Hoeveel stalgeld vragen? (en waar allemaal aan denken?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Hoeveel stalgeld vragen? (en waar allemaal aan denken?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:35

Ik heb een vraagje:
We hebben thuis 1 stal over die we willen verhuren maar we hebben geen idee hoeveel stalgeld een beetje normaal is...

Kleine beschrijving:
-Box van 3x3
-In de winter overdag op de wei en snachts op stal (binnenhalen en buitenzetten kunnen wij evt. doen)
-In de zomer dag en nacht op de wei
-Er moet zelf uitgemest worden
-Onbeperkt hooi als er geen gras staat
-Onbeperkt stro gebruiken (als de eigenaar graag iedere dag een helemaal schone stal wil moeten ze bij betalen voor het stro)
-exclusief brokken en ander voer
-We wonen aan het bos en een bak is er 5 min. stappen verderop

Weet iemand wat een redelijke prijs is?
We wonen in Noord Brabant in de buurt van Eindhoven

En heeft iemand nog tips of dingen waar je aan moet denken als je iemand op pension neemt?

AmazoneLaura

Re: Hoeveel stalgeld vragen? (en waar allemaal aan denken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:04

Hoi Appie,

Als verhuurder moet je je pensiongeld economisch bepalen. Als je wilt weten wat jij voor jou stallen kan vragen kan je de volgende stappen ondernemen:

1. Kijk in jouw omgeving hoeveel geld voor stallen wordt gevraagd die ongeveer dezelfde faciliteiten bieden als jij.
2. Bepaal hoeveel geld jij per maand kwijt bent - de kosten. De kosten voor het hooi/kuil en brok, het stro of het zaagsel, etcetera.
3. Kijk wat jij reeël vindt om te betalen voor een stal. Je kan ook ruiters vragen als je zelf geen beeld ervan hebt!

Succes met de verhuur!
Amazone Laura
Student Hippische bedrijfskunde

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:22

Ik betaal voor mijn e pony 125 euro inc onbeperkt hooi en stro een stal van 3x3 2 binnenbakken, buitenbak, spuit/poetsplaats en veel weidegang. Dan moet ik wel zelf binnen buiten zetten em mesten.
Dus ik denk dat 100 euro inc binnen en buiten zetten en onbeperkt hooi, kuil echt het max is.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:25

Moeilijk.... Er is namelijk best veel in de omgeving van Eindhoven.

Ik sta op een stal met binnenbak, buitenbak, iedere dag weidegang, stallen worden gedaan, voeren wordt gedaan en is incl. en betaal 180 euro. Ook incl. Stro hooi en voordroog...

Ik zou niet boven de 100 euro vragen, ik zou het er iig nooi voor betalen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:30

Ik denk ook aan z'n 100 euro.

Ik denk alleen dat je het voer en stro erbij moet doen, heb je veel mee rkans op huurders, want niet iedereen is in de gelegenheid om dat zelf te halen, want die zitten bv met vervoer ervan.

Dus als je een: stal, weidegang, voeren binnen en buitenzetten, onbeperkt hooi, stro, zelf afmesten. zal ik denk ik niet meer dan 125 euro willen betalen.
Maar ik weet niet hoe de prijzen in die omgeving zijn,.. als ze veel hoger liggen kan jij er altijd nog 5 euro bij doen, en anders 10 euro af (als ze lager liggen)

Iig succes Lachen

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:09

Ik zou er rond de € 100,- voor willen betalen Lachen
Wat doen de prijzen bij jou in de buurt?
En verhogen kan altijd nog!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 16:09

Ik weet niet precies wat de prijzen hier in de buurt doen. Ik heb wel zelf een tijdje op een pensionstal gestaan met dezelfde faciliteiten als de stal van Ludora en daar betaalde ik ook €180,- per maand maar dan excl. brok.

Maar bedankt alvast voor de tips, als iemand nog dingen weet waar je op moet letten als je iemand op pension neemt hoor ik die graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:24

100 dikke max, vind ik nog veel.

3 x 3 is tegenwoordig niet groot, voor een flink paard al weer te klein. Eigenlijk rekent men 2x de stokmaat, dus 3 x 3 zijn ponyboxen.

Alleen hooi als het gras op is en dat bepaald de pensionhouder. Krijgen ze ook hooi s'avonds op stal en in de winter overdag en s'avonds?

Dus eigenlijk huur stal, hooi, stro en buiten zetten en binnenhalen. Brabant is het duurst met zijn pensiongelden, dus ik denk 100 euro per maand.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 16:30

russel schreef:
100 dikke max, vind ik nog veel.

