ontwormen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

ontwormen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 10:25

Ik zit heel erg te twijfelen hoe ik wil gaan ontwormen..

optie 1 : het pakket waarin zit 3x eraquell en 2x equimax
Wat beide de Ivermectine bevat

Of optie 2: de eraquell vervangen voor 3x Equest en dan 2x equimax

Het gaat me niet direct om het prijsverschil.. maar hoe ik mijn paard het beste ontwormd krijg!!

Riwan

Re: ontwormen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:54

maar die twee eerste middelen bevatten volgens mij niet het middel tegen horzellarven

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:38

Ik heb het eerste paket. Van equimax weet ik zeker dat het ook bloedwormen dood. Dus dat wilde ik er perse inhebben...

Tussendoor komt er nog 1 of 2x een goedkope ivermectine loze spuit... Die haal ik zelf even bij de welkoop en kosten 8 euro per keer ofzo...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:03

Ik heb geen idee watvoor pakket je het beste kan kiezen, maar ik wilde wel wat zeggen over het ontowrmen zelf. Doen jullie ook weleens mestonderzoek, dus mest opsturen om te laten onderzoeken op evt wormen of eitjes?
Ik heb dit bv in okt laten doen, omdat mijn pony een beschadigde lever en darmen heeft en ik hem dus niet onnodig met chemische troep wilde inspuiten. Het laberatorium vertelde mij dat hij geen wormen heeft en geen eitjes en adviseerde mij om in maart nog eens een mestonderzoek te laten doen en in de tussentijd hoefde ik niet te ontwormen!
Zo'n onderzoek kost 12,50 en is dus ongeveer hetzelfde als een ontwormingsspuit. Zo voorkom je onnodig ontwormen en dus ook dat de wormen ressident raken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:12

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:14

Peachy schreef:
Ik heb geen idee watvoor pakket je het beste kan kiezen, maar ik wilde wel wat zeggen over het ontowrmen zelf. Doen jullie ook weleens mestonderzoek, dus mest opsturen om te laten onderzoeken op evt wormen of eitjes?
Ik heb dit bv in okt laten doen, omdat mijn pony een beschadigde lever en darmen heeft en ik hem dus niet onnodig met chemische troep wilde inspuiten. Het laberatorium vertelde mij dat hij geen wormen heeft en geen eitjes en adviseerde mij om in maart nog eens een mestonderzoek te laten doen en in de tussentijd hoefde ik niet te ontwormen!
Zo'n onderzoek kost 12,50 en is dus ongeveer hetzelfde als een ontwormingsspuit. Zo voorkom je onnodig ontwormen en dus ook dat de wormen ressident raken.

Dat is nieuw voor mij!

Klinkt interessant, nog nooit een mestonderzoek laten doen eigenlijk, ik moet eerlij kzeggen dat ik niet wist dat het zo goedkoop is!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:22

Ik wist dit eerst ook niet, maar nu wel en ik denk dat ik dit ook zal blijven doen. Bij Het Woud kan je het pakket bestellen (buisje voor de mest, vragenlijst, handschoen en 2 plastic zakjes).

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:51

Equimax geef je 2 x per jaar (tegen alle wormen ook de lintworm) in het voor en in het na jaar. De Eraquell (ivermectin) geef je alle keren daar tussen. Er zijn tegenwoordig ook jaarpakketten te koop (2 x Equimax, 3 x Eraquell)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:05

Weet iemand waar je dit mestonderzoek kan laten uitvoeren in België en of dit hetzelfde kost?

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 18:22

en waar kan dit in nederland??

karelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:20

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:28

Hier heb ik ook wel eens van gehoort. Misschien dat ik dat ook op die manier wil gaan doen! Maar die bloedwormen dan? die zie je toch niet in de mest of wel?

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:26

Bloedwormen kan je ook zien in de mest. Deze moet je dan weer behandelen met Equest.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:29

Dibah schreef:
Bloedwormen kan je ook zien in de mest. Deze moet je dan weer behandelen met Equest.

Dit is dus niet waar! Bloedwormen/larven kun je niet altijd aantonen in de mest. Hetzelfde met lintworm.

