(On)wenselijke "eisen" over stalling.... ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tzatzi

(On)wenselijke "eisen" over stalling.... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:29

Mijn paard staat op volpension. Nu loop ik tegen een aantal dingen aan. Ben benieuw wat jullie er van vinden en hoe het bij jullie is geregeld.

1. Alle paarden gaan overdag naar buiten (van 6.30-16:00). Maakt niet uit wat voor'n weer het is. Ik zet mijn paard meestal, nadat ik gereden heb, zelf naar buiten (tegen 12 uur). Ik krijg dan een snauw van de pensionhouder dat ik hem rap naar buiten moet zetten. In hoeverre is het reëel om zelf te bepalen wanneer je je paard naar buiten zet? In principe mest ik zelf elke dag uit. 1 x per week wordt het gedaan.
2. Als het hooi in de stal op is gooien we hooi bij. Dit wordt niet getolereerd. Als je het toch doet krijg je meteen een post-it op de stal en wordt het er weer uitgehaald. Er is in het verleden gezegd dat er geen beperking op het hooi zit. In hoeverre vind je het reëel dat je zelf mag bepalen hoeveel hooi je je paard geeft?
3. De paarden staan in de winter in de paddock. Deze zijn niet gedraineerd. Vind je dat je eisen mag stellen over de paddock? Bijv. uitmesten (gebeurt niet), frequentie van hooi krijgen, tot hoever ze met de benen in de modder mogen staan, hoe lang ze er max. in mogen staan etc

Ben heel benieuwd!

Flabbergast

Re: (On)wenselijke "eisen" over stalling.... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:34

1. Word je paard dan al niet om half 7 naar buiten gezet? Dat haal ik er niet helemaal uit, bij ons blijven ze ook niet staan tot je een keer klaar bent met rijden. Paarden blijven niet alleen op stal achter.
2. Ligt eraan, krijgen ze gewoon 2/3 keer per dag hooi wordt het bij ons ook niet echt leuk gevonden als je zelf gaat lopen voeren. Al zal er niets van gezegd worden als het zo af en toe gebeurd of als je paard wat meer moet hebben (kan je natuurlijk ook gewoon aangeven).
Als er gezegd is dat er geen beperking is mag je voeren wat je wilt, zou flink pissig worden als ze het er dan uit gaan halen!
3. Ik vind van wel, zeker over het hooi enzo, als dat gewoon te weinig is. Maar een paard moet toch hoe dan ook naar buiten, toch prachtig als je paard zolang naar buiten kán. Ik zou daar nooit een maximum aan stellen . Over de kwaliteit van de paddock mag best wat gezegd worden vind ik Ja.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:53

1: als ik gereden heb en het paard staat even op te drogen etc dan kan de pensionbaas zijn gemak houden...ik ben op dat moment bezig met mijn! paard, ik betaal voor de stalling en de faciliteiten en wens daar dan ook gebruik van te maken.
mocht het nodig zijn dat de stal leeg is op een bepaald oent dan kan dara ook gewoon over gecomuniceerd worden dmv praten ipv snauwen

2: als r afspraken zijn over hooi, dan zijn dara afspraken over en die gelden totdat er iets anders over afgesproken is
het enige wat ik me erbij kan voorstellen is dta de staleigenaar liever niet ziet dat er tussendoor een paar stallen gevoerd worden terwijl de rest niet gevoerd word..
maar ik vind wel dat de eigenaar de grootste beslissingsrecht heft op de hoevelheden voeding die het dier krijgt
maar liefst wel in verleg en in alle redelijkheid natuurlijk(van beide partijen =eigenaar , maar ook zeker stleigenaar)

3: kwa paddocks...sja, ligt er denk ik aan, wat zijn dara de afspraken over?
als er tijden zijn afgesprken en hij houd zich daaraan...
maar ik denk wel dat je er onderhoud aan d epaddocks mag verwachten zoals mest verwijderen
en maatregelen als de blub echt te erg word

