Wat is erger?? Alleen, met droge voeten of samen, in de blub

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mea

Wat is erger?? Alleen, met droge voeten of samen, in de blub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 22:33

Hoi hoi
Misschien kunnen jullie mij helpen met een keuze maken?
Ik heb namelijk een nieuwe pensionstalling gevonden wat ik op zich wel zie zitten, maar zoals altijd zijn er weer nadelen!!

De stal waar ik nu sta met mijn pony's, staat mijn shet alleen in een paddock. Ze is namelijk snel hoefbevangen en kan daarom niet de hele dag in de wei. De pensionhoudster heeft geen tijd (en zin?) om mijn shet voor een paar uurtjes in de wei te zetten en er later weer uit te halen, dus blijft ze maar de hele dag in de paddock. Mijn shet verveelt zich hier dood en houdt er zowiezo niet van om alleen te staan. Ze staat veel naar de andere paarden te hinniken en grijpt elke kans om te ontsnappen uit de paddock. Eerst stond ze in een paddock met alleen schriklint (met stroom), maar daar rent ze sinds kort gewoon dwars doorheen! (Nu staat ze in een paddock met houten omheining). Er zijn geen andere pony's die bij haar kunnen staan. Natuurlijk kan mijn andere pony er wel bij maar ik heb graag dat hij gras eet dan alleen hooi want dit kost mij anders een vermogen! Ook staat hij er 'snachts wel bij. De paddock waar mijn shet nu in staat is nog vrij droog ondanks de regen van de laatste tijd en ze kan eventueel 'snachts op stal als het erg nat wordt.

De nieuwe stal: Hier komt mijn shet bij andere kleine pony's in een paddock met afdak. Ook gaat ze samen met hen een paar uurtjes per dag de wei op. Dit lijkt mij erg gezellig voor haar. Maar het grootste nadeel van hier is dat het erg blubberig is!! De pony's staan er tot hun enkels in de blub. Dit lijkt mij niet echt gezond voor hun spieren,pezen, gewrichten, enz. en ben ik bang dat mijn shet het er snel koud krijgt (het is al zo'n koukleum ondanks haar dikke vacht). Ook is er geen mogelijkheid om haar 'snachts op stal te zetten (voor volgende winter wil de pensionhoudster wel een stalletje voor haar maken).

Dus wat is nu beter?? Haar alleen laten staan en droge voetjes of gezellig met andere pony's en natte voeten? Help!

Vjestagirl

Re: Wat is erger?? Alleen, met droge voeten of samen, in de blub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:18

Samen! Een paard ik een kuddedier!

twins4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:25

Als het goed is dan word dat weiland toch ook weer droog.Ik zou kiezen voor het met vriendjes staan. Niks beters als sociaal contact met andere paarden. Knipoog

Amonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:29

En de winter is tog al bijna om!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:31

Die van ons staan ook momenteel tot hun enkels in de blub, helemaal niet zo erg hoor; ieder weiland met een beetje paarden ligt er zo bij; als het over een tijdje niet zo veel meer regend en weer wat warmer wordt, is dat zo opgedroogt Knipoog ze kunnen over het algemeen goed tegen de blub, alleen moeten ze wel een droog plekje kunnen opzoeken, zoals bijvoorbeeld een schuilstalletje Knipoog

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:34

Zeker weten samen met anderen! Een gelukkig paard is een gezond paard! Bovendien hangt het voorjaar weer in de lucht, dus zal het weiland wel weer droger worden. Als er dan voor de volgende winter een droog schuilstalletje komt of een stukje stoep, is dat toch perfect?!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:35

samen idd! die van mij staat 24/7 buiten met een vriendje Ja

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:38

Ik sluit me aan bij de vorige berichten, samen dus Knipoog

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:41

Zeker samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:59

geen van beide...

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:00

Ik ga ook zeker voor samen!!

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:02

Ik zou voor de stal gaan waar ze samen kunnen staan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:06

samen een paard is een kudde dier en zo als je zelf zeg staad je shet zich enorm te vervelen en shetje kunnen heel wat aan kwa weer

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:42

Bedankt allemaal voor jullie mening.
Vandaag ben ik weer wezen kijken bij de nieuwe stal. De paddock waar mijn shet zou komen te staan staat nu echt onder water! Er is geen plekje meer om droog te staan of te liggen. Er is wel een afdakje waar de andere pony's dus onder gepropt staan. Ik weet het niet hoor, maar dit vind ik ook best zielig! Ik denk dat het nog best lang duurt voor dat dit opgedroogt is. Mijn shet kan niet zo goed tegen nattigheid en veel regen, ze staat dan snel te rillen en is zelfs een keertje onderkoeld geweest, daarom vind ik het zo'n probleem dat ze dag en nacht in de blub moet staan. (Mijn andere pony kan er wel goed tegen dus daar maak ik mij ook geen zorgen over.) Maarja daarentegen hebben jullie zeker gelijk met dat een paard een kuddedier is en dat ze samen horen te zijn.
Ik heb met de stallen afgesproken dat ik nog een maandje wacht dan is het misschien wat droger (??).