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:36

Je KAN ze zien in de mest, hoeft niet altijd.

Liessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:04

je moet elke keer als je ontwormd een ander middel gebruiken, je mag ze dan daarna wel weer dezelfde herhalen.. dus ik zou zoveel mogelijk verschillende kopen..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:12

Liessjee schreef:
je moet elke keer als je ontwormd een ander middel gebruiken, je mag ze dan daarna wel weer dezelfde herhalen.. dus ik zou zoveel mogelijk verschillende kopen..

Hoe kom jij aan deze theorie?

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:47

Liessjee schreef:

Neem aan dat je met 'middel' de werkzame stof bedoelt die in de wormenkuur aanwezig is? En het is niet waar dat je iedere kuur verschillend moet laten zijn; juist niet!
Mijn ontwormingssysteem (ook zoals Dibah zegt)

Elke 8 weken een wormenkuur met de werkzame stof ivermectine geven (ik gebruik altijd Equimectine, rond de 8-9 euro, halen bij de dierenarts).
Tegen de stof ivermectine zijn wormen niet immuun.

Daarnaast:

1x per jaar een wormenkuur met de werkzame stof moxidectine

[u]en 2 x per jaar Equimax (werkzame stoffen ivemectine en praziquantel) Deze spuiten geven in november en april (eind en begin van het weideseizoen). Deze doden de horzellarven.

Regelmatig een mestonderzoek laten uitvoeren bij je paard is heel goed en houd je op de hoogte van de wormen wel of niet aanwezig in het paardenlichaam!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:18

Aldewereld schreef:
Liessjee schreef:

Neem aan dat je met 'middel' de werkzame stof bedoelt die in de wormenkuur aanwezig is? En het is niet waar dat je iedere kuur verschillend moet laten zijn; juist niet!
Mijn ontwormingssysteem (ook zoals Dibah zegt)

Elke 8 weken een wormenkuur met de werkzame stof ivermectine geven (ik gebruik altijd Equimectine, rond de 8-9 euro, halen bij de dierenarts).
Tegen de stof ivermectine zijn wormen niet immuun.

Daarnaast:

1x per jaar een wormenkuur met de werkzame stof moxidectine
[u]en 2 x per jaar Equimax (werkzame stoffen ivemectine en praziquantel) Deze spuiten geven in november en april (eind en begin van het weideseizoen). Deze doden de horzellarven.

Regelmatig een mestonderzoek laten uitvoeren bij je paard is heel goed en houd je op de hoogte van de wormen wel of niet aanwezig in het paardenlichaam!

Moxidectine moet je in januari geven ivm larven van de bloedwormen.

Equimax wordt hoofdzakelijk tegen lintworm gegeven. Horzellarven gaan zowiezo al dood van de ivermectine.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:20

ik zou maar geen Equest nemen !!
er zit een soort stof in dat niet echt goed is voor het paard
vriendin van me werkt bij homeovet en die weet er alles vanaf !!

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:54

Equest is inderdaad niet zo'n veilige spuit, zeker niet bij Friezen. Maar soms ontkom je er niet aan om bij bloedwormen Equest te geven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:14

Armani88 schreef:
ik zou maar geen Equest nemen !!
er zit een soort stof in dat niet echt goed is voor het paard
vriendin van me werkt bij homeovet en die weet er alles vanaf !!

Dus jij ontwormt nooit met moxidectine? Waar dood je dan de larven van de bloedworm mee?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:15

Dibah schreef:
Equest is inderdaad niet zo'n veilige spuit, zeker niet bij Friezen. Maar soms ontkom je er niet aan om bij bloedwormen Equest te geven.

Wat is het verschil met Friezen en andere paarden m.b.t. ontwormen?

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:17

singasong schreef:
Moxidectine moet je in januari geven ivm larven van de bloedwormen.

Equimax wordt hoofdzakelijk tegen lintworm gegeven. Horzellarven gaan zowiezo al dood van de ivermectine.

Is dat zo? Dat wist ik niet. Weer wat bijgeleerd Knipoog

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:04

Het ras reageert gewoon anders op werkzame stoffen.