wat moet ik in godsnaam hiermee aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deprimuis

wat moet ik in godsnaam hiermee aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 09:45

Ik geef direct toe dat dit een schaduwaccount is. Dit omdat betrokkenen ook op dit forum actief zijn.

Ik heb een probleem. Wij hebben pensionstalling en 1 van de gasten weet ik niet wat ik daarmee moet.
Het paard wordt slecht verzorgd en staat te verpieteren in de box. Ze komt soms een week niet en dan weer 3 dagen na elkaar. Het paard is het type paard wat hier absoluut niet tegen kan.
De gehele dag staat deze tegen de deuren en wanden te slaan en heeft hierbij de hakken zo dik als sinasappels. Het doet mij zeer dit te zien. Ik probeer de paarden vaak buiten te zetten, maar met de huidige weersomstandigheden gaat dat moeilijk. Hij vliegt letterlijk tegen de wanden omhoog.
Het meisje die bij deze merrie hoort is bovendien minderjarig. Ik heb haar meerdere keren aangesproken op dit probleem , maar ze zegt ja en doet nee. En wat kan ik dan?

Ik heb geprobeerd contact te zoeken met haar moeder, maar die heeft in de gehele opvoeding weinig goeds kunnen betekenen bij dit kind en geeft nu niet thuis als ik bel. Als ik op msn online kom, gaat zijn offline, sms reageerd ze niet op en telefoon neemt ze niet op. En dit terwijl ze dag en nacht thuis zou moeten zijn (afgekeurd).

Mijn lol in de paardensport gaat er door deze situatie aan onderdoor. Het paard wordt agressief en als ik de schuur in kom neem ik de rust niet meer. Ik kan het niet aanzien en wil zo snel mogelijk weer uit de schuur weg, ten koste van mijn eigen paarden. Als ik erg boos wordt komt ze een week iets vaker, maar daarna zijn er weer de boys etc. Aan tijd kan het niet liggen, dat weet ik zeker.

Ik ben nu meer als een half jaar bezig om deze situatie tactisch te verbeteren, maar als je het mij vraagt zou het het beste zijn als dit dier op marktplaats komt. Het doet zo'n pijn om dit te zien...
Het is een kwestie van tijd voor dit dier niet eens meer te verkopen is. Ze toont al beginselen van stalgebreken en iedereen die op stal komt heeft een hekel aan die 'zenuwpees'.

Hebben jullie advies hoe ik dit aan zou kunnen pakken? Wat ik zou moeten doen?

tanya89

Re: wat moet ik in godsnaam hiermee aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:50

Ai dit is wel heel vervelend.. Misschien dat je kunt praten met de staleigenaar, dat die eens gaat praten met het meisje en of moeder/ouders. Zij kan misschien dreigen het paard niet meer in deze stal te willen hebben als het zo doorgaat..
Rijd ze er nog wel op, ook al heeft ie van die dikke hakken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:54

met stal eigenaar praten en anders een een brief naar die mouders sturen. Ik ken het probleem, en snap sommige mensen niet, dat hun zo kunnnen omgaan met hun paard

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:55

Je geeft aan ze al meerdere keren aangesproken te hebben.

Ik zou het een tijdje over de gevoelige boeg gooien. Foto's maken van de hakken en die mailen, smsjes sturen met 'hee, hij staat je te missen,kom je vandaag nog?'...

Ik heb geen idee of je de mogenlijkheid hebt om het paardje met een maatje op een stuk afgezette wei te mikken (wel beschut). Dan zou ik hem denk ik 24/7 of iig overdag naar buiten doen. Beest word er behoorlijk smerig van ja, maar als ze zo weinig komt zal dat haar weinig intereseren, en hij kan iig lekker naar buiten toe...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:00

Als het je zo raakt, los het op. Het meisje duidelijk maken dat ze moet komen werkt dus niet. Je hebt al een heleboel geprobeerd.

Je kunt aangeven dat je het paard ´onhandelbaar´ vind op stal. Het verstoort de rust bij de andere paarden. Op die manier zou je kunnen verzoeken of ze een andere stal regelen, dit met een termijn van bv 2 maanden.