3 x 3 is tegenwoordig niet groot, voor een flink paard al weer te klein. Eigenlijk rekent men 2x de stokmaat, dus 3 x 3 zijn ponyboxen.

Alleen hooi als het gras op is en dat bepaald de pensionhouder. Krijgen ze ook hooi s'avonds op stal en in de winter overdag en s'avonds?

Dus eigenlijk huur stal, hooi, stro en buiten zetten en binnenhalen. Brabant is het duurst met zijn pensiongelden, dus ik denk 100 euro per maand.

In de zomer staan ze snachts ook gewoon buiten en is hooi vaak niet nodig. in de winter krijgen ze overdag en als ze op stal gaan hooi.

3x3 is naar mijn mening groot genoeg voor een paard van 1.60-1.70m dus krap staan ze echt niet, vooral niet als ze ook nog eens vooral op de wei staan.

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:06

Wij hebben zelf ook stallen van 3x3 en daar hebben de paarden van 1.70 echt meer als genoeg ruimte in
Ik vind dat je moet kijken naar wat jij kwijt bent qua kosten, hooi, stro enzo.. Ik vind dat je er niet rijk van hoeft te worden, maar je moet zeker je eigen kosten terug verdienen!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 17:11

mistral2203 schreef:
Wij hebben zelf ook stallen van 3x3 en daar hebben de paarden van 1.70 echt meer als genoeg ruimte in
Ik vind dat je moet kijken naar wat jij kwijt bent qua kosten, hooi, stro enzo.. Ik vind dat je er niet rijk van hoeft te worden, maar je moet zeker je eigen kosten terug verdienen!

Rijk worden van de verhuur van 1 stal zal niemand lukken.
Het is vooral de bedoeling dat er een maatje is voor mijn paard dat nu alleen staat en er komen geregeld mensen langs die vragen of we de stal willen verhuren.
Daar hebben we een jaar geleden ook al eens aan zitten denken en nu willen we het gewoon doen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 18:13

niemand meer tips of ideeen?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:37

denk aan een huurcontract en huisregels!! dat kan later gezanik voorkomen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:14

Denk aan je mestafvoer of daar nog kosten aan verbonden zijn.
Het is niet leuk als jij stapels stro kijgt op je mesthoop, en jij moet betalen voor de afvoer.
Of kan je het op je eigen land kwijt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:22

mistral2203 schreef:

Dat van 3x3 voor 1.70 is al lang achterhaald. De nieuwe stallen bij een behoorlijk pension zijn al gauw 3,5 x 4

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 09:04

BlueStar schreef:
Denk aan je mestafvoer of daar nog kosten aan verbonden zijn.
Het is niet leuk als jij stapels stro kijgt op je mesthoop, en jij moet betalen voor de afvoer.
Of kan je het op je eigen land kwijt?

We kunnen het op eigen land kwijt, maar het moet ook af en toe afgevoerd worden, maar daar hadden we al aan gedacht.
Bedankt voor je tip.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 09:05

russel schreef:
mistral2203 schreef:

Dat van 3x3 voor 1.70 is al lang achterhaald. De nieuwe stallen bij een behoorlijk pension zijn al gauw 3,5 x 4

Als diegene een box van 3x3 voor snachts te klein vind moet ze maar verder zoeken.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:15

Bij een pensionstal bij mij in de buurt betaal je in de winter €110,- incl. hooi en stro en in de zomer €50,- als ze 24/7 op t land staan Lachen Er is geen rijbak, maar wel een klein losgooibakje. Er komt misschien wel een bak. Maar op 10 min. rijden van de stal is een bak waar je mag rijden. Ook zit je daar tussen 2 recreatiegebieden en na een uurtje rijden ben je bij het strand.
Die stal is iets goedkoper als ik het vergelijk met andere pensionstallen, maar je hebt er ook niet veel luxe, het is op een oude boerderij.
Succes! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:10

xxappiexx schreef:
Als diegene een box van 3x3 voor snachts te klein vind moet ze maar verder zoeken.

