Mijn simpel aangelegde buitenbak nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Mijn simpel aangelegde buitenbak nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 20:33

Vlak voor de herfst hebben wij op een simpele manier een rijbak van 20x40 aangelegd.
De grond waarop we wonen is klei op veen (kleidikte is ongeveer 10-15 cm).
We hebben de bovenlaag laten frezen (niet heel diep) en er daarna bijna 100 M3 woudzand opgebracht, dat is ongeveer een laag van 12 cm.
De grond is niet gedraineerd.
Er was veel commentaar op onze manier van bakaanleg, maar omdat we er simpelweg niet meer geld voor hadden hebben we het toch zo gedaan.

Onderstaand zal ik de belangstellenden vertellen hoe onze bak na aanleg was en op dit moment is:
Hij was eerst mooi vlak en goed in te rijden.
Nadat ik er een aantal keren in had gereden werd hij wat te los en op een aantal plaatsen erg zwaar.
Mijn man sleepte en vlakte hem geregeld uit maar hij bleef vrij zwaar.
Nu na een aantal maanden en heel veel regen is het zand flink ingezakt en bijna erg goed te noemen, er zijn aleen nog een paar plaatsen waar de klei/veen doorheen komt en op die plaatsen is hij wat zacht en zwaar.
Als het heel veel geregend heeft staat er water op, maar na een halve dag is hij weer droog.

Tot op heden ben ik niet ontevreden over onze simpele bak, ik moet er alleen niet in gaan rijden als er nog veel water opstaat want dan ploeg ik op de zachte plaatsen de klei/veen teveel naar boven.

Dit jaar zullen we er nogmaals een laag woudzand opbrengen zodat ook de zachte plaatsen gaan verdwijnen en komt dit voorjaar de omheining er omheen, palen met stroomkoord (1 cm dik).

Kosten: ongeveer 1750 euro (excl het zand wat er dit jaar nog op moet)

P.S. ik moet we wel bij zeggen dat mijn bak het niet zwaar te verduren heeft, ik ben de enige die er 1 keer per dag of minder in rijd.

Ulfeino

Re: Mijn simpel aangelegde buitenbak nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 13:22

Heb vanmorgen Ulf even gelongeerd in de bak en wat foto's gemaakt, plaats er hier 1 waarop je redelijk goed kunt zien hoe de bak nu is, je ziet ook een wat donkere plek dat is één van de plekken waar de klei/veen doorheen begint te komen.
Afbeelding

saaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:12

Ziet er goed uit toch? Maar is het niet slimmer om te gaan berekenen hoeveel je kwijt zou zijn aan drainage enzo? Aangezien je nu ook elk jaar weer veel geld kwijt bent aan zand?

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:21

Ziet er goed uit hoor Ja als die het goed doet is het toch prima zo Haha!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:42

Gelukkig kun je er tevreden mee zijn. Onze paddock van 11x11m , daar hebben we in sept. een drainage slang doorgelegt.( gekocht 2e hands via marktplaats) daarover de grond die er al op lag (kleiachtig). Helaas is onze paddock slechter als andere jaren, een grote mooderpoel. Nu een overte laten maken om 10cm klei af te graven en er zand over te doen. Daar vragen ze dus al 1500 euro voor.
Nu gaan we van het voorjaar maar zelf aan de slag en paarden staan helaas veel te veel binnen dit jaar. Huilen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 07:53

klei grond is gewoon heel vervelende grond en ik vind het dan ook fijn voor je dat je nu een goed te gebruiken bak hebt.
Wij hebben gewoon een stuk van 23x46 niet ingezaaid toen we de weilanden aanlegden en daar kunnen we in de regel ook heel goed rijden. Alleen als het net gehoosd heeft is het wat natter en slepen (om het allemaal gelijk te laten liggen) is ook een vereiste! Verder geen dure aanpassingen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 09:17

saaan schreef:
Ziet er goed uit toch? Maar is het niet slimmer om te gaan berekenen hoeveel je kwijt zou zijn aan drainage enzo? Aangezien je nu ook elk jaar weer veel geld kwijt bent aan zand?