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:06

1. Mijn paard staat individueel op de wei, dus ik bepaal zelf wanneer en tot hoe lang hij buiten is. Als ik niks zeg gaat hij 's ochtends rond 9 uur naar buiten en rond 18 uur terug binnen. Ik kan me voorstellen dat het in een grote groep minder wenselijk is omdat paarden uit de kudde halen en weer terug zetten toch wel onrust teweeg kan brengen. Dan nog geldt voor mij te allen tijde: het is MIJN paard dus IK beslis. Daar kies ik ook de stalling op uit.
2. Ik kan op stal aangeven dat ik vind dat mijn paard te weinig krijgt en dan krijgt hij bij. Ik mag ook zelf pakken, het komt ook wel eens voor dat de staleigenaar zelf nog hooi bijgooit als ze ziet dat hij rond 22 uur niks meer heeft en hij vrij mager staat. Het moet natuurlijk ook weer niet zo zijn dat ze het hooi gewoon vermorsen en door de stal trappen. Als de afspraak is dat je paard hooi naar behoefte krijgt hoort ie gewoon meer te krijgen als jij dat wil imo.
3. Ik verwacht van de hele accomodatie dat die netjes onderhouden wordt en dat is bij ons op stal ook zeker zo. Stel de paddock is te blubberig, en ik hou hem liever binnen dan is dat mijn keus. Maar ik kan natuurlijk ook weer niet eisen dat ze 'even' de paddock draineren. Als alle paarden 's ochtends gezamenlijk buiten gaan en 's avonds weer binnen gaan is het ook niet vanzelfsprekend dat de eigenaar alleen die van jou tussendoor binnen en buiten gaat zetten, maar bij ons gaat dat dus wel individueel.

Wanneer ik jouw stukje lees, denk ik dat de regels op je stal en jouw wensen gewoon niet overeen komen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:13

1. Hoe laat ga jij rijden? Blijft jouw paard binnen en wacht dan totdat jij komt en hem buiten zet na het rijden? Of haal je hem er zelf uit?

2. Het lijtk mij dat als er gezegd is dat er geen beperking zit op het hooi dat je gewoon bij mag voeren. Wat ik raar vind is dat je in volpension staat maar dat je dan zelf bij moet voeren omdat je paard te weinig krijgt. Je kunt toch ook doorgeven hoeveel hooi jouw paard nodig heeft? De staleigenaar kan dat niet voor jou en je paard bepalen..

3. Ik vind toch wel dat je iets mag zeggen over de paddock. Op zijn minst uitmesten! Moet er niet aan denken dat mijn paard de hele dag buiten in weer en wind in de stront van alle andere paarden moet staan.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 15:42

@Ezumii: Ik ben voor 9 uur op stal. Dan mest ik uit, omdat mijn paard binnen blijft staan en de rest van de paarden naar buiten gaat. Doe ik al 2 jaar, mijn paard is dat dus (nu wel) gewend. Rest van de paarden gaat dus vroeg naar buiten. De paarden krijgen in de paddock 1 keer hooi maar dat is heel snel op. Dan aan de einde van de middag als ze weer terug op stal komen. De pensionhouder wil niet dat de paarden extra hooi krijgen omdat hij ze te dik vindt (maar dat vinden wij dus niet, en dat blijft nog altijd onze keus). Maar ik zet mijn paard wel zo laat mogelijk naar buiten (rond 12 uur) omdat hij dan anders zo lang in de paddock staat.

@Draumpje: Er zijn geen afspraken rond de paddocks (qua tijden, afmesten etc). De eigenaar wil gewoon dat de paarden naar buiten gaan. Maar ik wil liever niet dat hij zo lang in de paddock staat omdat hij (ondanks dat hij hooi heeft) zand eet. Maar er vindt geen onderhoud aan de paddocks plaats. Ze zijn vies en heel nat (ik stond er vandaag met de laarzen en ik kreeg net geen natte sokken). Boos!

@Urielle: De paarden zijn niet mager (eerder wat aan de forse kant). Maar als eigenaren willen we graag dat de paarden wat te doen hebben. Soms gaan ze dan inderdaad het hooi vermorsen. Maar ik mag mijn paard niet binnen houden bij slecht weer of omdat de paddock te slecht is. Dat ik absoluut niet mijn keus, maar ik heb daar niks over te zeggen. Raar toch of niet? Voor de rest zet ik zelf mijn paard naar buiten. Ze halen hem wel weer naar binnen als de rest ook naar binnen gaat. De paarden staan allemaal alleen in de paddock dus dat kan het probleem niet zijn.

