Mijne zijn nu eigenlijk goed op gewicht.
al verschilt het met de dag hoe 'dik' ze zijn.
af en toe sta ik ernaast en zeg ik: Goh, ze zijn weer lekker dik vandaag.
en de andere dag is het van: Jeetje eigenlijk zie je er wel 'slecht' uit.
Mensen zeggen altijd tegen mij dat ik ze te weinig geef, dat ze best iets meer mogen hebben.
Dat het zielig is als ze geen (halve schep o.i.d.) biks krijgen.
Maar ik vind eigenlijk dat ze genoeg krijgen zoals het nu is.
Ik zal even hun 'rantsoen' beschrijven.
Winter:
* Overdag buiten (op de helft van redelijk grote weide)
* 's nachts op stal
* 's ochtends klein beetje kuil of helemaal niet
* 's avonds een bergje kuil op stal (ze delen het dus met zijn drietjes, 2shets en 1 fjord)
* 's avonds meestal wat wortels, of een handje biks/musli (meestal zijn het wortels en een paar keer per week handje musli/biks voor de 'heb' )
Zomers:
* Overdag zo lang mogelijk op de weide (andere weide als 's winters)
voorheen kregen ze de hele weide met nog 3 andere 'grote' paarden, maar dit jaar wil ik ze achter een draadje als ze te dik worden.
* 's nachts op stal
* 's ochtends krijgen ze in de zomer GEEN kuil (dan gaan ze immers toch de wei op)
* 's avonds een klein beetje kuil met zijn drietjes (minder als 's winters)
* Heel af en toe doordeweeks wat musli/biks voor de 'heb' (al zijn het maar een paar korrels) of wat wortels/appels (als we die op dat moment hebben)
Verder krijgt Ivy best regelmatig beweging.
Ik probeer haar 2 tot 3 keer per week te longeren (wat meestal resulteert in 1 tot 2 keer)
1 keer aan de lange lijnen te nemen en in de zomer minimaal 1 keer per week (liefste 2x) te laten rennen in de bak (samen met wobbe)
Wobbe word dit jaar pas 3, dus die gaat hoogstens 2x per week 10 minuutjes aan de longeerlijn.
en die word dus samen met Ivy 'opgejaagd' in de losgooibak.
Maar af en toe schiet het beweging geven er wel eens bij in, maar dit is voornamelijk in de winter (snel donker, koud etc.)
In de zomer geef ik ze vaak 'consequenter' (schrijf ik het goed?) beweging (langer licht, lekker weer etc.)
Eind augustus gaan ze naar de keuring, dus vanaf juni ga ik ze wat consequenter beweging geven zodat ze op prima conditie zijn voor de keuring.
Wat vinden jullie nou van het 'rantsoen' van Ivy & wobbe?
Ik heb dus al van meerdere mensen (ook bokkers, ik noem geen namen die weten zelf wel wie ik bedoel) gehoord dat ze vinden dat ik mijn pony's te weinig geef en/of dat ze mager zijn (wat ze i.m.o. niet zijn)
Ik vind zelf persoonlijk dat ze 'genoeg' krijgen en ze het er prima op doen zo.
Ze zijn vrolijk, bewegen lekker, zien er i.m.o. goed uit.
eventjes vooral aan merrieveulen (omdat die hetzelfde 'denkt' als ik en er meer verstand van heeft naar mijn idee) Wat vind jij van 'het rantsoen' van Ivy & Wobbe?