Heel rigoreus (hoe schrijf je dat ook alweer Knipoog ), maar de beste oplossing. Misschien begint er wat te dagen en eerlijk is eerlijk. Als je zulk soort situaties probeert te verbeteren maar het is hopeloos, dan hoef je niet eeuwig toe te kijken zonder iets te doen.

deprimuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 10:24

Het paard in het land doen helpt niks helaas. Het land is al stuk en dit dier rent de gehele dag heen en weer tot er een gracht ontstaat.

Het grootste probleem is dat ik de staleigenaar ben. Ik heb een hekel om in mijn eigen stallen te komen op moment en hoor het geram zelfs in de woonkamer Verdrietig .

Ik zie er erg tegenop om ze de deur te wijzen, ben iemand die wil zorgen..

Ze rijd wel, maar laatst heb ik met pijn toe staan kijken. Het dier is niet zuiver.

Ik heb haar al vaak gezegd dat hij haar mist en dat dit niet langer kan, maar ben niet van plan om dagelijks de verandwoordelijkheid van haar ouders over te nemen. Bloos

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:29

Natuurlijk is het niet makkelijk om iemand de deur te wijzen. Maar ik vrees dat er niet echt een andere manier is die beter/ makkelijker is. Je zit in een moeilijke situatie, hoelang wil je dat die situatie duurt?

Ik denk toch dat je in deze voor jezelf moet kiezen en daar hoef je dan ook niet schuldig over te voelen. Knipoog Succes in ieder geval.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:31

Ik zou haar verzoeken per 1 maart een andere stalling voor het paard te zoeken. Als je voor de rest niets kan (en proberen heb je idd ook al gedaan), dan is dat de beste oplossing...

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:35

Ik denk idd dat je gedaan hebt wat je kon doen. Sommige mensen zijn een eigen paard niet waard. (dat rijmt...)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:43

Is het misschien een optie om een bijrijder/verzorger te zoeken voor het paard? Zouden ze dit dan wel goed vinden? Ze houden dan zelf het paard, kunnen zelf rijden wanneer het hun uitkomt. Paard krijgt dan toch aandacht en beweging. Al zou het alleen al iemand zijn die poetst en aan de hand ermee gaat stappen.

Anders zou het voor het paard toch beter zijn om zoveel mogelijk buiten te staan met andere paarden. Helaas kan dit bij jou niet, dus toch een andere stalling zoeken?
Ik vind het wel fijn om te horen dat een stalhouder zich ook zorgen maakt om de paardjes die er gestald staan. Dit is niet op elke plek zo.

deprimuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 10:50

joyce83 schreef:
Is het misschien een optie om een bijrijder/verzorger te zoeken voor het paard? Zouden ze dit dan wel goed vinden? Ze houden dan zelf het paard, kunnen zelf rijden wanneer het hun uitkomt. Paard krijgt dan toch aandacht en beweging. Al zou het alleen al iemand zijn die poetst en aan de hand ermee gaat stappen.

Anders zou het voor het paard toch beter zijn om zoveel mogelijk buiten te staan met andere paarden. Helaas kan dit bij jou niet, dus toch een andere stalling zoeken?
Ik vind het wel fijn om te horen dat een stalhouder zich ook zorgen maakt om de paardjes die er gestald staan. Dit is niet op elke plek zo.

Dank je wel. Ik heb soms echt het idee dat ik me meer zorgen maak om het dier dan de eigenaren. Laatst heb ik haar aangesproken omdat de merrie mok had. Gezien het stadium was dit al een paar weken, maar zij had zelf niks gezien...

Ik heb een bijrijder ook al voorgesteld. Ze wil daar niks van weten. Hoe haar ouders daar over denken en of die wel weten hoe het hier gaat heb ik helaas geen idee van.

deprimuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 10:51

SiCa schreef:
Ik denk idd dat je gedaan hebt wat je kon doen. Sommige mensen zijn een eigen paard niet waard. (dat rijmt...)

