shetlanders al gauw te dik.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

shetlanders al gauw te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 20:25

Ik ben net een paar dagen op vakantie geweest. We gingen met de auto naar de desbetrefende plek. ik ging onderweg er op letten hoe de paarden in weilanden er uitzagen. Veel shetlanders zag ik. Ik weet zelf ook wel dat shetlanders dikker mogen zijn dan de meeste andere paardenrassen. Volgens mij denken die eigenaren dat ook... Ik zag veel shetlanders in weilanden staan, die heel erg dik waren. Wat me ook op viel was dat er in sommige stukjes heel veel mooie paarden en pony's stonden die er heel verzorgd uitzagen, en in andere stukjes inneens alle pony's veel te dik waren of helemaal in de moddr stonden, het leek wel een rijk en een arm gedeelte...

Cyntje

Re: shetlanders al gauw te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:26

uhm,.... wintervacht scheelt ook een hoop Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 20:28

Ik heb ook een verzorgshetlander. Die ziet er veel minder dik uit, volgens mij krijgen shetlanders, die van volwassenen zijn een stuk minder beweging.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:29

idd, een flink pak haar erop en er ljikt weer een paar kilo aan te zitten Knipoog

maar 9 van de 10 paarden in NL zijn te dik (ook warmbloeden)

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:29

Jhaa de winter vaht maakt eht heel erg veel uit dat zie ik ook bij di evan mijn Knipoog

Zoraphier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:01

De wintervacht maakt ze inderdaad ook heel dik ja, en ik denk ook dat veel mensen ze al grasmaaier gebruiken Tong uitsteken !

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:05

Shtelanders horen helemaal niet dik te zijn hoor, en
dat mogen ze eigenlijk net als andere paarden ook niet
zijn.

Maar veel mensen die denken over shetlanders 'graasertjes'
Elk paard kan als graser dienen, maja de shet is natuurlijk
erg handig want je hoeft er weinig aan te doen , ze hoefen niet op stal. Hebben in de winter al een lekkere
winterjas van zichzelf. En ze vermaken zich prima in
een weiland.

Maar het is echt niet goed voor ze. Heeeeel veel shetlanders raken hoefbevangen... dus een te dikke
shet is niet goed.
En mensen voeren ze al snel veelsteveel en geven ze
veelste weinig beweging. Veel mensen denken dus veelste
makkelijk over shetlanders...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:53

hier een foto van Flicka in wintervacht (weliswaar niet erg duidelijk):

Afbeelding

en hier eentje in topconditie, enkele weken voor de keuring. zo ziet ze er in de zomer uit, en zo hoort een fatsoenlijke shet er ook ongeveer uit te zien. Flicka is hier nog maar drie, en officieel is ze een kruising, en slanker gebouwd dan de gemiddelde shet, maar toch is ze ook wel echt shet. bijna alle shetten zijn gewoon VEEL TE DIK!

Afbeelding

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 01:27

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:42

shetlanders worden gauw dik als ze op goed gras staan en dus genoeg gras kunnen eten, maar je kunt het wel verhelpen door minder bij te voeren ( soms helemaal neit) en veel beweging te geven , maar van wegen de maat worden ze vaak als weipony gebruikt waardoor ze dus wel weer dikker worden, maar de shetlander heeft van zichzelf al een redelijk stevige bouw hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:08

Mijn shet was vorige zomer echt mega vet, ik schaamde me dood! Terwijl ze op een hele karige wei stond en niks bij kreeg. Werd 4x in de week gereden, en nog bagger vet...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:26

