help mijn paarden graven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lind_fura

help mijn paarden graven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 13:53

heyhey

ik heb een hele gekke vraag, maar mijn drie ijslanders graven diepe kuilen in mijn bak.
wat kan ik hier tegen doen en is dit gewoon????

groetjes
merle

lind_fura

Re: help mijn paarden graven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 13:55

Ik heb paarden dit nog nooit zien of horen doen maar bij mij thuis is het aan de orde van de dag

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:59

mijn merrie deed dit ook altijd, het enigste wat ik er tegen kon doen was niet alleen laten staan in de bak. ik moest er gewoon bijblijven

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:03

het helpt meestal als je een paar kruiwagens zwart zand op een hoopje gooit. Ze vinden het zand namelijk lekker om in te rollen. Onze paarden deden het ook altijd, nu hebben ze ook een zandbakje:P en nu graven ze niet meer

lind_fura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 14:05

hahahaha, nou ze niet in de bak laten staan is niet echt een optie, ze staan 24/7 daar met zn drie. in de winter in ieder geval.
en ik ben dr een beetje zat van om iedere keer die kuilen dicht te moeten gooien :p
maar een bult zwart zand is misschien een optie
nog andere tips??

groetjes

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:06

de mijne maken zo hun slaapplek in de wei, zie precies waar ze hun nieuwe bed hebben geplaatst!:D

goudbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:09

tja als ze er de hele dag inlopen,vervelen ze zich mischien?bij ons lopen ze een uurtje in de bak,tijdens het mesten,maar dan gaan ze ook wel graven hoor..wat balen hooi erin zodat ze wat te doen hebben werkt bij ons wel
succes!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:12

Die van mij doet het ook, maar die heeft duits bloed (opa is Wolfgang) Tong uitsteken

Hij doet het eigenlijk alleen als het slechter weer is en zich verveelt. Als het mooi weer is gaat hij met z'n maatje in het zonnetje staan dutten, als het slecht weer is gaat z'n maatje lekker binnenstaan en blijft hij buiten graven (ze kunnen overdag zelf naar binnen en buiten wanneer ze willen).

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:18

Ik heb ook zo'n graver en dat is echt lastig. Wat nog wel eens wil helpen is om wilgentakken in de bak te gooien of een hardhouten balk. Daar gaan ze dan aan knagen en dat is een mooie afleiding om het graven te vergeten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:24

Hebben ze ook een goede liksteen? Paarden die mineralen tekort komen gaan soms graven om mineralen te vinden. Een paard bij ons op stal begon te likken aan de klei die we onder het zand vandaan haalde.

En inderdaad misschien iets geven tegen verveling. Hooi of wilgentakken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:47

Ha,ha,onze merrie is ook zo'n graafster. Het valt me op dat het vooral gebeurt in regenachtige periodes. Het gebeurde ook altijd in de paddock, dus ik dacht iets van verveling. Maar vorig jaar zomer is ze tijdens onze vakantie ergens op het land gegaan, het gras groeide letterlijk haar bek in en wat denk je :kraters in het land niet mooi meer. Moet best een werk zijn geweest om ook al dat gras en wortels uit te graven, lijkt me. Haha! Maar ook toen regende het veel.

Dus bij onze merrie heeft het ook iets met nattigheid te maken.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:57

oo dat doen ze bij mij ook.
Alleen in het zand in de bak.
Ik probeer ze meestal bezig te houden met hooi en ze houden zichtzelf bezig met het omgooien van de "hindernis" , 2 tonnetjes met een balk.
Die tonnen liggen altijd waar ze niet horen te liggen.
En tsja ik moet het wel opruimen voordat ik ga rijden, maarja die 5 min. meer of minder maakt dan ook niet uit.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:59

2.5 jarige hengst doet het ook op de stal waar ik sta. weet begot niet wat je er tegen kan doen.. bij ons is het een los stukje zand waar ze naar buiten gaan dus wat ze weggegraven hebben maken we gewoon weer dicht

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:40

Als ze in de bak staan als vervanging van de wei wat hooi erin gooien dat ze iets te doen hebben. Meestal doen ze dit als ze zich vervelen. Wij hebben soms paarden gehad hier die dat op stal deden, dan legden we rubber matten onder het stro maar in de bak is dit natuurlijk niet mogelijk. Enige oplossing lijkt me wat hooi geven om te knabbelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:07

Daar zijn het paarden voor. Haha!
Doe je niks tegen behalve de kuilen weer vrolijk dichtscheppen. (en dan maken ze er een sport van om zo snel mogelijk achter je rug om die kuil weer open te graven.) Haha!

laura86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:10

Dat graven doen ze volgens mij gewoon uit verveling. Ik ben voor het rijden ook altijd eerst een hele tijd bezig om al die kuilen dicht te gooien. Als je ze niet te lang in de bak zet doen ze het niet, en ook als ze aan het eten zijn of balken of pionnen hebben zijn ze even met wat anders bezig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:19

laura86 schreef:
Dat graven doen ze volgens mij gewoon uit verveling. Ik ben voor het rijden ook altijd eerst een hele tijd bezig om al die kuilen dicht te gooien. Als je ze niet te lang in de bak zet doen ze het niet, en ook als ze aan het eten zijn of balken of pionnen hebben zijn ze even met wat anders bezig.

Nou die van komen de bak in en gaan meteen graven. En die hebben ook pionnen en speeltjes.
Haha!

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:37

Hier hetzelfde euvel, het is af en toe een heel berglandschap hier in onze bak.
Ik denk idd dat het verveling is, maar neem het maar voor lief.
Hooi geven in de bak vind ik geen oplossing, omdat ze dan ongemerkt veel zand binnen (kunnen) krijgen, wat de kans op zandkoliek doet toenemen.
Pylonnen om te spelen in de bak hebben het bij mij niet doen verminderen, helaas...

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:34

Die van mij doet t alleen in de plas hij vindt t water echt geweldig! Tijdens t graven zit hij echt in een trans zeg maar... Als je niet in de bak rijdt zou ik ze lekker laten gaan, maar dit is zeker niet het geval?

TakeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:03

Blijf er eerst een tijdje bij en zeer streng zijn als ze dat doen door ze te straffen en als ze braaf zijn wat geven.

strudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:17

hier zelfde probleem, om de meter een kuil ondanks hooi en speeltjes. ze staan er echt met z'n 3e vol overgave in te graven helemaal enthousiast.. ik iets minder blij....
Nog geen goede oplossing gevonden....

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:52

strudel schreef:
hier zelfde probleem, om de meter een kuil ondanks hooi en speeltjes. ze staan er echt met z'n 3e vol overgave in te graven helemaal enthousiast.. ik iets minder blij....
Nog geen goede oplossing gevonden....

Helaas hetzelfde hier, 2 maal per week een gat ofzo? Weer dichtmaken, nou de volgende dag is er weer 1 aanwezig, vaak wel in hoeken of naast X, dus niet al te erg. Ook nog geen oplossing gevonden.

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:37

ik denk dat het gewoon spelen is want paarden graven ook als ze gaan rollen maar die van jiou zijn waarschijnlijk eenuitgezonderd geval:)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:53

Ik zou me pas zorgen gaan maken als ze om een schep gaan vragen...

klikje

*LOL*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:12

Margreet schreef:
Ik zou me pas zorgen gaan maken als ze om een schep gaan vragen...

klikje

*LOL*

Haha! Haha! Haha! Cool