Een rijbak van schelpen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

Een rijbak van schelpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 21:09

Ik was enige tijd geleden in Denemarken. Tot mijn stomme verbazing zie je daar steeds vaker rijbakken die aangelegd worden van mosselschelpen. In de wintermaanden hebben loonwerkers de tijd om deze bakken aan te leggen. Op een flinke laag zand wordt een circa 10 cm dikke laag zwarte mosselschelpen gestort.

Heel bijzonder: ik heb een stukje door de bak gerend (haha) en het veerde op een comfortabele manier mee. Ik heb even met de eigenaar staan praten: je hoefde niet bang te zijn dat stukjes schelp bij je paard in zijn hoef vast kwamen te zitten.

In DK is het echt een hit en er worden er elke winter weer tig aangelegd. Zie je dit ook al in Nederland? Is iemand bekend met deze bakbedekking?

Greetz Mexxiemaal

Booooo

Re: Een rijbak van schelpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:10

Heb het nog nooit gezien..
Lijkt me sterk dat die schelpen niet breken met het gewicht van een paard erop..
Ik zou het niet echt veilig vinden om daar te rijden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:11

Hee dat is gek, maar ze gaan wel snel kapot denk ik? Moet je dan ieder jaar weer opnieuw? En hoe dik was die laag schelpen?
Ik vind het wel een grappige uitvinding, misschien zien we dat hier straks ook wel!

Zou het vallen niet pijn doen op kapotte schelpen?? Huilen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:12

Nog nooit gezien, maar ik ben wel benieuwd! Lachen
Kun je er ook op springen e.d. en wordt het niet glad als het geregend heeft (of is het alleen binnen)? Lachen

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:13

Lijkt mij voor het paard niet echt lekker lopen, ook al zegt die man dat je niet bang hoeft te zijn dat het in de hoef blijft zitten....

je kan mij niet wijsmaken dat het paard het niet voelt als er een schelp in zijn straal steekt Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:13

wat apart idd, heb het ook nog nooit gezien of gehoord

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:16

hehe,, wat grappig,
hebk nou nognooit van gehoord,, enbak van schelpen Tong uitsteken

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 21:20

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:21

Ik vind het nog niet eens zo`n gek idee!! Het water kan wel goed weg.

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:23

ziet er iig wel geinig uit Tong uitsteken

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:26

Hmm, Lijkt mij ook niet fijn, zeker niet als je valt Tong uitsteken

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:28

Cool alleen als je op je gezicht valt of je met je voet in de beugel blijft haken en ja hebt een T-Shirt aan... Bloos!

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:28

hmm, apart... alleen lijkt zand me toch zachter vallen Bloos

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:29

bij ons in het dorp hebben ze ooit, in de straat waar ik toen woonde, het geweldige idee gehad - de gemeente - om de grasstrook te veranderen in een wandelpad .. en waarmee: juist ja, schelpen Clown
onze gezichten toen .. we vonden 't nogal 'n apart idee Bloos de eerste dagen hing er echt een enorme walm zeegeur, en dat terwijl ik toch echt in Gelderland woon. de dode krabbetjes lagen ertussen. ik weet niet of je die dan ook gratis bij de bak krijgt?

op zich kan ik me nog wel voorstellen dat er voordelen zullen zijn, het water zal bets goed wegkunnen en het zal best een beetje veren, dat deed dat pad ook wel.
nadelen zou ik echter ook wel kunnen verzinnen .. natuurlijk worden die schelpjes kleiner (ze komen al niet 'heel' aan en zullen alleen verdre vermorzeld worden) maar toch denk ik dat ze nog best wel in de hoeven zullen blijven steken .. of heb je daar andere ervaringen mee (gezien daar)? oo en door dat voetpad kwam héél snel onkruid. en dan bedoel ik écht heel snel .. want na 'n jaar konden we het voetpad niet meer vinden: had zichzelf omgetoverd tot grasstrook/onkruidstrook.

hm nja, het idee is nog niet eens heel gek, ik ben wel benieuwd naar waarom ze daar in DK de voorkeur aan geven? Lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:31

Nibbit schreef:
Hee dat is gek, maar ze gaan wel snel kapot denk ik? Moet je dan ieder jaar weer opnieuw? En hoe dik was die laag schelpen?
Ik vind het wel een grappige uitvinding, misschien zien we dat hier straks ook wel!

