Dierenbescherming op bezoek!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM

Dierenbescherming op bezoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 17:36

Op mijn weiland van ca. 8500m2 houdt ik mijn eigen paard en een aantal ponies van anderen op een zo natuurlijk mogelijke wijze. Dit betekent dat ze 24/7 buitenlopen het hele jaar door, maar wel de beschikking hebben over een schuilhok en een containerstal die open staat. Na het slechte weer van de afgelopen maanden ziet mijn weiland er inmiddels behoorlijk uit als een modderpoel Verdrietig

Nu komen er vanwege het nabijgelegen natuurgebiedje altijd veel wandelaars langs mijn weide. Deze mensen hebben blijkbaar al meerdere malen naar politie, dierenbescherming en krant gebeld. Gisteren stond de dierenbescherming (voor de 2e keer) bij mij in de wei. Volgens de dierenbescherming zijn zij verplicht om te reageren op zulke oproepen. Mij is nu verteld dat zolang de paarden/ponies een plek hebben om te schuilen, dat er verder geen maatregelen genomen worden. Oftewel, zoals ze nu staan is voldoende. Het kan natuurlijk altijd beter, maar aangezien ik dit weiland pas in juni heb gekocht en het nog nooit in de winter had gezien wist ik niet wat voor modderpoel het wordt. Verharding kan pas fatsoenlijk worden aangebracht wanneer het weer droger is, tot die tijd zit ik dus met modder, modder, modder Verdrietig

Waarschijnlijk blijven mensen dus bellen naar dierenbescherming e.d. tot de wei weer droog is. Is er iemand die een goed idee heeft hoe ik de mensen aan het verstand kan brengen dat ik nu niets aan de situatie kan veranderen en dat naar de dierenbescherming bellen ook niets verandert nu.

Het is voor mij niet prettig, maar ook niet voor dierenbescherming, politie en krant, want die worden steeds gebeld over hetzelfde...

vencedor

Re: Dierenbescherming op bezoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:38

Tsja stuur ze door naar ons, daar staat een veulen bijna 24 uur pdag op stal. Word gelongeerd en krijgt geen veulenbrok. Daar kunnen ze niks aan doen Vork

wreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:40

Misschien.... iets aanplakken? Bij de wei..

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:41

wel vervelend dat ze de hele tijd gaan bellen...

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:44

misschien kan je iets ophangen dat de mensen kunnen zien hoe of wat er aan de hand is. en dat jij er ook niets aan kunt doen dat we in nederland wonen en het hier ook nat kan worden.
er zijn dieren die het rotter hebben.
succes ermee

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:53

ja, dacht ik ook al aan, hang een briefje op met iets van: bedankt dat jullie voor ons willen meedenken maar we hebben een stal ter beschikking en dierenbescherming heeft alles goedgekeurd. Wist de db geen oplossing?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:56

Kun je ze niet verplaatsen? Huren van een andere wei ofzo?
Als er zoveel mensen bellen, dan denk ik toch dat het er niet best uitziet.
Doe er wat aan!
(ipv zielig zijn en je er niks aan kunt doen,tuurlijk kun je er wát aan doen).

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:00

Citaat:
bedankt dat jullie voor ons willen meedenken maar we hebben een stal ter beschikking en dierenbescherming heeft alles goedgekeurd
Zou ik ook gaan doen.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:02

Mag ik hier even keihard om lachen !!
Hier kan jij niks aan doen hoor...
Bovendien : Zijn ze verplicht om langs te komen ??
Ik heb weleens gebeld voor echte verwaarlozing
En daar keken ze niet naar om !!

