Gras is op! Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dontcare

Gras is op! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 17:15

Ik weet niet of dit hier moet, mr toch:

In de winter groeit het gras niet meer.. En omdat het erg jong gras was in de wei toen m'n paard erop kwam, was het al snel op. De wortels zitten er nog in dus het groeit wel trug als het weer lente wordt.. Maar wat doe ik ondertussen?
Als ik op straat ga wandelen met haar aan de hand (tis ng een veulen, en hier hoef ik geen commentaar op, want velen deden dat wel..) dan snelt ze meteen op het gras af en wil grazen... (Wat te verstaan is) Maar als het gesproeit is voor onkruid enzo is het schadelijk!
Weet iemand wat ik kan doen? Naast m'n huis is er een land van de boer die nu onbewerkt is en waar kruid en gras op groeit. Kan ik haar daar voorlopig af en toe es opsteken met overleg van de boer? Of is het helemaal niet nodig? Moet ik hooi bijvoederen of weten jullie nog meer?
Ik voer haar natuurlijk bij met veulebrok! Zou beetje dom zijn van niet denk ik Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Dontcare op 03-01-07 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MelodyT

Re: Gras is op! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:17

Als dat land onbewerkt is en er geen rare kruiden opstaan zou je dat in overleg met die boer kunnen doen..

En anders aan het hooi..want dat korte gras is erg gevaarlijk nu in verband met koliek.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:18

Het beste kan je gewoon hooi gaan bijvoeren, ik snap niet dat je veulen het nog zo lang heeft volgehouden in het gras zit helemaal geen voedingswaarde meer.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:20

Huh? Ik neem aan dat je in Nederland/België woont? Uhm, volgens mij groeit er nergens geen gras meer en staat 90% van de paarden nu in een modderpoel.
Hooi moet je in de winter sowieso bijvoeren.
En zoals ik het lees, sleurt je jaarling je mee naar het gras (aka, hoe zit het met de verhoudingen?)
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 03-01-07 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:22

Dontcare schreef:
Als ik op straat ga wandelen met haar aan de hand (tis ng een veulen, en hier hoef ik geen commentaar op, want velen deden dat wel..) dan snelt ze meteen op het gras af en wil grazen... (Wat te verstaan is) Maar als het gesproeit is voor onkruid enzo is het schadelijk!

Ik denk dat je in deze periode van het jaar haast (eigenlijk helemaal niet) bang hoeft te zijn of het gesproeit is voor onkruid. omdat dat middel vaak gebruikt word als het een langere tijd droog is omdat het anders gelijk weer wegspoelt. verder doen ze dat vaak in de lente/zomer omdat het dan groeit.

Als je het land van de boer niet mag gebruiken zou ik toch echt overgaan op hooi.

:@ trutje, mijn pony is dan wel geen veulen maar die van mij houd het al zijn/haar hele leven vol op het gras (365 dagen per jaar) en verder heel voedingstofarm hooi dus het kan zeker

Dontcare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 17:23

Owow!! Ze krijgt natuurlijk bijgevoederd hoor!! Vork
Dachten jullie dat ze alleen gras kreeg?
@ Vonnie: Ik woon in België en haar wei is redelijk gedraineerd en natuurlijk krijgt ze hooi(!), Maar ik dacht dat ze mss een obsessie ging krijgen van gras Clown Zodra ze er ziet snelt ze erheen! Tong uitsteken
Wat bedoel je met de verhoudingen?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:23

waarom vind je hooi bijvoeren geen alternatief??
Als er niets meer te eten staat zal je wel moeten.
Het is een veulen dat nog moet groeien.
Ik zou goede kwaliteit hooi bijvoeren en evt wat veulenbrok.
Ligt er een beetje aan wat voor een paard het is.
Verder kunnen ze van dat hele korte gras eten ook nog zandkoliek krijgen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:26

Ik snap even iets niet helemaal: In je eerste post zeg je dat je hooi bijvoeren geen alternatief vind, en nu zeg je dat je wel bijvoert???
Ben ik nu Blond