Zo kun je het ook bekijken, is een andere insteek dan verkondigen dat die stallen ruim genoeg zijn. Het gaat er nl wel om of het paard lekker op zijn gemak languit kan liggen en zich behoorlijk kan bewegen in de stal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:19

#X# met veel weidegang etc , incl hooi en stro...
als jullie het voeren en buiten zetten doen (waarschijnlijk met die van jullie mee? )
zou ik aan de 80 tot 90 euro denken

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:22

jeetje, wat een lage prijzen, als ik zo mn paarden kon stallen stonden ze nu waars ook niet thuis... ik vind een prijs van zo'n 150 euro wel normaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:24

vampiregirl schreef:
jeetje, wat een lage prijzen, als ik zo mn paarden kon stallen stonden ze nu waars ook niet thuis... ik vind een prijs van zo'n 150 euro wel normaal

Wat ben jij dan nu kwijt totaal per maand aan je eigen paard aan huis?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 16:53

russel schreef:
xxappiexx schreef:

Zo kun je het ook bekijken, is een andere insteek dan verkondigen dat die stallen ruim genoeg zijn. Het gaat er nl wel om of het paard lekker op zijn gemak languit kan liggen en zich behoorlijk kan bewegen in de stal.

Maar dan nog vind ik dat die maat ruim genoeg is, mijn paard van 1,68m kan er languit in liggen en kan zich er behoorlijk in bewegen.
Voor een paard dat 24/7 op stal staat is het misschien niet zo comfortabel, maar dan vind ik dat je beter naar weidegang kan zoeken ipv een stal 1 meter breder maken...

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:11

Ik zie ook erg lage prijzen voorbij komen, begin me toch af te vragen of wij niet erg veel betalen.

Onze boer vraagt voor mijn tinker 210 euro per maand.
Er wordt gevoerd en ik mag onbeperkt hooi en stro hebben. Moet wel zelf uitmesten. Zit 1 klein losgooibakje bij stal en er is een kleine buitenbak, wel op 20 minuten stapafstand en er valt niet in te rijden als het 1 keer geregend heeft. 's zomers mogen ze de hele dag naar buiten maar 's winters mogen ze absoluut geen voet in de wei zetten van meneer boer waar ik toch wel van baal.
En verder zit je zo'n beetje midden in de woonwijken.
op 5 minuten lopen is een rijvereniging en nog wat verder kom je bij een klein natuurgebied.

Ik woon dan wel in Dordrecht en daar is vrij weinig ruimte voor paarden, dat zal ook wel meetellen.

Wat wel vreemd is dat mijn zusjes tinker, die een C pony is (en de mijne is een E)175 per maand kost en in een even grote stal staat en gewoon evenveel te eten krijgt enz.

In de buurt is ook nog een pensionstal die geloof ik bijna 350 euro per maand vraagt.

Ik dacht dat die prijzen overal zo hoog waren joh.. blijkbaar niet dus.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:04

weidegang is bij ons in de buurt in de zomer gemiddeld tussen de 50 en 60 euro per maand, een enkeling goedkoper.
Stalling, pensionbox met overdag weidegang zomers en stro, ruwvoer, buitenbak, zo tussen de 120 en 160 euro per maand soms met krachtvoer, soms zonder. Stallen met binnenbak zitten meestal tussen de 180 en 250 euro per maand. Dit is Friesland/Groningen/Drenthe

Mensen (meestal particulieren of boeren met zijtak) die heel goedkoop stalling/weidegang aanbieden zullen vast niet alle kosten meerekenen als rente/aflossing/afschrijving of misschien die kosten al verrekend hebben of hun bedrijf/hypotheek al deels afgelost.

Als je alleen de kosten van een paard erbij rekent, kun je uitrekenen wat het je kost aan stro, ruwvoer, water, en evt wat voor het extra werk wat je er van hebt...

Houdt je rekening met de investeringen die je hebt moeten doen en de rente die je betaald over je weiland en die kosten ook wilt verdelen, dan doe je er nog wat bovenop...

Hoeveel je kwijt bent is sterk afhankelijk van de oogst en seizoensprijzen. Je hebt duur hooi en goedkoop hooi, duur stro of ander strooisel, en goedkoper...

Je kunt ook gewoon uitgaan van pensionprijzen die bij jullie gangbaar zijn met vergelijkbare voorzieningen, of iets eraf halen als jij net iets minder voorzieningen hebt dan een ander...

En je verdient inderdaad erg weinig aan 1 pensionklant... Pas met meerdere paarden gaat het een beetje aantellen en dan nog zit je vaak ook met grotere onderhoudskosten omdat je land sneller stuk gaat, je grotere kans hebt dat er 1 door je draden of lint gaat, mest op laten halen, noem maar op... en dan ben je die inkomsten voor die maand (of meerdere maanden) al weer kwijt......