Hoe een schimmel wedstrijd schoon krijgen (24/7 buiten)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Hoe een schimmel wedstrijd schoon krijgen (24/7 buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:03

Tja, ik ga over 2 weken op wedstrijd met mijn schimmeltje maar zit toch met een 'leuk' probleem.

Hoe krijg ik haar een beetje toonbaar. Ze staat 24/7 buiten dus durf haar eigenlijk niet helemaal te wassen (staartje wassen uiteraard wel, en eventjes goed afspoelen kan wel).

Zomers met de keuring werk ik haar met baby poeder bij (de laatste kleine vlekjes, dan was ik haar wel helemaal, meestal wel 3x voordat ze een beetje wit is), maar ik denk dat dat er met een half grijze pony niet uit ziet.

Ik ben bang dus gewoon heel goed afspoelen, laten drogen en op een schoon stuk land zetten met een dekentje (mijn pony's staan normaal in een blubberige padock, maar mogen voor 1 of 2 nachtjes wel het gewone land op wat nog niet vertrapt is als ze op westrijd gaan).

Wie heeft er nog meer goede tips om een schimmel een beetje toonbaar te krijgen zonder te wassen?
Een 8 of een 9 voor verzorging hoop ik niet eens op, maar ik loop liever ook niet helemaal voor schut.

dollemina

Re: Hoe een schimmel wedstrijd schoon krijgen (24/7 buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:05

Ik ben bang dat je toch zult moeten wassen.
Dan maar een deken op daarna.

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:08

goed topic! Haha!
heb ook een schimmel die ook nog eens op vlas staat (worden ze sneller vies vind ik), maar weet ook geen raad meer met de vieze vlekken op de zijkant van z'n kont... zelfs na met water te wassen nog steeds te zien... :s
tips iemand?
Laatst bijgewerkt door xDaPhNex op 05-01-07 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:08

Bij Divoza (www.Divoza.nl) hebben ze 'Shampooborstels'. Mij zelf lijken ze erg handig, ze kosten €8,-.

Succes ermee,

Gr.Lientje

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:11

Wassen met de paarse shampoo van Guhl.
Dat is speciaal tegen gele vlekken.
Soms moet ik de staart en mestvlekken ook wel 2 keer wassen.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:35

Je hebt geloof ik spul van Cowboy's Magic (geloof dat het zo heet).
Dat spuit je op de gele vlekken en even laten intrekken, dan goed uitborstelen. Heb het zelf nog nooit geprobeerd maar geloof dat het er daarmee redelijk uit moet gaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:45

Wit krijg ik haar wel, kwestie van goed wassen met zilvershampoo (bij voorkeur een paar keer) en daarna er een deken op. En de laatste vlekjes bij werken met baby poeder.
Zo doe ik het zomers met de keuring en dan is ze stralend wit.

Maar nu moet ze gewoon 's avonds weer buiten en ik ga er van uit dat het toch wel weer gaat regenen. En een gewassen pony in de regen kan gewoon niet, die worden verschrikkelijk ziek. Het duurt toch wel snel 2 weken voordat het huidvet weer een beetje terug is (en aangezien ik maar 1 regendekentje heb omdat ze in die maat bijna niet te krijgen zijn kan ik ook geen dekens wisselen als de deken nat is).

Dus, hoe een schimmel wit krijgen zonder te wassen? Beetje uitspoelen doe ik wel, vooral de benen en de staart uiteraard wel goed wassen(die is nu ongeveer zwart, daar begin ik morgen dus ook al mee, anders krijg ik hem zeker niet in de buurt van wit).

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:48

Er is geen ander wondermiddel.
Gewoon wassen is de enige optie.
Dat is het nadeel van 24/7 buiten.

Love_Alivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:53

Ik denk ook dat je haar goed zult moeten schrobben! Nagelbijten / Gniffelen
zo'n 6x de staart wassen Tong uitsteken haha.
iig veel succes dan! Knipoog

claudje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:54

Ja, inderdaad Green spot remover van Cowboy Magic werkt best goed
Heb zelf een bonte en daarmee is het redelijkerwijs schoon te krijgen.
Enne verder de babypoeder uiteraard.

