Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

sjaak123 schreef:Ik wil graag in de tuin een bak aan gaan leggen, maar heb hier geen enkele ervaring mee!
Heeft iemand hier enig verstand van? Het gaat om een grasweiland dat door middel van greppels gedraineerd is. Ik wil graag d.m.v. drainagebuizen het weiland gaan draineren.
Kan iemand mij dus vertellen hoe het zit met drainagebuizen, worteldoeken en zandlagen/ondergronden????
Bvd!
) die afvullen met split en daarop je zand toplaag. Zie plaatje.

india schreef:ja, ik heb ook een vraag esperanza,
ik heb een heel goed waterdoorlatende bodem, zit op zandgrond aan zee!
maar vraag me af of die kunstof bodemroosters dan ook wat uithalen, mijn bak is nl altijd mul zelfs nu in de winter,
en mijn paarden lopen hier in los in de winter
Door toch een kleine onderbouw te maken krijg je ook een stabiele laag waarop je je toplaag zand legt. Dan is het niet meer zo zwaar en mul.

Daar moet je maar zin in hebben.
Voor mensen die een paar paarden hebben of die ook lesgeven in hun bak of een pensionnetje hebben is het echt niet zo gek hoor. Altijd in een natte of mulle bak is ook niets. Dan kan je beter in 1x wat geld uitgeven ipv drie keer zo´n halve oplossing. Das namelijk nog veel duurder. En dan heb je het nog niet eens gehad over de ergernis die je er van hebt. 
Scum schreef:Esperanza; ik heb ook een vraag. Je plaatje is overigens erg duidelijk. Wij willen een bak waarin we kunnen springen, longeren, dressuur, paarden in gooien als de wei te nat is.
En waarin we onder alle weersomstandigheden kunnen rijden. Ook heb ik geen zin om elke avond de bak te moeten slepen. En de bak mag niet te zwaar zijn.
Het stuk wat wij willen gebruiken had eerst een dennenbos, dat is omgehakt (of de bomen zijn eigenlijk vanzelf kapot gegaan) en daarna heeft het een paar jaar braak gelegen. Er is vanzelf gras op gekomen.
Er rond omheen ligt akker of tuin van de buren. Moeten we dan nog iets speciaals met de bodem doen? En wat is een goede toplaag? Ik weet niet of je weleens in Waspik bent geweest maar daar hebben ze een soort vilt liggen. Dat vond ik erg fijn. Bodem daar is altijd perfect om te rijden.
Ook heb ik nog een vraag over mest. Is het waar dat als je je pard buiten doet omdat de wei te nat is. En ze mesten een beetje op die bodem. Dat de mest dan in de drainage zakt en deze verstopt raakt?
) Dat hangt heel erg van je toplaag af. (En van eventuele hoefslagrijders natuurlijk) De toplaag moet niet te dik zijn (± 10-12 cm). Door de toplaag van zand kun je heel goed zo´n geotextiel mengsel gooien. Dat rijdt heel fijn en blijft mooi. Een nadeel is dat het lastig is met de mest die je uit de bak haalt. Daar kleeft dan van dat geotextiel aan (dat is dat viltachtige doek wat je bedoeld) en dan kan de mest dus niet meer op de mesthoop. Ook kan eventuele afvoer een probleem zijn, je kunt het niet ergens op het land dumpen, dat kan met alleen zand weer wel.
), maar die is compleet stukgereden en als het een paar dagen regent dan is het te slecht om op te rijden. 
tienus63 schreef:@ TS,
Je kunt ook even informeren bij plaatselijke loonbedrijven of zij ervaring hebben met het aanleggen van een bak en vragen of je namen en adressen van klanten mag hebben, om zo de bak en hun ervaringen persoonlijk te kunnen horen en zien.
Loonbedrijven leggen vaak ook drainages aan.

karoliena schreef:Esperanza: Ik heb een zandbak zonder drainage of wat dan ook.
De boel staat nu helemaal blank op zich trekt het water weer erg snel weg maar de boel is denk gewoon te vastgelopen, zou alleen los trekken dan al voldoende zijn? Mocht er bijgevuld moeten worden is er dan nog een bepaalde zand soort die daar het meest geschikt voor is?