Dontcare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 17:28

Neej, ik voer haar zeker hooi bij!
Maar ik vind het gewoon zielig.. Ze komt gewoon zotjes als ze geen gras mag als we op straat zijn (wat logisch is denk ik? (dat van niet mogen he!))
Sorry dat ik hier x vraag mensen???
Laatst bijgewerkt door Dontcare op 03-01-07 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:30

Volgens mij bedoel je dat je aleen hooi voeren zielig vind klopt dat?
Dan zou je als alternatief een goede veulenbrok bij kunnen voeren zodat hij wel aan zn vitamines komt voor de groei.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:31

Dontcare schreef:
Ik weet niet of dit hier moet, mr roch:

In de winter groeit het gras niet meer.. En omdat het erg jong gras was in de wei toen m'n paard erop kwam, was het al snel op. De wortels zitten er nog in dus het groeit wel trug als het weer lente wordt.. Maar wat doe ik ondertussen?
Weet iemand wat ik kan doen? Naast m'n huis is er een land van de boer die nu onbewerkt is en waar kruid en gras op groeit. Kan ik haar daar voorlopig af en toe es opsteken met overleg van de boer? Of is het helemaal niet nodig? Moet ik hooi bijvoederen (alhoewel dit geen alternatief is vind ik zelf..) of weten jullie nog meer?

Dan ben ik idd Blond

Dontcare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 17:32

@ shan Heb m'n topic aangepast...
Nu beter????

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:36

wat je ook kan doen is elke dag eens met je veulen naar dat land van die boer gaan (als het mag van die boer hé ) en haar daar effe laten grazen en dan terug naar dr eigen wei doen en haar daar nog veel hooi bijgeven en veulenbrok ( een veulen moet veel eiwitten binnenkrijgen ! )
en anders overleggen met de boer om haar daar op het land te zetten.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:37

Ieder paard wordt in de wintertijd bijgevoederd, zeker zo'n jong paard als jij dat hebt!
Erg vreemde vraag.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:37

Ik zou toch hooi bijvoeren want een paard heeft voldoende ruwvoer nodig, voor een goede darmwerking, maar ook om warm te blijven in de winter.
Wat betreft het je naar de berm sleuren om te eten: Dit is een opvoedkundig probleem. Gewoon even streng zijn en niet goed vinden. Straks als hij volwassen is, sleurt hij je ook overal mee naar toe.

Dontcare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 17:44

@sammie_44: TUURLIJK VOEDER IK HAAR BIJ.... *zucht* Het is een veulen dus moet ze ng groeien...

@ shan: Ja, ze begint dan soms te steigeren, mr kalm als ik ben geef ik haar een (ferme) tik en leid haar verder..

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:55

Hooi bedoel ik. Op een beetje brok doen ze t vaak niet goed, en met hooi erbij kunnen ze meer warmte aanmaken en hebben ze de hele dag buikvulling. Van hooi worden paarden ook niet dik, dus hier kan je genoeg van bijvoeren.

Gras is op zich niet erg nodig, bijna geen een paard krijgt in de winter gras, wanneer er gras is in de winter is het verder ook niet vol eiwitten en maakt t dus niet uit of ze het wel of niet krijgen omdat er toch niets in zit.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:58

Volgens mij snap ik het.. Jou paardje staat niet meer op gras, maar is er zo gek op dat als je met haar ga wandelen, ze je meesleurt naar het gras. Je voer haar wel hooi en brok bij, maar toch wil ze nog naar het gras als je buiten wandel?
Dit maak ik in ieder geval op uit je verhaal Nagelbijten / Gniffelen

In principe moet ze genoeg hebben aan brok en onbeperkt goed hooi. Hoeveel hooi voer je haar nu? Dat naar het gras toe trekken zal ze wel blijven doen, maar dat is meer omdat ze het zo lekker vinden dan dat ze het echt nodig hebben. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:07

Ieder paard zou je meeslepen naar gras hoor.De mijne ook ondanks dat ze hooi en brok en wortels en voederbiet krijgt.

Ik vind het alleen een beetje dwingerig klinken.Ik denk dat ze je gewoon meesleurt naar dat gras om te eten zonder dat je er iets over te vertellen hebt.