@Patsur: Ik rij tussen 9 en 10. Soms nog later omdat er dan les wordt gegeven in de binnenbak aan anderen. Ik ben dan wel gewoon aanwezig en aan het tutten met mijn paard. Mijn paard is dus op stal, maar ik ook. Hij staat zich dus niet daar niet uit zijn neus te peuteren. Haha!
De paarden krijgen 1x hooi op stal en in de paddock 1 x. Maar op een gegeven moment hebben ze het op. Dan hebben ze dus in de paddock en op stal niks te doen. Ze zijn absoluut niet te mager eerder wat te dik. De staleigenaar zegt dus dat ze genoeg krijgen. Dat is dus beetje een probleem. Ze hoeven niet 24 uur over hooi te beschikken maar ze staan op zaagsel. Wat moeten de paarden dan doen?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:45

1) Bij ons gaan de paarden ook overdag naar buiten maar wel op wens van de eigenaar. In princiepe kunnen ze de hele dag de paddock in en bij goedweer op de winter-wei. Wij doen daar niet moeilijk over of ze nu een ochtend, middag, hele dag of een paar uur buiten staan. Alles is bespreekbaar. In jou geval zie ik niet echt in waarom je paard "rap" naar buiten moet.

2) Wij voeren onze paarden in 5 voerbeurten per dag hooi, extra hooi pakken voor een keer zou niet erg zijn. Ook niet om hooi te pakken voor voernetten in de trailer. Maar gelukkig acht niemand het noodzakelijk zijn paard meer hooi bij te voeren dan wat ze krijgen. Wat je evt. zou kunnen doen is dat je het extra hooi gewoon netjes betaald als het buiten de voerbeurten om gegeven wordt. Vooral op grotere stallen kan ik me dat voorstellen dat zo`n regel gehanteerd wordt.

3) Je mag verwachten dat je paarden er verantwoord bij staan. Ik haal zelf de mest uit de paddock maar bij het rijden in de bak acht ik dat iedereen zijn eigen mest opruimt. Ook hier gelden bij ons gewoon duidelijke regels. Dat de paarden even in de modder staan in opzich niet zo`n ramp maar als het om veel paarden gaat en het hele jaar rond erg lange dagen, zou ik een drogere bodem ook belangrijk vinden. Even als het voeren.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:05

@RUBYWHITE: Ik gok dat ze paarden rap naar buiten moeten omdat ze beter buiten alles kunnen laten vallen dan binnen. Voor de rest zou ik het niet weten.

95% van de paarden gaat ’s ochtends vroeg al naar buiten. Het is dus niet zo dat iedereen maar zelf een beetje met de paarden loopt te slepen.

Ze krijgen het hooi bij ons, in de stal, in 1x waardoor het ook eerder wordt versmeert. Extra hooi mogen we niet! kopen. Ze willen gewoon niet dat er bij wordt gevoerd! Ze geven als reden dat de paarden het niet opeten. Dat is dus een beetje raar. Ik bedoel we gaat echt geen hooi geven als ze nog hebben. Nu heeft iemand haar eigen hooi gekocht die ze ’s avonds al in de paddock gooit voor de dag erop. Het wordt een beetje een kat&muis-spelletje. Als ze denken dat iemand ’s avonds hooi bijgeeft (staat nl gewoon in de gang) krijgt hij meteen een post-it op de staldeur. Lijst

Ik heb in eerste instantie ook zelf de mest uit de paddock gehaald. Maar de paarden hebben niet echt een eigen paddock dus dat schiet niet op. En nu lijkt het meer op een zwembad. Morgen moet hij denk ik met zwembandjes erin worden gezet (of met een snorkel). Lips are sealed

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:26

Mja , het is altijd de kunst om een stalling te vinden die aansluit bij wat jij zoekt.

Een stalhouder bepaald zelf hoe hij zijn stalling wil runnen.
Het is zijn erf , zijn regels. Ben jij het daar niet mee eens dan kun je een goed gesprek aangaan om te kijken of de dingen meer naar jou zin kunnen gaan.

Wil de staleigenaar dat niet dan sta je gewoon niet op de juiste stal.

Natuurlijk mag je bepaalde dingen verwachten maar niet iedereen wil hetzelfde.

Zo wil ik dat die van mij het hele jaar door op de wei kan lopen en grazen , en dat verwacht ik dan ook op een stal.

Maar dit kun je niet eisen of afdwingen , is afhankelijk van de accomodatie en de eigenaar van het land. Heeft die een andere visie dan ik dan ben ik daar niet op de juiste plek.

Ofwel : de dingen die jij wilt zijn echt niet raar , maar komen niet overeen met de gebruiken op de stal waar je staat.