Flicka wordt ook snel vet, ik hou het nauwlettend in de gaten. dat shetten snel dik worden, heeft te maken met hun afkomst. dit geldt ook voor bijv. haflingers, IJslanders, Fjorden en bijv. Welshponies. allemaal 'natuurrassen'. ze komen oorspronkelijk uit 'arme' gebieden, geen rijk gras, stengelig vezelig voer, afgewisseld met kruiden, struiken en o.a. boomschors. hun instinct is zeer sterk gericht op veel eten, aangezien ze in 'hun' gebieden hard moeten werken om aan hun rantsoen te komen. daarom staan de rassen ook bekend als 'vreetzakken'. als je zo'n paard goed hooi geeft, of op een Nederlandse wei zet, worden ze al gauw moddervet. voor deze rassen geldt dan ook: slecht voeren is goed voeren. Flicka en Snatje zijn momenteel allebei eerder aan de dikke kant, en lopen op een redelijk karige, kruidige wei met verschillende grassoorten (officieel is het een verwaarloosd stuk gemeentegrond), en krijgen alleen wortels bijgevoerd (en natuurlijk een goed mineraalblok), en dagelijks een beetje biks/ muesli mix voor de lekker (nog geen handvol). ze doen het er dus méér dan prima op, meer is ook niet nodig.
hun huidige weiland is perfect, het gras staat er relatief hoog, en er staan vele andere planten tussen. het gras is weining voedzaam wat er staat, dus ze kunnen eten wat ze willen. ik wissel het af met een karig weiland af en toe, omdat dat grotere stuk erg nat is...

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:31

givonne en mystery zijn te dik ik ga ze ook laten afvallen. omdat ik bang ben voor hoefbevangen givonne is dit twee jaar geleden ook gehad! mystery word 6 jaar, maar givonne staat eigelijk op pensioen maar hoe laat ik haar dan afvallen wandelen vindt ze niet leuk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:34

'slecht' voeren. arm stukje weiland, met voorlopig voornamelijk stengelig hooi, en een beetje stro. als buikvulling kan je ook zemelen geven, maar dat is niet per sé nodig. en toch maar wandelen oid, zodat ze lekker in beweging blijven en wat conditie krijgen, vooral voor oudere ponies is dat belangrijk, die lijden makkelijk onder overgewicht of gebrek aan conditie, en dat kan de levensduur verkorten.

drachtige merries mogen overigens best ietsje dikker zijn dan normaal, zolang ze niet te vet zijn.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:39

Merrieveulen "givonne en mystery' staan op een landje dat bagger is geen grasspriet te bekenen meer. ik verdeel 3 plakken hooi over het landje zodat ze toch beetje moeten lopen voor hun eten. veder krijgt givonne 1handje musli en mystery half handje. veder krijgen ze niks mystery word wel eens gelongeerd of mee gewandeld. givonne eigelijk niks.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:41

wat voor hooi voer je? ik zou een oudere snede nemen, of bijv. grof hooi, of hooi van vorig jaar. daar zit veel minder in, maar het bevat wel wat ze nodig hebben.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:41

best groen hooi omdat onze voorraad sneller er door heen ging. hebben we opnieuw moeten kopen. hier krijgen ze wel minder van.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:43

je zou een deel kunnen vervangen, het is wel belangrijk dat ze (bijna) de hele dag kunnen knabbelen. het voer verspreiden over meerdere porties in kleinere hoeveelheden kan ook, of het hooi achter een rekje voeren, zodat ze er langer mee bezig zijn.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:44

ik verspreid het over het land Ruive hebben bij ons niet veel nu omdat we ook 2 veulens hebben en dat vinden we beetje eng. voor de veulens. ik verspreid het hooi ongeveer in 20porsies over het land heen. en dan dat ze aardig stukje moeten lopen.

ik kan mischien wel een hooinet aanschaffen is dat wat voor ze?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:50

Shetten horen idd net zo min te dik te zijn als 'gewone' pony's en paarden. Maar met name in deze periode doet een wintervacht ook heel veel.
Laatst was mijn beste vriendin op bezoek. Ze studeert voor dierenarts in Belgie (5e jaars nu) en riep ook gelijk: "Oooh, Hercje is echt te dik hoor!" Waarop ik antwoordde: "Voel eerst maar eens aan zijn vacht" waarop haar hand diep weg zakte in zijn vacht en zij zei: "Ow, da's een flinke wintervacht" Haha!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:52

givonne zet ik nu liever ook niet op rantsoen maar mystery wel givonne is al heel erg oud en heeft de tegenslag van ziek zijn niet echt nog onder de knie zeg maar dus ga eerst even afwachten bij haar hoe ze met der zomervacht is.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:57

Onze shet is heel slank, heeft giga wintervacht maar je kunt de ribben goed voelen.
Ze leeft net als de Tinker en de Westfalener grotendeels op hooi. Voor de show omdat de rest ook krijgt, krijgt ze 2x per dag een handje kruidenmuesli en that's it Knipoog

