Bovenste staldeur wel of niet open in de winter??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

Bovenste staldeur wel of niet open in de winter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:00

Hoi,

Mijn paarden staan overdag altijd buiten, zonder dekens. 's nachts staan ze op stal, normaal gesproken heb ik de bovenste luik altijd dicht als het vriest. Maar ik vroeg me eigenlijk af, is dat nou echt nodig, want qua temperatuur in de stal maakt het niks uit.

vallie

Re: Bovenste staldeur wel of niet open in de winter??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:02

Mijn paard staat ook snachts binnen in een buiten stal en we hebben de bovendeuren gewoon open! Als de wind er niet in staat is het warm genoeg hoor!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:04

Als een paard dan toch perse op stal moet staan zou ik zeker de bovendeur open laten. Anders is het helemaal een donker hol.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:04

Wij hebben de bovenluiken snachts altijd dicht als ze binnen staan met dit weer, en overdag als ze buiten staan maak ik ze open om te luchten.

Groetjes

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:05

Overdag als het niet te koud is kan je hem volgens mij makkelijk open laten staan, snachts lijkt me wel slimmer om dicht te doen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:07

De bovendeuren staan altijd open.
Zelfs met de afgelopen storm stonden ze open.
De wind stond aan de zijkant van de stal.
Ik denk dat mijn deuren geen 5 nachten per jaar dicht zijn.
En als het serieus vriest dan wordt de waterleiding afgesloten en zet ik een emmer water in de stal.

lauras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:36

lekker open laten hoor! is veel beter voor de luchtvochtigheid en daarmee de gezondheid van je paarden. zorg wel dat ze niet op de tocht staan. bij extreem weer doe ik ze wel dicht.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:16

Ik moet er niet aan denken om een paard op te sluiten in een hok van 3 bij 3 zonder licht! Verschrikkelijk!

Lijkt me psychisch heel slecht: gevoel van opgesloten zijn en ook nog eens geen zicht hebben op de omgeving en hierom dus zowel stress als verveling. Moet je je indenken hoe jij je zou voelen, opgesloten in de WC zonder licht, en dat waarschijnlijk heel wat uren lang.

Daarnaast is het ook ongezond: frisse lucht is immers heel belangrijk voor een paard.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:23

Onze bovendeuren zijn gewoon een hekwerk met stangen, dus dat maakt niets uit of je ze open of dicht laat Haha! Bij ons staan ze dus allemaal open ( behalve niet bij de hengst van mijn dochter)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:27

bij mij zijn ze dicht. alleen de box van mn pony kan d buitendeur en de binnedeur aan de bovenkant open maar laat ze dicht. buitendeur met de reden dat mevrouw wel eens denkt dat ze naar buiten kan wandelen(al zit de onderdeur dicht) heb nog wel een staldeur naar buiten als het goed weer is blijft die open maar met regen, wind en vries gaat die ook dicht zodat het wat warmer blijft.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:29

Alleen als de wind erop staat doe ik de bovendeur dicht. Dan gaat ie maar uit het raam aan de andere kant naar buiten kijken.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:31

VeerenAshley schreef:
Ik moet er niet aan denken om een paard op te sluiten in een hok van 3 bij 3 zonder licht! Verschrikkelijk!

Wij hebben ze gewoon open, ook al vriest het, waait het of stormt het. Ook al is de bovenste deur altijd open, het licht is altijd aan Knipoog
Daarnaast is de waterleiding nu afgesloten, want die bevriest erg snel, en heeft mevrouw een emmer water in haar stal.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:36

Als het bij ons flink vriest ( gelukkig niet zo vaak, want het is een heel gesleep met al die emmers water) en de leiding dreigt te bevriezen dan krijgen ze het water in de voerbak en het voer op de grond.

