten met behoorlijk harde hoeven en een New Forest (nu jaarling) met behoorlijk harde hoeven.

Iemand ideeen hierover???

pmarena

Re: Bestrating?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:25

Poeh dus je hebt in totaal maar zelfs nog minder dan 1000 m2 voor 4 paarden ??! Geen wonder dat dat snel modderig wordt...dat is voor 1 paard nog te weinig eigenlijk Bloos

Als het echt maar zo'n klein stukje is dan lijkt het me wel dat ze daar veel op zullen lopen , ze hebben dan weinig keus immers...

Waarom niet verharden om de stal heen trouwens ?
Kunnen ze in de stal wel met droge voeten staan ?

Even vergelijking , Rena staat op een wei die 10x zo groot is , daarvan is een deel een normale maat bak (stevig zand) en nog eens wat meer dan een halve bak is gestraat. Op dat harde deel staat dan ook een stal waar ze altijd onder het afdakje kunnen staan , en onder het afdakje zitten 2 hooiruiven.

Rena (D-pony) staat daar samen met een Welsh (iets groter dan Shet) en een jonge KWPN-er die eerder pony is dan paard Knipoog

Wei is helaas erg nat maar ze kunnen overal vrijuit lopen.

Meestal staan ze wat in de bak te lummelen of op het erfje.
Soms gaan ze de wei in om wat gras te zoeken , maar het meest staan ze hooi te eten.
Ze komen dus amper op de wei maar er zou echt niet nog 1 paard meer moeten staan want dan zou het 1 en al modder zijn...nu zie je nog wat sprieten.

Als je hooi voert op het harde staan ze daar sowieso het liefst.

Is juist mooie training voor de hoeven , worden ze mooier en steviger van dan altijd in die prut staan.

Als je een schraper hebt dan kunnen ze wel eng kort worden ja.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 20:58

Sorry, even voor de duidelijkheid; het totale oppervlak van het weiland is bijna 8500m2.

Het stuk waar ze in de winter op staan is zo'n 800-1000m2, er blijft dus nog ruim 7000m2 over voor de rest van het jaar.

minitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:07

Als je gaat bestraten houdt dan rekening met het afschot, bij de tante van mn vriendin loopt de bestrating in een kuil richting het weiland. Daar ligt dus het grootste deel van het jaar een grote plas met regen en urine. Niet echt fris No Cheer

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 11:15

Het is de bedoeling om een plaatsje te maken voor het schuilhok en om de containerstal en dan een pad van ruim 4 meter breed naar voren naar het toegangshek en de (toekomstige) bak. Het moet inderdaad wel op afschot komen te liggen ja, anders heb ik er nog niet zo veel aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:22

verstandig! Ik zou ook achter en opzij van het schuilhok wat straten,omdat ze er ook vaak achter gaan staan uit de wind.

over de ijzers is het moeilijk te zeggen. Ik denk zelf dat je ze s'winters gewoon af kunt laten. Hangt van het paard(je) af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:56

Waarom ga je bestraten met klinkers eigenlijk? In plaats van dat je beton laat gieten? Ik heb zelf betere ervaringen met beton of betonplaten. Die dingen liggen beter en stabieler. Klinkers gaan uiteindelijk verzakken, dus dan heb je een ongelijke straat na enkele jaren en moet je weer opnieuw beginnen.

Verharding heeft iig geen bijzondere invloed op de hoeven Lachen Ik haal idd in de winter ook altijd de ijzers eraf wegens afzuigen door de blubber.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:18

Met betonplaten, moet je wel de glade kant onder laten leggen.
Bij mij liggen ze dus verkeerd om en is het glad als het nat is.
We hebben nu een groot pad gemaakt naar de bak, wat dus is opgeruwd.
Kan zoveel makkelijker Tong uitsteken
Vegen is wel fijn op dat andere stuk Haha!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 19:39

Nou er komen klinkers simpelweg omdat betonplaten voor mij onbetaalbaar is voor 250m2. Ik had een prijs opgevraagd bij een bevriende aannemer en dat kwam voor die oppervlakte op ruim 7000 Euro! En dan had ik nog tweedehands platen ook! Met klinkers ben ik nog geen derde van dat bedrag kwijt, vandaar. Beton storten werd mij overigens afgeraden door de aannemer i.v.m. scheuren e.d. Bloos

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:41

ik had eerst een stuk met stoeptegels, nu met gestort beton. aan hoeven merk ik niet veel slijten niet extra of of zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:08

Okay, dat wist ik niet... Bloos Dat betonplaten zo duur waren. Wij hebben thuis een akkerbouwbedrijf, en door ruilverkaveling een nieuw stuk land gekregen, en daarop lag een menne vol met betonplaten. Die hebben we er dus allemaal uitgehaald, en ja dan kan ik ze ook gebruiken voor relatief lage prijs Clown

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:24

De hoeven zullen niet opeens erg gaan slijten hoor als je een deel verhard. Het is juist wel goed voor de hoeven als ze droog kunnen staan anders blijven ze te zacht. De ijzers kan je er swinters prima aflaten.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 11:54

Joepie! Mijn ouders willen ook een bak aan laten leggen Haha!