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:08

Mijne zijn nu eigenlijk goed op gewicht.
al verschilt het met de dag hoe 'dik' ze zijn.
af en toe sta ik ernaast en zeg ik: Goh, ze zijn weer lekker dik vandaag.
en de andere dag is het van: Jeetje eigenlijk zie je er wel 'slecht' uit.
Mensen zeggen altijd tegen mij dat ik ze te weinig geef, dat ze best iets meer mogen hebben.
Dat het zielig is als ze geen (halve schep o.i.d.) biks krijgen.
Maar ik vind eigenlijk dat ze genoeg krijgen zoals het nu is.

Ik zal even hun 'rantsoen' beschrijven.

Winter:
* Overdag buiten (op de helft van redelijk grote weide)
* 's nachts op stal
* 's ochtends klein beetje kuil of helemaal niet
* 's avonds een bergje kuil op stal (ze delen het dus met zijn drietjes, 2shets en 1 fjord)
* 's avonds meestal wat wortels, of een handje biks/musli (meestal zijn het wortels en een paar keer per week handje musli/biks voor de 'heb' )

Zomers:
* Overdag zo lang mogelijk op de weide (andere weide als 's winters)
voorheen kregen ze de hele weide met nog 3 andere 'grote' paarden, maar dit jaar wil ik ze achter een draadje als ze te dik worden.
* 's nachts op stal
* 's ochtends krijgen ze in de zomer GEEN kuil (dan gaan ze immers toch de wei op)
* 's avonds een klein beetje kuil met zijn drietjes (minder als 's winters)
* Heel af en toe doordeweeks wat musli/biks voor de 'heb' (al zijn het maar een paar korrels) of wat wortels/appels (als we die op dat moment hebben)

Verder krijgt Ivy best regelmatig beweging.
Ik probeer haar 2 tot 3 keer per week te longeren (wat meestal resulteert in 1 tot 2 keer)
1 keer aan de lange lijnen te nemen en in de zomer minimaal 1 keer per week (liefste 2x) te laten rennen in de bak (samen met wobbe)
Wobbe word dit jaar pas 3, dus die gaat hoogstens 2x per week 10 minuutjes aan de longeerlijn.
en die word dus samen met Ivy 'opgejaagd' in de losgooibak.
Maar af en toe schiet het beweging geven er wel eens bij in, maar dit is voornamelijk in de winter (snel donker, koud etc.)
In de zomer geef ik ze vaak 'consequenter' (schrijf ik het goed?) beweging (langer licht, lekker weer etc.)
Eind augustus gaan ze naar de keuring, dus vanaf juni ga ik ze wat consequenter beweging geven zodat ze op prima conditie zijn voor de keuring.

Wat vinden jullie nou van het 'rantsoen' van Ivy & wobbe?
Ik heb dus al van meerdere mensen (ook bokkers, ik noem geen namen die weten zelf wel wie ik bedoel) gehoord dat ze vinden dat ik mijn pony's te weinig geef en/of dat ze mager zijn (wat ze i.m.o. niet zijn)
Ik vind zelf persoonlijk dat ze 'genoeg' krijgen en ze het er prima op doen zo.
Ze zijn vrolijk, bewegen lekker, zien er i.m.o. goed uit.

eventjes vooral aan merrieveulen (omdat die hetzelfde 'denkt' als ik en er meer verstand van heeft naar mijn idee) Wat vind jij van 'het rantsoen' van Ivy & Wobbe?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:04

Ik vind ook dat je ze te weinig voert. Ivy is ten slotte aan het werk waar moet ze energie vandaan halen ?
Wobbe is/was nog jong waar moet hij van groeien ? jongen ponys horen regelmatig te worden bijgevoerd.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:07

ook al ben ik geen merrieveulen,wil ik toch wat zeggen over je rantsoen. ik vind dat je ook gelijk heb. ze hoeven niet veel eten.
beweging is voor hun meest belangrijk ze groeien al van de lucht. ik zal ook eventjes als ik tijd heb nog vandaag een schematje op zetten hoe het met givonn en mystery ga aanpakken.