Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
maartje_h schreef:Het gaat hier om
mijn jaarling hengst staat ergens in de wei
nu zijn zijn vriendjes verkocht vorige week dus kwam vorige week de vraag of ik hem dan even voor oud en nieuw wou verhuizen naar een anders stal of weide...
dus ik had een andere plek gevonden waar hij mag staan
maar toen we hem vandaag gingen ophalen had hij helaas zijn halster af..
nu op het moment dat we hem wouden pakken en zijn halster omdoen staken er een paar jongetjes vuurwerk af
dus hij schrok zich rot
daarna kregen we hem met geen mogelijkheid te pakken.....
helaas........
nu ga ik er morgen weer heen en ga ik rustig op mijn gemak met hem bezig...
er is alleen wei daar dus geen stal ofzo waar we hem in kunnen drijven
en helaas kunnen we ook niet met de vrachtwagen of trailer het land in omdat we de bocht niet kunnen draaien.......
wie heeft er tips?
ik heb nog een spuit tranquigel liggen...
Lennox schreef:Hoi,
Jeetje dat is ook wat. Sowieso al dat je zo ineens weg moet natuurlijk. Ik heb nooit problemen gehad met het halster om doen. Hij liep als een van de eerste veulens zonder halster omdat we erg met hem geoefend hebben met halster om en af doen (toen hij nog niet in de opfok stond).
Hij is erg nieuwsgierig en daar zou ik als ik jou was gebruik van maken. Gewoon rustig naar hem toe lopen en het morgen weer proberen misschien dat het morgen wel meevalt en zag hij het vangen vandaag wel een beetje als een spelletje. Als hij weer wegloopt vooral niet achter hem aan lopen. Neem een emmer met wat lekkers mee de wei in (hij is trouwens ook verzot op droog brood dat kreeg hij regelmatig van zijn fokker en is voor hem echt een snoepje). Als je op je hurken gaat zitten (of op een emmer ofzo) dan komt hij vanzelf wel bij je kijken. Hij had er bij ons altijd een hekel aan als we hem van voren benaderden, wij liepen altijd langs de zijkant naar hem toe en dan konden we hem zo pakken. Ik zou als ik jou was niet in de weer gaan met sedatie want dan verpest je het misschien ook weer voor een volgende keer. Gewoon met rust, er de tijd voor nemen, hij heeft bij ons nooit een nare ervaring gehad dus waarschijnlijk komt het met een beetje geduld wel goed.
Dat rot vuurwerk ook getver!
Groetjes
Marijke
maartje_h schreef:ja hij was eerst vanhaar
maartje_h schreef:jaa de wortels en appels was ik al achter
brokjes voer ik hem nu ook bij en daar kan hij wel een moord voor doen maar ik zal zeker ook brood mee nemen bedankt voor de tip
hij eet niet alles zoals eenfjord.........
maartje_h schreef:en dan morgen hop kan ik hem zo pakken
sammie_44 schreef:Haha.. Genoeg ervaring meeHeb ook zo'n beestje gehad die erg schrikkerig was en zich ook niet zo liet pakken..
Eerst gewoon proberen met wat te eten, als ie er niet op reageert met zo'n 3 man een stuk lint mee nemen en hem op een hoekje insluiten zodat ie geen kant meer op kan: Weinig stress en ze geven zich snel over wanneer ze geen kans meer hebben.
Met het halster omdoen..: Neem een hakstertouw mee, doe het touw om de hals en knip het vast tot tegen het hood aan, doen de rest van het touw om de neus, en je hebt een halster, zodat je makkelijk het echte halster om kan doen! Meest simpele oplossing, en dit geeft ook weinig stress omdat ze dan weer geen kans hebben om weg te vluchten oid..
Veel succes, t gaat je wel lukken