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:30

Eerlijk gezegd vind ik het allebei niet zo geweldig. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je 2 pony's hebt terwijl je een baaltje hooi extra al te duur vindt. De eenvoudigste oplossing is immers om je andere pony erbij te zetten. Zoveel hooi eet een pony toch ook weer niet en als die paar baaltjes je de kop al kosten dan had je beter niet aan 2 pony's kunnen beginnen. Dit klinkt misschien wel een beetje onaardig, maar als je ergens aan begint dan is het verstandiger om alles van te voren op een rijtje te zetten. Deze tijd van het jaar hebben pony's sowieso niet genoeg aan alleen gras, dus moet je toch al hooi bijvoeren. Dat plakje extra maakt dan toch niet zoveel uit?

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:34

Gewoon met zijn allen in de blubber!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:36

Mea schreef:
Bedankt allemaal voor jullie mening.
Vandaag ben ik weer wezen kijken bij de nieuwe stal. De paddock waar mijn shet zou komen te staan staat nu echt onder water! Er is geen plekje meer om droog te staan of te liggen. Er is wel een afdakje waar de andere pony's dus onder gepropt staan. Ik weet het niet hoor, maar dit vind ik ook best zielig! Ik denk dat het nog best lang duurt voor dat dit opgedroogt is. Mijn shet kan niet zo goed tegen nattigheid en veel regen, ze staat dan snel te rillen en is zelfs een keertje onderkoeld geweest, daarom vind ik het zo'n probleem dat ze dag en nacht in de blub moet staan. (Mijn andere pony kan er wel goed tegen dus daar maak ik mij ook geen zorgen over.) Maarja daarentegen hebben jullie zeker gelijk met dat een paard een kuddedier is en dat ze samen horen te zijn.
Ik heb met de stallen afgesproken dat ik nog een maandje wacht dan is het misschien wat droger (??).

kun je niet w88 tot de winer voor bij is en haar dan daar neer zetten ?

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:39

Is er geen 3e optie? Ik zou de andere stal niet aanraden omwille van allerlei soorten ziektes en aandoeningen. Zoek nog eens voort?

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 10:55

Jol1 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het allebei niet zo geweldig. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je 2 pony's hebt terwijl je een baaltje hooi extra al te duur vindt. De eenvoudigste oplossing is immers om je andere pony erbij te zetten. Zoveel hooi eet een pony toch ook weer niet en als die paar baaltjes je de kop al kosten dan had je beter niet aan 2 pony's kunnen beginnen. Dit klinkt misschien wel een beetje onaardig, maar als je ergens aan begint dan is het verstandiger om alles van te voren op een rijtje te zetten. Deze tijd van het jaar hebben pony's sowieso niet genoeg aan alleen gras, dus moet je toch al hooi bijvoeren. Dat plakje extra maakt dan toch niet zoveel uit?

Hoi ik begrijp je reactie, maar dat extra hooi te duur wordt is niet de enigste reden hoor! Maar anders werd het zo'n lang verhaal! Maar het gaat dan ook niet om een baaltje extra in de maand, het worden er in ieder geval wel 3 of 4! De hooiprijs is behoorlijk omhoog gegaan en kosten nu 5,50 per baal, dus zoals je begrijpt tikt dit behoorlijk aan!! Daarom heb ik ze liever zoveel mogelijk in de wei, dit kost immers niks extra. Natuurlijk krijgen ze allebei hooi bijgevoerd in de winter hoor!
Verder heb ik beide pony's al erg lang (shet 12 jaar, fjord 7 jaar) en situaties veranderen nou eenmaal!! Toen ik ermee begon stonden ze lekker bij mij aan huis, maar helaas kon ik daar niet blijven wonen, dus na vele verhuizingen en dergelijk, moeten mijn pony's op een pensionstal staan. Daarbij ben ik ook pas moeder geworden wat ook de nodige kosten met zich mee brengt. Maar wees gerust... ik zal mijn pony's echt niet uithongeren omdat ik het te duur vind! Maar alles wat ik een beetje kan besparen is mooi meegenomen. Verder heeft de pensionhoudster liever niet dat de paarden overdag ook in de paddocks blijven staan omdat het dan zo kapot wordt gelopen, vies wordt door poep en hooi (ookal haal je het iedere dag weg). Ze vind het al vervelend dat mijn shet erin moet blijven staan, maarja die wordt nou eenmaal ziek van de hele dag in de wei lopen!
Dus misschien dat je de situatie nu beter begrijpt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:58

runningkawa schreef:
geen van beide...

hier ga ik in mee Lachen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:02

Dan doe je je shet toch gewoon een dekentje op? Of vind je dat ook te duur?

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 11:06

sofie123 schreef:
Is er geen 3e optie? Ik zou de andere stal niet aanraden omwille van allerlei soorten ziektes en aandoeningen. Zoek nog eens voort?

Er zijn inderdaad wel meer opties maar die hebben nog meer nadelen dus daar begin ik helemaal niet aan. Of ze hebben geen paddocks, ( komt mijn shet 2 uurtjes in de wei en de rest van de tijd staat ze op stal ), of meer dan 30 minuten fietsen van huis, of ze liggen te ver van het bos, of ze zijn te luxe, enz. enz.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 11:10

katiavl schreef:
runningkawa schreef:
geen van beide...

hier ga ik in mee Lachen

dusss?? moeten ze maar in mijn achtertuin van 6 x 6m??? hahahaha Haha!

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 11:14

janderegelaa schreef:
Dan doe je je shet toch gewoon een dekentje op? Of vind je dat ook te duur?

die heeft ze al!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:20

Ne, verder kijken naar een goed plekje
Geen van beide is hier goed
Pony tot de kogels in de drek is niet gezond
Pony hele dag alleen ook niet, zeker niet als hij dat al duidelijk aangeeft