Is dat met een goed gesprek niet op te lossen dan kun je beter een andere stal zoeken waar jou manier van doen WEL gebruikelijk is en je er mooi tussenpast.

Zo is er vast ook wel weer iemand die juist graag een stal wil zoals jouw stalhouder voor ogen heeft , vroeg naar buiten en niet teveel hooi als ze al wat aan de dikke kant zijn.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:32

Tzatzi schreef:
@Patsur: Ik rij tussen 9 en 10. Soms nog later omdat er dan les wordt gegeven in de binnenbak aan anderen. Ik ben dan wel gewoon aanwezig en aan het tutten met mijn paard. Mijn paard is dus op stal, maar ik ook. Hij staat zich dus niet daar niet uit zijn neus te peuteren. Haha!
De paarden krijgen 1x hooi op stal en in de paddock 1 x. Maar op een gegeven moment hebben ze het op. Dan hebben ze dus in de paddock en op stal niks te doen. Ze zijn absoluut niet te mager eerder wat te dik. De staleigenaar zegt dus dat ze genoeg krijgen. Dat is dus beetje een probleem. Ze hoeven niet 24 uur over hooi te beschikken maar ze staan op zaagsel. Wat moeten de paarden dan doen?

Je bent toch bezig met je paard? Dan snap ik niet waarom de staleigenaar zo moeilijk doet.. Vind trouwens 1x hooi op stal en 1x hooi op het land wel weinig maar dat zal wel aan mij liggen... Ik zou dan eerder gaan voor een paar keer kleine portie zodat ze af en toe ook wat gaan lopen en dan weer kunnen eten ipv. alles in 1x.

Waarom staat de paarden op zaagsel? Je kan ook een flinke pluk stro voeren ipv hooi, zijn ze toch nog ergens mee bezig...

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:30

Tzatzi schreef:
Mijn paard staat op volpension. Nu loop ik tegen een aantal dingen aan. Ben benieuw wat jullie er van vinden en hoe het bij jullie is geregeld.

1. Alle paarden gaan overdag naar buiten (van 6.30-16:00). Maakt niet uit wat voor'n weer het is. Ik zet mijn paard meestal, nadat ik gereden heb, zelf naar buiten (tegen 12 uur). Ik krijg dan een snauw van de pensionhouder dat ik hem rap naar buiten moet zetten. In hoeverre is het reëel om zelf te bepalen wanneer je je paard naar buiten zet? In principe mest ik zelf elke dag uit. 1 x per week wordt het gedaan.
Je zou eens kunnen vragen waarom hij dat tegen je zegt en hierover afspraken maken. In principe zou je zelf uit moeten kunnen maken wanneer je je paard binnen of buiten zet. Ik begrijp dat jouw paard niet met de rest mee naar buiten gaat om half 7? Misschien vindt hij het een vervelend gezicht dat je paard dan een paar uur alleen op stal staat totdat jij er bent?

2. Als het hooi in de stal op is gooien we hooi bij. Dit wordt niet getolereerd. Als je het toch doet krijg je meteen een post-it op de stal en wordt het er weer uitgehaald. Er is in het verleden gezegd dat er geen beperking op het hooi zit. In hoeverre vind je het reëel dat je zelf mag bepalen hoeveel hooi je je paard geeft?
Het voeren laat ik aan de staleigenaar over, als hij te dik wordt of juist niet dan moet ik dat zeggen en dan passen ze het aan. Wel als het een redelijk verzoek is natuurlijk. Ze hebben op het voeren veel meer kijk dan ik en hoef me daar eigenlijk niet druk om te maken. Als ik hem wat extra geef dan is het wat wortels, handje muesli of een appeltje. In jouw geval is het echter onbeperkt hooi dus zou het moeten mogen. Vraag eens naar zijn redenen achter die Post-Its. Ik vind dat namelijk geen manier van normaal communiceren. Hij kan het je ook zeggen en daarbij even een uitleg geven.

3. De paarden staan in de winter in de paddock. Deze zijn niet gedraineerd. Vind je dat je eisen mag stellen over de paddock? Bijv. uitmesten (gebeurt niet), frequentie van hooi krijgen, tot hoever ze met de benen in de modder mogen staan, hoe lang ze er max. in mogen staan etc
Alleen als de paddock erg slecht is vind ik dat je zou kunnen vragen of er extra zand op gestort kan worden. Ruwvoer vind ik een must in de paddock, toch wel keer of vier per dag geven en dan ga ik ervan uit dat ze ongeveer 8 uur buiten staan.