Drainage is er volgens mij toch voor om er voor te zorgen dat de bak niet zo nat blijft?
Onze bak is niet erg nat, alleen als het heel veel geregend heeft en dan is hij in een halve tot een dag weer droog.
Dat hier en daar de ondergrond (klei/veen) naar boven komt, komt doordat hier en daar de zandlaag te dun is, maar daar hadden we al rekening mee gehouden, je hebt na aanleg altijd plaatsen die sneller inzakken, plaatsen die zachter blijven enz. dat zie je pas na een aantal maanden, daarom hadden we er in eerste instantie ook niet heel veel zand opgebracht.
Dit jaar komt er op de slechte plaatsen nieuw woudzand, maar er hoeft niet weer zoveel op als vorig jaar.

We hadden bij ons andere huis een paddock van ongeveer 8 x 12 mtr. daar hebben we toen eerst 12 m3 spuitzand (wit zand) op gekregen, het is veel goedkoper maar ook hopeloos, het wordt een brei en het spoelt zomaar weg.
Het jaar erop hebben we er 10 m3 woudzand opgekregen en 4 jaar later nog een keer.
Toen zat er ondertussen meer zand dan klei/veen en hadden we een prachtige paddock, die ook nog binnen een paar uur weer droog was na een flinke bui.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:19

Ben heel benieuwd hoe je rijbak over een jaar is......

De meeste mensen beoordelen een bak die recent is aangelegd, die van jou pas sinds de herfst schrijf je. Een bak kun je naar mijn idee het best beoordelen na een jaar gebruik. Pas dan krijg je een realistisch beeld...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:08

Ben ik helemaal met je eens, maar er was bij voorbaat veel commentaar en er waren verschillenden die van mening waren dat het sowieso niets zou worden op deze manier, maar dat valt dus best mee.
Heb dit even geplaatst voor degene die ook graag een bak willen maar niet heel veel geld, ik weet niet hoe hij over een jaar of 2 jaar zal zijn, maar tot dusver ben ik er erg gelukkig mee.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:24

Was het niet handiger geweest om onder het zand eerst antiworteldoek te doen? Nu ga je toch krijgen dat het veen zich met je zand gaat vermengen. Voor de kosten hoef je het niet te laten, want dat doek is heel goedkoop. Wij hebben bij onze paddock (ook op klei en veen) eerst het doek gelegd en toen het zand gestort. De paddock is mooi droog en het zand blijft schoon.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:37

Wat is heel goedkoop?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:40

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:43

Ik heb even op internet gekeken naar antiworteldoek en dat kost toch al snel 1 euro de m2 voor een bak heb je 800 m2 nodig dus je bent al snel 800 euro kwijt.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:52

jaa.. das nog best wel duur...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:54

Elke keer nieuw zand aan laten voeren, gaat ook in de papieren lopen. Je zult zien dat dat nodig zal zijn, omdat het zand en het veen zich steeds meer gaan mengen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:57

kijk het even aan, zolang de bak te rijden is lijkt me er niet veel mis mee..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:00

Wij hebben ook een stukje waarop zand gestort is zonder doek en dat is nu een vieze smurrie geworden, maar ik hoop dat het bij jou langer goed gaat.

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:04

niet iedereen heeft geld genoeg om een bak aan te laten leggen, er zijn ook meerdere opties.

ik heb zelf ook het geld niet Bloos

ik heb van mijn schoonvader die aannemer is, 12 vrachtwagens vol met zand gehad wat onder een huis vandaan gekomen is Clown

er is dus een flinke laag zand opgekomen, maar het is absoluut niet mul!

die mensen wilden hun huis laten onderkelderen, in hilversum is overal zandgrond.

mijn schoonvader heeft het transport voor het zand ook geregeld Haha!

ik heb zelf een stuk grond en mijn bak is 16 bij 38 meter dus bijna 20x40
we hebben het zand op het weiland gestort

ik heb tussendoor gespaard voor drainage
even gezocht op internet kostte voor 200 meter drainage met kokosbuitenkant 200 euro

mijn vriend, die er ook de machines voor heeft, legt de drainage in de bak zand eroverheen.
en de kanten mooi afwerken

we hebben een vlakker gekocht voor weinig, die we zelf zo aanpassen dat je een goede manegevlakker krijgt, die de bovenlaag eert losmaakt en dan vlaksleept.

