Preventief een Osteopaat? (vóór zadelmak maken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Preventief een Osteopaat? (vóór zadelmak maken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 12:05

Hallo Allemaal,

Ik ben in het bezit van een (bijna) 3 jarige KWPN merrie. Het is nogal een drukke dame, en ze kan aardig tekeer gaan. Hierdoor is ze welleen onderuit gegaan op het land. En ze is ook meerdere malen achterover geklapt met steigeren (op harde ondergrond). Nu wil ik, voordat ik erop ga, preventief een osteopaat laten komen.
Je hoort toch wel "gruwel" verhalen over paarden met scheve bekken/blokkades, met alle gevolgen van dien. En omdat mijn merrie vaak genoeg is gevallen vermoed ik wel dat er iets niet helemaal goed zit.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het enige waar ik bang voor ben is het volgende: STEL DAT ( Haha! ) de osteopaat wat vind en rechtzet, zou het dan kunnen dat ze hier blijvende schade aan overhoud? Wellicht dat ze dan niet meer geschikt is al rijpaard? Er is nu namelijk niets aan de hand met haar, ze loopt gewoon goed, en ze zit lekker in haar vel Ja

Wellicht een rare vraag, maar ik heb zo'n beetje alle Osteopatie gerelateerde topics gelezen op bokt, en ik meende zoiets te hebben meegekregen. Ik ben benieuwd naar jullie meningen en hopelijk ervaringen.

Achterom

Re: Preventief een Osteopaat? (vóór zadelmak maken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:07

Ik wil dit even volgen. Ik ben namelijk ook aan het overwegen om preventief een osteopaat te laten komen voor mijn paard voordat ik echt ga rijden.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 12:08

Even het volgende:

Ik heb verschillende Osteopaten gebeld/gemailt over mijn vraag. Uiteraard zeiden ze dat het geen probleem was Haha! En dat er wel meer mensnen zijn die dat doen Ja Vandaar ook dit topic Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:11

Ik ken idd mensen die hun paard even laten checken door bijv een fysio voor het zadelmakmaken.

Zelf zit ik daar ook aan te denken overeen poos.
Zodat hij zonder blokkades en pijnvrij zijn eerste mens tegemoed mag zien op zijn ruggetje Lachen

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 12:14

runningkawa schreef:
Zodat hij zonder blokkades en pijnvrij zijn eerste mens tegemoed mag zien op zijn ruggetje Lachen

Erg leuke zin Haha! Het is inderdaad precies hoe ik erover denk Ja

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:46

Ik vind dat wel een hele mooie en eerlijke gedachte!

Fijn dat ze eerst aan het paard denken voor het zadelmak maken Lachen

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 03:23

Als je zelf al zegt dat ze wel eens onderuit is gegaan in het land of achterover geklapt is, dan lijkt het mij ook wel zinvol om er eerst een osteopaat bij te halen Ja
Mijn paard is 2 weken geleden bij de osteopaat geweest en had een paar blokkades op de rug die heel goed door onderuitgaan in het land veroorzaakt zouden kunnen zijn.

Kun je niet iets afspreken met de osteopaat als "no cure no pay" dus als ze niks ondekt, je ook niets hoeft te betalen? (op de eventuele reiskosten na dan)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 04:14

Hmmm... ik zou het niet doen. Toevallig heb ik deze zelfde vraag gesteld aan een osteopaat en tevens dierenarts en tevens paardenhoudster en die raadde het mij af.

Ik benaderde haar voor mijn andere paard, omdat ik die altijd 1 a 2 keer per jaar laat nakijken op eventuele blessures, opgedaan tijdens training, buitenlopen oid en vroeg of het verstandig was om mijn 2 jarige ook preventief te laten nakijken.

Zij raadde het af en zei: "Als je het wilt doen, raad ik het af. Het is zonde van het geld en het is gewoon niet nodig. Ga eerst je paard zadelmak maken en als je dan een half jaar verder bent, wil ik best komen om te kijken hoe ze dat lichamelijk heeft ervaren en is het zowiezo goed om een en ander na te kijken. Voordat je zadelmak maakt, is het onnodig... Bovendien ontstaan de meeste problemen juist tijdens het zadelmak maken."

Het feit dat zij dit als dierenarts en osteopaat zei, deed mij persoonlijk erg goed. Een eerlijk advies... Voor mijn andere paard raadde ze het overigens wel aan, puur en alleen preventief.

