Vlas (of eventueel zaagsel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dewindhoek

Vlas (of eventueel zaagsel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 12:31

Als alternatief voor stro ben ik eens aan het kijken of het zinvol en betaalbaar is om naast stro mijn klanten ook vlas (of eventueel zaagsel) aan te bieden.

Nu heeft er een aantal jaar geleden in de bit een strooiseltest gestaan. Deze heb ik ondertussen gevonden en ook gelezen en daar kom ik uit op vlas maar zaagsel lijkt ook een optie.
Nu vroeg ik mij af hoe het zit met koliek gevoeligheid van deze producten als een paard ervan zou eten. Zijn deze producten gevoeliger dan stro of juist niet?

Alvast bedankt

Corellaa

Re: Vlas (of eventueel zaagsel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:34

Wij hebben vlas, Het werkt fijner en 1 pony van ons die blijft van stro eten en kreeg daar koliek van..
Het komt weleens voor dat ze een hapje vlas eten, maar dat doen ze niet snel!
Wij willen niets anders meer, het werkt fijner en is niet zo vol van volume op in de mestput..
Elke dag de drolletjes eruit en eens per week de natte plek Lachen

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:53

StalHaast schreef:
Elke dag de drolletjes eruit en eens per week de natte plek Lachen

Inderdaad, ik vind het ook erg fijn spul! Verder over de gevoeligheid etc. dat zou ik niet weten.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:57

Is het niet zo dat vlas makkelijker is af te voeren dan houtkrul? Zou ook een argument kunnen zijn...

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:12

Citaat:
Is het niet zo dat vlas makkelijker is af te voeren dan houtkrul? Zou ook een argument kunnen zijn...

Daarom denk ik ook aan vlas. Maar omdat ik in die test zag dat zaagsel stofvrijer is twijfel ik nog een klein beetje. Ik ga nu eerst uitzoeken hoe het zit met de afvoer ed voordat ik het ze ga aanbieden.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:13

Wij hebben eerst houtkrul gehad, toen hebben we bij 1 stal vlas op proef genomen, en dat beviel ons beter..

dat zou ook een optie kunnen zijn, 1 of meerdere stallen als ''proef'' nemen Lachen

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:34

mijn paard eet ook stro en vroeg mij dus af of ik ook niet beter op vlas over kon stappen.Er werd mij verteld als ze stro eten dan eten ze ook vlas wat nadelig voor de darmen is[koliek].Ben benieuwd hoe jullie ervaring is

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:39

Zoals ik al eerder heb vermeld, mijn pony at ook stro, van het vlas blijft hij mooi af Lachen
je zou eens een week of 2 een paar pakken als proef kunnen nemen?

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:52

ik had dat wel gelezen maar vraag mij af of er meerdere deze ervaring hebben.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:55

StalHaast schreef:
Zoals ik al eerder heb vermeld, mijn pony at ook stro, van het vlas blijft hij mooi af Lachen
je zou eens een week of 2 een paar pakken als proef kunnen nemen?

Dat zou je inderdaad kunnen doen. Daarnaast is het belangrijk om, zeker als je er net een nieuw pak in hebt gegooid, genoeg ruwvoer aan te bieden. Als ze hooi hebben, laten ze de vlas wel liggen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:02

Mijn merrie eet zich rond in vers vlas en heeft daar een vreselijke koliek van opgelopen. het heeft 3 dagen geduurd voorze er enigzins doorheen was. Als ik nu de stal helemaal verschoon dan giet ik er een fles azijn overheen en houd een kruiwagen "vieze" vlas achter om eroverheen te gooien.Wel iets om in de gaten te houden dus.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:14

Wij mengen het nieuwe vlas inderdaad ook altijd met het vlas dat al in de stal lag. Alles om het minder aantrekkelijk te maken om er van te eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:16

Koudbloeden kunnen er van eten, zoals tinkers en haflingers is mij verteld. Dan zou ik deze paarden zaagsel geven. Ik persoonlijk vind vlas prettiger, zaagsel gaat eerder stinken, de urinedampen komen er doorheen.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:43

erleyne schreef:
Wij mengen het nieuwe vlas inderdaad ook altijd met het vlas dat al in de stal lag. Alles om het minder aantrekkelijk te maken om er van te eten!

