paard heel bang voor 'spuitflessen' ,, hoe afleren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

paard heel bang voor 'spuitflessen' ,, hoe afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 12:16

Mijn paard is dus heel erg bang voor 'spuitflessen'.. bijvoorbeeld waar antiklit spul inzit,,, hoe kan ik dit haar afleren?? ik moet nu het spul op de borstels doen en dan kan ik Caro borstelen. als ik haar in de stal los laat staan probeert ze door een hoek van de stal weg te springen.. als ik haar vast zet rukt ze haar halster stuk... iemand tips??
niet dat het onwijs belangrijk is dat ik mijn paard kan borstelen met antiklit/glimspul,, maar bijvoorbeeld met wondjes schoonmaak spuitbussen is het ook heel irritant...

Marigold

Re: paard heel bang voor 'spuitflessen' ,, hoe afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:17

mijn pony is er ook heel bang voor, ik spuit bijvoorbeeld veerust gewoon op een doek, dan maar zo hoor.
ik weet niet of het af te leren is om er bang voor te zijn.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:18

dat had mijn pony ook.. ik ging er altijd heel hard bij zingen zodat je dat niet hoorde. Je staat wel zwaar voor schut.
Of je zorgt dat ze het niet ziet of je zorgt voor afleiding, handje brokken o.i.d.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 12:19

ik dus ook niet, maar dat heeft er ook mee te maken ( denk ik ) dat ik geen idee heb wáárom ze zo bang is...

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:20

Mijn paard vindt het ook niets. Ik laat iemand anders dan m'n paard vasthouden, en er tegen praten en dan snel een koekje toestoppen, zodat ze het niet merkt. Nagelbijten / Gniffelen

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:21

Je houdt dat paard met een touw aan het halster vast, drukt hem min of meer tegen de muur zodat ie niet wegkan en je spuit het erop...tenminste, zo doe ik dat. Een paard mag bij mij doen wattie wil, maar ik spuit gewoon door. Je zou ook tegen hem kunnen praten (hoef je niet te zingen Tong uitsteken)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:38

Een paar keer doen terwijl ze een bak brok (oid) eet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:41

Het maakt niet wat je doet als je met paarden bezig bent, maar het maakt wel uit wanneer je er mee stopt. Dus als je paard bang is voor spuitflessen als jij met die spuit aankomt, hij vreselijk paniekerig reageert en jij dan stopt, dan leert het paard: paniekerig reageren = spuitfles stopt.

Dus moet je doorgaan, tot het moment dat hij stilstaat (minstens 15 seconden) of zijn lippen begint te likken.

Neem je paard daarvoor aan een halster en een touw mee in een paddock of in de bak. Doe dit niet op stal, daar kunnen problemen van komen.

Vul een spuitbus met water, en ga sproeien. Maakt niet uit of je paard de benen neemt, wegspringt, blijf sproeien. Ook al raak je hem niet, het geluid is belangrijk, hij mag om je heen lopen, maar niet de benen nemen. Kun je de spuit niet op je paard richten? Dan richt je er een meter naast in het begin, en tast je jezelf heel zachtjes naar hem toe.
Op het moment dat hij stilstaat, ga je op hem letten. Strak mondje betekend dat hij nog niet doorheeft dat het niet erg is. Lippen likken betekend dat hij aan het nadenken is. Waar je naar toe wilt is dat likken, die ontspanning. Krijg je dat likken niet, ga je wachten tot hij 15 seconden stil staat. PAS OP DAT MOMENT stop je met spuiten, beloon je hem uitvoerig, en begin je weer. Zorg ervoor dat je meerders spuiten klaar hebt staan, mocht er eentje leeg raken moet je meteen door kunnen. Hou het ritme in het spuiten, niet een spuit, 5 seconden niets, en weer een spuit. Achter elkaar doorgaan, tot je paard het niet eng meer vind. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, en niet stoppen op een moment dat het paard nog niet ontspannen is. Timing is belangrijk, het is belangrijk wanneer je begint, maar nog belangrijker dat je weet wanneer je stopt en vooral, wanneer je MAG stoppen.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:42

gewoon spuiten denk ik en dan heel overdreven
mee gaan praten en koekjes en brokjes geven!
zo doe ik het het iig.
andes gewoon op een doekje spuiten of geen spuitbussen meer kopen.
medicijnen e.d. zijn vaak ook in zalfjes verkrijgbaar..

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:46

aflijden met wat te eten!

Whoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:24

gewoon spuiten en met je paard praten,

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:31

op een ander paard spuiten!!

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 14:32

lessie schreef:
op een ander paard spuiten!!

op een anders paard spuiten?? wat schiet ik daar nou weer mee op?? ik wil niet iemand anders paard verzorgen,, maar de mijne toch? Tong uitsteken
de rest wel bedankt voor jullie 'serieuze' tips,, want ik neem aan dat dit een grapje is..

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:36

MIjn verzorgpony heeft het op de manier van Cassidy geleerd en staat ern u zelfs los ontspannen bij als ik haar manen en staart inspuit met ontklitter. Nu ga ik van de zomer (als het met vliegenspray niet vanzelf lukt) daarvoor deze techniek ook toepassen, maar dan op haar hele lichaam.

IRISxJOLLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:24

Fluitenn als je spuit net als dat je (iig op onze manege) doet als je acederm op een wond spuit

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:27

Mijn paarden hebben het ook, ik dek altijd het oog af aan de kant waar ik ga spuiten maar helpt nog niet veel. Ze worden al onrustig als ik de fles uit de kast pak en hoe hard ik ook zing ze horen het nog steeds.

Mysha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:36

Op stal zetten, pony zelf vast houden en blijven spuiten. Als ze draaien, zelf meedraaien. Pas op voor jezelf! Wat Cassidy zegt, de pony's moeten niet leren dat hun paniekerige gedrag resultaat oplevert.

Bij mijn pony heb ik het afgeleerd door de spuitbus op mijn rug te houden, eerst gaan borstelen en dan onverwachts spuiten. En zo hard fluiten dat het gesis niet te horen is.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:18

Die van mij was eerst normaal met spuitflessen. Alleen is er in mijn vakantie waarschijnlijk wat gebeurt, ze was er namelijk ineens panisch voor. Terwijl ik er een jaar lang elke week anti-klit zonder problemen erin heb kunnen spuiten.
Ik heb het rustig aangepakt. Eerst raakte ze helemaal in paniek als ze die fles zag. Als ze normaal reageerde beloonde ik haar daar voor. Uiteindelijk 1x gespoten met een plantenspuit met water, gewoon richting de grond gericht. En uiteindelijk ook zo ver uitgebreid dat ik gewoon weer op dr kan spuiten.
Ik heb haar echter nooit vastgezet toen ze in paniek raakte, aangezien ze dan helemaal flipt ...

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:21

De mijne had het ook die ging op safari als die mij met een spuitbus zag aankomen, ze voelde hem gewoon aankomen. Lange tijd geen spuitbussen meer gebruikt en zonder dat ze het zag op een doek gedaan (als ze het zag was ze nog bang) maar nu vind ze het stukken minder eng en kan ik gewoon antiklit in haar voorpluk spuiten zonder dat ze raar gaat doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:24

ik heb een keer mijn duim gebroken en nagel verbrijzeld doordat mn paard in paniek raakte door vliegenspray.Ijzer van halstertouw brak af en schoot met een rotkracht tegen mn hand aan, ik viel flauw van pijn en in ziekenhuis bleek dat scheur in duim zat en nagel in 103864 gruzelementen en diepe snee in duim, nu nog lidteken van

maar ik gebruik geen sprak meer, heb nu wondzalf ipv spray en de rest spuit ik op een doekje, en dan pa sop paard, bv vliegenspray en antiklit. Zelfs als ik haar niet raak en op doekje doe raakt die al in paniek

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:29

1. pak een planten spuit,
2. ga met je paard naar een paddok,
2. Ga rustig op een afstand de paddok staan sproeien Haha!
4. probeer steeds iets dichterbij te komen en praat tegen je paard.
5. let op hoe je paard reageerd. staat hij op het punt om weg te springen? blijf of die plek dan even de paddok sproeien. kijk wanneer je dichter bij kan komen en heb geduld!

probeer maar eens. zo is het met ij en het scheerapparaat ook gelukt.

edit:

afleren vind ik een heel naar woord. Paarden vinden dat geluid eng. Natuurlijke reactie moet je niet afleren maar vertrouwen geven waardoor ze hun natuurlijke reactie opzij zetten.

edit 2 Haha!

zet je paard wel los. dwing niet om niet bang te zijn. want dat werkt niet Knipoog
Laatst bijgewerkt door Roosjelief op 20-01-07 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lucilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:32

van de zomer toen ik die van mij pas had wilde ik haar vliegenspray opdoen, ze ging helemaal door t lint, dacht dan maar vliegen op je maar dit doe ik dus nooit meer.
Paard afspuiten met waterslang heb ik geen problemen mee, ze begint wel te bewegen, maar dat heb ik nog met ieder paard meegemaakt, maar schrok niet en deed niet vervelend.

Komende zomer maar eens heel voorzichtig met een waterspray proberen en als dat goed blijft gaan dan de vliegden spray maar en anders koop ik wel van die rollers of doe t met een doek erop, beetje meer werk maar beter dan een bang paard.

Lucilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:32

Isabellover, thnx dat ga ik ook proberen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:37

De mijne miept ook altijd zo , ik praat ff tegen d'r en blijf doorspuiten.
Gaat ze rondjes rond me lopen ? loop ik lekker mee met de spuitbus Tong uitsteken
Ze doet het trouwens ook bij water... terwijl ze wel zo een groot meer in loopt ... vreemd hoor die paarden Tong uitsteken

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:43

Cassidy schreef:

Vul een spuitbus met water, en ga sproeien. Maakt niet uit of je paard de benen neemt, wegspringt, blijf sproeien. Ook al raak je hem niet, het geluid is belangrijk, hij mag om je heen lopen, maar niet de benen nemen. .

dit vind ik dus echt een hele foute manier. Hier mee dwing je het paard te blijven staan voor iets wat hij eng vind. Hij zal het op een gegeven moment wel snappen dat geloof ik best. Het paard moet ZELF inzien dat het niet eng is.

Je kan tegen een kind zeggend at er geen monster in de kast zit. maar dat kind geloofd dat niet, totdat hij in de kast DURFT te kijken, en ziet dat er niks is.