Het gaat mij zeer aan het hart om dat zelf ook te moeten constateren.. Verdrietig

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:51

Heb je geen adres van die ouders? Ik zou een aangetekende brief sturen met daarin de eis dat ze iedere dag komen om voor het paard te zorgen of een bijrijder erbij nemen.
Als dit niet helpt zou ik toch de stal opzeggen. Dit kan gewoon niet langer zo.

Bij mij op stal hebben we dit ook een keer meegemaakt maar dit meisje vertrok uit zichzelf. Bij alle nieuwe klanten zeg ik dat ik wil dat de paarden er iedere dag uitkomen. Dit soort dingen hoop ik ook niet meer mee te hoeven maken.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:59

Stuur inderdaad een brief met daarin dat je het niet eens bent met de gang van zaken en dat je dit niet tolereert bij jouw op stal als je geen verbetering ziet dat je dan stappen gaat ondernemen.
Bij een vriendin van mij is dit ook gebeurt ze heeft die mensen een maand gegeven om te veranderen en toen van de werf afsgestuurd, tegenwoordig houd ze alleen nog maar oude paarden....

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:08

Aan je reactie's te zien lijkt het mij dat zowel jij, en de andere paarden hieronder lijden. Je zegt dat je het moeilijk vind om haar met het paard op 'straat te zetten' maar ik zou toch echt gaan dreigen, hoe hard dat ook is. Jij moet geen eigenaars die hun paarden niet verzorgen. En zij staat op JOU eigendom. Vertel haar wat er allemaal kan misgaan als dit nog lang zo door gaat, eventueel dreigen met een dierenbescherming.. (ik weet niet hoe erg het er aan toen gaat) Probeer zelf ook zoveel mogelijk het paard buiten te zetten. (padock?) Als dat gaat natuurlijk. Aan je schaduwnaam te zien lijkt het mij ook helemaal niet leuk/goed voor jou. Jou paarden, en die van de andere GOEDE en EERLIJKE eigenaren gaan voor. Veel succes!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:20

wat een rot probleem!
wat moet je daar nou mee..
misschien kan je de ouders duidelijk maken dat het een vereiste is dat er dagelijk met het paard wordt omgegaan.
dus dat ze maar moeten zorgen dat er elke dag iemand komt?
maar daarbij, is het probleem opgelost als de pony elke dag een uurtje uit de box komt?
je gaf al aan dat ze als ze buiten loopt de hele dag heen en weer loopt, dus vandaar mijn vraag, zou het iets oplossen als er elke dag een uur mee gewerkt wordt, of heb je dan nóg 23 uur per dag een drukke pony in de stal staan?
ik vind het echt sneu voor de pony, en heel vervelend voor jou.
en verkopen lijkt me echt de beste optie, het meisje heeft er duidelijk geen lol meer in, dus waarom zou de de pony willen houden eigenlijk?

misschien kan je toch een keer een afspraak maken met kind plus ouders, bij jou thuis om de tafel gaan, en de zaken een keer goed doorspreken?
heel veel sterkte hiermee, en ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt!

deprimuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 11:32

Marigold schreef:
wat een rot probleem!
wat moet je daar nou mee..
misschien kan je de ouders duidelijk maken dat het een vereiste is dat er dagelijk met het paard wordt omgegaan.
dus dat ze maar moeten zorgen dat er elke dag iemand komt?
maar daarbij, is het probleem opgelost als de pony elke dag een uurtje uit de box komt?
je gaf al aan dat ze als ze buiten loopt de hele dag heen en weer loopt, dus vandaar mijn vraag, zou het iets oplossen als er elke dag een uur mee gewerkt wordt, of heb je dan nóg 23 uur per dag een drukke pony in de stal staan?
ik vind het echt sneu voor de pony, en heel vervelend voor jou.
en verkopen lijkt me echt de beste optie, het meisje heeft er duidelijk geen lol meer in, dus waarom zou de de pony willen houden eigenlijk?

misschien kan je toch een keer een afspraak maken met kind plus ouders, bij jou thuis om de tafel gaan, en de zaken een keer goed doorspreken?
heel veel sterkte hiermee, en ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt!