Groeten,

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:27

Wanneer ze schoon is dun dekentje op doen en evt op stal zetten dagje voor de keuring Haha! ?

nee schimmel is erg moeilijk, teun was ook nooit schoon Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:32

Op stal is zeker geen optie.
Zelfs als ik hem voor het slapen gaan nog een keer uitmest en bij strooi krijgt ze het voor elkaar om met haar kop in de strond te liggen. Buiten blijft ze ook schoner (en het is makkelijker omdat mijn stal eigenlijk wagen opslag is).

Het is 'maar' een wedstrijd in de B. Dat ene onderdeel verzorging is wel leuk om een hoog cijfer te krijgen, maar daar moet het niet van af hangen of je winst rijd of niet vind ik. Van de zomer gaan we weer voor hoge verzorgings punten Knipoog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:37

Inderdaad cowboy greenspot remover, ik doe dat altijd erop sprayen, even laten intrekken en dan met een warme vochtige doek erover wrijven, dan is het ergste vuil eraf Lachen

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:45

De staart was ik altijd met betadinashampoo (soms 2x als mn sop de eerste keer helemaal bruin is) en daarna nog een keertje met cremespoeling. Staart laten drogen, klitten eruit en er een vlecht in maken. Als je dit al een week van te voren doet en de vlecht erin laat zitten, dan is alleen de buitenkant van de vlecht vies en hoef je de dag zelf (of de avond van te voren) niet meer zoveel aan je staart te doen.

De benen spuit ik gewoon lekker af en met een borsteltje probeer ik de viezigheid er zoveel mogelijk van af te krijgen.
Als ik mn pony echt goed schoon wil hebben neem ik ook een stukje van de schouder en kont mee, want dat scheelt weer poetswerk. Als ik de schouder en kont ook nat maak dan ga ik altijd nog wel even voor de zekerheid een rondje stappen tot het een beetje is opgedroogd.

De manen doe ik met een spons en een washandje afnemen, zodat de ergste viezigheid er eenuit is en daarna vlecht ik ze in.
Dit kan je dan ook het beste een week van te voren doen, de vlechten er de hele week in laten zitten en dan voor de wedstrijd nog een keertje schoonmaken.

De rest van het lichaam poets ik eerst met een zachte borstel al het zand uit de vacht. En dan de rest van de viezigheid (pisvlekken en de modderkleurige kleur in haar vacht) doe ik met een borstelblokje. Daarmee krijg ik haar echt het beste schoon.
Ik heb het ook wel eens met een vochtig washandje geprobeert voor alleen de bovenste laag van haar vacht, maar dan lijkt het net of ik de viezigheid alleen maar erger maak, dus dat zou ik niet doen.

Veel succes met je wedstrijd en het schoon krijgen van je pony.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:15

Dennis schreef:
Op stal is zeker geen optie.
Zelfs als ik hem voor het slapen gaan nog een keer uitmest en bij strooi krijgt ze het voor elkaar om met haar kop in de strond te liggen. Buiten blijft ze ook schoner (en het is makkelijker omdat mijn stal eigenlijk wagen opslag is).

Het is 'maar' een wedstrijd in de B. Dat ene onderdeel verzorging is wel leuk om een hoog cijfer te krijgen, maar daar moet het niet van af hangen of je winst rijd of niet vind ik. Van de zomer gaan we weer voor hoge verzorgings punten Knipoog.

als je haar een dag van tevoren wast, en haar een deken + halsdeken opdoet en haar staart invlecht en manen evt. ook (als dat kan), dan is ze de volgende dag vast wel schoon Knipoog.
Tips voor het wassen in de winter heb ik niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 20:21

Het gaat hier wel om een mega teddybeer die dag en nacht in een vertrapte padock staat.

Dus hier en daar een borsteltje is lang niet voldoende. Zomers heb ik aan 3x wassen net voldoende Knipoog.