Ben heel benieuwd!

Verder ben ik benieuwd in welke regio jouw stal is en wat je daar betaalt en welke beloftes en voorzieningen je daarvoor krijt. Zo te lezen zijn er toch wel wat dingen die jou tegenstaan op deze stal. Ook al is het voor een ander prima, jij moet je er ook prettig voelen. Daarom heb ik zelf afgelopen zomer voor een andere stal gekozen. Niet omdat ze slecht voor mijn dier waren maar omdat ik bepaalde dingen anders wilde. Ik zeg natuurlijk niet dat jij nu ook maar een andere stal moet gaan zoeken maar uit je verhaal lijkt het of je je daar niet (meer) prettig voelt.

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 23:10

@patsur: paarden staan op zaagsel ivm afspraken die zij gemaakt hebben over mestafvoer (o.i.d.). Maar stro kan ik ook proberen, waarschijnlijk krijg ik daar dan ook weer commentaar op.
@Jeskoo: Haar paarden staan ook binnen dus ik denk niet dat ze het vervelend vindt dat een paard alleen op stal staat. Post-its zijn omdat de staleigenaar zegt niet iedereen direct persoonlijk te kunnen spreken. Maar ik ben er ’s ochtends en ’s avonds dus dat gaat niet op.
Ik betaal 235 e per maand (regio Arnhem/Apeldoorn). Zit bij: binnen- en buitenbak, vol pension (maar ik mest de stal elke ochtend uit/hoeft dus niet). Vol pension is hier dat elke dag de mest uit de stal wordt gehaald eruit wordt gehaald en 1x p/wk opnieuw opstrooien. De paarden gaan ’s ochtends naar buiten en ’s middags worden ze weer binnengehaald. Ze krijgen biks en hooi. Je hoeft dus niks zelf te doen/kopen.
Hebben jullie eigenlijk een overeenkomst (wat wel/niet mag of wel/niet wenselijk is)? Of staat er op papier wat wel/niet mag? Voel me er inderdaad ‘wat minder’ prettig dat op het moment dat ik de stal verlaat het hooi uit de stal van mijn paard wordt verwijderd.

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:23

1. Bij ons komen de paarden niet naar buiten wanneer het heel slecht weer is, ik vind dat je zelf mag aangeven of je wilt of ze wel of niet naar buiten komen. Wij zetten de paarden 1 keer buiten en 1 keer binnen op een dag, wil je na het rijden dat je paard binnenkomt? best, moet je zelf weten, wil je dat je paard buiten komt? moet je ook zelf weten.. Vind het dus erg vreemd dat de staleigenaar daar zo raar op reageert, wat maakt hem dat nou uit of jou paard buiten of binnen staat?

2. Wij vinden het ook minder leuk als mensen de paarden bij gaan voeren, een beetje vinden wij niet erg, maar onze paarden kunnen bijna dag en nacht door eten (wel van een bepaald land af, waar niet zo veel in zit, en 2 keer per dag geloof ik kuil) Ik weet niet hoeveel er bij jullie gevoerd word?

3. Ik zou het ook niet prettig vinden dat mijn paarden in de drek staan, onze paddocks zijn gelukkig gedrainneerd.. Nu hebben wij wel een stallingspaard wat echt voor in de paddock er een zootje van maakt, waar wij gewoon op het moment niets aan kunnen doen.. Dit is dan echter ook alleen maar voor in de paddock..

Wij hebben geven de pensionklanten wel een contract, aangezien wij hier vroeger vaak problemen mee hebben gehad. Op het contract staan gewoon de dingetjes die toch wel behoorlijk belangrijk zijn..

En ik vind dat je voor €235,- toch echt wel wat mag verwachten kwa stalling..

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 07:14

Tzatzi schreef:

Ben heel benieuwd!

