Wat verstaan jullie onder welzijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenmar

Wat verstaan jullie onder welzijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 09:45

Hallo allemaal,

Voor mijn opleiding Diergezondheid en Welzijn aan Hogeschool van Hall Larenstein ben ik bezig met mijn afstudeeropdracht. Ik doe hiervoor een onderzoek naar het welzijn binnen de paardenhouderij. Ik kijk naar wat dit begrip allemaal in houdt en hoe het meetbaar te maken zou kunnen zijn. Ik wil uiteindelijk een systeem op gaan zetten om een paardenhouderijbedrijf te kunnen analyseren en scoren op welzijn.

Nou wil ik graag van jullie weten wat jullie onder welzijn verstaan en wat je hierbij erg belangrijk vindt.

Alvast bedankt voor je medewerking.

Groetjes Marielle

leyo

Re: Wat verstaan jullie onder welzijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:43

leuke opdracht heb je trouwens! Allereerst suc6 ermee gewenst!

Onder welzijn versta ik hoe goed een dier het heeft.
- Hoe is de beschikking over water/voer van het paard. (hoe vaak en wat krijgt het paard gevoerd)
- Hoe wordt het paard verzorgt (hoe vaak gereden, gelongeerd, geborsteld)
- Hoe veel aandacht krijgt het dier (iedere dag of niet)
- In wat voor omgeving staat het dier (buiten of binnen)
- Hoe ziet het paard er zelf uit (gezond of niet?)

ik hoop dat je er iets aan hebt!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:41

Inderdaad een leuke, leerzame opdracht! Pling
Ik versta onder welzijn:

-heeft het paard contact met soortgenoten, vind ik erg belangrijk gezien het kuddeinstinct van een paard.
-word het paard vaak van stal gehaald, dus geen 23 uur per dag binnen in een ruimte van 3 x 3...
-voldoende weidegang of paddock iedere dag.
-is er veel afwisseling voor het paard, d.w.z. rijden, longeren, wandelen, buitenrit, losgooien, stapmolen, poetsen, knuffelen, gewoon aandacht zeg maar.
-Het voer, krijgt het paard voldoende en ook met wat afwisseling zoals muesli of slobber *dit natuurlijk wel met mate* wortels, appels, hierbij geldt natuurlijk ook dat het belangrijk is een paard niet te "overvoeren"...
-veel frisse lucht en beweging en bovenal wat ik hierboven al neerzet, daadwerkelijk contact met soortgenoten.
-voldoende medische begeleiding indien nodig, dus niet te lang doormodderen met een aandoening etc, ook de paardentandarts vind ik belangrijk, denk aan eten en het bit wat pijn kan gaan doen als er haken aan de kiezen zijn etc.
-goedpassend zadel en bit etc. ook heel belangrijk.
-gewoon dat je merkt dat je paard er goed uitziet, glanst en het naar zijn zin heeft en geen stalondeugden vertoont...dat laatste is toch meestal een teken van verveleing etc.

VEEL SUCCES met je opdracht! Pling

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:49

Ik probeer de natuurlijke situatie zoveel mogelijk na te bootsen. Alleen zijn sommige dingen niet altijd mogelijk, dit simpelweg omdat onze paarden meer gefokt zijn richting de sport en niet meer geschikt zijn om bij -15 buiten te lopen. Bovendien hebben we ook niet allemaal de luxe dat we een natuurgebied achter het huis hebben, ik in ieder geval niet. Ik laat de paarden zoveel mogelijk buiten en altijd met een soortgenoot, verder voer ik zo vaak mogelijk per dag, zodat ze eigenlijk de hele dag wat te kauwen hebben, dus meerdere keren per dag kleine porties. Ook moet je altijd goed naar je paard kijken, observeren eigenlijk, om ziektes zoveel mogelijk te voorkomen. Zorgen dat je paard gelukkig is, dit kun je zien als je paard gezond is en eigenlijk helemaal niet geinteresseerd is in de mens, dit hoorde ik een keer, want als een paard hinnikt als je eraan komt, dan verveelt hij zich en is hij blij dat eindelijk eens een keer wat mag doen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:23

Verder niemand? Lijkt mij toch wel interessant om meer meningen te horen/lezen!

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 15:51

Ja ik zou graag nog wat meer van jullie horen.
Ik zal even een aanzetje geven. Hoe denken jullie over de volgende onderwerpen:
* Algemene conditie van het paard
* Huisvesting (oa stalklimaat)
* Weidegang/paddockgebruik
* Arbeid
* Verzorging
* Transport

Ik hoop nog wat reacties van jullie te krijgen!!

Groetjes

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:16

De wet zegt dit over dierwelzijn:

Voor alle diersoorten gelden vijf vrijheden die samen bepalend zijn voor hun welzijn. Zij moeten vrij zijn:
- van dorst, honger en onjuiste voeding;
- van fysiek en fysiologisch ongerief;
- van pijn, verwondingen en ziektes;
- van angst en chronische stress;
- om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.

Verschillende diersoorten worden voor verschillende doeleinden en in verschillende omstandigheden gehouden. Daarom zijn de regels die zijn gesteld per diersoort verschillend.

