Manen voor de helft naar de verkeerde kant...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rozebottel

Manen voor de helft naar de verkeerde kant...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 16:58

... eh snappen jullie het nog Verward

Ik heb een kruising friesje met een flinke bos manen. Helaas valt de bovenste helft van de manenkam automatisch naar links en de onderste helft naar rechts. Ik heb al geprobeerd met vlechtjes de manen te wennen naar rechts, maar dat heeft slechts een uurtje effect. Zodra hij zijn hoofd naar beneden doet, vallen zijn manen weer vrolijk naar links... zucht...
Het ziet er op zich wel grappig uit, maar ik vind alles naar een kant toch mooier.

Is er nog iets aan te doen?
Hebben jullie paarden dat ook en wat doe je eraan/ermee?

Thanx!

Peuk

Re: Manen voor de helft naar de verkeerde kant...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:00

Dat heb ik ook gehad bij mijn Tinker erg lelijk vond ik het!
Heel strak vlechten... Knipoog

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:11

Maar als je heel strak vlecht, kan het ook weer zijn dat de haren bij beweging eruit worden getrokken of dat ze afsterven, zonde! Hoelang ben je al bezig met die vlechtjes? Ik zou daar gewoon mee doorgaan.. Heb anders ook geen idee.. Bloos

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:39

Manen in vlechtjes, weekje laten zitten: prachtige golven! Maar daarna dus maar weer in de vlechten. Doe dat nu vanaf de zomer. Maar ik denk dat er een kruintje zit ofzo... en daar is niet tegenaan te v(l)echten, ben ik bang. Haha!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:52

Goya heeft vaak 1 pluk die naar links gaat, rest zit gewoon rechts (van voren) Kan het wel allemaal naar rechts kammen, maar idd, als hij dan zn hoofd naar beneden doet valt hij net zo hard weer naar links haha

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:55

En als je nou de hele boel wast, er mousse of gel indoet (op de punten niet de huid zelf), heel strak vlecht en dat een tijd laat zitten? Dat je het dus nat invlecht. Volgens mij kun je een vlecht wel een week erin laten.

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:55

Bas heeft het ook, maar bij hem is die pluk zo klein(laag/kort)
dat het zelfs vaak rechtop gaat staan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:01

Naar welke kant de manen vallen heeft te maken met de bespiering. Dus vlechten heeft geen zin. Als de manen bij jouw paard op deze manier naar 2 kanten valt is de bespiering waarschijnlijk bij een deel van de hals ongelijk.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:14

tamary schreef:
Naar welke kant de manen vallen heeft te maken met de bespiering. Dus vlechten heeft geen zin. Als de manen bij jouw paard op deze manier naar 2 kanten valt is de bespiering waarschijnlijk bij een deel van de hals ongelijk.

Goh, wat grappig.. Heb ik nooit geweten

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:43

Hier even de kapper aan het woord, het is net als bij mensen, haar komt uit het haarzakje, dat kan recht gaan, of schuin, of gekruld, noem maar op, daar is nooit iets aan te veranderen, het is gewoon zo ingeplant, bij mensen heten zulke weerbarstige lokken dus kruinen..
Doe geen moeite met vlechten o.i.d, leer er maar mee leven, is niet anders!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:45

*mammaslamma*
helemaal mee eens.
als dat gepiep met invlechten en veel borstel naar dezelfde kant enzo.
helemaal geen zin.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 08:57

Hmmm ik wil dan toch even reageren... ik vlecht mijn merrie nu een jaar of 3, 4... en de manen zijn en blijven netjes aan een kant hangen!! Ook in de periodes dat het gewoon los hangt... niks aan de hand het blijft gewoon aan een kant! (hihi dat rijmt ook nog Clown )

Kan het je nog sterker vertellen, mijn oma heeft zo lang haar haren met een speld snachts haar haar op een bepaalde manier laten golven boven haar oor (echt ook jáááááren) dat uiteindelijk die haren vanzelf zo bleven staan. Ze zaten al zo als ze opdroogden als ze uit de douche kwam, zonder die kam dan he!! Ja

Dus welkom in de wondere wereld van haren... ik denk (en heb dus gezien) dat je wel degelijk invloed kunt uitoefenen op de richting van je/het haar!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:03

--> VSW Lachen

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:07

Bij die van mij hangt het echt werkelijk alle kanten op.

Maar ik vind het wel leuk, dus doe er ook echt helemaal niets aan. Een echte lekkere warboel. Haha!

http://www.mijnalbum.nl/Foto=VJQVE7G3
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 01-02-07 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:11

En toch kan het veranderen.... Bij mijn paard vielen zijn manen altijd naar rechts, en vlocht ze ook zo in... Op een gegeven moment ben ik ze links gaan vlechten en volia, ze hangen nu naar links, rara hoe kan dat dan??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:27

Het heeft echt niets met spieren te maken!! Dan zouden er wel een hele hoop paarden erg ongelukkig door het leven gaan met zo'n scheve hals!! Nat maken en heeeeeeel vaak naar een kant vlechten is denk ik de enige mogelijkheid! Maar dan nog lukt het niet altijd. En joh...er zijn veel ergere dingen in de wereld dan een paar manen die twee kanten op gaan!