1. hier zou ik persoonlijk alleen maar blij mee zijn. Ik ken geen enkele pensionstal waar je zelf mag kiezen hoe lang je paard op de weide staat. Ik ben zelf van het principe hoe langer op de weide hoe beter, dus met een stalhouder die wil dat ze zo veel mogelijk buiten staan zou ik heel blij zijn Ja
2. ik ken geen enkele stal waar je zelf hooi mag bijgeven. Gelukkig heb ik stalhouders waarmee je kan praten, mijn paard kreeg te weinig hooi dus ik heb gevraagd om wat meer te geven en dat gebeurt nu ook. En ik geef zelf ’s avond nog wat ruwvoer bij (dat ik dus meebreng van thuis).
3. in een ideale stal zou je daar eisen over moeten kunnen stellen, maar ik ken geen enkele stal waar je dat ook effectief zou kunnen. Als je daarover begint krijg je hoogstwaarschijnlijk als antwoord dat je maar moet verhuizen als het je niet aanstaat.

Nu klink ik wsch erg negatief terwijl dat niet de bedoeling is. Ik sta nu op een hele goede stal, ze zijn er ook wel streng en je moet je gewoon aan hun regels houden waar niet van wordt afgeweken, wat soms wel jammer is, maar de paarden hebben het er goed, en strenge regels hebben zeker ook hun voordelen. Maar hiervoor heb ik wel nogal wat miserie gezien op pensionstallen, met stalhouders die vinden dat ze hetgeen ze beloven zonder boe of bah niet hoeven na te komen en dat je daar als klant niks van mag zeggen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:03

Citaat:
Hebben jullie eigenlijk een overeenkomst (wat wel/niet mag of wel/niet wenselijk is)? Of staat er op papier wat wel/niet mag? Voel me er inderdaad ‘wat minder’ prettig dat op het moment dat ik de stal verlaat het hooi uit de stal van mijn paard wordt verwijderd.

Op de vorige stal had ik wel een overeenkomst, maar daar stonden alleen de belangrijkste onderwerpen in zoals de boel netjes houden, prijs en dat soort dingen. Niets over het hooi geven e.d. Nu heb ik geen overeenkomst maar ik sta bij een bekende op stal en alles is bespreekbaar. Als de eigenaar jou heeft beloofd dat je onbeperkt hooi mag voeren maar dat staat niet op papier, dan kan je daar niet zoveel mee. Misschien is het handig om eens samen om de tafel te gaan zitten en de afspraken op papier te zetten. Voor € 235 mag je wel wat verwachten, zoals een goede paddock. Maar voor een binnenbak zit je al gauw op die prijs die jij noemt. Het lijkt me verder wel een stal met alle voorzieningen en die zijn dun gezaaid. Mijn advies is echt om een en ander eens rustig uit te spreken met de eigenaar voordat je alles opkropt en het er op een rottige manier uitflapt. Doe het ook alleen en ga niet andere mensen erbij betrekken van de stal ook al denken die er net zo over. Het komt rauw op zijn dak als je met een hele groep tegenover hem staat. Je kan wel aangeven dat anderen ook zo denken, maar ga niet "boycotten" op stal. Dat werkt alleen maar averechts. Hou je ons op de hoogte?

britta__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:34

ik vind dat die eigenaar echt dom reageert ten eerste mag je toch zelf bepalen wanneer je je paard buiten zet want je betaald er nota bene voor en over dat hooi gewoon erbij gooien als ze dat hebbe gezegt moet je het ok gewon doen Knipoog en anders meot je gewoon tegen hen zegge dat ze zeiden dat het onbeperk hooigebruik is Knipoog
en over die paddok vind ik je mag wel eisen stellenw ant als die mest erin blijft dat is gewoon vies je betaald vor een plek en die moet dan wel goed verzorgt zijn vind ik! anders zou ik gewoon ergens anders heengaan dait vnd ik echt slecht van die mensen

Ach gut britt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:22

Ik snap je reactie op het hooi bijvoeren niet helemaal. Waarom zou je ad lib hooi gaan verstrekken "omdat is gezegd dat het mag" terwijl je paard het blijkbaar helemaal niet nodig heeft Verward Voeren moet je aan de stalhouder overlaten. Als je denkt dat hij meer ruwvoer nodig heeft overleg dan, ipv het er gewoon bijin te gooien Verward

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:41

Mijn nekharen gaan overeind bij jouw verhaal. Zou voor mij dus reden zijn om m'n paarden op te pakken en te vertrekken (in het verleden ook op zo'n stal gestaan, niet aan mij besteed).