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 09:52

Wat de wetten zijn weet ik. (Ze willen nu ook dierenwelzijn in de grondwet opnemen) Maar ik wil graag weten hoe jullie er over denken. Er zijn namelijk geen wettelijk vastgestelde normen, alleen adviesnormen. Hoe denken jullie hierover, zijn deze voldoende of niet?
Probeer je mening over welzijn concreet te verwoorden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 01:24

nee. de huidige normen zijn imo verre van voldoende. ik heb voor mijn eigen dieren de AID gebeld, met de vraag of zij wilden komen kijken, omdat wij klachten kregen. onze paarden stonden in de modder. dat was waar, alles stond onder water. maar de paarden 24 uur op stal opsluiten ging mij te ver, dus ze gingen elke dag de blubber in. 's nachts haalden we ze binnen.
ik vind dat er verplicht moet worden dat mensen een soort brevet halen voor ze een paard (of ander dier) mogen houden. dat is waarschijnlijk onmogelijk, maar zie eens hoeveel mensen er een paard kopen, terwijl ze er de ballen verstand van hebben. die paarden eindigen met kapotte hoeven, etc. nu geeft de AID meestal een waarschuwing als de hoeven er niet uitzien, of de algehele conditie van een paard niet voldoende is. hier in de buurt zijn enkele gevallen waar van mij wel eea aan gedaan mag worden, maar het valt binnen de minimale norm.

toen ik de AID belde gaven zij aan dat dit de minimale normen zijn:

voldoende schoon water,
voldoende goed voer
een droge plek om te liggen.

WAARDELOOS! en lang niet goed genoeg imo. waar is de plicht tot dagelijks weidegang/ vrije beweging, de omgang met soortgenoten, en noem maar op. dat hoort er imo toch écht wel bij.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 06:41

Een paard is een kudde- en bewegingsdier. Hier moet al zeker aan tegemoet gekomen worden. D.w.z. minstens dagelijkse weidegang in groep, dag en nacht buiten met een schuilstal zou nog beter zijn.

Als ze dan toch op stal moeten, geen binnenstallen, maar zo ruim mogelijke, luchtige buitenstallen. De meeste stallen zijn te klein i.m.o.

Een paardenlichaam is gemaakt om de ganse dag door ruwvoer te verwerken. Veel paarden krijgen veel te veel krachtvoer en veel te weinig ruwvoer.

Hun leefomgeving moet proper gehouden worden (mest verwijderd, onkruid bestreden, enz). Als ze aan het werk gezet worden is goed passend tuig een noodzaak, net zoals afwisseling in het werk. En ze moeten natuurlijk de nodige medische zorgen krijgen.

enzovoort enzovoort.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:45

inderdaad, medische zorg. ik heb te vaak gezien dat er 'maar even afgewacht' werd, vanwege de kosten. dat kan iemand van tevoren weten, DA kosten voor een paard zijn nou eenmaal niet mals meestal. jammer dat het zo lastig te controleren is allemaal, anders mag dat van mij ook wel verplicht worden.

en wat ze in Zweden gedaan hebben, verplichten tot een minimaal aantal uren weidegang per dag. daar schort het hier en daar nog aan. op de dressuurstal waar ik werkte kwamen de paarden maar twee uur per dag buiten. het ging wel, ze waren niet anders gewend, maar toch is het niet goed. ze stonden met ingebandageerde benen omdat deze anders dik zouden worden, en kregen naar verhouding teveel krachtvoer en te weinig ruwvoer. maar ja, een buikje schijnt dan belangrijker te zijn dan een gezond, 'paardwaardig' paard, om het zo maar te noemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:28

Welzijn voor een paard: levensomstandigheden die zo nauw mogelijk aansluiten bij de natuurlijke behoeften en gedrag van paarden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:31

Arabesk schreef:
Welzijn voor een paard: levensomstandigheden die zo nauw mogelijk aansluiten bij de natuurlijke behoeften en gedrag van paarden.

yup. helemaal duidelijk lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:05

Maar daar horen geen kiewen bij...

Welzijn betekend voor mij goede verzorging wat imo betekend:
-goed eten voldoende ruwvoer, zuiver water.
-medische zorg zonodig (ook hoefsmid op tijd ed)
-min. dagelijks een lange periode buiten met andere paarden
-buiten een droge plek om te staan
-buiten ook beschutting voor gure wind en regen, in de zomer schaduw
-Paarden die binnen staan (naast het buiten lopen) dagelijks een schone stal, die fris is en licht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:22

RK, wat je zegt over de boxen en schaduw in de zomer, inderdaad ook erg belangrijk!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:33

merrieveulen schreef:
RK, wat je zegt over de boxen en schaduw in de zomer, inderdaad ook erg belangrijk!

bij ons op stal zetten ze ze in de zomer als het warm weer is 's nachts buiten en overdag binnen, is ook een optie natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:36

Hier ook, niet voor de warmte maar voor de dazen
geen spray of vliegendeken die tegen die hordes dazen bestand is

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:47

bij ons ook. er is wel schaduw, maar als het echt heet is met veel vliegen, dan gaan de paarden van 11-12 tot 14-15 uur binnen. hangt ervan af hoe heet het precies is natuurlijk. je kunt dan ook wel merken dat ze liever binnen zijn. onze stallen zijn in een oude kerk, en daar blijft het heerlijk koel in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:49

Dat is grappig in ene oude kerk
Ik weet dat het offtopic is, maar heb je daar een foto van?

Helaas staan ze hier op het ergst 12/14 uur achter elkaar op stal.
Baal daar gruwelijk van Verdrietig
Is het lekker weer, want die strontbeesten zitten er ook met 25 graden, moet je je dieren binnen zetten Verdrietig

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:50

ik zal effe kijken hoor!

[edit] dit is het gebouw, de grote deuren waren vroeger anders. van binnen herken je er ook geen kerk meer in, alleen wat nu zadelkasten zijn waren eerder twee losse kamertjes, ik weet alleen niet waarvoor die waren. het gebouw is wel mooi hoog, dus daar gaat de hitte zitten (in het dak/ op zolder), en blijft het in de stallen koel.

Afbeelding

op de gevel zit het bord nog, daarop staat 'gebouw voor Christelijke belangen', en het jaartal. hierop zie je het iets beter:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:24

Wat grappig Lachen

Ik zou er zo ook niet meteen een kerk uithalen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:31