Welke bodem in stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Welke bodem in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:38

Mijn Haflinger staat 'savonds op stal met een uitloop van steen.
'sNachts gaat ze in de stal liggen. In het begin heb ik altijd stro in de stal gehad, maar op een gegeven moment ging ze dit eten (al lag er genoeg hooi, dan at ze eerst het stro op). Ook heb ik geprobeerd mest tussen het stro te doen, maar dan nog at ze het meeste wel weg. Vanwege de kans op koliek ben ik overgestapt op vlas/hennepvezel. Maar ten eerste loopt ze dit met nat weer heel erg naar buiten, omdat ze dus een uitloop heeft en dan blijft het aan d'r hoeven plakken (ze kan niet op stal gezet worden, dan breekt ze de tent af Nagelbijten / Gniffelen ) en ten tweede heb ik nu een Shetlander erbij en die eet vlas Gestoord Met als gevolg dus diarree (wat inmiddels wel over is hoor).

Op dit moment heb ik gewoon wat meer hooi in de stal liggen, in de hoop dat ze dat niet helemaal op eet en ze daar op een gegeven moment zacht op kan liggen en af en toe kan ze 'snachts op de wei slapen. Maar dit is natuurlijk niet echt een oplossing en vooral met dagen zoals met de storm gisteren, wil ik gewoon een lekkere bodem voor ze. Dus wie heeft een idee? (wat redelijk betaalbaar is Schijnheilig )

pompompom

Re: Welke bodem in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:40

zaagsel ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:32

mmm, stro eten is op zich geen probleem als ene dier niet overgevoelig is voor koliek en het goed sto is ..
aar eventueel kun je rubber matten meet een laagje stro doen
of houtkrul...
aar ik denk dat bij alles toch de blub me gaat tellen die ze mee narar binnen sleept en ook bij houtkrul net als vlas dat ze ene hoop[ mee naar buiten sleept
ik denk dan toch vrij snel aan rubber mat/tegel
met daarop een dunne laag stro voor het idee

l_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:58

mijn verzorgpaard eet ook altijd zijn stro op, maar als ik het plat maak, stamp Tong uitsteken
dan eet hij het niet meer op !!!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 16:07

Zaagsel was ik even vergeten idd Bloos Dat kan ik nog wel proberen, dat plakt minder snel denk ik aan de hoeven dan vlas. Maar ik ben bang dat de Shet dat ook gaat eten. Dat is er zo een die alles eet. Die stalmatten heb ik ook al aan gedacht, maar lijkt me wel een zooitje worden als ze daar op gaan plassen en mesten? Ik heb ook geen mogelijkheid om het af te spuiten, wegens geen stromend water (wij vangen regenwater op in een tank).

@ Draumpje: M'n paard is niet koliekgevoelig, maar het is ook niet fijn om een baal stro in de stal te gooien en deze is de volgende dag al weg. Al zou ze geen koliek krijgen, dan heeft ze wel een veel te volle buik en bovendien loopt het nogal in de papieren.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:18

Tip: voer zeewier door brok heen, dan is het stro eten zo afgelopen.

IRISxJOLLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:23

zaagsel idd

345fgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:31

ik had eerst vlas en nu zaagsel dat is toch veel fijner

Mysha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:31

Ik zweer bij zaagsel!

Stro zien ze hier ook alleen als eetbaar, en niet als bed Clown

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 17:11

@ Emilion1985: dat kan ik natuurlijk eens proberen, maar kan me niet voorstellen dat mijn vreetmonster van een Haf het stro dan zal laten liggen. Toen we dachten dat ze drachtig was hebben we haar heel veel kuil en brok gevoerd en nog begon ze aan het stro.
Het lijkt meer gewoonte om het stro te gaan eten, dus ook als ze helemaal vol zit eet ze het nog op.

Nu staan ze lekker op de wei maar als het deze week weer gaat regenen (of zelfs sneeuwen Nagelbijten / Gniffelen ) dan gaat het zaagsel de stal in en dan maar afwachten!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:31

Sjen schreef:
Zaagsel was ik even vergeten idd Bloos Dat kan ik nog wel proberen, dat plakt minder snel denk ik aan de hoeven dan vlas. Maar ik ben bang dat de Shet dat ook gaat eten. Dat is er zo een die alles eet. Die stalmatten heb ik ook al aan gedacht, maar lijkt me wel een zooitje worden als ze daar op gaan plassen en mesten? Ik heb ook geen mogelijkheid om het af te spuiten, wegens geen stromend water (wij vangen regenwater op in een tank).