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:56

bij mijn paard is het zo dat het voorste gedeelte heel blij naar rechts staat.. dan heb je een klein stukje naar links en dan weer vrolijk het laatste deek naar rechts.. ik heb er niet zoveel problemen mee.. het staat lekker eigenwijs, netzo als hij is Haha!

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:42

Jaa dat heb ik ook bij een van de 2, ik vind het er ook wel grappig uit zien
Ik had het eerst ook bij de andere, maar daarvan worden de manen om de zoveel tijd getrokken, en doordat ze heel kort waren vielen ze opeens de goede kant op (niet dat ik nou wil zeggen dat je ze kort moet knippen hoor, lang is ook erg mooi! Haha! )

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:27

heb ik ook met m'n verzorgpony, dit komt omdat ze zoveel haar heeft dat het automatisch de andere kant op gaat, in de zomer heeft ze het ook altijd naar beide kanten dus vandaar dat het telkens naar 2 kanten gaat.
Gewoon zorgen dat je het strak invlecht en de vlechten er wel een stuk of 5 dagen in laat zitten (mits ze nog eruit zien als een vlecht Clown). En dan doe je ze weer een dag los en dan weer een paar dagen in de vlechten, uiteindelijk moeten ze vanzelf wel een keer blijven staan Knipoog

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:32

Wij hadden een merrie die het ook had. We hebben het ingevlochten *plukken van manen die aan de goede kant zitten meevlechten* en een tijd laten zitten. Wel af en toe opnieuw invlechten.
Bij dit paard werkte dat heel goed. Bij een ander paard werkte het niet.
Ligt er maar net aan of er een kruin oid zit.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:13

Ik zou gewoon door gaan met de vechtjes heb anders geen ideee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:16

volgens mij komt het doordat op de scheiding zeg maar een haarwervel zit, een kruintje,net als je zelf in je haar kunt hebben.daardoor gaat het haar aan die kant naar een andere kant toe.
beetje moeilijk uitleggen,maar zo zit het.
mijn pony heeft het ook,als je het vlecht hangt het even goed,maar stop je ermee dan gaan die manen weer dwars hangen.
niks aan te doen vrees ik Haha!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:21

regine schreef:
Hmmm ik wil dan toch even reageren... ik vlecht mijn merrie nu een jaar of 3, 4... en de manen zijn en blijven netjes aan een kant hangen!! Ook in de periodes dat het gewoon los hangt... niks aan de hand het blijft gewoon aan een kant! (hihi dat rijmt ook nog Clown )

Kan het je nog sterker vertellen, mijn oma heeft zo lang haar haren met een speld snachts haar haar op een bepaalde manier laten golven boven haar oor (echt ook jáááááren) dat uiteindelijk die haren vanzelf zo bleven staan. Ze zaten al zo als ze opdroogden als ze uit de douche kwam, zonder die kam dan he!! Ja

Dus welkom in de wondere wereld van haren... ik denk (en heb dus gezien) dat je wel degelijk invloed kunt uitoefenen op de richting van je/het haar!

Lijkt me niet... Als je je haren jaar op jaar paars verft, worden ze niet automatisch paars. Heeft met genen te maken en inplanting idd.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:34

aerdenhout1 schreef:
Het heeft echt niets met spieren te maken!! Dan zouden er wel een hele hoop paarden erg ongelukkig door het leven gaan met zo'n scheve hals!! Nat maken en heeeeeeel vaak naar een kant vlechten is denk ik de enige mogelijkheid! Maar dan nog lukt het niet altijd. En joh...er zijn veel ergere dingen in de wereld dan een paar manen die twee kanten op gaan!

Mijn idee!
En trouwens, ik vind het zelfs leuk dat die manen lekker eigenwijs hun eigen zin doen (past bij het karakter) Clown

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:01

loeckie schreef:
regine schreef:

Lijkt me niet... Als je je haren jaar op jaar paars verft, worden ze niet automatisch paars. Heeft met genen te maken en inplanting idd.

Tja je hoeft het niet te geloven... maar ik heb het zelf gezien...
nog een voorbeeld..
Ik heb altijd ontiegelijk stijl haar gehad, en een jaar of 4 misschien al wel 5 me haar gepermanent, inmiddels is alle permanent er zeker wel uitgeknipt heb het nu kort en wat denk je... het krult nog steeds...

mijn nichtje heeft altijd stijl haar gehad... en na haar zwangerschap... krullen... van zichzelf...