Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Over de kwaliteit van de paddock mag best wat gezegd worden vind ik
.
Tzatzi schreef:@Patsur: Ik rij tussen 9 en 10. Soms nog later omdat er dan les wordt gegeven in de binnenbak aan anderen. Ik ben dan wel gewoon aanwezig en aan het tutten met mijn paard. Mijn paard is dus op stal, maar ik ook. Hij staat zich dus niet daar niet uit zijn neus te peuteren.![]()
De paarden krijgen 1x hooi op stal en in de paddock 1 x. Maar op een gegeven moment hebben ze het op. Dan hebben ze dus in de paddock en op stal niks te doen. Ze zijn absoluut niet te mager eerder wat te dik. De staleigenaar zegt dus dat ze genoeg krijgen. Dat is dus beetje een probleem. Ze hoeven niet 24 uur over hooi te beschikken maar ze staan op zaagsel. Wat moeten de paarden dan doen?
Tzatzi schreef:Mijn paard staat op volpension. Nu loop ik tegen een aantal dingen aan. Ben benieuw wat jullie er van vinden en hoe het bij jullie is geregeld.
1. Alle paarden gaan overdag naar buiten (van 6.30-16:00). Maakt niet uit wat voor'n weer het is. Ik zet mijn paard meestal, nadat ik gereden heb, zelf naar buiten (tegen 12 uur). Ik krijg dan een snauw van de pensionhouder dat ik hem rap naar buiten moet zetten. In hoeverre is het reëel om zelf te bepalen wanneer je je paard naar buiten zet? In principe mest ik zelf elke dag uit. 1 x per week wordt het gedaan.
Je zou eens kunnen vragen waarom hij dat tegen je zegt en hierover afspraken maken. In principe zou je zelf uit moeten kunnen maken wanneer je je paard binnen of buiten zet. Ik begrijp dat jouw paard niet met de rest mee naar buiten gaat om half 7? Misschien vindt hij het een vervelend gezicht dat je paard dan een paar uur alleen op stal staat totdat jij er bent?
2. Als het hooi in de stal op is gooien we hooi bij. Dit wordt niet getolereerd. Als je het toch doet krijg je meteen een post-it op de stal en wordt het er weer uitgehaald. Er is in het verleden gezegd dat er geen beperking op het hooi zit. In hoeverre vind je het reëel dat je zelf mag bepalen hoeveel hooi je je paard geeft?
Het voeren laat ik aan de staleigenaar over, als hij te dik wordt of juist niet dan moet ik dat zeggen en dan passen ze het aan. Wel als het een redelijk verzoek is natuurlijk. Ze hebben op het voeren veel meer kijk dan ik en hoef me daar eigenlijk niet druk om te maken. Als ik hem wat extra geef dan is het wat wortels, handje muesli of een appeltje. In jouw geval is het echter onbeperkt hooi dus zou het moeten mogen. Vraag eens naar zijn redenen achter die Post-Its. Ik vind dat namelijk geen manier van normaal communiceren. Hij kan het je ook zeggen en daarbij even een uitleg geven.
3. De paarden staan in de winter in de paddock. Deze zijn niet gedraineerd. Vind je dat je eisen mag stellen over de paddock? Bijv. uitmesten (gebeurt niet), frequentie van hooi krijgen, tot hoever ze met de benen in de modder mogen staan, hoe lang ze er max. in mogen staan etc
Alleen als de paddock erg slecht is vind ik dat je zou kunnen vragen of er extra zand op gestort kan worden. Ruwvoer vind ik een must in de paddock, toch wel keer of vier per dag geven en dan ga ik ervan uit dat ze ongeveer 8 uur buiten staan.
Ben heel benieuwd!
Tzatzi schreef:Mijn paard staat op volpension. Nu loop ik tegen een aantal dingen aan. Ben benieuw wat jullie er van vinden en hoe het bij jullie is geregeld.