dan stoeprand bandjes eromheen en voila voor mij een super bak die altijd te rijden is, en heeft mij zelf amper iets gekost.
behalve de drainage en de bandjes

dus met weinig geld en heel veel mazzel heb ik mijn eigen bak Haha! Haha! Haha!

als hij af is zal ik foto's maken en die hier neerzetten

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:05

Dat is echt mazzel hebben en erg handig zulk soort familie en zo'n handige vriend Lachen.

Soms kun je idd het geluk hebben dat je op een wat goedkopere manier aan mooi zand kunt komen omdat mensen het kwijt moeten, maar ja daar moet je echt tegenaan lopen.

Ben erg benieuwd naar de foto's van jou bak.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:10

@Dirke: ja dat is inderdaad geluk hebben! Maar niet iedereen heeft zulke connecties Knipoog

Wij hebben een paddock van 13 x 13 en daarin ligt zand van ons eigen erf. Nu weet ik even niet hoe dat heet, maar goed, wij hebben ook een prima paddock. Geen drainage en toch binnen korte tijd na een regenbui een droge bak die zeker niet te zwaar is! Haha!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:22

Ben gek op Friesland maar ben weleens jaloers op mensen die bijv. in de buurt van Schoorl ofzo wonen, lekker met je paard het bos in, lekker over het strand rijden. Cool
Wonen op zandgrond, wil je een bak? Keer de grond en voila je hebt een bak.
Als je hier in de wei wilt rijden is er altijd wel wat, of te nat of te droog en te hard.
Een buitenrit is hier ook erg leuk (maar niet heus) je moet altijd op de weg of fietspad rijden, bermen zijn erg smal en de sloot erg dichtbij, vrachtwagens, motoren en grote tractoren als vliegt bij je langs, leuke paadjes in de gemeente? helaas er staat een bordje bij met verboden voor ruiters. Boos!
Zo dat was even helemaal off topic, maar heb de balen, wilde net gaan rijden valt de regen hier weer met bakken uit de lucht. Huilen

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:59

ja ik heb erg veel mazzel gehad

maar ik wilde vooral als voorbeeld geven dat je ook met minder tevreden kan zijn, al is het geen professionele bodem
mensen die het geld wel hebben vinden alleen een professionele bak goed genoeg, en geven vaak alleen adviezen die heel veel geld kosten aan mensen die gewoonweg het geld niet hebben het houden van paarden is al duur genoeg Haha!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:28

Hebben mensen hier ook ervaring met dat het water gewoon niet weg kan? Wij zitten hier op zandgrond met een keiharde oerlaag (schijnt) We hebben nu een paddock die de hele winter een modderpoel is en niet zo'n beetje ook. Ik zit er ook aan te denken de grond om te laten gooien (wit boven zwart onder). Door de oerlaag schijnt het water niet weg te kunnen, er doorheen graven werd mij aangeraden. Iemand die daar ervaring mee heeft?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 18:53

dirke schreef:
ja ik heb erg veel mazzel gehad

maar ik wilde vooral als voorbeeld geven dat je ook met minder tevreden kan zijn, al is het geen professionele bodem
mensen die het geld wel hebben vinden alleen een professionele bak goed genoeg, en geven vaak alleen adviezen die heel veel geld kosten aan mensen die gewoonweg het geld niet hebben het houden van paarden is al duur genoeg Haha!

Ben ik het helemaal mee eens, daarom heb ik dit topic ook geopend voor de mensen die ook liever iets dan niets hebben.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 18:56

Shabbay: denk dat omgooien al een hele verbetering zal geven en misschien nog draineren, maar dat kun ja later ook altijd nog wel doen.
Als je de grond omgooit wordt hij weer los en kan het water weer makkelijker weg, het is nu eenmaal zo dat paarden de grond vast lopen, daarom zie je ook dat bij veel bakken het water erop blijft staan, de grond is gewoon vastgelopen.