Dat doen wij ook inderdaad!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:45

Vlas composteert ook heel goed met de mest, het wordt een mooi,los, droog mengsel. Goed voor op de wei en ideaal voor bijvoorbeeld boeren in de buurt.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:47

Houtkrul veroorzaakt nog weleens hoefzweren, met vlas heb je daar veel minder kans op Pling

Paarden eten vaak nauwelijks van het vlas. Een groot voordeel is dat vlas een droog bed geeft, hoe smerig je paard ook is. Zorg wel voor voldoende en meerdere porties ruwvoer, desnoods een plakje stro erover om te knabbelen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:57

Foogul schreef:
Houtkrul veroorzaakt nog weleens hoefzweren, met vlas heb je daar veel minder kans op Pling

Met vlas heb je kans op losse wand, omdat het de hoef uitdroogt. Dit soort verschijnselen zijn sterk afhankelijk van je paard. De ene doet het beter op vlas, terwijl de andere binnen een half jaar met een losse wand staat. De andere heeft weer snel hoefzweren van zaagsel. Dat is altijd een beetje gokken.

mariekie1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:57

Wij verkopen vlas en hebben voor zover ik weet hier nog niet veel klachten over gehad. Aan het vlas zit een eucalyptus smaak/geur zodat ze er niet van eten. We verkopen wel meer houtkrullen dan vlas, maar er zijn steeds meer mensen die vlas proberen.

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:05

ik heb hele slechte ervaringen met vlas, paard was er allergisch voor.
Daarbij toen hij er op stond(en we nog niet wisten dat de allergie daarvandaan kwam) heeft hij HEEL VEEL last gehad van hoefsferen.

Ook vind ik het een groot nadeel dat het er snel vies uit ziet (vooral voor een pensionstal vind ik dit snel slordig lijken) en dat de paarden erg veel behoefte hebben aan ruwvoer, en als je er dan 1 heb die van 2 happen al groeit heb je toch een probleem.

Als laatste vind ik ook nog een nadeel dat je altijd wel drollen blijft zien zitten ook na het mesten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:15

@ Antgillya

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard door vlas allergisch bleek te zijn. Hoefzweren zijn zelfs door da`s uitgewezen dat het bij vlas niet mogelijk kan zijn. Je hebt wel steeds meer dat vlas in opkomst is, waardoor er veel verschillende kwaliteiten ontstaan.

Wij hebben de paarden al 2jaar op vlasleem, dit is stofvrij, neemt meer op dan gewoon stro. Enig nadeel is dat het bij langgebruik er niet mooi meer uitziet. Paarden blijven dus wel mooi schoon (check de bontjes in mijn profiel maar Haha! ). Sinds een maand hebben we in de nieuwe stal de pensionpaarden op stro staan (wens eigenaar). Het is veel goedkoper maar als ik zie wat een werk ik er van heb...nee doe mij maar vlas Bloos

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:20

Mijne staat er ook al jaren op. At vroeger constant stro, gevoelig op stof en een smeerpoets. Hij eet zelden een hapje vlas, maar ik geef wel altijd war hooi/voordroog als er schoon spul in gaat.

Edit: ben er erg tevreden over Knipoog

Alleen is het wel wat meer werk als het er na zoveel tijd volledig uitgaat. Maar dat weegt niet op tegen het stro-werk.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:24

Ik vind het ook goed spul alleen 1 ding het klonterd zo onder de hoeven.Zijn er meerdere die dit hebben of zou dat ook met de kwaliteit temaken hebben

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:30

Mijn pony staat nu op stro, maar mijn vorige pony stond op zaagsel.
Vond het heel fijn spul, zeker een aanrader Ja

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:54

jessie84 schreef:
Ik vind het ook goed spul alleen 1 ding het klonterd zo onder de hoeven.Zijn er meerdere die dit hebben of zou dat ook met de kwaliteit temaken hebben

Bij mijn paard klonterd t alleen als de stal al een beetje vies begint te worden Bloos , als de stal erg schoon is doordat ik de avond ervoor schoon vlas erin heb gegooid, heeft hij juist hele schone hoeven...Pling

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:07

een klein nadeeltje van vlas dat nog niet gezegd is, is dat het erg glad kan zijn op een betonnen ondergrond! De meeste paarden eten er inderdaad niet van, hoewel ik hier geen pak tot in de schuilstal krijg of mn ene pony heeft het opengebeten...ze heeft er wel nog nooit iets van gekregen, maar eens het in de stal ligt, laat ze het ook met rust...

ik vroeg me trouwens af bij het lezen of jullie nu lui zijn trouwens of ik gewoon een goed systeem had om een stal met stro uit te mesten?? ik vond sto namelijk even goed gaan als vlas eigenlijk... mss zelfs beter want als ze de onderlaag vlas wat hebben aangestampt heeft de natte onderlaag weghalen soms meer weg van de tuin omspitten vind ik