Vreemde lui , en maak je maar niet zo druk....
Beter 24 uur per dag buiten dan
24 uur per dag op stal !!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:54

Lekker laten staan, jíj hebt er geen last van als ze bellen *LOL*

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:59

Nu ben ik toch wel benieuwd naar hoe het eruit ziet Tong uitsteken Nouja als jij weet dat ze het goed hebben, hoef je je er niet druk om te maken. Briefje is wel een goed idee opzich. Lachen

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:02

Wel raar dat mensen bellen omdat het land zo nat is. Toch Verward rare mensen

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 20:10

Zo op het eerste gezicht ziet het voorste deel er heel beroerd uit, dat is ook de plaats waar ze het meeste staan. Van het achterste stuk (dat uit 3 delen bestaat) hebben ze 2/3 deel tot hun beschikking. Ook dit gedeelte ziet er modderig uit, maar daar staat ook nog wel wat gras. Het deel waar ze niet op komen is hartstikke groen, maar wel zeiknat. Huren van een andere wei is geen optie, want bij ons in de buurt heeft iedereen hetzelfde probleem met nattigheid. Bovendien; zie maar eens aan iets betaalbaars te komen. Ik denk dat ik inderdaad maar iets van een briefje of zo aan het hek ga hangen, zodat iedereen weet hoe, wat en waarom. Misschien laten ze ons dan 'ns met rust. Persoonlijk vindt ik een paard dat de hele winter op stal staat en dan misschien een uurtje per dag naar buiten mag een stuk zieliger dan een paard dat altijd naar buiten mag en naar binnen mag wanneer ie wil. Verder vindt ik mezelf niet zielig, maar de mensen die eerst naar de dierenbescherming/politie/krant bellen i.p.v. verhaal te halen bij de eigenaar wél!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:12

laten al die mensen zich liever druk gaan maken over al die paarden die dag in, dag uit hele dagen op stal staan...

van de DB heb ik niet zo'n hoge pet op door ervaringen in het verleden...zij weten vaak ook niet eens waarover ze praten.

gelukkig lopen jouw beestjes lekker buiten...en zolang de DB op de hoogte is van de situatie kunnen zij dat toch ook aangeven aan de mensen die bellen neem ik aan...?

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:21

Ik ken het ja
Wij hebben ook sins dit jaar een weiland de eerst winter is erg ze staan ook 24/7 buiten met ze 2tjes en soms 3
we hebben een schuilhok en krijgen elke dag 1 baal soms 2 omdat ze niks te eete hebben maar dierenbescherming is al een paar keer geweest nu hebben we een briefje hangen en daar op word verteld hoe het komt en voor noot ons nummer er bij en dat ze beter niet kunne voeren en nu hebben we er geen las van veel mensen leesen het en kommen ook wel is naar me thoe om vraagen te stellen pas vroeg een moeder of de kindje een rond er op mocht makken nou dat mag dan wel daar doe ik niet moeilijk over wij staan ogv 3km van een Camping af en 1 km van het bos dus er komen wel veel mensen maar nu hebben we er geen las meer van Knipoog we zijn ook op zoek naar een andre weiland voor in de winter die we nu bijna hebben en dan gratis omdat die boer te veel gras heeft Haha! dat komt dan mooi uit Haha! suc6 verden Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:24

Maak even een foto dan kan iedereen hier zien dat het best meevalt (dat neem ik aan tenminste als de db er niets aan doet).
Ik zou idd ook iets bij de wei hangen en zorg ervoor dat ze wel ruim voer hebben zodat ze er verder goed gezond blijven, dan kunnen ze een beetje regen best hebben.
Zijn er helemaal geen droge plekken in de wei en hoeveel paarden lopen er?

Ze zouden beter hier eens langs komen, mijn buurman heeft 2 paarden op stal staan die maar 1 x per week buiten komen, dan nog noodzakelijk want dan moet de stal schoon. Ze staan dan dus een uur buiten tot de stal schoon is en gaan dan weer naar binnen onafhankelijk van het weer(staan dus ook binnen als het prachtig weer is). Als ze buiten hebben gestaan klaagt hij altijd dat ze zo hard rennen en het hele weiland kapot gaat, ik heb al een gezegd dat hij ze misschien wat vaker naar buiten moet doen maar dan zou het land nog meer kapot gaan... (de wei is juist droog, zelfs bij een week regen) Hij vind het overigens vreemd dat ik de paarden nog buiten doe als het regent en dat ze bij ons nooit zo hard en lang rennen...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:25