@ Draumpje: M'n paard is niet koliekgevoelig, maar het is ook niet fijn om een baal stro in de stal te gooien en deze is de volgende dag al weg. Al zou ze geen koliek krijgen, dan heeft ze wel een veel te volle buik en bovendien loopt het nogal in de papieren.

daarom zeg ik al een kleine laag in de stal Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:38

Emilion1985 schreef:

Mag ik vragen hoe dat dan zit? Zit er iets in zeewier wat ze anders uit stro halen oid? Ben benieuwd!

Ik zou ook voor zaagsel gaan denk ik. Het is iig het proberen waard, het is niet heel duur ofzo...

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:41

Als ik eerlijk mag zijn zweer ik voor hennep maar aangezien de shet dat eet dan kun je dat beter niet doen dus dan zou ik toch maar terug gaan op stro al is je paard daar niet gevoelig voor.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 22:10

terug gaan op stro vind ik dus geen optie als dat meteen op gegeten wordt. Dan heeft ze nog niks om op te liggen, ze eet een kleine laag zo in een uur op dus voor de nacht is het weg.

jumpsiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:19

Emilion1985 schreef:

bedankt voor de tip
heb ik ook iets aan

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:25

jumpsiep schreef:
Emilion1985 schreef:

bedankt voor de tip
heb ik ook iets aan

mijn pony eet ook veel stro,en ze krijgt al maanden 2 scheppen zeewier per dag.
dus dat erbij voeren helpt niet Knipoog
mijn pony vind stro gewoon lekker,we hebben ook heel goed stro en soms laat ze ook haar kuil liggen en gaat ze stro eten.

maar je zou ook zand op de bodem kunnen leggen,als je daar goedkoop aan kan komen Pling
dat hebben wij vroeger ook gedaan in de loopstallen.
en een opstaand randje ,zodat ze het niet naar buiten lopen.

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:41

Probeer zaagsel een keertje?
Dat eten ze volgens mij niet

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:30

[/quote]
mijn pony eet ook veel stro,en ze krijgt al maanden 2 scheppen zeewier per dag.
dus dat erbij voeren helpt niet Knipoog

mijn pony vind stro gewoon lekker,we hebben ook heel goed stro en soms laat ze ook haar kuil liggen en gaat ze stro eten.

maar je zou ook zand op de bodem kunnen leggen,als je daar goedkoop aan kan komen Pling
dat hebben wij vroeger ook gedaan in de loopstallen.
en een opstaand randje ,zodat ze het niet naar buiten lopen.
[/quote]

Heeft bij ons op stal wel gewerkt. Het stro eten vermindert echt, maar dan moeten ze het zeewier wel opeten natuurlijk. En een pony die liever stro eet dan kuil... Gestoord Rare pony heb jij. Wat er precies in het zeewier zit waardoor de paarden het stro laten staan dat weet ik niet meer. Helaas. Zal er alsnog achter proberen te komen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:57

op de site van de paardendrogist staat alles Haha!

gunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:08

De paarden bij ons op stal staan op Vlas, het is wel erg vervelend dat je ene paard het ene eet en het andere het andere.. (je snapt die zin vast wel)
probeer eens op internet te zoeken Ja

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:35

Emilion1985 schreef:

Bij die van mij werkt dat niet!
Die vindt stro erg lekker!
En het komt dan waarschijnlijk haar behoefte aan ruwvoer tegemoet.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:34

@ Mirgino: ja zand zou wel een optie zijn, maar ik denk dat zaagsel makkelijker is voor mij om aan te komen. Dat kan ik immers gewoon bestellen bij de fourage handelaar.
Het erge is, dat de stal een opstaande rand heeft Rolleyes Toch loopt ze het nog naar buiten, omdat ze erg lomp naar buiten kan lopen en vooral met de regen blijft het dus aan de hoeven plakken dus helpt die rand ook niet meer.

@ Emilion1985: Mijn Haf vind stro ook lekkerder dan hooi of kuil Bloos Als je het allebei neerlegt, doet ze nog steeds een moord voor het stro.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:38

het blijft lastig om in een loopstal iets te laten liggen.
het blijft aan de hoeven zitten ,ik zou een niet al te dure optie kiezen. Knipoog

Feliciaaaa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:55

stro zaagsel flas

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:51

Zaagsel en stro Ja

Zo kunnen ze aan het stro knabbellen, dat is het vaak waarom ze stro eten. En omdat het vaak gedaan wordt, wordt het automatisch een gewoonte Knipoog
Het zaagsel zorgt voor een lekker bedje Lachen

Omdat het ook best goed met mekaar mengt, kun je wat meer zaagsel en dan een klein beetje stro doen. Ze lopen het niet snel naar buiten als je vlakvoor de opening wat "leeg" houd Knipoog *dan stampen ze het daar af Tong uitsteken*