Ik denk dat je het best kunt kijken wat voor wensen je hebt en a.d.h. daarvan een stal zoeken.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:50

het is mij niet zo dudielijk wat daar de regels zijn en welke dingen hij zelf bedenkt, maar als je het met dingen niet eens bent praat je erover, en als dat nu eenmaal zijn regels zijn volg je ze of zoek je een andere stal. geen enkele stal is precies zoals je het zou willen. ik zou sommige dingen op stal ook anders willen, maar ik ben daar gaan staan en wist de regels. als ik me daar niet aan wil houden moet ik dus weg, simpel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:56

Sommige stalhouders houden er vreemde acties op na..

Als ik jou was, zou ik eens rustig gaan praten met deze meneer of mevrouw. Jij betaalt geld om je paard daar te kunnen stallen. Dan moet je ook gewoon met je paard bezig kunnen zijn! Zij moeten service aan jou leveren en niet andersom.

En als ze niet willen luisteren dan zou ik mijn spullen pakken en verhuizen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:56

Tzatzi schreef:

Wij gooien de paarden collectief naar buiten 's ochtends. Elke eigenaar is echter vrij om aan te geven of zijn of haar paard later naar buiten moet. (Dit moeten ze dan wel zelf doen. Lachen )

Tzatzi schreef:

Hmm vreemd.. als wij hooi in de stallen gooien (wij = stalhouders/zoon v. stalhouders) krijgen we vaak het verzoek of het wat minder kan. Haha! Clown Bij ons is verder iedereen vrij om te bepalen of zijn/haar paard meer hooi moet krijgen. Persoonlijk vind ik ook niet dat een stalhouder daar op moet bezuinigen.

Tzatzi schreef:

De stalhouder houdt bepaalde tijden aan. Daar ben je vooraf mee akkoord gegaan, dus mocht je je knollies eerder binnen willen hebben dan zul je dat zelf moeten doen (maar een beetje redelijke stalhouder doet het wel voor je> Ja )
Uitmesten en staat van paddock: ook dit heb je van te voren kunnen zien voordat je op de stalling kwam waarschijnlijk. Neemt niet weg dat je altijd kunt overleggen met de stalhouder of er geen verbeteringen mogelijk zijn.
Voeren in paddock: doen we niet.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:05

britta__ schreef:
ik vind dat die eigenaar echt dom reageert ten eerste mag je toch zelf bepalen wanneer je je paard buiten zet want je betaald er nota bene voor en over dat hooi gewoon erbij gooien als ze dat hebbe gezegt moet je het ok gewon doen Knipoog en anders meot je gewoon tegen hen zegge dat ze zeiden dat het onbeperk hooigebruik is Knipoog
en over die paddok vind ik je mag wel eisen stellenw ant als die mest erin blijft dat is gewoon vies je betaald vor een plek en die moet dan wel goed verzorgt zijn vind ik! anders zou ik gewoon ergens anders heengaan dait vnd ik echt slecht van die mensen

Ach gut britt

Ik snap jouw reactie wel, maar het is wel wat kort om de bocht. Het land is van de eigenaar en dat je op stal staat en betaalt wil niet zeggen dat je ook alles maar mag doen en laten wat je wilt. Goed overleg is erg belangrijk om zo onnodige ruzies te voorkomen. Dus niet gewoon hooi blijven geven, maar hierover praten met de eigenaar en de afspraken die eerder gemaakt zijn bespreken. En zeker niet zomaar boos weglopen en ergens anders gaan staan. Als je paard lekker buiten komt en het er verder goed heeft is het zonde om hem zomaar uit zijn bekende omgeving te halen. Bedenk wel dat er bij de meeste stallen wel iets is wat jij misschien anders zou willen. Alleen als je de paarden bij huis hebt kan je doen en laten wat je wilt.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:19

Ik vind je eerlijk gezegd en beetje zeuren..

Als er mest in de paddock ligt onderneem actie en ruim de mest even op niet altijd op andere mensen wachten tot zij het opruimen want dan kan je lang wachten..

Bij ons op de manege staan alle paarden binnen en krijgen 2 x per dag hooi.. hoezo zouden ze zich gaan vervelen als het eten op is jij eet toch ook niet 24 uur per dag.. jij eet ook waarneer je honger heb.. en bij ons geven ze de eene keer ook meer hooi dan de andere keer maar ik ga me er niet zo erg druk om maken..

Het enigste waar ik het mee eens ben is dat de staleigenaar niet tegen je hoeft te snauwen wat jij met je paard uitspookt dat is gewoon jou doen en laten..