1. Alle paarden gaan overdag naar buiten (van 6.30-16:00). Maakt niet uit wat voor'n weer het is. Ik zet mijn paard meestal, nadat ik gereden heb, zelf naar buiten (tegen 12 uur). Ik krijg dan een snauw van de pensionhouder dat ik hem rap naar buiten moet zetten. In hoeverre is het reëel om zelf te bepalen wanneer je je paard naar buiten zet? In principe mest ik zelf elke dag uit. 1 x per week wordt het gedaan.
2. Als het hooi in de stal op is gooien we hooi bij. Dit wordt niet getolereerd. Als je het toch doet krijg je meteen een post-it op de stal en wordt het er weer uitgehaald. Er is in het verleden gezegd dat er geen beperking op het hooi zit. In hoeverre vind je het reëel dat je zelf mag bepalen hoeveel hooi je je paard geeft?
3. De paarden staan in de winter in de paddock. Deze zijn niet gedraineerd. Vind je dat je eisen mag stellen over de paddock? Bijv. uitmesten (gebeurt niet), frequentie van hooi krijgen, tot hoever ze met de benen in de modder mogen staan, hoe lang ze er max. in mogen staan etc
Ben heel benieuwd!
Citaat:Hebben jullie eigenlijk een overeenkomst (wat wel/niet mag of wel/niet wenselijk is)? Of staat er op papier wat wel/niet mag? Voel me er inderdaad ‘wat minder’ prettig dat op het moment dat ik de stal verlaat het hooi uit de stal van mijn paard wordt verwijderd.
en anders meot je gewoon tegen hen zegge dat ze zeiden dat het onbeperk hooigebruik is 
britt
Voeren moet je aan de stalhouder overlaten. Als je denkt dat hij meer ruwvoer nodig heeft overleg dan, ipv het er gewoon bijin te gooien
Tzatzi schreef:
)Tzatzi schreef:2. Als het hooi in de stal op is gooien we hooi bij. Dit wordt niet getolereerd. Als je het toch doet krijg je meteen een post-it op de stal en wordt het er weer uitgehaald. Er is in het verleden gezegd dat er geen beperking op het hooi zit. In hoeverre vind je het reëel dat je zelf mag bepalen hoeveel hooi je je paard geeft?
Bij ons is verder iedereen vrij om te bepalen of zijn/haar paard meer hooi moet krijgen. Persoonlijk vind ik ook niet dat een stalhouder daar op moet bezuinigen. Tzatzi schreef:3. De paarden staan in de winter in de paddock. Deze zijn niet gedraineerd. Vind je dat je eisen mag stellen over de paddock? Bijv. uitmesten (gebeurt niet), frequentie van hooi krijgen, tot hoever ze met de benen in de modder mogen staan, hoe lang ze er max. in mogen staan etc
)britta__ schreef:ik vind dat die eigenaar echt dom reageert ten eerste mag je toch zelf bepalen wanneer je je paard buiten zet want je betaald er nota bene voor en over dat hooi gewoon erbij gooien als ze dat hebbe gezegt moet je het ok gewon doenen anders meot je gewoon tegen hen zegge dat ze zeiden dat het onbeperk hooigebruik is
en over die paddok vind ik je mag wel eisen stellenw ant als die mest erin blijft dat is gewoon vies je betaald vor een plek en die moet dan wel goed verzorgt zijn vind ik! anders zou ik gewoon ergens anders heengaan dait vnd ik echt slecht van die mensen
britt

Pletje123 schreef:Sommige stalhouders houden er vreemde acties op na..![]()
Als ik jou was, zou ik eens rustig gaan praten met deze meneer of mevrouw. Jij betaalt geld om je paard daar te kunnen stallen. Dan moet je ook gewoon met je paard bezig kunnen zijn! Zij moeten service aan jou leveren en niet andersom.
En als ze niet willen luisteren dan zou ik mijn spullen pakken en verhuizen.
Bestaat dat wel?