*edit* Lees nu pas dat je paard achterover geklapt is. In dat geval zou ik haar wel even na laten kijken. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 09:02

Ik ben het er niet mee eens dat de meeste problemen met het zadelmak maken gebeuren.
Dan doe je toch flink verkeerd Knipoog

Wat jonkies samen op het land gaat er vaak ook flink op.
Dan hoeven ze niet eens achterover te klappen, maar lomp gaat het wel eens Lachen
En de eerste ervaring van het zadelmak maken, zijn wel de dingen die ze het eerst onthouden.
Denk bijv ook aan singeldwang enz

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:40

Nou, ik sta daar tochanders tegenover. Wat zeu bedoelde was dat veel jonge paarden gedurende het inrijden vaak de rug wegdrukken, of andere zaken doen en eerlijk is eerlijk, dat gebeurt heel vaak. Ik heb veel jonge, maar ook oudere paarden gereden of in mijn lessen gehad die problemen hadden door verkeerd zadelmak maken, inrijden etc.

Tuurlijk, als je een paard goed beleerd en als je rustig de tijd neemt, dan zal de kans hierop veel kleiner zijn, maar laten we wel wezen... in paardenland is goed beleren en/of rustig de tijd nemen iets wat nog maar zelden voorkomt.

Sla de topics er op bokt bijv. maar eens op na...

En DAT is wat zei bedoelde. Wacht even tot na het zadelmak maken om te kijken hoe het paardje dat heeft doorstaan. Daar heb je vaak meer aan, als het vooraf doen. Bovendien spreken we hier over uitstel van een maand of 3, 4 en dat durf ik met mijn jonge paard in ieder geval nog wel af te wachten. Ik heb voldoende inzicht en ervaring om te zien of zij iets mankeerd. Zou zij wat mankeren, dan zou ik haar ALTIJD na laten kijken. In haar geval is ze kerngezond en was het dus niet nodig om preventief nu al wat te gaan doen. Ik ga haar ergens in mei zadelmak maken, waarna zij de zomer nog het land op gaat. Onder zadelmak maken versta ik dus ook echt, zadelmak maken. Een maand daarna, vlak voordat ze het land in gaat, wordt zij helemaal gechecked en daarna mag ze nog even lekker groeien en uitrusten.

Daar komt nog eens bij dat paarden in het land zelf nog een hoop kunnen herstellen. Paarden rekken en strekken in het land veel meer als op stal. Hebben ze een keer een lelijke klap gehad, kunnen ze zelf nog een hoop doen om hun eigen lichaam te herstellen (Nee, niet alles maar wel een hoop). Een paard wat in een box staat van 3 bij 4 heeft die mogelijkheden niet. Die zal veel sneller blessures overhouden aan een trap in de paddock, als een jong paard in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:08

Wat is er mis om daarna nog een keer de osteopaat of fysio te laten kijken?

Overigens staat bij mij een ouder paard ook gewoon overdag in het land Lachen
Bij mij veranderd er voor een paard niet zoveel, als dat er af en toe zo'n gek mens op gaat zitten Tong uitsteken

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:19

Ik zeg niet dat daar iets mis mee is. Dan heb je mijn post verkeerd gelezen. Het enige wat ik gezegd heb, is dat mijn osteopaat het afgeraden heeft en heeft aangegeven dat je beter even kunt wachten na het zadelmak maken.

En nogmaals, dat vind ik een heel eerlijk advies. Daar heeft zij goede argumenten voor aangedragen, waar ik mij erg goed in kan vinden.

Uiteraard, zal ze je niet weigeren als je perse geld uit willt geven. Alleen benadrukt zij gewoon dat je beter een paar maandjes kunt wachten, tot na de eerste arbeid. Voornamelijk om te kijken hoe het paard het zadelmak maken/inrijden heeft ervaren. En ja, je kunt ook voor en na het zadelmak maken een paard na laten kijken. Maar ik vind persoonlijk 2 (dus voor- en najaar) keer per jaar genoeg en ga zeker niet 3, 4 keer per jaar een osteopaat laten komen. Dat is werkelijk waar nergens voor nodig.

Duidelijk verhaal, toch?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:22

Ik laat ook mijn honden voor aanvang van de sporttraining met 1 jaar nakijken.

Beter zeker dat alles goed is, dan achteraf sorry. Vaak komen er aandachtspunten naar voren, waar je bij de africhting dan rekening mee kan houden.

Het is voor mensen ook goed om een sportkeuring te doen, voordat je fanatiek aan de training gaat. Dus waarom niet met een jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:25

Ik had je post wel goed gelezen, maar ik ben het gewoon niet met die argumenten eens.

Laat hem nu net wat last hebben van de rug, dan kan het best zijn dat hij met zadelmak maken daardoor nare ervaringen oploopt. En ik vind juist die eerste keren met ruiter zo belangrijk dat dat perfect verloopt.
Juist als het daar mis gaat, door wat dan ook, merk je dat ze dat erg lang onthouden en dat vind ik jammer.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:37

Ik zou het zeker aanraden. Een vriendin van mij heeft haar vierjarige Fries na laten kijken voordat zij hem zadelmak liet maken. Hij was 2,5 jaar hengst geweest en had alleen maar tussen de andere hengsten gelopen (lekker stoeien). Eigenlijk was er niets met hem aan de hand, maar ze had preventief een osteopaat laten komen.