Ik ga haar morgen na het rijden gewoon al flink haar staart wassen. De dag voor de wedstrijd ook nog een paar keer. En haar dan nog een keer helemaal afspoelen en daarna opdrogen en onder een dekentje.

Een hals deken. Dat gaat zeker niet lukken, die bestaan gewoon niet in haar maat (130 cm onderlengte), en zeker niet waterdicht (aangezien ze dus dag en nacht, zomer en winter buiten staat).

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:33

van die zwarte blokjes (puimsteen??) gebruiken en dan toch maar het dekentje opdoen om haar schoon te houden? Na een hoop blokjesbeurten zou ze toch een stuk witter moeten zijn...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 21:00

Maar het zelfde probleem als met wassen. Je poets het huidvet weg.
Maar ben bang dat er niets anders op zit dan toch hard poetsen en daarna een paar dagen met een dekentje in de hoop dat het niet al te nat word.

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:11

Lintjuuuh schreef:
Dat spuit je op de gele vlekken en even laten intrekken, dan goed uitborstelen. Heb het zelf nog nooit geprobeerd maar geloof dat het er daarmee redelijk uit moet gaan.

Die heb ik, het werd alleen maar erger!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:01

mmm is er in de buurt niet iemand met een rijbak met licht zand? ik heb zelf een bonte met 70% wit en heb haar zomers ook weleens gewoon lekker in de bak gezet zodat ze niet vies werd.
gewoon paar dagen van tevoren die deken al opdoen scheelt aanzienelijk veel wassen en vieze plekken. (mits de deken ongevoerd is ivm gewenning kou)
benen en staart kun je altijd in alle weerstomstandigheden wassen, dus die was je gewoon van tevoren en laat je haar lekker op een stukje wit zand staan en rollen tot ze een ons weegt,want daar worden ze niet zo vies van,dat je het met een borstel niet kan oplossen Lachen
verder zijn er geen oplossingen weet ik uit ervaring, tenminste, niet als het winter is en het kan regenen en ze buiten MOET staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:08

Alrun__ schreef:
Lintjuuuh schreef:

Die heb ik, het werd alleen maar erger!

Borstelen helpt ook niet, je moet er even over vegen met een natte doek, staat ook op t etiket Knipoog

xxxfpnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:12

houtskool erin wrijven en daarna goed uitborstelen werkt ook goed.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:15

Wellicht is voor jou de oplossing om je paard te wassen met zeepvrije shampoo.
Dat zag ik vanavond nog bij het Kruitvat staan.

En volgens mij zijn de echte paardenshampoos juist daarom geschikt voor paarden omdat ze het huidvet niet afbreken. Dit zou zo moeten zijn maar vraag dat maar even na bij de ruitershop.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:26

Nu al beginnen met steeds de vlekken weg te halen met een natte spons met alleen water (gewoon water tast het huidvet niet aan). Als de vlekken redelijk vers zijn gaat het er met water ook goed af, zelfs op écht wit (ik heb een bonte). Voor ergere vlekken werkt inderdaad Green Spot Remover van CM erg goed.
In het geval van vieze manen, wat bij mijn paard vaak ook een flink probleem is met zijn bijna geheel witte manen, is ook de manen een paar keer met water doen. Daarvoor hoef je echt niet je pony onder een tuinslang te zetten, gewoon met een emmer en een spons. Manen met de spons goed natmaken en met een handdoek drogen, dan haal je gelijk veel vuil/grijs weg en dat scheelt echt heel wat als je dat een paar keer doet.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:07

hallo,

ik zou m de dag ervoor zo laat mogelijk 'savonds wassen (benen tot bovenaan wassen en staart een paar keer met zilvershampoo of biotex, en dan helemaal afspuiten) en dan met een deken op in die droge weide en dan de volgende dag iets eerder daarheen gaan en kijken of je paard schoon is, zoniet dan kun je altijd nog even snel z'n benen enz.. afspuiten, je kan de staart in een vlecht doen en dan dubbelklappen naar boven en dan een bandage eromheendoen voor 'snachts.. Knipoog

xxx evelien Pling