Dan ben ik helemaal gesteld Clown

Als het weer goed blijft laat ik ze waarschijnlijk eind volgende week al graven en dan kan mijn neef (is stratenmaker) de week daarna gaan straten.

Zijn we eindelijk van de blubber en het gezeur af! Afgod

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:21

Lekker hoor!
Ouders zijn cool! Go jij! Go jij!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 13:35

superwoman schreef:
Lekker hoor!
Ouders zijn cool! Go jij! Go jij!

Die van mij in ieder geval wel Clown

Ze vonden dat ik zo hard m'n best gedaan heb om er wat van te maken dat ze me nu op deze manier uit de brand willen helpen.

En zo kapitaalkrachtig zijn ze nou ook weer niet dat ze hier hun dagelijkse hobby van zullen maken, vrees ik Knipoog Dus ik ben hier echt héél, héél erg blij mee!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:21

Als je gaat bestraten verplaats je het probleem. De rest zal nog erger worden que modder. (en denk dan vooral aan de overgangen klinkers/modder.

fannygirl94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:24

modder zul je wel houden, maar een droog stukje is wel erg prettig voor je paardjes. Zeker rondom de stal, dan staan ze windvrij en niet in de blubber. Natuurlijk heb je altijd van die rare beesten die toch in de blubber gaan staan!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 19:41

Sjoert schreef:
Als je gaat bestraten verplaats je het probleem. De rest zal nog erger worden que modder. (en denk dan vooral aan de overgangen klinkers/modder.

Erger dan het nu is kan het bijna niet worden Verdrietig

Er zijn nu plekken waar ze bijna 20 cm in de soep zakken, vooral voor de stalcontainer en het schuilhok.

Naast de bestrating wordt eerst nog zo'n 40 cm zand gestort voor de overgang naar de rest. Hopenlijk voorkom ik hiermee de ergste rotzooi.

In principe wordt er een plaatsje bestraat van 4 meter diep en daarvandaan een pad van 4 meter breed en een meter of 35 lang naar de toegangspoort aan de voorkant.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 10:43

Joepie! Volgende week donderdag gaan ze beginnen met graven en zand storten.

Er wordt ook gelijk een bak aangelegd van 20x40!

Wat ben ik ontzettend blij met zulke ouders Afgod

millie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:45

Ik denk dat de paardjes er best blij mij zullen worden.
Mijn ijsjes stonden aardig in de blub en een paar weken geleden hebben ze een stuk betonplaatweg erbij gekregen.
Nou daar staan ze bijna de hele dag.
Nu het wat droger wordt trekken ze weer naar de aarde.
('s nachts staan ze binnen)

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:52

he natasja
had al het een en ander op msn begrepen ,
helaas word het het weekend en er na nu niet echt lekker weer,
maar wie weet erna ,
de ijzers kan je eraf halen !
succes ennuh ik wil wel foto's van het resultaat hoor

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 04:28

in het wild lopen ze ook op rotsen. lijkt mij geen probleem dat er geen ijzers onder zitten. mijn paard zal nooit ijzers krijgen. kijk eens op: www.hoefnatuurlijk.nl;)

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:58

Je kunt beter geen vergelijkingen met 'het wild' maken, want dat is hier niet. Ze kunnen heel best zonder ijzers staan op harde ondergrond. Dat doen die van mij ook al jaren en die kunnen ook kiezen waar ze willen staan. De hoeven slijten niet harder, volgens mij is de afwisseling juist goed.

Wel fijn dat je ook nog een rijbak krijgt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:00

de hoeven zijn niet anders dan bij een wild paard. de werking is en blijft het zelfde;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:02

Lekker zeg en een bak en een stuk bestraat, wij gebruiken gewoon stoeptegels. We kunnen er bijna 700 ophalen dus mocht het volgend jaar weer zo verschrikkelijk nat worden hebben wij ook eindelijk altijd een groot droog stuk.

ikenindi schreef:
de hoeven zijn niet anders dan bij een wild paard. de werking is en blijft het zelfde;)

De situaties van nu waarin paardne leven zijn op geen enkele manier te vergelijken met situaties uit het wild.