Hij had wel moeite om in een bak (los) in galop te gaan. We dachten toen dat het een balansprobleem was, maar het bleek toch een kleine blokkade. De osteopaat heeft het opgelost in twee sessies. Daarna kon hij ook ineens zonder moeite aan de longe galopperen. Haha!
Hoewel we eerst dus dachten dat er niets aan de hand was, had hij dus wél iets. Achteraf gezien was het allemaal heel logisch en herinnerden we ons nog meer heel kleine dingen waaruit bleek dat het toch niet 100% goed was. Maar omdat deze aanwijzingen zo subtiel waren, leek het eigenlijk 'niets'. Eigen deskundigheid schiet soms wel eens tekort. Bloos Gelukkig voor dit paard is hij dus eerst gezond gemaakt een daarna pas ingereden. Het inrijden zelf gaf geen problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:39

Ik denk ook dat bijv bokken met bijv de eerste paar keer in galop zetten, vaker dan verwacht voorkomt uit een kleine blokkade, dan door onwil of niet snappen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:39

Dan heb je gelezen dat ik nergens gezegd heb dat er iets mis is met het vooraf na laten kijken (ik had er zelf ook naar geinformeerd, zoals je kunt lezen) alleen dat ik het advies kreeg dat het nog niet nodig was.

Zou ik reden hebben om te twijfelen aan de lichamelijke gesteldheid van mijn paard (zoals ik net al aangaf, had ik bij Zilly over het achterover klappen heengelezen) dan zou het voor mij een ander verhaal worden.

In het geval met mijn jonge beest, durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat zij niets mankeerd en komt bij mij de osteopaat dus pas in mei/juni ipv april.

Tja... meningen verschillen daar gewoon over...

In dit geval volg ik dus ook het advies van de DA/osteopaat op en komt ze dus alleen voor mijn andere paard. Mocht het uiteindelijk noodzakelijk zijn om het jonge dier te behandelen, kan dat altijd nog. Ze komt zowiezo en even checken is gratis. Maar HAAR ervaring is gewoon, dat je beter kunt wachten.

En in dit geval vertrouw ik daarop...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:40

runningkawa schreef:
Ik denk ook dat bijv bokken met bijv de eerste paar keer in galop zetten, vaker dan verwacht voorkomt uit een kleine blokkade, dan door onwil of niet snappen.

Of overvragen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:45

Kan natuurlijk ook.

Maar hoe weet jij nu of je paard 100% is?
Lees bijv het stukje van PeruaansePas maar eens.

Zo kende ik ook een paard.
Paard met niet echt geweldige bewegingen, niet heel slecht of zo, maar gewoon gemiddeld, maar liep niet onregelmatig oid.
Geen pas verkeerd met zadelmak maken, heerlijk dier om te rijden.
Werd verkocht
Klinisch gekeurd en foto's, allemaal goed.

Eigenaar heeft er prefentief wel een osteopaat (tenminste wat is Steffie van der laarse?) bij gehad.
En er bleek dus wel een blokkade te zitten.

Ik heb het paard daarna gezien, ik heb staan kwijlen bij zijn verandering in beweging. Strekken, heerlijk om te zien.
Iets wat ze eerste niet deed.

Dit heeft me toch erg aan het denken gezet.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:55

Omdat als een paard ergens blokkades heeft, je dat toch 9 van de 10 keer kunt zien. Mijn merrie loopt wat aan de longe, tussen de lange lijnen en verder heel veel buiten.

Als zij niet goed zou zijn dan zou dat zeker opvallen, zeker bij een paard wat zo soepel door haar lijf heen beweegt als die van mij.

En nogmaals... ik wacht liever 2 maanden, zodat ik haar kan laten beoordelen nadat er iemand op heeft gezeten, dan vooraf. Want ik vind het vele malen belangrijker om haar rug los te maken, nadat deze door extra gewicht wordt belast, dan daarvoor. Jonge paarden drukken toch snel de rug weg en zo zijn er nog tal van mogelijkheden. Dus zodoende laat ik mijn paard nakijken voordat zij het land opgaat, nadat zij zadel/ruitermak is gemaakt. Voor mij een bevestiging dat de eerste fasen goed doorlopen zijn en voor haar alleen maar goed alvorens ze een paar maanden het land opgaat.Als ze van het land afkomt en weer opgepakt wordt, zal ze na een maand of 1/2 weer nagekeken worden.

