Te natte wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTamara

Te natte wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:19

Mijn pony staat altijd in de wei en heeft geen bomen of stal.
Als het hard geregent heeft staan er veel plassen in, en als het echt erg heeft geregent staat de halve wei onder. Is dit wel goed?
Altijd als wij komen en de wei is te nar doen we er een poosje in de stal want dit kan nooit goed zijn voor haar hoeven lijkt mij. Maar ik wil graag horen wat jullie er van vinden.

Grt. Tamara

Inge_

Re: Te natte wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:56

Van een natte, modderige wei kan je pony mok krijgen. Ook kunnen de hoeven wat week worden waardoor ze kunnen gaan afbrokkelen, dus de hoefsmid op tijd laten komen. Voor de rest kan het weinig kwaad volgens mij. Lachen

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:58

wij hebben ook zo'n wei die erg drassig is, bij ons stond een pony ook altijd buiten deze pony is later naar een drogere wei gebracht waar ook meer gras was maar ik denk dat pony's en paarden ook wel in een natte wei kunnen staan. sucses er mee

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:59

Inge_ schreef:
Van een natte, modderige wei kan je pony mok krijgen. Ook kunnen de hoeven wat week worden waardoor ze kunnen gaan afbrokkelen, dus de hoefsmid op tijd laten komen. Voor de rest kan het weinig kwaad volgens mij. Lachen

dit vind ik ook Tong uitsteken Tong uitsteken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:59

Mok komt eerder door urine en mest dan door een nat weiland. Het is echter wel zo fijn voor je pony dat ze droog kunnen staan, constant in de blub lijkt me niet fijn.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:13

het kan volgens mij niet zo veel kwaat, het lijkt me alleen niet zo lekker om konstant in een natte wei te moeten staan.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:38

Gewoon zijn voeten en benen in de gaten houden, en verder lekker laten lopen! Beter buiten in de blub dan 24/7 op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:28

VeerenAshley schreef:
Gewoon zijn voeten en benen in de gaten houden, en verder lekker laten lopen! Beter buiten in de blub dan 24/7 op stal.

Waarom nou weer het andere uiterste noemen?

Mijn paarden staan overdag in de blub en s'nachts op stal. Ik heb het idee dat ze echt behoefte hebben aan een droge plek om te liggen en te slapen, dat is in de prut niet zo fijn.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:30

Het kan opzich wel, als je alles goed in de gaten houd maar ik merkte bij onze pony`s dat ze er op een gegeven moment genoeg van hebben dat ze nergens meer kunnen liggen etc. dan zijn ze wel erg blij als ze weer in een wat drogere wei kunnen maar ja met dit weer houd dat ook op....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:32

Daarom vind ik het ideaal dat ze bij mij zelf de stal in en uit kunnen lopen. Sommige stukken zijn erg nat, dus als ze droog willen staan gaan ze onder de luifel staan of in de stal.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:50

Oke dankjullie wel! Ja, ik zal zowiezo haar hoeven enzo goed in de gaten houden.
Maar ik ben blij om te horen dat jullie het dus niet extreem vinden. Ik vond het namelijk best vreemd.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:57

Buiten het feit dat je pony misschien natte voeten krijgt loopt hij de wei waarschijnlijk ook helemaal kapot. Hou je er rekening mee dat dan er van de zomer weinig gras groeit? Kun je ze niet tijdelijk ergens anders onderbrengen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:05

Mijn ervaring is dat het gras in de lente goed groeit. Vorig jaar was mijn hele wei omgeploegt en in mei had ik het al weer heel hoog staan.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:08

ja inderdaad dat gras groeit wel weer aan hoor ondanks dat het omgeploegt word door de pony`s

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:14

Ja klopt, maar de eigenaren verplaatsen haar steeds, ze is nu drachtig en ze mag binnekort naar een wei waar wel een stal staat dus dan is dat probleem een beetje opgelost, maar als ze dan weer is bijgekomen word ze weer ergens neergezet zonder stal. Het is een groot weiland en er staat veel gras. Nu ook.

Melanie_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:31

Het ligt er soms ook wel aan welk ras je hebt.
en of je pony er aan gewend is,maar hou het wel in de gaten!

xx

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:43

Het is een halfe haflinger + 1 kwart arabisch+ 1 kwart welsh.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:31

wij hebben dit jaar extreem nat land, en gek genoeg zijn de hoeven nog nooit zo goed geweest. ze groeien als gekken, en brokkelen helemaal niet af. dat komt pas als je paard weke hoeven heeft en dan op het harde moet lopen. wel is het belangrijk dat er een droge plaats is om te liggen, is dat er niet, dan zal je er wel iets aan moeten doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:34

Inge_ schreef:

Van modder krijgen ze geen mok, wel van nat gras en plassen water...

flames2dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:54

voor tijdelijk is het niet zo erg (een week bijvoorbeeld)

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 15:01

flames2dust schreef:
voor tijdelijk is het niet zo erg (een week bijvoorbeeld)

Ja dat weet ik, maar het probleem is dus dat ze een heel jaar in de wei staat, ook tijdens storm ofzo. Tenzij ze drachtig is. Een paar weken voor en na de bevalling mag ze in de wei met stal.

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:48

Een pony die ik wel eens doe voor iemand staat ook dag en nacht in de wei (zonder stal), vooral omdat hij dat heerlijk vind en weigert in een stal te staan. Hij komt er wel iedere dag uit en dan worden zijn kootholtes even schoongemaakt. Verder zijn zijn hoeven heel netjes en altijd schoon, dus als je het bijhoudt kan het wel.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 20:53

Oke dankjewel.. Lachen Ja het maakt Saskia niet echt uit waar ze staat geloof ik.

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:57

Inge_ schreef:
Ook kunnen de hoeven wat week worden waardoor ze kunnen gaan afbrokkelen

Hoeven gaan nou juist brokkelen als ze droog zijn, niet als ze week zijn!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:28

Tsja wie houdt het nog wel droog met dit weer het is om gek van te worden.

Het schijnt dat de DB platgebeld wordt door bezorgde mensen over pony's op natte weilanden. Het is al bijna maart, dus het gaat echt niet lang meer duren. De paarden smelten echt niet zomaar en hun poten rotten er echt niet af.

Mijn paarden staan ook buiten en hebben geen mok en prima hoeven.

Maar toegegeven het zou fijner zijn als het eens langer dan twee dagen droog kon zijn Boos!, al was het maar omdat ik vanmiddag zelf bijna onderuit ging in een plas Clown