Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Peachy schreef:Ik heb geen idee watvoor pakket je het beste kan kiezen, maar ik wilde wel wat zeggen over het ontowrmen zelf. Doen jullie ook weleens mestonderzoek, dus mest opsturen om te laten onderzoeken op evt wormen of eitjes?
Ik heb dit bv in okt laten doen, omdat mijn pony een beschadigde lever en darmen heeft en ik hem dus niet onnodig met chemische troep wilde inspuiten. Het laberatorium vertelde mij dat hij geen wormen heeft en geen eitjes en adviseerde mij om in maart nog eens een mestonderzoek te laten doen en in de tussentijd hoefde ik niet te ontwormen!
Zo'n onderzoek kost 12,50 en is dus ongeveer hetzelfde als een ontwormingsspuit. Zo voorkom je onnodig ontwormen en dus ook dat de wormen ressident raken.
Dibah schreef:Bloedwormen kan je ook zien in de mest. Deze moet je dan weer behandelen met Equest.
Liessjee schreef:je moet elke keer als je ontwormd een ander middel gebruiken, je mag ze dan daarna wel weer dezelfde herhalen.. dus ik zou zoveel mogelijk verschillende kopen..

Liessjee schreef:je moet elke keer als je ontwormd een ander middel gebruiken, je mag ze dan daarna wel weer dezelfde herhalen.. dus ik zou zoveel mogelijk verschillende kopen..
Aldewereld schreef:Liessjee schreef:je moet elke keer als je ontwormd een ander middel gebruiken, je mag ze dan daarna wel weer dezelfde herhalen.. dus ik zou zoveel mogelijk verschillende kopen..
Neem aan dat je met 'middel' de werkzame stof bedoelt die in de wormenkuur aanwezig is? En het is niet waar dat je iedere kuur verschillend moet laten zijn; juist niet!
Mijn ontwormingssysteem (ook zoals Dibah zegt)
Elke 8 weken een wormenkuur met de werkzame stof ivermectine geven (ik gebruik altijd Equimectine, rond de 8-9 euro, halen bij de dierenarts).
Tegen de stof ivermectine zijn wormen niet immuun.
Daarnaast:
1x per jaar een wormenkuur met de werkzame stof moxidectine
[u]en 2 x per jaar Equimax (werkzame stoffen ivemectine en praziquantel) Deze spuiten geven in november en april (eind en begin van het weideseizoen). Deze doden de horzellarven.
Regelmatig een mestonderzoek laten uitvoeren bij je paard is heel goed en houd je op de hoogte van de wormen wel of niet aanwezig in het paardenlichaam!
Armani88 schreef:ik zou maar geen Equest nemen !!
er zit een soort stof in dat niet echt goed is voor het paard
vriendin van me werkt bij homeovet en die weet er alles vanaf !!
Dibah schreef:Equest is inderdaad niet zo'n veilige spuit, zeker niet bij Friezen. Maar soms ontkom je er niet aan om bij bloedwormen Equest te geven.

singasong schreef:Moxidectine moet je in januari geven ivm larven van de bloedwormen.
Equimax wordt hoofdzakelijk tegen lintworm gegeven. Horzellarven gaan zowiezo al dood van de ivermectine.