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:49

Pletje123 schreef:
Sommige stalhouders houden er vreemde acties op na..

Als ik jou was, zou ik eens rustig gaan praten met deze meneer of mevrouw. Jij betaalt geld om je paard daar te kunnen stallen. Dan moet je ook gewoon met je paard bezig kunnen zijn! Zij moeten service aan jou leveren en niet andersom.

En als ze niet willen luisteren dan zou ik mijn spullen pakken en verhuizen.

Ik ben het bijna met je eens Knipoog
Altijd even overleggen wanneer je het ergens niet me eens bent of anders wil hebben. Mocht dan blijken dat de stalhouder ergens een goede reden voor heeft, dan kun je de slimste zijn en er mee akkoord gaan en dus op stal blijven óf je gaat niet akkoord en zoekt idd een stal waar je het wel overal mee eens bent Frusty Bestaat dat wel?
Succes!

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:51

@ Eilandje: Ik ben ook heel blij als ze lang in de wei kunnen staan. Dat is alleen maar in de zomer. Nu staan ze in de paddock. Heb een foto-tje gemaakt. Hoe blij ben jij als je paard van 6:00-15:00 uur hierin staat?:
Paddock van mijn paardje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MJFX36VJ
Paddock van de buurman:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KRSS3TY8
Vrouwelijke collega’s in uitloopwei/paddock:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=XFUZPSOM

@Zep: De paarden staan lang buiten en hebben als ze het hooi op hebben wat er ’s ochtends ligt niks meer te doen. Als ze dan om 1530 uur naar binnen gaan krijgen ze hooi/biks. Dat is om 19 uur of eerder (geen idee) op. Dan hebben ze tot 6 uur ’s ochtends niks meer te doen. Het is niet dat ze het ‘nodig’ hebben voor hun gewicht op peil te houden. Het is omdat ze dan wat te doen hebben. En inderdaad doordat ze geen stap verzetten in de paddock worden ze er ook niet slanker op.

@Sjoert: Hoe lang staan ze bij jullie in de paddock en zie die er net zo uit als bij ons, zie foto, of hebben de paarden daar nog wat te doen? Ik denk dat de meeste eigenaren bij ons niet helemaal op de hoogte waren welke regels er allemaal gelden. We hebben nl niks op papier staan. Je kreeg bijv te horen ‘ze gaan ’s ochtends naar buiten’. Dat is dus voor 7 uur, en dan wordt een dagje paddock lang. En nieuwe regels worden continue bijgemaakt.

@El_Beauty: Ik dacht al dat sommige mensen het zeuren zouden vinden. Vindt de staleigenaar ook, dus hij zal wel niet de enige zijn. Momenteel vindt je de mest niet meer terug in de paddock, want er ligt alleen maar water. Ik heb inderdaad in het begin de mest eruit gehaald. Mezelf wel afgevraagd of ik dat moet doen of de staleigenaar. Ik ga toch ook niet de toiletten in het gebouw schoonmaken? Of doe jij dat wel?
Ik eet gelukkig niet 24 uur per dag. Maar ik ben gelukkig geen paard, die er andere eetgewoontes op na houden. In de vrije natuur zouden ze 12-16 uur per dag eten. Ze moeten bijv veel eten omdat ze anders het maagzuur niet kunnen neutraliseren. Werkt dus heel anders bij de mens. Wou hoeven niet te kauwen om speeksel aan te maken.

En ja bij de meeste stallen is wel iets. Zoveel mensen zoveel wensen. Maar vindt het dan wel moeilijk dat je discussies kunt krijgen over wat goed voor het paard is. De vraag ‘is mijn paard nu ongelukkig of ben ik het alleen’ speelt momenteel wel. Maar ja, hoe weet ik of mijn paard ongelukkig is op het moment dat ik hem laat zwemmen in de paddock?? En ik weet ook wel dat het de laatste tijd flink geregent heeft. En dat de paddocks nu eenmaal nat zijn. Maar waar ligt de grens?

Maar ik heb mijn paardje vandaag binnen staan. Ga vragen of hij, tegen extra betaling, in de winter binnen mag staan. Bij goed weer kan ik hem dan altijd nog buiten zetten (als de paddock er beter uit ziet).

Edit: 1ste x foto's via mijnalbum geplaatst. Ging niet helemaal goed.. Haha!
Laatst bijgewerkt door Tzatzi op 19-01-07 14:20, in het totaal 5 keer bewerkt