Tenzij ik om wat voor reden dan ook het noodzakelijk vind om daarvan af te wijken.

Daar kan ik zo prima mee leven...

Maar nogmaals, ieder zijn eigen ding...
Laatst bijgewerkt door Suelza op 31-12-06 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:57

En de DA zag met de keuring niet eens de blokkades, nou dan zie ik ze zeker niet. Haha!

Imo maken die 2 maanden juist wel het verschil
Het verschil in een positieve ervaring met zadelmak maken, of een negatieve door een blokkade.

Maar goed, we denken er gewoon te verschilldend over Lachen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:59

Daarom... En bovendien... Ik heb mijn leven lang blessurevrije paarden gehad en ook binnen mijn familie hebben we, behalve de noodgevallen, eigenlijk nooit ernstige problemen gehad. Dus ik kan hier prima mee leven Lachen

Daarbij ben ik waarschijnlijk al een van de weinige die haar paarden 2 keer per jaar laat nakijken, dus als ze wat hebben zal het er zeker uit gaan komen...

Dus zo slecht ben ik nog niet Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:05

[quote="runningkawa"]
En de DA zag met de keuring niet eens de blokkades, nou dan zie ik ze zeker niet. Haha![quote]

Een DA bekijkt een paard bij de keuring vrij oppervlakkig. Bovendien kennen ze het paard niet. Alleen duidelijke gebreken komen naar voren bij dergelijke keuringen, of als je een hele goede DA hebt, wellicht minder duidelijke gebreken ook wel.

Ik heb mijn paard van veulen af en en kan dus prima beoordelen hoe zij in haar vel zit. Ik weet waar zij vandaan komt, ik weet hoe haar karakter is en hoe zij tussen de andere paarden is en ik weet wat voor verwondingen zij gehad heeft of zou kunnen hebben.

Het zou een ander verhaal zijn als ik haar als 3-jarige ergens
vandaan zou hebben gehaald.

Dit paard ken ik door en door en als zij nu niet goed zou zijn, dan is de kans heel groot dat ze dat als veulen dus ook al niet zou zijn. Laat dat dan het risico zijn, wat ik neem.

Binnenkort wordt zij rontgenologisch gekeurd voor de KWPN keuring, dus mocht zij echt niet goed zijn, dan mogen ze mij dat in Bodegraven gaan vertellen Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:56

Toch vind ik het een beetje een kromme manier van denken hoor , achteraf controleren.

Eerst ga je erop , pas daarna kijk je of het dier goed los is overal. Waarom ? Om de wei op te gaan ?
Ik zou dat controleren dan liever doen VOORDAT ik het dier extra ga belasten.

Nu snap ik wel dat je geen reden ziet voor controle omdat er niks mis lijkt met het dier , en was dat wel zo dan vertrouw je erop dat je dat zelf wel ziet. Maar dat geldt dan toch ook als je erop zit en daarna , dan kun je dan ook wel zelf beoordelen of alles goed zit. Beter nog want dan ga je er pas echt iets mee doen.

Ik vind het erg onlogisch om steeds na rij-periodes te laten nakijken ipv. ervoor.

Juist voordat je erop gaat zitten wil je zekerheid dat het dier 100% is. Naderhand heeft het weinig nut meer want dan is de belasting voorbij , en had je het ook al wel gemerkt onder het zadel.

Ik vind het net zoiets als pas na het rijden de hoeven uitkrabben om te zien of er geen steentjes inzitten.

Dat doe je juist VOOR het rijden , want je wilt dat dat comfortabel gaat.
Doe je het naderhand dan nog een keer dan is dat ook erg nuttig natuurlijk , maar het is een beetje mosterd na de maaltijd als je dan een gemeen scherp steentje vindt....

Ik snap het idee wel hoor waatom je het zo wilt en vindt het ook niet slecht ofzo , maar het klopt toch niet helemaal , is toch een beetje krom Knipoog

Controleren voordat je erop gaat is imo. super , geeft aan dat je hart hebt voor je paard en geeft voor jezelf ook gewoon een bepaalde zekerheid en rust en vertrouwen dat het diet aankan wat je van plan bent.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:05

Ik controleer de hoeven voor EN na het rijden. Zo controleer ik mijn paard dus ook voor EN na het weideseizoen Knipoog

En nogmaals, dit is op advies van een osteopaat/veearts/paardenhoudster zelf. En ik vertrouw erop dat zij na haar studies daar een beter advies over kan geven, als ikzelf. Als zij aangeeft dat het niet nodig is bij mijn beest, dan vertrouw ik daarop.

Mocht ik het fout hebben, dan zal dit vanzelf blijken. MAar vooralsnog heb ik 2 kerngezonde paarden staan die allebei blij en vrolijk het leven tegemoed gaan.