Als je ze graag gras wil laten eten dan zou ik inderdaad met de boer een afspraak maken en ze daar een uurtje laten grazen.Langs de weg zou ik het niet doen,daar moet ze jou gewoon volgen.Wat je wel zou kunnen doen dat je ze altijd op het zelfde grasperk laat grazen ,maar alleen op jou iniatief en niet waneer de jaarling het zint.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:10

Volgens mij is er met het veulen, dan wel de "wei" waar het diertje op staat niet zoveel mis. Uit het verhaal begrijp ik (hopelijk?) dat het veulen wordt bijgevoerd met hooi en brok, maar zodra jij gaat wandelen en het diertje gras ziet, ze jou meesleurd naar het gras en gaat eten.
Ik denk dat dit eerder een dominantie probleem is dan dat het paard iets te kort komt. Waarschijnlijk ziet het dier gras en gaat er naar toe, en vergeet voor het gemakt ff dat TS ook nog aan het touwtje hangt. Dit lijkt me een "normale" reactie voor een paard wat het spelletje eenmaal doorgekregen heeft.
Hoe je er vanaf komt? Niet toestaan dat ze gras eet als jij met haar wandelt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:25

ik vind het een beetje raar, een dier wat genoeg eten in de wei heeft, sleurt jou ook niet mee naar het gras heen en gaat daar eten.
Ik ben bang dat het dier te weinig gras in de wei heeft staan en dus te weinig voedingsstoffen erbij krijgt.
Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar hooi en als dat echt niet mogelijk is, een andere weide "zoeken" met voldoende gras.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:35

Toen ik die titel las dacht ik "Jah, hooi geven, wat anders" Haha!
Je snapt nu al wel dat het niet zielig is als je hooi bijvoert ipv gras zeker? Haha!

Toen ik mijn pony kocht (1.5-2 jaar) en ik met hem ging wandelen wou hij ook liefst direct naar de graskant gaan eten, terwijl hij toen (nu niet meer, wordt hij veel te dik van Haha! ) heel de dag onbeperkt hooi kreeg. Gewoon heel consequent zijn. Als jij met hem wandelt mag hij dus niet zomaar gaan eten. Wat je wel kan doen is onderweg, ergens waar je weet dat het veilig is, hem laten eten, en zeg er dan iets bij (ik leid hem dan naar het gras en zeg "hier zie" (en daarachter: "nu moogt ge wel se, smakelijk", maar dat hoort hij al ni meer Haha! )
Dan leer je hem om alleen te eten als jij toestemming geeft.

(Ik zie ineens dat alles in hij-vorm staat, sorry als het een merrie is Clown )

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:34

Henrieke schreef:
ik vind het een beetje raar, een dier wat genoeg eten in de wei heeft, sleurt jou ook niet mee naar het gras heen en gaat daar eten.

Ik vind er niks raars aan. Ken zat paarden die goed weten hoe de eigenaar inelkaar steekt. Al komen ze uit een volle wei, als de eigenaresse gaat wandelen, schieten ze ineens naar het gras. En dat heeft imo niks te maken met het feit dat ze iets te kort komen (deze paarden zijn eerder van het formaat 'tonnetje rond') maar gewoon een slim paard die niet consequent behandeld wordt. Als het dier eenmaal het spelletje door heeft, blijft hij dit lekker doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:13

Mijn beide paarden staan 24/7 op de wei. Hier staat nog minimum aan gras op. Nu krijgen ze hooi naar eigen zin en voordroog. Hier redden ze zich prima mee! Ze krijgen ook wat zemelen bij, bieten, appelen en wortelen natuurlijk. En de oudste krijgt nog strucomix voor haar luchtwegen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:12

Henrieke schreef:

erhm...jawel hoor...ook als een dier genoeg te eten krijgt heeft het altijd wep trek in wat vers gras
daar is het nu eenmaal een paard voor

maar over het veulen
sja ik zou haar onbeperkt ruwvoer geven , dus zodat ze de hele dag door kan knabbelen n eten
en dat idd bijgevult met brok voor de vitaminen en mineralen
op die manier heeft je veulen niets tekort
en het gras willen eten , sja als ze genoeg krijgt zal ze het vast nog steed sproberen, maar dat is idd ene kwestie van opvoeden