Het is wel off-topic, maar hoe doe je dat dan in het voorjaar als je weiland helemaal zwart is? Als je gaat inzaaien, kunnen ze een hele tijd niet op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:29

Ach wel nee, gewoon laten bellen, de db kent het verhaal en die mogen het de mensen uit gaan leggen.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:30

inderdaad lekker laten bellen die mensen
ik neem aan dat je ze bijvoerd
dus ik zie het probleem niet
had je ons weiland eerder ook moeten zien
(we hadden 5 fjordjes lopen)
ook een grote modderboel maar ook een schuilstalletje en 2x daags bijgevoerd
wat waren ze gelukkig buiten (ze hadden wel droge plekken in het weiland )
wij hadden ook stallen maar daar werden ze echt niet gelukkiger van
wij kregen ook vaak vragen en heb tot vervelends aan toe moeten uitleggen hoe en wat
leuk hoor die mensen die alles goed willen doen (ik persoonlijk vind het bemoeials als)
maar als je ergens geen verstand van hebt kun je er toch ook niet over oordelen denk ik dan
maar inderdaad een briefje waar alles op uitgelegd staat lijkt me een goede oplossing

maar heb je misschien foto s van je weiland
veel succes

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:37

Waarom zou ze een foto moeten maken om jullie te bewijzen dat de paarden goed staan? Ze hoeft zich toch aan niemand te verantwoorden.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:39

Mijn paard staat met nog 3 pony's op een (grote) wei zonder schuilstal. Wel bomen aan weerskanten. Het begin van de wei is nu ook een hele grote blubberzooi, de paarden zakken tot hun knieën er in weg. Er wonen zat mensen tegenover maar ik heb nog niks gehoord over de dierenbescherming. Van niemand daar.
Ik voer ze aan het eind van de middag zelf voordroog, en dat is een heel gedoe want ik breng het met armen vol door de modder naar het grote gedeelte zodat ze niet in de modder hoeven te eten. De weidebaas voert ze 's-morgens maar die mikt het met een hooivork een eind weg vanaf de draad. Eigenlijk staan ze alleen in de modder als ze staan te wachten op eten want het grootste gedeelte van de wei is groen. En de mensen zien dat ze genoeg te eten krijgen, dat scheelt misschien ook.
Je kan een bordje ophangen met jouw telefoonnummer. En dan iets van "bij onraad graag bellen naar ..... ".

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:43

Jol1 schreef:
Het is wel off-topic, maar hoe doe je dat dan in het voorjaar als je weiland helemaal zwart is? Als je gaat inzaaien, kunnen ze een hele tijd niet op het land.

Blond Wij zaaien ons land nooit in, en onze pony's staan ook 24/7 buiten met schuilstal. We hebben wel verschillende weilanden, zodat we kunnen afwisselen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:46

Ja, maar TS heeft maar een wei van 8500 m2. Ik weet niet of ze nog meer land heeft, maar anders heb je over een paar maanden toch echt een probleem. Je kunt ze dan niet meer overzetten op een ander stuk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:00

Ik zou gewoon een bordje ophangen met de tekst:

Voor deze paarden word goed gezorgd.
Ze worden natuurlijk gehouden, daarom staan ze nu niet opstal

Dan en stukje uitleg over dat paarden loop dieren zijn enz...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:50

Volgens mij is het op dit moment overal een grote modderpoel. Mijn paard staat overdag met de andere merries ook in een grote modderpoel. Dat heb je met dit winterweer. Ze staan in ieder geval lekker buiten. Dat vind ik persoonlijk stukken beter dan dag en nacht in een box. Paardenweilanden die er op dit moment bij ons in de buurt lekker groen zijn, zijn de weilanden waar geen paarden op staan Haha! Een pensionhouder vlakbij heeft prachtige groene weides, om jaloers op te worden, echter.....de paarden staan binnen.