Zou het vallen niet pijn doen op kapotte schelpen?? Huilen

Ong 10 cm, stond in de teskt! Knipoog

Wow, wat appart zeg! Nooit gezien !

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 21:37

DK is voor zo ongeveer 90% omring met zee, schelpen genoeg hahha! Ik ben er pas weer geweest en met het onkruid valt het mee. In DK is ook wel een hele andere vegatatie en bodemsoort dan in Ndl. Qua afwatering schijnt het erg gunstig te zijn.

De bak op de foto's was net nieuw aangelegd: misschien dat na verloop van de tijd het zand en de stukjes schelp wat meer met elkaar gaat vermengen (ik heb de bak van veraf gezien, ik zag dat er geen onkruid instond maar weet niet of zand en schelpen met elkaar vermengd waren).

De loonwerkers hebben dit opgepikt om in de winter voldoende werk te hebben. Maar dit kunnen ze alleen doen omdat het er zo'n groot succes is.

Greetz Mexxiemaal

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:49

Ziet er eigenlijk nog niet eens zo gek uit... Maar ik zou liever niet vallen...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:11

Appart. wij hier in nederland maar iets zoeken wat opneemt, maar zij helpen het eigenlijk juist beter weg lopen. Alleenmaar gunstig lijkt mij. Alleen dat vallen lijkt me nou ook niet echt ideaal, en voor de hoeven vrees ik toch ook wel een beetje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:47

Tussen de schelpen kan het water goed weglopen en het is toch vrij stabiel. Bij ons reed ik ook graag op de schelpenpaden, vooral als ze net een nieuwe laag hadden neergelegd.De schelpen worden wel fijn gestampt, maar het zal vast helpen water af te voeren als het zich vermengd met het zand, en bied dan misschien extra stabiliteit. Met vorst vast ook goed te rijden als die laag nog lekker dik is Tong uitsteken

Hoeveel kosten enkele vrachtwagens schelpen? Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:49

Ik heb trouwens op een haflingerstoeterij in Oostenrijk een rijbak met een soort grind/split gezien, dat werd ook niet modderig en leek wel een goede oplossing, alleen was het niet zo stabiel.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:09

Hier hebben we inderdaad ook van die wandelpaden met schelpjes, moet wel elk jaar nieuw op want dan is het helemaal platgelopen en het gras groeit er doorheen. M'n honden willen er als het net neergelegd is ook niet overheen, veel te scherp. Het wordt wel een goede ondergrond na verloop van tijd, lekker stevig tegen het wegzakken maar of dat nou de bedoeling is in een rijbak lijkt me niet......

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:17

Ik heb hier in nederland ook al eens zoiets gezien,alleen daar waren de schelpen door het zand gemengd.
Was wel een super droge bodem,een ook heel goed in te rijden.
Maar ik heb maar een keer zo'n bodem gezien in nederland,ben benieuwd of er meer mensen ervaring mee hebben,wij willen nl. deze zomer ook iets met onze bodem gaan doen,dus misschien is het iets.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:22

Maar dat moet toch een enorme herrie geven als je dar met je paard doorheen loopt?
Knisper...knisper....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:38

mmm, niet eens zo een gek idee eingelijk
en over scherp etc ...mosselschelpen zijn vrij dun en gaan erg makkelijk kapot, dus beschadiging van hoef zie ik niet zo snel gebeuren eingelijk
ben eingelijk wel benieuwd

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:44

Als je zomers aan het strand ligt en je wil even de zee in moet je bijna altijd wel een stukje over een schelpenlaag.

Dan is het auw auw poedersuiker schelpen want dat doet pijn aan mijn blote voetjes. Nu is een hoef natuurlijk heel wat anders dan een voet maar ik kan mij niet voorstellen dat het lekker loopt voor een paard en een stukje schelp dat blijft steken in de hoef is best scherp.

Lijkt mij ook erg onplezierig als je valt.

Water zullen ze vast goed doorlaten maar dat lijkt mij toch niet de enige vereiste van een bak.

Kortom een schelpenbak lijkt mij helemaal niets.