In de periodes dat ze vaker kwam ging de pony met sprongen vooruit in gedrag. Dat heb ik haar ook gezegd. Het probleem is dat ik de ouders nooit zie. Die tonen geen interesse en nemen hun verandwoordelijkheid niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:39

kan je zelf de pony niet kopen van die mensen?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:42

het is niet fijn, maar dit hoort ook bij staleigenaar zijn... Als je enkel gewoon je centen wil opstrijken laat je ze gewoon staan en trek je je er verder nx van aan, maar als je het niet meer kan aanzien maakt die ene verhuurde stal in mijn ogen het verschil niet...Ik zou ze ook aanmanen een andere stal te zoeken of haar paard degelijk te verzorgen. Misschien ben je best van dit inderdaad zelfs via een aangetekend schrijven aan de ouders te laten weten... Ik denk dat je dan wel de komst van die brief best kan verwittigen. Ofwel aan het meisje zelf of indien mogelijk aan haar ouders.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:44

vervelend zeg...
iets aan de stalhouder vertellen!
xxiezz

deprimuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 11:54

dank jullie voor alle steun. Ik ben duidelijk geen stalhouder die het alleen om de centen gaat. Dat zou ik ook nooit kunnen worden, daarvoor is mijn liefde voor het paard te groot.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:09

ja daar doelde ik ook op. als liefde voor paarden jou uitgangsmotto is (en niet een grote sjieke dure stal runnen) dan moet je dat ook naleven... blijkbaar delen de meeste mensen bij jou op stal die mening wel, aangezien ze zich er ook aan storen, dus ik denk dat niemand (behalve zij zelf mss) het je kwalijk zal nemen als je iets onderneemt hiertegen

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:19

Ook ik zou haar vriendelijk doch dringend verzoeken een andere stalling voor haar paard te zoeken.... Op een gegeven moment moet je voor jezelf kiezen... Hoe sneu ook voor het paard

Vydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:22

Ik zou dreigen met het feit dat je TOCH een bijrijder of verzorger gaat zoeken als zij zo onconsequent komt opdagen, je kan ze misschien duidelijk maken dat anders het paard recht de ondergang tegemoet gaat door haar eigen fout en dat jij dat niet toelaat in jouw pension (slechte naam krijgen ed?) Probeer het misschien zo te draaien!
Jakkes wat een verwend nest, en zeggen dat er meisjes zijn die zo hunkeren en dromen van een eigen paardje en die kans niet krijgen... Daar komen al m'n haren van recht!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:29

herkenbare situatie Knipoog

jij bent stalhouder,jouw wil is wet dacht ik zo.
zorg dat je de hele familie rond te tafel krijgt,en leg het probleem voor.

eis dat ze meer aan haar dier gaat doen,of ze moeten jou meer gaan betalen omdat jij gedeeltelijk de zorg overneemt.
willen ze dat niet dan zul je hun toch moeten verzoeken om te vertrekken,omdat jouw regels nou eenmaal zo bepalen dat eigenaar minimaal 3x per week komt opdagen( bijvoorbeeld,kun je prima eisen hoor als stalhouder)

dan nog een tip:
geen idee of je t al doet,maar zet dit dier in elk geval terug in krachtvoer, geef desnoods wat meer hooi voor afleiding en verminder het jkrachtvoer,want duidelijk dat dit dier veel te veel energie heeft.

wij hebben het vroeger ook es gehad, zelfde situatie en hebben toen een nieuwe stalregel opgesteld dat iedereen 3x per week voor zijn of haar paard kwam,iedereen stemde in en vond het een prima idee.
samen met eigenaar van het betreffende paard hebben we toen gezorgd dat op overige dagen ik tegen kleine vergoeding dit paard buiten zou zetten en eventueel even zou poetsen of laten lopen als daar tijd voor was.
is er misschien de moegelijkheid dat iemand anders op je stal dit dier af en toe wat aandacht geven kan?