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:39

Mijn paard staat ik een box met een bovenluik.Die moet ik echt niet dicht doen. Laatst was de veearts der omdat hij een krasje op zijn lens had.Om het goed te kunnen bekijken moets het luik dicht. Hij raakte lichtelijk in paniek. En het is volgens mij ook niet goed voor het zuurstofgehalte.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:41

ik zou hem lekker open laten. tenzij het zulk sh*tweer is, dat het keihard naar binnen regent oid en de stal dus kletsnat wordt. Of de wind(kaliber storm) er vol op staat. maar neem aan dat je de stallen zo hebt/is geplaatst dat dat zeer weinig het geval is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:52

Bij ons zijn de bovenluiken ook altijd dicht

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:52

bij ons zijn de bovenluiken s'nachts ook altijd dicht,,

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:14

bij ons 's nachts ook altijd dicht
6 uur 's ochtends staan ze alweer buiten
wij hebben geen depri paarden hoor ROFL
ze staan altijd half te slapen als we 's ochtneds bij ze komen

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 06:44

bij ons staan ze altijd open ,want anders zien ze niks ,ja er is wel licht ,het tocht niet ofzo bij ons en het is lekker gezond

KLEYN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:27

wij hebben ook buitenstallen maar de bovendeur gaat echt niet dicht hoor.
Ze hebben ook geen deken op.
Er moet wel frisse lucht bijkomen.
Het is belangrijk dat het paard/pony niet op de tocht staat.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 11:54

VeerenAshley schreef:

Lijkt me psychisch heel slecht: gevoel van opgesloten zijn en ook nog eens geen zicht hebben op de omgeving en hierom dus zowel stress als verveling. Moet je je indenken hoe jij je zou voelen, opgesloten in de WC zonder licht, en dat waarschijnlijk heel wat uren lang.

Daarnaast is het ook ongezond: frisse lucht is immers heel belangrijk voor een paard.

Als het s'nachts donker is zien ze toch ook niks, dus qua licht maakt het niet uit. Maar in de stal naast de bovendeur zit ook nog ene klein raampje van tralies, die zowiezo altijd open is, en aan de zijkant zit ook nog zo'n raampje zodat ze naar de andere pony kan kijken, dus frisse lucht is er zowiezo.
Als ik de bovenste deur dicht doe is dat van 20.00 tot 7.00.
Maar in ieder geval bedankt voor de reacties

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:14

Als het vriest doe ik de bovenluiken s nachts dicht, meestal (zijn 3 stallen naast elkaar) laat ik er eentje open voor de frisse lucht.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:35

sundance11 schreef:
Als het s'nachts donker is zien ze toch ook niks, dus qua licht maakt het niet uit. Maar in de stal naast de bovendeur zit ook nog ene klein raampje van tralies, die zowiezo altijd open is, en aan de zijkant zit ook nog zo'n raampje zodat ze naar de andere pony kan kijken, dus frisse lucht is er zowiezo.

Ik denk dat er wel een groot verschil zit in lichtsterkte buiten en binnen in een afgesloten ruimte, zeker in het westen van het land (ik weet niet of je paard daar staat). En dan zijn er nog maan en sterren, zodat je paard buiten echt wel kan zien 's nachts.
En nogmaals: het lijkt mij voor een vluchtdier verschrikkelijk om opgeloten te zijn in een (bijna geheel) afgesloten ruimte en bovendien erg geestdodend.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:19

VeerenAshley schreef:
sundance11 schreef:

Ik denk dat er wel een groot verschil zit in lichtsterkte buiten en binnen in een afgesloten ruimte, zeker in het westen van het land (ik weet niet of je paard daar staat). En dan zijn er nog maan en sterren, zodat je paard buiten echt wel kan zien 's nachts.
En nogmaals: het lijkt mij voor een vluchtdier verschrikkelijk om opgeloten te zijn in een (bijna geheel) afgesloten ruimte en bovendien erg geestdodend.

Inderdaad en een paard ziet in het donker een stuk beter dan wij mensen. En verder slaapt een paard ook niet de hele tijd, dus is het wel fijn als hij ondertussen ook nog wat kan zien ipv aardedonker.
edit: foto toegevoegd
Zo staan ze dus bij ons : dag en nacht ( het hele jaar door)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Imala204 op 08-02-07 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:19

Lekker de luiken open, en nee. Géén dekens.
het zijn paarden hoor!