Ik heb maar 1 paard (al 15 jaar) en merk dat ik toch veel minder tijd voor haar heb dan vroeger.
Toen ik mijn paard kocht woonde ik nog thuis en had ik net een baan. Dan was ik om 17.15 thuis, om 18.00 klaar met eten en daarna alle tijd voor m'n paardje tot ca. 22.00.
Dat veranderde al toen ik ging samenwonen, toen kon ik niet meer 6 dagen in de week gaan rijden 's avonds, want dan zag ik m'n vriend vrijwel nooit. Toen werd het 3 avonden in de week en de hele zaterdag.
Nu heb ik inmiddels 2 (kleine) kinderen en moet ik me met rijden beperken tot 2-3x in de week maximaal. Ik moet namelijk altijd iemand hebben die op de kinderen past als ik naar m'n paardje wil. Buiten dat werk ik ook nog gewoon 32 uur in de week, hebben we nog een hond en 2 katten en moet ik (in m'n eentje, want manlief is bijna nooit thuis) het huishouden doen en koken. Momenteel ziet mijn dagindeling er als volgt uit:
7.00 uit bed, aankleden en kinderen aankleden en eten geven
8.00 naar m'n werk
8.30-17.00 werken.
17.15 paard voeren en verzorgen
18.00 kinderen ophalen bij m'n ouders
18.30 koken en eten
19.30 kinderen naar bed
19.30-22.30 huishouden etc.
Op maandag en vrijdagavond is mijn man weg, dinsdagavond is 'mijn' avond, zaterdag overdag is 'mijn' dag, de zondag is voor het gezin.
Alles bij elkaar een behoorlijk druk schema.
In de winter wordt mijn paard vrijwel niet gereden omdat ze 24/7 buiten staat en dus een enorm dikke wintervacht krijgt. Als ik dan ga rijden kost het uren voordat ze droog is, dus dat doe ik dan alleen op zaterdag omdat ik dan de meeste tijd heb. In de zomer is het langer licht dus dan kan ik makkelijker 's avonds rijden (heb geen verlichting in de wei namelijk) en kost het niet zoveel tijd voor ze weer droog is.